Gå til innhold

Kjapt spm om vann.


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har ett kjapt spm angående vann.

 

Jeg trener 4 dager i uken og prøver å fikse på kostholdet mitt, det jeg sliter mest med er å begynne å drikke vann. Det jeg drikker er for det meste Pepsi Max, eller det er vell egentlig kun det jeg drikker, og en Red Bull No Calories om morgenen til frokost.

 

Jeg drikker altså ikke ett eneste glass med vann i løpet av dagen. Målet mitt med treningen er å få flatere mage og bygge muskler. Jeg er vell det man kan kalle skinnyfat, hele meg er tynn bortsett fra at jeg har litt mage.

 

Er vann nødvendig? Pepsi Max og Red Bull No Calories her ikke kalorier, som vil si at det ikke skal påvirke vekten min. Det aller viktigeste er å få flatere mage, vil dette bli enklere om jeg bytter til vann?

 

Jeg vet vann er det som er sunnest å drikke og best for kroppen, men det jeg vil ha svar på i denne tråden er om det vil hjelpe meg med mitt spesifikke mål. Spesielt det med flatere mage.

Endret av XFXforce
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kunstige søtningsstoffer kan ser ut til å kunne trigge appettiten, så selv om de ikke tilfører energi i seg selv er det enn viss fare for at de får deg til å øke energiinntaket med andre ting.

 

Redigert: Modererte utsagnet litt for å klargjøre at det ikke er full enighet om dette.

Endret av -trygve
Lenke til kommentar

Kunstige søtningsstoffer kan trigge appettiten, så selv om de ikke tilfører energi i seg selv er det enn viss fare for at de får deg til å øke energiinntaket med andre ting.

 

Men hva om jeg allerede har dette under kontroll og ikke lar Pepsi Max'en gjør slik jeg spiser mer enn om jeg ville gjort om jeg kun drakk vann?

Lenke til kommentar

Du kan prøve å byte ut brus med søtningsstoff i vatn. Stevia er 100% naturleg og veldig konsentrert. Nokre dråpar i ei flaske gjev vatnet ein søt smak som gjer det lettare å drikke meir av.

 

I starten kan du gjerne bruke ein del stevia, men over tid kan du kutte ut litt og litt for å bli vane med reint vatn. Ikkje at stevia er farleg, men det er greit å kunne drikke reint vatn.

 

Brus kan få konsekvensar ift. vektnedgang, men eg ville bytt det ut mest for tennene si skuld. Det blir mykje syre i løpet av ein dag.

Lenke til kommentar

 

Kunstige søtningsstoffer kan trigge appettiten, så selv om de ikke tilfører energi i seg selv er det enn viss fare for at de får deg til å øke energiinntaket med andre ting.

 

Men hva om jeg allerede har dette under kontroll og ikke lar Pepsi Max'en gjør slik jeg spiser mer enn om jeg ville gjort om jeg kun drakk vann?

 

Hvis du har kontroll på at det du spiser får ikke Pepsi Max eller lignende deg til å legge på deg. Men som andre nevner er det flere andre grunner til å erstatte Pepsi Max med vann - spesielt hensynet til tennene er viktig og temmelig ukontroversielt. I forhold til E-stoffer er ikke svaret like klart. Mange (de fleste?) E-stoffene som brukes er helt uproblematiske, mens noen er fremdeles mistenkt for å kunne ha noen negative konsekvenser.

 

Du kan prøve å byte ut brus med søtningsstoff i vatn. Stevia er 100% naturleg og veldig konsentrert. Nokre dråpar i ei flaske gjev vatnet ein søt smak som gjer det lettare å drikke meir av.

Jeg har ikke sett noen forskningsresultater angående stevia og appetitt, men jeg blir ikke overrasket hvis effekten er den samme som med kunstige søtningsstoffer. Mekanismen er at når kroppen får i seg noe den tror er sukker så starter insulinproduksjonen som gjør at sukker fjernes fra blodet for å lagres i bl.a. leveren. Hvis det kroppen ble tilført ikke ga noe energi gir dette et fall i blodsukkernivå som kan utløse sultfølelse. Med mindre kroppen av en eller annen grunn ikke startet insulinproduksjon pga stevia må altså samme effekt forventes der.

 

Rådet mitt er egentlig "alt med måte" - du trenger ikke nødvendigvis å kutte ut all brusen, men en god del av den kan med fordel erstattes av vann.

Lenke til kommentar

 

Du kan prøve å byte ut brus med søtningsstoff i vatn. Stevia er 100% naturleg og veldig konsentrert. Nokre dråpar i ei flaske gjev vatnet ein søt smak som gjer det lettare å drikke meir av.

Jeg har ikke sett noen forskningsresultater angående stevia og appetitt, men jeg blir ikke overrasket hvis effekten er den samme som med kunstige søtningsstoffer. Mekanismen er at når kroppen får i seg noe den tror er sukker så starter insulinproduksjonen som gjør at sukker fjernes fra blodet for å lagres i bl.a. leveren. Hvis det kroppen ble tilført ikke ga noe energi gir dette et fall i blodsukkernivå som kan utløse sultfølelse. Med mindre kroppen av en eller annen grunn ikke startet insulinproduksjon pga stevia må altså samme effekt forventes der.

