Gå til innhold

[Løst] Overgang fra DX til FX - hvilke objektiver passer?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

har vurdert overgang fra DX- til FX-kamera, men for en student er det en investering bare i seg selv og kjøpe nytt kamerahus. Eventuelle objektiver tenker jeg at jeg får investere i ved en senere anledning.

 

Dermed lurte jeg på om det er noen av disse objektivene som jeg har brukt på mitt Nikon D5000, også kan brukes på et eventuelt fullformat? Som f.eks. Nikon D610 eller Nikon D800..

 

- Nikkor 18-55mm (kit-objektivet som fulgte med D5000)

- AF-S NIKKOR 50mm f/1.4G

- Sigma 10-20mm F4-5.6 EX DC

- Sigma 70-300mm f4-5 6 dg macro

Om jeg har forstått det rett, så kan DG brukes også på fullformat?


Om zoom-objektivet er det eneste som vil passe på et fullformat,
blir jeg nesten nødt til å kjøpe et objektiv med litt mer normal brennvidde.. :)

Endret av c4rolinee
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan jeg spørre hvorfor du vurderer FX ? Flere og flere inkl meg selv går andre veien om dagen...

 

Jeg har fotografert i flere år med et crop-kamera, og det har fungert ypperlig i alle år! Men nå som jeg har utviklet meg, føler jeg meg litt "begrenset" - om man kan si det slik, når jeg tar enkelte typer bilder. Spesielt nordlysbilder, med tanke på at jeg ikke kan gå så høyt opp i iso - som igjen går ut over blender og lukkertid..

Lenke til kommentar

 

Kan jeg spørre hvorfor du vurderer FX ? Flere og flere inkl meg selv går andre veien om dagen...

 

-og 68,3% av all statistikk blir funnet på i øyeblikket...

 

Vi andre ser hva andre gjør og hva som skjer i forumet her og andre steder, tar ikke statestikk så tungt...

Lenke til kommentar

18-55 og 10-20 er til crop, og vil ikke fungere så godt på fullframe. 50/1.4 og 70-300 vil fungere fint.

 

Du vil kunne bruke 10-20 og 18-55 i crop-modus på et fullframehus.

Okei, tusen takk!

 

Men hvordan er det om jeg velger å bruke f.eks 10-20 på et fullformat, er det bare det at en mindre del av bildebrikken blir brukt? Hvordan er det med tanke på skarphet? Kornete? etc.

 

Det beste er vell kanskje å kjøpe et 24-70 kanskje som passer fullformat, i tillegg til å bruke 50/1.4 og 70-300 :) S¨å kan jeg eventuelt kjøpe et vidvinkel-objektiv ved en senere anledning.

Lenke til kommentar

Hvis du ikke har vært forferdelig misfornøyd med 18-55-kit-zoomen, kan en rimelig 24-85-zoom også være å tenke på. Nikon har også brukbar og en noenlunde rimelig (til vidvinkelzoom på FX å være) 18-35 AF-S. Du får vel begge to til under prisen for en Nikon 24-70/2.8 (Tamronen er heller ikke så billig), og jeg hadde nok begynt med sånne objektiver, og eventuelt oppgradert etter hvert som du ser behovet for det. Jeg gikk sjøl tilbake til24-85/2.8-4 AF-D etter å ha prøvd 24-70/2.8-Nikkoren på D700. Ikke fordi 24-70 ikke var en god del bedre i endel situasjoner, for det var den jo, men fordi jeg ikke kunne forsvare prisforskjellen til min aktuelle bruk.

 

Men Sigmas 24-105/4 og Nikons 24-120/4 er jo veldig gode alternativer dersom en vil legge i mer penger med en gang, og ønsker seg noe mer rekkevidde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...