Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har ei Kjellerstue, som jeg har tenkt å gjøre om til 2 soverom. Jeg har lagt ved bilde av forlppig plan. Problemet mitt her erat vinduene i kjellerstuen ikke kan åpnes. Har lest littom dette og kommet frem til at det faktisk ikke er lovpålagt, men bare anbefalt. Det holder vistnok at det er en utgang direkteatil det fri i samme etasje, noe jeg har. Noen som kan bekrefte, avkrefte dette? Kanskje litt lettere å forstå om dere sjekker ut bildet. Samtidig lurer jeg på om det er noen krav på bredde til gang? Disse soverommene vil være del av et bokollektiv, altså for utleie om det har noe å si.

På forhånd takk.

post-170328-0-94848400-1391799816_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du tenkte på teksten hvor det stod at alle soverom har krav om vindu som rømningsvey, så tror jeg faktisk ikke at det stemmer. Det er vistnok byggeforskriftene, men ikke lovpålagt. Dette jeg ikke klarer å finne 100% ut av.

Eller hvis du la den med som en moralsk pekefinger, er det helt unødvendig, da jeg er fullstendig klar over konsekvensene.

Lenke til kommentar

Det er ikke krav til rømningsveier fra hvert enkelt rom, men fra hver branncelle. En enebolig eller leilighet er vanligvis kun en branncelle (unntatt der man har innebygd garasje med brannskillevegg). Altså er det i prinsippet nok med en utgang til det fri fra leiligheten -finnes det flere etasjer må det imidlertid være en alternativ rømningsvei fra etasjer over (brannstige e.l.) eller under (kjellervindu) bakkeplanet i tillegg til innvendig trappeløp.

 

Det er derimot krav til vindu (og dagslys) på soverom (tror kravet er 10% av gulvareal i vindusareal -ta det med en klype salt), men det er altså ikke krav til at de må kunne brukes som rømningsvei. Er det kjeller uten utgang til det fri, så er det også nok at det finnes et vindu i kjelleren som kan brukes som rømningsvei; det må ikke være slikt vindu på hvert rom, ei heller brannstige utenfor hvert rom i høyere etasjer -men det er naturligvis ingen ulempe om det er det...

 

Så lenge det er snakk om et kollektiv, og ikke utleie av enkelthybler (da blir det muligens krav om egen branncelle, og dermed rømningsvei, på hver hybel/rom), så mener jeg det skisserte tilfellet er lovlig.

 

Bredde på gang har jeg ikke noe oversikt over kravene til.

 

Se samme problemstilling her: http://www.byggebolig.no/bygge-nytt-pusse-opp/soverom-og-krav-om-vindu/msg506477/#msg506477

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Ja det stemmer (nesten), dette er krav som kom med den nye byggeforskrifta i 2010.

Der står det under preaksepterte ytelser at det skal være eit rømningsvindu frå annakvart rom som er berekna for varig opphold.

Dette rømningsvinduet kan i teorien være på stova i staden for soverommet.

Det er verdt å merke seg at dette er preaksepterte løysninger, det betyr at det er eit forslag til løysning som gir tilstrekkelig rømningssikkerheit. Det er ikkje eit absoluttkrav, så andre løysningar kan benyttast dersom det gir minst like god eller betre sikkerheit.

 

Forøvrig så er byggningsavdelinga i kommunen som er rette innstansen å kontakte for slike spørsmål. Brannvesenet jobber med det same regelverket, men er ikkje dei som forvalter regelveket.

I praksis betyr dette at brannvesenet kan fortelle deg kva som står i regelverket, men byggningsavdelinga kan gi deg dispansasjon for den valgte løysninga.

 

Nå veit eg ikkje kordan dei praktiserer regelverket i Grimstad, men det skader ikkje å forhøyre seg med byggningsavdelinga for å høyre om det er mulig å få dispensasjon og eventuellt kva tiltak du må iverksette for å få ein slik dispensasjon.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ja det stemmer (nesten), dette er krav som kom med den nye byggeforskrifta i 2010.

Der står det under preaksepterte ytelser at det skal være eit rømningsvindu frå annakvart rom som er berekna for varig opphold.

 

Preakseptable løsninger, er enkelt fortalt "forhåndsgodkjente" løsninger! Og de er normalt strengere enn dokumentert prosjektering.

 

Enig i, dine to siste avsnitt. Og Brannvesnet kan IKKE godkjenne noe som helst, som ligger under PBL.

Lenke til kommentar

TS. Dette ser ut til å være, en ulovlig ombyggning av huset. Ikke noe jeg har noe med, men en advarsel. Jeg er ikke oppdattert på siste verson av SØK, GOF og TEK. Men her er det nok mye, som du bør prate med "Tekninsk etat" om (avd. kan ha andre navn, eks. Plan og bygningsetat).

 

Men som et minimum, må dette innsendes som en "Melding om arbeid", eller en "Endringsmelding". Her kan det gå på alt fra parkeringsplasser utvendig, sportsboder, o.l., til klassefisering av bolig (eks. hybler) og mange andre "ting".

 

Dagslys krav - er et funksjonskrav (om nødvendig dokumenteres ved prøver) og ikke absulutt. Men for syd og vest-vente vinduer, holder normalt det gamle kravet om 10% av gulvflaten, skal være vindusareal (les. - glassrute). Forbehold om romutforming og vindusplassering.

