Gå til innhold

Kontrollgebyr - hvor står jeg?


Anbefalte innlegg

Når man får purring i posten på at man ikke har betalt gebyr på 900kr fordi man har sniket seg på toget.(lurer på om jeg har en tvilling) Hva slags muligheter har jeg da med tanke på dette?
- Det var ikke meg
- Har mer enn 3 personer som kan vise til at jeg var med dem så å si hele dagen.
- Kan bevise(kvitteringer fra nsb)at jeg har månedskort som er kjøpt og aktivert på kjøptsstedet. Er student så jeg har hatt månedskort hver mnd i et helt år. Fikk også utskrift fra ruter som viser tydelig dato for aktivering samt transaksjonen skjedde fra min bankkonto.

Noen har enten veldig god hukkomelse eller pugget det lille som er å huske. Mitt navn, adresse, tlf nr og personnr.

Hvordan bør jeg gå fram med saken?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare å melde alt det du sa til oss inn til NSB. Du har aldri fått bot, ei heller fortjent det. Kjent sak å skylde på andre når man blir tatt for sniking. Selv pugget jeg også infoen til en jeg ikke likte om jeg skulle bli tatt for sniking da jeg var ung og dum på ungdomsskolen.

Som jeg kan garantere deg ikke ville fungert hos Ruter t-bane/trikk mer enn en gang, og ikke vil fungere i dag da man ber om legitimasjon. Har man ikke det blir det kontroll-spørsmål. Mulig tog-kontrollører er slappere på dette, har desverre ikke hatt så mye med de og gjøre, men vet rutiner ble endret hos de andre etter en del saker hvor folk hevdet det TS nå gjør.

Lenke til kommentar

Opplevde det samme fra metroen i køben, jeg hadde ikke vært i området på en god stund så jeg var jo "safe" sånn sett. Jeg forklarte de dette og fikk beskjed om å sende inn signatur som de skulle sammenligne med. Fikk så til svar at de ikke kunne skille signaturene men skulle la saken gå under tvil. Husker jeg synes hele saken var latterlig...

 

Lurer sykt på hvem som har rapportert meg da! Vet om en som har samme navn som meg som bor/har bodd i Danmark, så muligens det var han. Men de må da ha sjekket mer enn kun navn(Han er yngre enn meg og kommer fra en annen by).

Lenke til kommentar

 

Bare å melde alt det du sa til oss inn til NSB. Du har aldri fått bot, ei heller fortjent det. Kjent sak å skylde på andre når man blir tatt for sniking. Selv pugget jeg også infoen til en jeg ikke likte om jeg skulle bli tatt for sniking da jeg var ung og dum på ungdomsskolen.

Som jeg kan garantere deg ikke ville fungert hos Ruter t-bane/trikk mer enn en gang, og ikke vil fungere i dag da man ber om legitimasjon. Har man ikke det blir det kontroll-spørsmål. Mulig tog-kontrollører er slappere på dette, har desverre ikke hatt så mye med de og gjøre, men vet rutiner ble endret hos de andre etter en del saker hvor folk hevdet det TS nå gjør.

 

Om personen har gått så langt som å pugge fødselsnummeret til offeret hva i all verden skal kontrolløren komme med av kontrollspørsmål som i det hele tatt kan ta den skyldige?

Lenke til kommentar

Om personen har gått så langt som å pugge fødselsnummeret til offeret hva i all verden skal kontrolløren komme med av kontrollspørsmål som i det hele tatt kan ta den skyldige?

 

Finnes nok av muligheter, noen enkle og andre mer komplekse. Hva din mor het som barn, fødselsdato til foreldre, hvilke steder du har bodd og når, hvilke(n) skole® du har gått på o.l. Uansett om man så går til skrittet å pugge en annen person sitt liv er det meningsløst, da det ikke vil fungere mer enn en gang. Etter en klage blir navnet flagget, og ofte blir det lagt ved bilde av personen. Neste gang da får personen som utgir seg for å være denne, et ekstremt mye større problem enn 750/900kr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som jeg kan garantere deg ikke ville fungert hos Ruter t-bane/trikk mer enn en gang, og ikke vil fungere i dag da man ber om legitimasjon. Har man ikke det blir det kontroll-spørsmål. Mulig tog-kontrollører er slappere på dette, har desverre ikke hatt så mye med de og gjøre, men vet rutiner ble endret hos de andre etter en del saker hvor folk hevdet det TS nå gjør.

Ruter har ingen som helst rett til å få se legitimasjon.

