Gå til innhold

Test: Sony Xperia Z1 Compact


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

"... Sonys ingeniører, som er verdens ledende..."

 

Said nobody ever.

 

...Sony still on top in "Brains country"...

(Financial Tiimes, oktober 2013)

Financial times ja :-D

Dette er sikkert etter at Financial Times tok i betraktning Sonys ledende posisjon i det som gjelder salg av musikk, markedsandel i solgte MP3 spillere og telefoner.

Beklager men verdens ledende (dvs de som står bak mest solgte og beste produkter) er alle i Cupertino.

Det er sikkert denne know-howen innenfor japansk ingeniørkunst som ga oss Z1 uten fungerende radio-firmware, en overoppheter bakside ved vanlig bruk, og en ueksisterende batteritid. Jeg ser alrede for meg Cook skjelve i stolen sin og Samsung søke dekning for den verdensledende kunnskapen Team Impossiboru (aka Sony) besitter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

"... Sonys ingeniører, som er verdens ledende..."

 

Said nobody ever.

...Sony still on top in "Brains country"...

(Financial Tiimes, oktober 2013)

Financial times ja :-D

Dette er sikkert etter at Financial Times tok i betraktning Sonys ledende posisjon i det som gjelder salg av musikk, markedsandel i solgte MP3 spillere og telefoner.

Beklager men verdens ledende (dvs de som står bak mest solgte og beste produkter) er alle i Cupertino.

Det er sikkert denne know-howen innenfor japansk ingeniørkunst som ga oss Z1 uten fungerende radio-firmware, en overoppheter bakside ved vanlig bruk, og en ueksisterende batteritid. Jeg ser alrede for meg Cook skjelve i stolen sin og Samsung søke dekning for den verdensledende kunnskapen Team Impossiboru (aka Sony) besitter.

 

 

Du minner om en iPhone-fanboy, jeg har lest tilsvarende forsøk på å disse Samsung for å være underlegen Apple på alle måter.

Enten er du ikke skarpeste kniven i skuffen, eller så troller du.

Lenke til kommentar

Må si at jeg er utrolig fornøyd med min Z1 :D bra kvalitet, fine praktiske og gode knapper, bra grensesnitt og masser av kraft :D

 

Men det er noe jeg stusser på; når jeg spiller spill på min Z1 så bruker det veldig lite batteri og det finnes nesten ikke varmeutvikling :D men visst jeg surfer på Chrome så blir den utrolig varm like over Sony logoen på baksiden og den tapper batteri :( det er litt synd siden je surfer ganske mye på mobilen, og det er uaktuelt å bruke Opera hele tiden.... I tilleg så er touchen når jeg surfer på Chrome ganske rar. Når jeg skroller så zoomes siden inn og ut, det er hakkete og visst det er bilder eller linker på internettsiden så vil mobilen gå inn på linken eller bildet i ett slikt "hakk" i scrollingen, veldig irriterende..... Har fubbet ut at det blir bedre visst jeg skrur av og på skjermen, men.det kommer sakte men sikkert tilbake, håper det blir bedre på 4.4 :D

Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651

Jeg har hatt Galxy S4 og iPhone 5 som mine 2 siste telefoner. Etter at jeg fikk Z1 Compact er jeg så langt veldig fornøyd. Den gjør stort sett ALT bedre enn S4 som var en gedigen skuffelse. Tror Sony kommer til å selge uhorvelig mange av denne.

Lenke til kommentar

Kan denne kjøre screen mirroring og WiFi samtidig?

 

Amobil, flott om dere gidder å ta med dette i testene deres, da bla.a. Xperia Z og Xperia Tablet Z har en ubrukelig versjon av Miracast hvor WiFi-koblingen blir blokkert, som gjør hele funksjonen ubrukelig. Hva skal man da bruke screen mirroring til, leste tekstmeldinger på storskjerm?

 

Takknemlig hvis noen kan sjekke om denne (og Xperia Z1/Z Ultra) kan speile skjermen MED full nettilgang.

 

 

Mvh

Audun

Lenke til kommentar

Du minner om en iPhone-fanboy, jeg har lest tilsvarende forsøk på å disse Samsung for å være underlegen Apple på alle måter.

Enten er du ikke skarpeste kniven i skuffen, eller så troller du.

 

Jeg driter om jeg skulle minne deg om en av dine nære slektninger, for den saks skyld. Jeg har eid den første Xperia som kom ut, Z1, og mellom det Galaxy 1-3, diverse Apple-produkter (men ikke iPhone) og snakker ut av erfaring. Hvis du mener en telefon full av feil og med underlegne egenskaper er overlegen, og at 5000+ nok er en "ok" pris for en high-end telefon som aldri leverer, vær så god kjøp deg din egen og "nyt" den for alle penger. Men jeg har trosset andres meninger, brukt forskjellige telefoner i løpet av årene og per dags dato den telefonen som har de funksjonene som jeg vil ha er Samsung, og den telefonen som jeg synes har vært verst er Z1 og den opprinnelige Xperia, altså har ikke eplet falt langt fra treet.

