Gå til innhold

Test: Sony Xperia Z1 Compact


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Dette kombineres med X-Reality Engine, som er en logaritme for bildeforbedring i sanntid.

 

Hva menes med dette? At lysstyrken justeres logaritmisk mtp. hvor langt fra skjermkanten pikselen er?

 

...eller var det "algoritme" du mente? Synes denne forvekslingen begynner å gå skremmende ofte igjen på hw.no...

Lenke til kommentar

 

 

Dette kombineres med X-Reality Engine, som er en logaritme for bildeforbedring i sanntid.

Hva menes med dette? At lysstyrken justeres logaritmisk mtp. hvor langt fra skjermkanten pikselen er?

 

...eller var det "algoritme" du mente? Synes denne forvekslingen begynner å gå skremmende ofte igjen på hw.no...

Ops - dette var litt flaut. Her var det copy/paste fra Z1-testen. Har rettet opp feilen i både Z1- og Z1 Compact-testen. :-)

Lenke til kommentar

I motsetning til andre produsenter så har Sony skjønt dette med å lage en "mini-modell".

Både Samsung og HTC dreit seg så til de grader ut med sine miniversjoner av S4 og One - totalt ribbet for specs fra storebrødrene sine, mens Compact er minst like god som Z1 - og kanskje bedre om man ikke ønsker å drasse rundt med en fjøl på 5-tommer :-)

Lenke til kommentar

 

Det eneste vi har å utsette på skjermen, er at den i likhet med alle andre Sony-mobiler har et plastbelegg foran skjermen som er ment å skulle beskytte skjermen, og forhindre skader på brukeren om skjermen skulle knuse. Plastbelegget blir fort ripete, og prøver man å få det av (noe som er vanskelig) får man en skjerm som ikke er like glatt ? og hvor fingeravtrykk fester seg fort.

Dette er kun et resultat av at glasset er seigt etter fjerning av denne plastfilmen, mao. rester etter filmen for det blir endel lim igjen på skjermen.. Etter noen dager med litt aktiv pussing av skjermen, blir den fin og glatt, og man ser at restene forsvinner (JIF engangs viduskluter funker fint, vask godt med kluten og la kluten tørke og bruk den tørr med damp fra pusten). Dette skjedde med min Xperia X10 og nå senest med min Xperia Z, som ble minst like bra som andre touch skjermer...

 

Rart, jeg fikk ikke noen limrester igjen da jeg fjernet plasten på min Xperia Z. Foran tok jeg det av etter ca en mnd, bak etter ca 8 måneder. Plast av, strøken mobil under.

 

 

Jeg synes Sony er en av de bedre Android telefonene, men det mest håpløse med Sony er batterikapasitet og støtte for e-post og kalender (Exchange). Å bruke Sony telefon til jobbmobil er rett og slett kjip opplevelse.

Batterikapasiteten er bra sammenlignet med konkurrentene. F.eks har Z1 3000mAh batteri, mens Galaxy S4 har bare 2600. Og på Z1 Compact er jo batteritiden betydelig bedre enn andre spydspissmobiler.

 

Selv bruker jeg Xperia Z mot Exchange på jobb for både mail og kalender og det fungerer utmerket. Hva har du problemer med?

 

 

På første side, med bilde av simkortholder, micro-usb og lignende.

Er ikke den røde firkanten ved siden av simkortet et tegn på at fuktindikatoren allerede har slått ut? Skal ikke denne være hvit?

Rødt er reboot ;)

Så slipper man å holde inne låseknappen +volum for å resette telefonen om det skulle skje noe. Siden den er vanntett kan man ikke bare nappe ut batteriet.

 

For en sinnsyk pris...

Det er en Xperia Z1, altså noe av det råeste av ytelse du får i dag, pakket inn i et mindre skall med mindre skjerm. I motsetning til konkurrentene som leverer utvannede og svake versjoner av sine mini-modeller. At den koster under 5000 synes jeg er bra!

Lenke til kommentar

Har brukt min telefon ganske mye i dag. Den har vært på i ca 11 timer og batteriet er på 76 %

 

Min forrige ville ha vært på 20-30 % nå.

Bra at din telefon av merke/modell X fremdeles har 76% etter 11timers bruk =) Klar forbedring fra forrige modell Y.

 

Min, altså en tre år gammel merke Z modell Æ, må lades hver dag uavhengig av bruk, og av og til oftere... Investerte i nytt batteri uten at det utgjorde noe.

 

Jeg kunne gjerne tenkt meg å vite om det var en sarkastisk kommentar rettet mot Z1 som "har lav batteritid" målt imot din telefon, eller om du har en Z1 og at det er den som har igjen 76% etter 11 timer :p

Endret av system_out
Lenke til kommentar

Sony har virkelig begynt å steppe gamet sitt opp på mobilfronten! Har gått fra iPhone, Sony, Samsung og nå tilbake til Sony igjen. Må si at de tidligere Xperia modellene skuffet noe veldig, men damn... har nå en Sony Xperia Z1 og det er den beste telefonen jeg har hatt.

