Gå til innhold

radiostyrt "tanks" med arudino!


Anbefalte innlegg

hei var en venn av meg som lurte på om deg gikk ann å lage en tanks som det går ann å styre med arduino eller noe lignene?

 

han vil at den skal kunne:

- kjøre fem, bak og svinge (går på belter)

- ha lys som du kan skru av og på

- snurre på toppen (ikke helt rundt)

- heise og senke "kanon" løpet

- skyte og reloade "kanonen"

- kamera i

 

 

 

også hvis dette ikke blir alt for mye problem så har vi/han lyst til å få inn

- paintball som kan skyte

- røyk

 

 

vi tenker den kommer til å ha bilbatteri i og helst gå på inretnett (mobiltbrebånd eller noe lignene) også vil vi styre den med en kontroll eller datamaskin og hvis det går så hadde det vært veldig greit hvis den kunne blitt styrt ifra et annet internett..

 

har sett litt rundt om kring og funnet ut av noen små ting men trenger hjelp til temmelig mye :p

 

tengte disse er gode nokk til å få den til å kjøre frem og snurre på toppen (ikke helt rundt) blir jo 3 sonne

http://www.ebay.com/itm/6-24V-6200-24500RPM-2-Pin-Connector-Cylindrical-Permanent-Magnet-DC-Motor-/310678557729?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item4855e29421

 

og kamerat er noe slikt (hvis det er kamera da xD av min forståelse så er det et kamera)
http://kultogbillig.no/OV7670-VGA-Kamera-Modul-for-Arduino

 

fikk svar på arduino forumet at jeg trengte transistor for å skur den av og på og shiftregistor for å bytte vei.. fikk disse to linkene:

den med transistoren: http://bildr.org/2012/03/rfp30n06le-arduino/

den med shiftregistoren: http://itp.nyu.edu/physcomp/Labs/DCMotorControl

så lurer på om dette funker?

 

når det kommer til potetkanonen så bli det vel på luft også en liten kompressor eller noe sont som kan gi lurt til den.

 

vi blir veldig glad for hjelp og tips! :)

Endret av iam99pk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det går an å bruke en Arduino til dette ja. Spørsmålet er bare hvordan du ønsker å styre denne. Du har et par forskjellige måter du kan gjøre dette på. Du kan bruke xbee, RF, BT, Wifi osv.

 

Du kan for eksempel lage en app til en smarttelefon slik at du kan styre den derfra, eller du kan modifisere feks en playstation eller xbox spake for å bruke det. Det er kun fantasien og kunnskapen som setter grenser.

 

Her har du et eksempel

http://www.youtube.com/watch?v=8T_caZYVkiM

Endret av Mr. A
Lenke til kommentar

men hvordan gjør jeg vet hvis du skal ha:

1 spakt til hvert belte (blir jo to spakter pga er to belter)

1 spak til å styre toppen

1 spak til å heve og senke løpet på potetkanonen

 

det blir jo 4 spakter og en playstation eller xbox har jo bare 2?

 

også tenker jeg det blir knapper for å skyte, reloade, skyte med potetkanonen, lys og røyk

 

så blir jo 4 spaker, 1 skjerm til kamera og ca 6 knapper...

 

 

 

har jo helst lyst å styre den over wifi.. hvis det går så vil jeg ha en mobilruter eller noe sont i "tanksen" også styre den ifra nettet hjemme eller andre plasser :)

 

 

men det vi tenkte vi skulle føst få til var å få den til å kjøre frem og snurre på toppen.. men blir dette vanskligere når vi skal få inn potetkanonen, kamerat og det etterpå?

Lenke til kommentar

Du har flere valg. Du kan bruke en spake til beltene og en til turret. Du kan eventuelt bruke L2 og R2 for beltene om du foretrekker det. Analogstikkene går jo i 4 rettninger så du kan med litt kode bruke en stikke til å styre begge beltene, og på samme måte styre turret og gun i alle rettninger.