Du er derimot pliktig til å oppgi hvem du er, og Ruter har anledning til å kontrollere disse opplysningene mot folkeregisteret.

 

Finnes nok av muligheter, noen enkle og andre mer komplekse. Hva din mor het som barn, fødselsdato til foreldre, hvilke steder du har bodd og når, hvilke(n) skole® du har gått på o.l. Uansett om man så går til skrittet å pugge en annen person sitt liv er det meningsløst, da det ikke vil fungere mer enn en gang. Etter en klage blir navnet flagget, og ofte blir det lagt ved bilde av personen. Neste gang da får personen som utgir seg for å være denne, et ekstremt mye større problem enn 750/900kr.

Hvilken skole man har gått på er ikke en opplysning i folkeregisteret.

Å lagre bilde på mennesker som har klaget etter sniking er trolig å anse som et brudd på aktuell personvernlovgiving, og vil således være forbudt.

Jeg kan ikke huske å ha kommet over noe slikt register den gangen jeg var involvert i dette.

Det tas heller ikke bilde av snikere.

Lenke til kommentar

 

Om personen har gått så langt som å pugge fødselsnummeret til offeret hva i all verden skal kontrolløren komme med av kontrollspørsmål som i det hele tatt kan ta den skyldige?

 

Finnes nok av muligheter, noen enkle og andre mer komplekse. Hva din mor het som barn, fødselsdato til foreldre, hvilke steder du har bodd og når, hvilke(n) skole® du har gått på o.l. Uansett om man så går til skrittet å pugge en annen person sitt liv er det meningsløst, da det ikke vil fungere mer enn en gang. Etter en klage blir navnet flagget, og ofte blir det lagt ved bilde av personen. Neste gang da får personen som utgir seg for å være denne, et ekstremt mye større problem enn 750/900kr.

 

Nå er vel strengt tatt det meste av det du nevner her ikke tillatt og det er heller ikke informasjon ruter har lov til å sitte med.

Lenke til kommentar

 

Hvilken skole man har gått på er ikke en opplysning i folkeregisteret.

Å lagre bilde på mennesker som har klaget etter sniking er trolig å anse som et brudd på aktuell personvernlovgiving, og vil således være forbudt.

Jeg kan ikke huske å ha kommet over noe slikt register den gangen jeg var involvert i dette.

Det tas heller ikke bilde av snikere.

Nei, og nå er det ikke kun folkeregisteret man har tilgang til, og utrolig hva google kan hjelpe med. Jeg nevnte eksempler brukt i fortid, hentet frem på diverse måter.

Å lagre bilde på mennesker som har klaget med deres tillatelse er fult lovlig, og gjøres således med alle som har hatt f.eks. studenkort IIRC.

Da stiller jeg spørsmålstegn ved hvor du har vært involvert, jeg mistenker en vekter på buss? Det kan legges ved merknad på alle som søkes opp i trikk/tbane sitt system, tror også buss etterhvert fikk det samme. Tog derimot er milevis bak.

Sa heller ikke at bilde av snikere blir tatt, selvom det har blitt gjort ved noen anledninger av visse sjefer som ikke lenger er dette, som en "skremselstaktikk".

 

 

.

 

Nå er vel strengt tatt det meste av det du nevner her ikke tillatt og det er heller ikke informasjon ruter har lov til å sitte med.

Hva er det Ruter ikke har tilgang til utover skole, som nevnt over? Hvilke steder du har bodd står der hvis du har skiftet adresse, navnet på dine foreldre står der så opplysninger om de er lette å finne frem.

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

Hypotetisk sett, hvis man nekter å oppgi personalia til Ruter, hva kan de gjøre?

 

Har de hjemmel til å holde deg igjen til politiet kommer for å avkreve personalia? Hvis politiet i det hele tatt gidder å komme.

 

Ikke at jeg tenker å snike... jeg foretrekker å betale for tjenestene jeg benytter, men ble bare litt nysgjerrig.

Lenke til kommentar

 

Har de hjemmel til å holde deg igjen til politiet kommer for å avkreve personalia? Hvis politiet i det hele tatt gidder å komme.

 

Ikke at jeg tenker å snike... jeg foretrekker å betale for tjenestene jeg benytter, men ble bare litt nysgjerrig.

Ja det har de, og politiet dukker som oftest opp med mindre de har veldig mye å gjøre. Tar også som regel god tid med mindre det er sentrum, dvs fra 30-60 minutter. Anbefaler dog ikke test av hvem som har mest tålmodighet, de får betalt for ventingen ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...