 

En toppytende modell med god skjerm, veldig bra kamera som er vanntett og støvtett. Kunne virkelig ikke ha vært bedre.

 

Og nå som de kommer med Z1 Compact til en slik vanvittig god pris, med akkurat samme specs som Z1... wow sier jeg bare. Denne telefonen kommer til å selge som hakka møkk!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det eneste vi har å utsette på skjermen, er at den i likhet med alle andre Sony-mobiler har et plastbelegg foran skjermen som er ment å skulle beskytte skjermen, og forhindre skader på brukeren om skjermen skulle knuse. Plastbelegget blir fort ripete, og prøver man å få det av (noe som er vanskelig) får man en skjerm som ikke er like glatt ? og hvor fingeravtrykk fester seg fort.

Dette er kun et resultat av at glasset er seigt etter fjerning av denne plastfilmen, mao. rester etter filmen for det blir endel lim igjen på skjermen.. Etter noen dager med litt aktiv pussing av skjermen, blir den fin og glatt, og man ser at restene forsvinner (JIF engangs viduskluter funker fint, vask godt med kluten og la kluten tørke og bruk den tørr med damp fra pusten). Dette skjedde med min Xperia X10 og nå senest med min Xperia Z, som ble minst like bra som andre touch skjermer...

Brukte våtservietter til å fjerne rester av lim på skjerm, det funker bra.

Lenke til kommentar

 

 

Det eneste vi har å utsette på skjermen, er at den i likhet med alle andre Sony-mobiler har et plastbelegg foran skjermen som er ment å skulle beskytte skjermen, og forhindre skader på brukeren om skjermen skulle knuse. Plastbelegget blir fort ripete, og prøver man å få det av (noe som er vanskelig) får man en skjerm som ikke er like glatt ? og hvor fingeravtrykk fester seg fort.

Dette er kun et resultat av at glasset er seigt etter fjerning av denne plastfilmen, mao. rester etter filmen for det blir endel lim igjen på skjermen.. Etter noen dager med litt aktiv pussing av skjermen, blir den fin og glatt, og man ser at restene forsvinner (JIF engangs viduskluter funker fint, vask godt med kluten og la kluten tørke og bruk den tørr med damp fra pusten). Dette skjedde med min Xperia X10 og nå senest med min Xperia Z, som ble minst like bra som andre touch skjermer...

Brukte våtservietter til å fjerne rester av lim på skjerm, det funker bra.

Et spørsmål, er det noen som vet om Sony logoen blir borte etter fjerning av plastbelegget på compact'en?

Lenke til kommentar

Var dumm nok til å droppe Samsung til fordel for Z1. Har forresten hatt den opprinnelige Xperia telefonen for x antall år siden... og... ja, ingenting har endret seg.

 

Bladt faktastiske "features" denne telefonen har er:

Den blir veldig varm oppe til høyre på baksiden av telefonen ved normal bruk (internet, video, spill etc)

Skjermed er desverre LED, så den er milevis unna kvaliteten til Samsung sitt OLED. Samme skjermed har også synlig (ved visse vinkler) del av touch-sensoren av skjermen, noe a-la først iPod Touch.

Tragisk lite batteritid, totalt ubrukelige ørepropper som følger med, og den opprinnelige radio-firmwaren som var installert var så dårlig at noen SMSer ble aldri sendt og mange anrop ble rett og slett aldri mottatt, mao noe av det mest grunnleggende en mobiltelefon skal kunne.

Og ja den har ikke fysiske menyknapper, selv om den har et nesten 2 cm stort område nede under skjermen som er ikke i bruk. Pluss at de fysiske knappene på sidene er dårlig plassert og unødvendig vanskelig i bruk. Dette er en high-end telefon som ikke er det i det hele tatt.

 

Så nei, hold unna. Sony har aldri produsert noe som helst godt innenfor mobil/portabel multimedia (spesielt den tragedien som heter sony MP3 spillere). Jeg personlig kommer aldri til å kjøpe noe mer fra sony. Skal man ha en god android mobil - kjøp Samsung.

Lenke til kommentar

Var dumm nok til å droppe Samsung til fordel for Z1. Har forresten hatt den opprinnelige Xperia telefonen for x antall år siden... og... ja, ingenting har endret seg.

Bladt faktastiske "features" denne telefonen har er:

Den blir veldig varm oppe til høyre på baksiden av telefonen ved normal bruk (internet, video, spill etc)

Skjermed er desverre LED, så den er milevis unna kvaliteten til Samsung sitt OLED. Samme skjermed har også synlig (ved visse vinkler) del av touch-sensoren av skjermen, noe a-la først iPod Touch.

Tragisk lite batteritid, totalt ubrukelige ørepropper som følger med, og den opprinnelige radio-firmwaren som var installert var så dårlig at noen SMSer ble aldri sendt og mange anrop ble rett og slett aldri mottatt, mao noe av det mest grunnleggende en mobiltelefon skal kunne.