 

Siden turret kun beveger seg side til side og gun kun beveger seg opp og ned kan du fint bruke kun en analog spake til å styre både turret og gun.

 

Ellers har jo dualshock spakene mere en nok knapper til det du trenger. Du har totalt 15 knapper, 2 spaker samt L2 og R2 (som såvidt jeg vet er analog) som du kan leke med.

post-187645-0-60918100-1391601581_thumb.gif

 

 

 

Lenke til kommentar

ja går jo det! :) da tenker jeg at jeg bruker stickene til belene og directional buttons til toppen og løpet.. kan jo bruke L3 til kanonen og R3 til paintballet f.eks hvis det går?

 

men cameraet da?

 

går det ann å koble kontrollen opp til pc-en og ha kamera bilde på pc-en? og vet du om det går ann å koble arduino opp til en ruter som ligger i tanksen (en mobilbrebånd ruter eller noe lignene) og styre den ifra hjemmenettet?

Lenke til kommentar

Det finnes versjoner av Arduino med ethernet. Her finner du listen over de offisielle Arduinoene og utstyret som hører til.

Jeg holder for det meste på med hardware, så jeg vet ikke hva som er mulig, men skal ikke se bort ifra at det er mulig å koble opp feks et webkamera for streaming. Dette kan da eventuelt monteres oppå turretet med en servo som beveger seg etter kanonen. Da vil kameraet alltid peke den rettningen kanonen gjør. Hvordan man eventuelt skal få koblet kameraet til resten vet jeg ikke. Usikker på om arduinoen har verken I/O eller hastigheten til å streame et webkamera.

 

Siden dualshock kontrolleren bruker bluetooth så kan dere vurdere å bruke en bluetooth modul i første omgang for å styre tanksen. Etter hva jeg finner ut om bluetooth standarden har den rundt 50meters rekkevide på det beste. Xbee var det lite konkret info om, men som siktet til rundt 45km med rett antenne.

 

(XBee-PRO 900HP - A 900 MHz XBee-PRO module with up to 28 mile range with high-gain antenna, which supports DigiMesh networking protocol)

 

 

Men før dere setter store planer for hva dere har lyst til å få til så er det gjerne lurt å kunne programmere alt dette. Du finner neppe noen som er villig til å programmere alt dette gratis for dere.

Endret av Mr. A
Lenke til kommentar

hehe liker også hardware best :p men skal alltid få til kodinga etter mange forsøk og forumhjelp, youtube..

tenker kamerat bare blir festet fast i løpet eller noe sont slik det er peker der løpet er mot..

 

kan jo eventuelt bruke en rapsberry pi eller noe sont kansje til kameraet? :)

 

er jo ikke så veldig viktig med wifi i første omgang men hadde våre gøy å kjørt den hjemme ifra skolen eller noe sont! :D

 

ja, tviler også på at noen vil kode dette gratis så vi tengte føst blir det å få den til å kjøre frem, bak, svinge og snurre på toppen og eventuelt kamerat.. så når vi har fått det til så går vi videre med kanonen, røyk, lys, paintball :)

 

 

men bare lure på en ting!

 

har sett på to forskjellige motorer og lure veldig på om de klare å dra denne tanksen frem

http://www.ebay.com/itm/6-24V-6200-24500RPM-2-Pin-Connector-Cylindrical-Permanent-Magnet-DC-Motor-/310678557729?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item4855e29421

 

http://www.ebay.com/itm/2-X-Dunkermotoren-Permanent-Magnet-24-V-DC-Motor-GR42X25-388-g-cm-3600-RPM-/281206768331?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item41793ac2cb

 

den siste ser jo krafitere ut men hvis den første går så vil jeg heller bruke den! :)

 

BTW: TUSEN TAKK for hjelpen du har gitt så langt! :) setter veldig stor pris på det! :)

Lenke til kommentar

Jeg personlig ville gått for en ferdig bygd girkasse med motorer laget for radiostyrte tanks. Om du vil gjøre jobben enda lettere får du tak i ferdige tanks med drivverket ferdig montert, så slipper du å tenke på den delen. Så kan heller tenke på Arduino delen og alt annet du ønsker å legge til.