 

Ved en endring/ny søknad, kommer også nye krav inn, bl.a. "Universal utforming", for den delen som blir ombygd. Du har trolig en takhøyde på over 2,0 m, så du overholder kravet om romstørrelse, som er større enn 15 m3. Bredde på rømningsveg i gang, dører og trapper, er min 0,9 m. Det er trolig ikke krav til rømningsveg via vindu/dør, i underetasjen din. Men du har tegnet en dør i denne etasjen og det er mer enn godt nok. Trolig heller ikke et krav, men annbefalt.

 

Noen kommuner ville kanskje anta, at du forsøker å lage en ulovlig leilighet. Så det kan hende det må justeres litt på planene. Slik du fremstiller det, ønsker du å leie ut hybler. Og en hybel, er kun et soverom i en bolig! Det er da meningen at hybelbeboeren skal kunne bruke husets kjøkken, stue, wc/bad. Her planlegges det med engen inngang, egen wc og eget bad (vaskerom). Vet du kaller dette for kollektiv, men jeg tviler på om kommunen er ening.

 

Ønsker du å gjøre dette riktig, så ta en tur til din kommune og prat med dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei, og takk for et bra svar. Det du sier om ulovlig ombygging, jeg tok det bare som en selvfølge at jeg kan gjøre som jeg vil med huset innvendig, uten å melde til kommunen angående dette. Så heller ikke for meg at jeg trengte å søke endringsmelding eller liknende. Har du mulighet til å henvise til en kilde? Jeg kan ikke se hvordan de ved et bokollektiv kan forlange slike ting som parkeringsplasser til vært rom og diverse. Her skal jeg leie ut 7 rom, man kan ikke forvente 7 sportsboder og 7 parkeringsplasser. Jeg har dessuten et stort loft, garasje og en bod jeg kan ta låne bort eventuelt.

Dette med dagslys vil jeg klare på alle rom utenom et, men her satser jeg bare på at det ikke blir kontroll, i verste fall ved kontroll slutter jeg å leie dette ut.

 

Du nevner også dette med 15 m^3. Jeg leste meg litt opp på dette, og det virket som om minste høyde var 220 på oppholdsrom. Høyden hos meg er 212, men kravet om 15m^3 er likevel opprettholdt. Holder dette? Vet du også noe om det er krav til ventilasjon?

Dette med rømningsvei via vindu er jeg helt sikker på at det er krav til på annenhvert oppholdsrom. Jeg kontaktet brannvesenet, og det er de som er rundt og holder disse kontrollene. Her fikk jeg ihvertfall den beskjeden.

Angående ditt siste punkt med leilighet/hybel. Det er faktisk et bokollektiv, jeg har 4 soverom oppe også, og de bruker den samme inngangen nede. Hovedbadet er også nede hvor alle dusjer og slikt. Jeg tror ikke det skal være noe problem å vise til at dette er et bokollektiv.

 

 

Lenke til kommentar

TS. Hvorfor tar du ikke en tur innom Teknisk etat, i kommunen din? De kan avklare alt. Jeg gidder ikke å slå opp, så jeg kan henvise til div parragrafer. Jeg tipser deg. Hva du gjør med det, er opp til deg. :)

 

Angående mine svar, så har jeg nevnt at jeg ikke er oppdattert på den siste verson av TEK (Teknisk forskrift, med veiledning). Ellers har slike spørsmål vært min jobb i ca 13 år, frem til for ca to år siden. Og arbeidsområde var det sentrale Østlandet. Og jeg tviler på, om det har noen betydning for disse spørsmålene, at jeg ikke er oppdattert. Men kan ikke garrantere noe. Kommuner kan både "tolke" forskrittene, for snillt og for strengt. Hvis en ikke kan forskriftene sev, bør en godta det kommunene forlanger/krever.

 

Du kan ikke gjøre som du vil invendig, når du endrer funksjon på rommene. Og du skal bygge wc og bad, som også er meldingspliktig. Endrer du fasaden med større vinduer (synlig endring), krever kommunen nye tegninger, av berørte fasader og Nabovarsel (kan ha kommet lempning i ny forskrift). Ikke alle kommuner bryr seg om parkering for både husets folk, samt gjester, men her er det regler. De fleste kommuner har egne parkeringsforskrifter og kan ha soneinndeling. Samme med bodplass/sportsboder, men det er krav i TEK.

 

Angående oppholdsrom, var det et gennerelt krav om 2,4m. Men hadde boligen flere etasjer, så kommer dette med "primær" rom og "sekundær" rom, inn i bildet. Da kunne en ha en gennerell takhøyde på 2,2 m, i det meste av taket i 2.eta. (og med noe skråtak, etter spes. regler). Og i en kjeller, var det ikke noe nedre krav. Men takhøyden skulle ikke være lavere, enn at en fikk innsatt vanlige standardører (funksjonskrav). Og vanlig praksis var da tidligere, en takhøyde som var høyere enn en 2,0 meters dør. Nå vet jeg ikke om du har kjeller, eller en underetasje. Men er/blir det krav om 2,2 meters takhøyde, burde likevel kommunen kunne godkjenne en dispensjasjon fra regel om takhøyde. I så tilfelle må du også søke om disp. og begrunne den. Det er krav til ventil, i alle soverom/oppholdsrom.

 

Angående krav til rømningsdør/vindu, så må jeg gjenta - brannvesenet har ikke noe med PBL og TEK å gjøre! Det er kommunen som er tilsynsmyndighet og kan (skal kunne) reglene. Så, hør med kommunen! Hvilken myndighet brannvesnet har på sine etterkontroller, utover kontroll av pipe/illsteder og røykvarsler, vet jeg ikke. Men det er likevel kommunen, som er rette instans her. Enten det gjelder nybygging, endring, eller ombygging.

 

Bokollektiv var ikke et begrep, i tidligere versoner av TEK.

Endret av geco5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...