Og ja den har ikke fysiske menyknapper, selv om den har et nesten 2 cm stort område nede under skjermen som er ikke i bruk. Pluss at de fysiske knappene på sidene er dårlig plassert og unødvendig vanskelig i bruk. Dette er en high-end telefon som ikke er det i det hele tatt.

Så nei, hold unna. Sony har aldri produsert noe som helst godt innenfor mobil/portabel multimedia (spesielt den tragedien som heter sony MP3 spillere). Jeg personlig kommer aldri til å kjøpe noe mer fra sony. Skal man ha en god android mobil - kjøp Samsung.

Vær så snill a, jeg mener akkurat det motsatte, du skryter av amoled skjerm, unaturlige farger,lys,og kontrast. Plastikk mobilen der, føler som en leketøy i hånda, i forhold til Sony. Sony blir bare bedre og bedre, husk det er bare 1år siden dem skilte seg fra Ericsson, så slapp av de er på vei oppover.

Lenke til kommentar

Sony har virkelig begynt å steppe gamet sitt opp på mobilfronten! Har gått fra iPhone, Sony, Samsung og nå tilbake til Sony igjen. Må si at de tidligere Xperia modellene skuffet noe veldig, men damn... har nå en Sony Xperia Z1 og det er den beste telefonen jeg har hatt.

En toppytende modell med god skjerm, veldig bra kamera som er vanntett og støvtett. Kunne virkelig ikke ha vært bedre.

Og nå som de kommer med Z1 Compact til en slik vanvittig god pris, med akkurat samme specs som Z1... wow sier jeg bare. Denne telefonen kommer til å selge som hakka møkk!

Er helt enig med deg

Lenke til kommentar

 

Vær så snill a, jeg mener akkurat det motsatte, du skryter av amoled skjerm, unaturlige farger,lys,og kontrast. Plastikk mobilen der, føler som en leketøy i hånda, i forhold til Sony.

 

 

Akkurat det ja: dårlige halvdøde farger, dårligere innsynsvinkel, og dårlig kontrast. I tillegg til å være en unødvendig stor stykke murstein.

 

Sony blir bare bedre og bedre, husk det er bare 1år siden dem skilte seg fra Ericsson, så slapp av de er på vei oppover.

 

Som jeg skrev - de klarte ikke å levere en skikkelig high-end telefon med den aller første Xperia, og de klarte det heller ikke nå. At de i det hele tatt solgte en telefon som kunne ikke motta 70% av alle anrop er en tragedie i seg selv.

Jeg har også vært gjennom Galaxy 1, 2 og 3, og jeg angrer bittert at jeg ikke kjøpte G4. Beklager men absolutt alle Sony-produkter jeg har hatt har vært ikke totale tragedier - men overprisede feil rett og slett. Aldri igjen.

Endret av nessuno
Lenke til kommentar

Hadde tenkt å kjøpe Z1 Compact helt til jeg her leste at batteriet ikke kan byttes. Jeg trodde at Xperia Z1 Compact var en mobiltelefon som jeg kunne ha glede av i mange år (kjøper ny mob ca. hvert 4 år kanskje), men må konstatere skuffende at dette kjøpet nå forkastet. Det er trist at Sony, som Apple, skulle kaste seg på den miljø-uvennlige trenden.

 

''Planned obsolescence'' er en uting!

http://en.wikipedia.org/wiki/Planned_obsolescence

Endret av DalisPC
Lenke til kommentar

Er det rart det blir krig i verden?

At noen klarer å hisse seg opp så voldsomt av ikke å like en mobiltelefon. Hallo, det er jo bare å la være å kjøpe den!

At noen kommer drassende med at Samsung er bedre får stå for deres egen regning. Her snakker vi tross alt om en "minimodell" av Z1. Sammenlign specs på Z1 Compact og S4 Mini - og hold munn etterpå!

Hvorfor skal ikke Sonys ingeniører, som er verdens ledende i utviklingen av blant annet TV-er og fotoapparater, klare å holde tritt med plastikkfantastene til Samsung? Jeg bare spør...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har spurt sjefen om en slik nå, så jeg får testet den litt. Er litt skeptisk til noe annet enn SGS4 etter et mislykket forsøk med en Lumia 1020, men det var mest på grunn av WP8 så jeg føler meg litt 'tryggere' nå siden det er Android det er snakk om. Jeg er veldig nysgjerrig på denne og gleder meg til å prøve den.

Lenke til kommentar

Har spurt sjefen om en slik nå, så jeg får testet den litt. Er litt skeptisk til noe annet enn SGS4 etter et mislykket forsøk med en Lumia 1020, men det var mest på grunn av WP8 så jeg føler meg litt 'tryggere' nå siden det er Android det er snakk om. Jeg er veldig nysgjerrig på denne og gleder meg til å prøve den.

Lykke til... blir svært overrasket om du skulle bli misfornøyd med denne :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...