 

Om du synes det er kjedelig eller uaktuelt å diskutere hvordan de mest grunnleggende funskjonene ikke fungerer eller er dårlige på Z1 - la meg kjede deg ytterligere med et annet eksempel. Sony er kjent for sitt satsing på musikk. De har bla.a. laget MP3 spillere som ingen kjøper (bortsett fra meg, ut av ren kuriositet, som til slutt ble til en stor skuffelse). Forklar meg da - hvordan i all verden er det de lager et sett med ørepropper de selger med Z1, der ledningene er breie, stive, og flate, og overfører ABSOLUTT ALT av lyder som stammer fra berørelse/friksjon mot disse ledningene? Tenk deg å ta og legge øret inntil en oppstrammet wire, eller tjukk basstreng på en gitar, og så føre fingeren på den att og fram, og få alle de lydene inn i ørene dine. Det er akkurat slik det offisielle tilbehøret til Z1 fungere, altså fungere ikke og er en tragedi.

Hvis et firma som lager multimedieenheter og satser på musikk - etter påstander å dømme - hvrodan f**n klarer de ikke lage et sett med ørepropper? Dette setter tonen for resten av dette søppelet Sony selger.

Øreproppene deres er søppel deres mobil er en glovarm murstein. Dette er mine fakta-baserte observasjoner og sammenligninger med andre mobiltelefoner i samme kategori.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

At folk driver å bitcher mellom hvilket merke som er best, så vil jeg egentlig stille meg ganske nøytralt. Saklige meninger som både trekker telefonene opp/ned etter hva telefonen er lagd i og hvordan den yter..

 

Sinnsykt fornøyd med min Sony Xperia Z1 Ultra, men bytter nå til Note 3 pga s-pen og utbyttbart batteri.

 

Jeg kvitter meg med Ultra-modellen pga skjermfilmen! Er det noe som er mer søppel på disse sony telefonene så er det akkurat den skjermfilmen.. Brukte faktisk en mild alkoholbase for å få av filmen etter 1-2 mnd intenst bruk, så var møkk og shit låst fast på skjermen. Festlig og pusse telefonen på jobb, da alle hører knirkelyd (som isopor mot en glassrute). Merket også at skjermen ble 10x mer sensitiv spesielt for lagring av bilder, ved og holde fingeren fast på et bilde, så gikk den over til å zoome og ved og scrolle nedover tekst endte med zoom der også. Rettere sagt, den skulle fulgt med siden av og ikke på. Samt batteriet skulle også vært utskiftbart.

 

Hvorfor skal det være så sinnsykt tungvindt å bytte en film? Kvaliteten på UI er sinnsykt digg i forhold til samsung sin Nille ui, samt byggekvaliteten og følelsen av å holde sonytelefonene i henda er rett og slett kongelig. Støtsikker?? Ikke F***.

 

Telefonen er såpass hardt pakket at vibrasjoner knekker skjermen kjappere enn svint (kontra plastic king samsung som slipper bakdeksel ++)

 

Har holdt i compact-versionen og synes den er digg, men for min smak for liten. Har store hender og store lommer, så store telefoner passer meg perfekt :)

 

Spent på hva Sony gjør i fremtiden.

Lenke til kommentar

Fikk telefonen i går, og så langt er jeg meget fornøyd. Savner en fysisk home-knapp i front slik S4 har, men det er nok en vanesak. Prøvde å filme og ta noen bilder under vann, og kan si meg enig i at telefonen oppførte seg litt rart, men det gikk på et vis. Kameraknappen på siden er et must for bildetaking i vann, ingen tvil om det =)

 

Bloatware er så å si ikke-eksisterende her i forhold til hos Samsung, det kan jeg bekrefte. Meget befriende =)

 

Bildene den tar er gode (hvertfall etter min standard og forventninger), men som med de fleste mobilkameraer så ligger den største svakheten i dårlige lysforhold.

 

Jeg har lenge savnet en litt mindre telefon, og denne er akkurat passe stor. Skjermen kunne med fordel fylt mer av forsiden, det er mye plass å gå på der.

 

Håper bare sjefen lar meg beholde den :p

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvis jeg får meg denne mobilen kommer jeg sansynligvis til å Root'e den og legge inn et custom ROM samme dag. Kan ikke fordra å bruke smartphone uten Stock Vanilla Android. Men siden X-Reality Engine ligger i softwaren, vil da bildekvaliteten bli merkbart dårligere med et custom ROM? Eller vil det ha lite å si? Noen som vet? Eventuelt har testa det ut?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Etter å ha lest testen deres på Amobil.no var jeg ikke i tvil om hvilken telefon jeg skulle ha. Så det ble Løp og Kjøp på meg.

Men jeg har et spørsmål:

Har dere egentlig testet kameraet på denne telefonen?

Kameraet i front var helt ubrukelig før jeg la inn første programvareoppdatering.. Så ut som et gammelt VGA kamera mtp oppløsning..

Dette ble noe bedre med oppdateringen...

Senest i dag sammenlignet jeg det "sinnsyke" 20,7 MP kameraet med en Iphone 4.... Da vi zoomet inn på et skilt ca 100 meter unna, klarte ikke Xperia Z1 Compact og fokusere slik at bokstavene på skiltet vistes. Noe som var en smal sak for den gamle Iphonen... Jeg ble meget skuffet og begynte å lete etter tråder på internet.. Her var det i allefall ingen tvil om at Sony ikke har levert hva de lovet...

 

se for eksempel: http://talk.sonymobile.com/t5/Xperia-Z1-Compact/Sony-Z1-Compact-why-is-the-camera-so-poor-Comparison-shots/td-p/541415

 

 

Så, Amobil... Denne gangen holder ikke testen deres mål!

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...