 

Rådet mitt er egentlig "alt med måte" - du trenger ikke nødvendigvis å kutte ut all brusen, men en god del av den kan med fordel erstattes av vann.

 

Einig med du. Poenget var å bruke stevia i ein overgangsperiode, for at ikkje overgangen skal bli for dramatisk. Då kan ein kutte ut brus 100%, men framleis få i seg noko søtt. Med tida kan ein kutte ut på stevia og kun bruke det her og der.

 

Når alt er sagt så er sjølvsagt mykje av dette i teorien. Dersom du ikkje et meir eller annleis om du drikk noko søtt i staden for vatn, så betyr jo ikkje akkurat den delen stort.

Lenke til kommentar

Her var det så mye rusk å ta tak i at jeg velger å svare generelt istedenfor å sitere en og en.

 

- Kroppen gir faen om den får i seg kunstige eller ikke; da den ikke ser forskjell og som sagt; ikke bryr seg. Selv om noe er syntetisk kan det fortsatt være naturidentisk.

- Å sammenligne Coca colas effekt på rust så spekulere effekt på kroppen blir helt feil.

- Uavhengig av pH så vil all mat bli sur i ventrikkelen. (1,5 pH +/-)

- Sukkerfribrus stimulerer ikke sulten. Eksperimente studier viser intet utskillelse av sulthormoner.

-E-stoffer fungerer som et registerrsystem, ikke noe annet.

- Stevia er fortsatt et kunstig alternativ til pepsi max . Her har markedet vært veldig flinke til å skrive "et naturlig alternativ til sukker" Dette liker folk å lese uten at det nødvendigvis er sant.

- Ordet kjemisk er ikke et negativt ord da absolutt alt er bygget opp av disse byggesteinene.

 

Til trådstarter; Som noen her er innpå så er den største risikoen tannråte takket være den helvetes sure pH som er i sukkerfri brus og generelt i leskedrikker. Jeg kan seriøst ikke nevne hvor potente dette kan være i forhold til syreskader på tennene dine. Husk at mat alltid inneholder væske så å drikke etter tørsten er en god ide. Bare et eple inneholder 80% +/- vann. Vann er grunnessensen for liv slik vi kjenner det, men i forhold til målene dine så er det ikke nødvendig å være bekymret.

Endret av Dukien
  • Liker 2
Lenke til kommentar

For vektnedgang osv, så går det nok fint å drikke kalorifri brus.

 

Jeg har en kompis som fikk sukkersyke og derfor bare drakk sukkerfri brus. Han passet ikke på blodsukkeret sitt ellers og fikk altfor høyt blodsukker og nyrene hans har derfor fått seg en skikkelig smell. Nå er nyrene så dårlige at de ikke tåler den lille ekstra belastningen det er å bryte ned sukkerfri brus.

 

Mao, hvis du i tillegg er interessert i helsen din generellt, så burde du bytte ut brus med vann. Det er rimelig kjedelig å være avhengig av brus, sånn som du er. Spørsmålet her er jo forsåvidt hvordan det står til med resten av matvanene dine. Kroppen har overhodet ikke godt av å spise tungt prosessert mat hvor du får mesteparten av kaloriene fra sukker, siktet hvetemel og planteoljer.

 

Btw, så er det greit å drikke andre ting enn rent vann. F.eks te finnes i utrolig mange forskjellige former. De er litt bitre å drikke når du er vant til mat/drikke dynket i sukker, men det er en tilvenningssak. Personlig drikker jeg camomillete og grønn te med peppermyntesmak. Grønn te har diverse stoffer som holder meg våken på samme måte som kaffe. Et bra alternativ til redbull.

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar

 

- Sukkerfribrus stimulerer ikke sulten. Eksperimente studier viser intet utskillelse av sulthormoner.

Jeg skal ikke påberope meg god oversikt over dette forskningsfeltet, men det er studier som viser at kunstige søtningsstoffer ikke nødvendigvis er innerte i kroppen. Et eksempel her. Dette er riktignok en ganske liten studie, så den alene er ikke nok til å trekke noen konklusjon. Hvis jeg har forstått status rett så har man ikke noen endelig konsensus på område, og derfor skrev jeg også 'kan trigge appetitten', ikke 'trigger appetitten'. Nå har jeg endret svaret mitt til 'ser ut til å kunne trigge appetitten' for å klargjøre ytterligere.

Endret av -trygve
Lenke til kommentar

- Stevia er fortsatt et kunstig alternativ til pepsi max . Her har markedet vært veldig flinke til å skrive "et naturlig alternativ til sukker" Dette liker folk å lese uten at det nødvendigvis er sant.

Kva er definisjonen på "kunstig" og "naturlig" i denne samanhengen? Er det kunstig så lenge eit produkt er tilsatt søtning, uavhengig av om det er sukker, stevia eller aspartam?