 

For å drive motorene trenger du en såkalt H-bridge som gjør at du kan drive motorene begge veier, og gjør at du ikke trekker strømmen fra Arduinoen, men heller en ekstern kilde som for eksempel et batteri.

 

Og sist men ikke minst litt inspirasjon for å holde motet oppe. Lykke til, håper dere ikke gir opp før dere sitter igjen med en fullt fungerende radiostyrt tanks.

Endret av Mr. A
Lenke til kommentar

som du ser i det føste inlegget så linket jeg til shiftregistor og transistor for det :)

har tengt til å ha batteri i den fordi vet at arduino ikke gir nok strøm til alt og arduino trenger jo også strøm :)

 

 

men hva er forksjell for ferdig bygd girkasse med motor og bare en motor? kan jeg ikke bare feste den motoren i noe også feste f.eks en ting som holder belte?

Lenke til kommentar

Girkassen vil gi bedre utveksling. Motoren vil mest sansynlig snurre alt for fort til å kunne kobles rett på beltene. Om motoren går igjennom en girkasse som girer ned motoren vil beltene snurre tregere men du vil til gjengjeld få mere kraft.

 

Som du ser i denne videoen så er det vanlig med girkasse i r/c tanks

Endret av Mr. A
Lenke til kommentar

okay! :) men blir jo litt størrelse på dette hvis vi skal ha bilbatteri, en liten kompressor eller noe sont (til potetkanonen) så må den jo være litt stor..

 

nå spør eg sikkert dumt men det er son girkasse i denne?
http://www.ebay.com/itm/DC-24V-3500r-min-5mm-Shaft-Speed-Reducer-Geared-Box-Motor-Dual-Colors-/231132812781?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item35d096d5ed

Endret av iam99pk
Lenke til kommentar

For turret ville jeg heller brukt en steppermotor, og for løpet tror jeg en kraftig servo passer bedre. Grunnen til dette er at de er mere presise. Servoen er enkel p bruke med Arduino. Trenger bare å koble til strøm og hente signal gjennom en pinne på Arduinoen. For steppermotorer trenger du selve motoren og en driver. Du kan forresten finne det meste av det du trenger på Sparkfun.com. De har ferdige kit med drivere til vanlige motorer og steppermotorer.

Lenke til kommentar

må bare spørre om det finnes en sensor som kan måle lyft trykk? for hvis vi skal ha kanonen så hadde det våre rått hvis du trykker på en knapp så detter kula neri, og den fyller seg til et viss trykk... også når du trykker på en annen knapp åpner ventilen (som er ned til lufttanken seg) og lukker seg igjen etterpå...

 

http://www.instructables.com/id/Air-Powered-Potato-Cannon/?ALLSTEPS

tenge å lage noe lignene denne...

 

så skulle fått til at kompressoren sluttet å gi luft når den kom opp til et viss trykk i luft holderen...

også hvis det er mulig at et lite lys hadde lyst når den var klar til å skyte, når det var tomt for kuler :)

 

kan igjaffal se for meg hvordan jeg tror det kan være med kulene.. hvis du tar f.eks en laser eller noe sont også når den ikke treffer den andre siden så lyser ikke lyset men når det ikke er kule så går laseren igjennom hele røre og da lyser lyset hvis du fårstår?

 

men det blir jo ikke med det første da men lurte bare på om det gikk? :)

Lenke til kommentar

https://www.sparkfun.com/products/10847 funker denne steppermotoren? eller blir den forliten?

 

men fant en vidio (på sparkfun) der han sa at steppermotor gikk helt rundt men en servor ikke gikk helt rundt (eller noen gjore ikke der) er ikke det beste for meg å bruke en servor til turret? hvis jeg finner en litt kraftig en da... siden turret ikke skal helt rundt (pga kablene og alt som skal opp til turret)?

 

vet jo ikke om det finnes en så kraftig servor da...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...