Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] La til ny HDD, nå vil ikke SSDen boote!


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Ante fred og ingen fare når jeg idag skulle legge til den nye HDD'en..

 

Alt gikk smertefritt til jeg skulle starte opp maskinen, den ville ikke boote fra SSDen som har Windows 8 OS installert.

 

Jeg kan se og legge til SSD'en som 1st prio i boot devices, men får bare beskjed om å boote fra rett device..

 

Har prøvd å koble fra alle HDD'ene å kjøre kun SSD, prøvde også å kjøre SSDen + HDDene ekskludert den nye.

 

Fikk også opp en blå "windows 8 skjerm" med en ":("

Der fikk jeg opp en feilmelding som sier:

A Required device isn't connected.

File: \WINDOWS\system32\winload.exe

Error code: 0xc000000e

 

Frustrert...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

2 av HDD'ene står i port 1 og 2 (3gb/s)

SSDen og den tredje HDDen står i 1 og 2 (6gb/s) connectors..

 

Var det dette du mente? :)

 

Ja, det var det jeg mente. Men er det Intel Z87 brikkesett hovedkort du har? Eller er det AMD brikkesett? Spør pga at f. eks.Asus på hovedkort før Z87 brukte tredjeparts SATA porter, f. eks. Marvell og Asmedia.

 

Men uansett så skulle ikke det ha skjedd noe slikt når man legger til en HDD til. Det eneste jeg kan komme på i farten er at du installerte OS på SSD'en med de andre HDD tilkoblet. Da kan det ha skjedd at WIndows la noen system filer på en av HDD, og da du satte inne enda en HDD, ble det rot i rekkefølgen.

Lenke til kommentar

Okay, tenkte meg noe slikt ja. De SATA 6 Gb/s er Marvell porter og egner seg dårlig til SSD. Intel sine 3 Gb/s porter er faktisk bedre slik sett.

 

 

Men har du Windows DVD tilgjengelig? Og har du norsk Windows?

Har ikke noe windows cd liggende nei, Kjøpte windows 8 digitalt.

 

Prøvde også å laste ned den digitale versjonen å konvertere denne til et "medium" på en USB penn.. men ville ikke boote opp med den.

 

Leste noe om å skifte fra IDE til ACHI kunne løse dette, så tenker å prøve det.

Lenke til kommentar

For å kunne boote fra USB har ikke IDE eller AHCI noe å si i det hele tatt, i teorien da. Jeg har aldri hatt problemer å boote fra USB uansett SATA modus eller UEFI BIOS for den saks skyld.

 

Kan du ta en bilde av det vinduet som viser diskene dine og legge ut, dette skal du se etter at Windows har søkt etter OS'et. Altså samme vindu som vises når man skal installere Windows.

Lenke til kommentar

For å kunne boote fra USB har ikke IDE eller AHCI noe å si i det hele tatt, i teorien da. Jeg har aldri hatt problemer å boote fra USB uansett SATA modus eller UEFI BIOS for den saks skyld.

 

Kan du ta en bilde av det vinduet som viser diskene dine og legge ut, dette skal du se etter at Windows har søkt etter OS'et. Altså samme vindu som vises når man skal installere Windows.

 

Virket som SSD'en var formatert av en merkelig grunn, så måtte installere OS på ny..

 

Men takk for all hjelp ! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...