 

Poenget er at stevia (og anna kunstig søtning for så vidt) i moderate mengder, etter det me veit i dag, ikkje har noko negativ effekt på kroppen. Eg tok det opp fordi eg synest det er eit greit alternativ til brus og andre sure eller søte drikker. Brus har syre og forskjellig knask, om ein ser vekk frå akkurat søtningsstoffet. Ein kan sjølvsagt bruke andre formar for kunstig søtning.

Lenke til kommentar

 

 

- Sukkerfribrus stimulerer ikke sulten. Eksperimente studier viser intet utskillelse av sulthormoner.

Jeg skal ikke påberope meg god oversikt over dette forskningsfeltet, men det er studier som viser at kunstige søtningsstoffer ikke nødvendigvis er innerte i kroppen. Et eksempel her. Dette er riktignok en ganske liten studie, så den alene er ikke nok til å trekke noen konklusjon. Hvis jeg har forstått status rett så har man ikke noen endelig konsensus på område, og derfor skrev jeg også 'kan trigge appetitten', ikke 'trigger appetitten'. Nå har jeg endret svaret mitt til 'ser ut til å kunne trigge appetitten' for å klargjøre ytterligere.

 

I den nevnte studien brukte dem sukralose (Hydroksylgruppene i sukker byttes med klor) og er da ikke overførbart da ingen leskedrikker i Norge bruker dette. (Coca light hadde en periode med dette i Norge som ikke ble en suksess.) Har tatt en raskt titt på den før, men av en eller annen grunn får jeg ikke tilgang til fulltext via universitetet (som jeg skal ha.) og kan ikke gå inn å sjekke studiedesignet igjen.

 

Sterkt overvektige reagere annerledes på dette da disse har en form for metabolsk syndrom (høyere fastende nivåer insulin, glukoneogenese kjører som normalt..Forfatterne skriver i abstraktet dog, at disser er insulinsensitive så regner med at dette er tilfelle. Her har man tatt en AUC-test hvor deltagerne også har vært fastende i minimum 12 timer ;BMI 42 +/- Ser du på tallene etter å tatt testen så er disse : 4.2 ± 0.2 vs. 4.8 ± 0.3 mmol/L; P = 0.03) Her er N=17 så liten at små avvik i en av personene kan påvirke disse tallene som i seg selv egentlig ikke er all verden.

 

Som forfatterene selv påpeker så må det forskes mye mer om resultatene dem fant vil ha en klinisk betydning for f.eks diabetikere og sterkt overvektige. Her ville uansett begrensingene til sterk overvektige som normalt ikke har et inntak av splenda/sukralose og intet andre. Om overvektige som jevnlig inntar sukralose er da et åpent spørsmål Resultatene kan like gjerne tilskrives at studiet ikke var blindet og vi vet at forventinger til mat x /drikke x kan faktisk stimulere utskillelse.

 

Videre ser man at plasmaglukosen er liten i snitt samt noen av P-verdiene er grensesignfikant. Slik forfatterne selv skriver

" conditions in active glucagon-like peptide 1, glucose-dependent insulinotropic polypeptide, glucagon incremental AUC, or indices of the sensitivity of the β-cell response to glucose."

Se f.eks denne:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21255472

 

 

 

 

Endret av Dukien
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

- Stevia er fortsatt et kunstig alternativ til pepsi max . Her har markedet vært veldig flinke til å skrive "et naturlig alternativ til sukker" Dette liker folk å lese uten at det nødvendigvis er sant.

Kva er definisjonen på "kunstig" og "naturlig" i denne samanhengen? Er det kunstig så lenge eit produkt er tilsatt søtning, uavhengig av om det er sukker, stevia eller aspartam?

 

Poenget er at stevia (og anna kunstig søtning for så vidt) i moderate mengder, etter det me veit i dag, ikkje har noko negativ effekt på kroppen. Eg tok det opp fordi eg synest det er eit greit alternativ til brus og andre sure eller søte drikker. Brus har syre og forskjellig knask, om ein ser vekk frå akkurat søtningsstoffet. Ein kan sjølvsagt bruke andre formar for kunstig søtning.

 

Aspartam er et metylert dipetid og bestående av metabolittene metanol, asparginsyre og fenlylalanin (sistnevnte som er årsaken til propagandaen hos alternative.) Disse finner man i absolutt all mat og ved å spise et eple vil du få mer av dette.

 

Det er stevioglykosidene som idag selges og ikke bladene; bladene trekkes i rundt 60 grader vann for deretter å gjøre dem myke og fine. Deretter blir dem filtrert. For å få dem vekk fra filteret kan man bruke enten etanol eller metanol. Så kronen på verket så "støvsuges" det tørt. Dette går inn under E-stoff 960 (Stevioglykosid; steviosid og rebudiosid A.) Plutselig hørtes det hakket mer skummelt ut?

 

Personlig bryr jeg meg svært lite hva folk velger; begge to anses som trygge og selv om det er en lengre empirisk bruk av stevia i Asia så er ADI satt mye lavere Grunnen til dette er at det er mindre forskning bak og ikke minst regelen at produktet må inneholde minst 95% steviolgykosid. Så da blir det et åpent spørsmål hva de resterende 5% kan inneholde.

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...