Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Selvbygd PC lagger , Hakker.


Anbefalte innlegg

heisann.

bygde mitt nye monster i nov. gikk over fra amd til intel i dette buildet.

fungrert veldig fint da. men så ble det noe problemer med strømforsnyiningen at den kutta. sant GPU og hovedkort. sendte da pcen til komplett i jula.

de satte den sammen på nytt og testet pcen.

 

Og fikk den tilbake første dagene i jan. merket at den små lagget noe i starten og at den kutte pluslig ut - strømmen.

satte da størmmen i en annen kontakt da, sluttet den å kutte. men fortsatt lagger den uansett hvilket program du bruker. henger seg i 5 - 10 sek også kommer det tilbake. kan varigere veldig.

 

Når jeg spiller merker jeg at det hakker i 1 min før den blir normalt igjen. men kan se at de blir korte glicher av og til på skjermen.

disse probleme har jeg merket mest med BF 4 og lol.

andre spill som euro truck sim , total war er det bare av og til glicther men ikke ofte.

og nå kommer det heletida feil klokkeslett i windows. selv om jeg oppdatere den går den tilbake til feil tid. Merker også er internett kan henge tiltider.

 

jeg har sjekka kablene så det er i orden. reinnstallert enekelte programer, prøvd forskjellige driver på GPU. hjelper ikke.

har også updatet alt programvare via cdene som var med på hovedkort osv.

har ikke endret noe i bios.

 

nå vet jeg ikke mer hva jeg kan gjøre. og er små lei av dette her ass.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

CPU : Intel Core i7-4770K Processor

Hovedkort : ASUS Maximus VI Formula, Socket-1150

Strøm : XFX ProSeries XXX Edition 850W PSU

RAM : Kingston DDR3 HyperX Beast 16GB

GPU :

XFX Radeon R9 280X 3GB GDDR5 BLACK

 

det er kun GPU jeg har lastet ned drivere fra nettet.

 

har aldri oppdatert hovedkortet via nettet før.

Bruker windows 7 :)

Lenke til kommentar

har en siste oppdatering fra amd som ikke er en beta versjon.

 

heller ikke noe store temperatur endring som skjer.

men hvordan innstallere man disse driverende til hovedkortet via nett ? har aldri vært borti dette før.

men jeg synes det er så merkelig at ikke win7 har riktig dato og klokkeslett. hørt at det kan være noe bios klokken da. hvis ikke jeg har lest feil.

Lenke til kommentar

Start dataen i safe mode, hvis den fungerer problemfritt da er problemet sannsynligvis software-relatert. Hvis du har de samme problemene i safe mode er vi over på hardware siden.
Hvis du er sikker på at alt er satt sammen riktig kan du begynne med å strippe ned til kun de delene du trenger for å starte dataen. Ta ut alle RAM brikker untatt én, ta ut GPU og bruk innebygget grafikk osv.
Sett inn én etter én del og se om du kan finne synderen.

Hvis problemet ligger på hardware siden tipper jeg på at det er skjermkortet, strømforsyningen eller hovedkortet. Prøv med et annet skjermkort hvis du har tilgang til det feks.

En erfaring jeg gjorde meg selv når jeg bygget ny data med et veldig lignende oppsett som deg for rundt 2 uker siden, var at driveren til intel HD graphics 4600 laga trøbbel. Hos meg blacka skjermen ut med varierende frekvens, før den kom tilbake igjen 1-6 sec senere (som om skjermen mistet signal). Jeg fikk også artifacts slik som du beskriver. Det var riktig nok ved bruk av det integrerte skjermkortet. Jeg fant ikke noe sånn fasit svar på hvordan du løser dette, men mange har problemet. Noen påsto at de også hadde dette problemet når de brukte et uavhengig pci-e skjermkort.
Når skjermkortet jeg hadde bestilt kom i posten (brukte det integrerte i påvente av dette), gikk jeg i biosen og disabla den innebygde grafikken og brukte pci-e kortet (GTX 770 4 gb i mitt tilfelle). Dette løste problemet for meg.
Intel er tydeligvis klar over problemet

Endret av Kandalf
Lenke til kommentar

vært noe opptatt med jobb denne uka. men jeg skal prøvde disse forslagene i løpe av formiddagen i morra :)

oppdatere da.

Men jeg synes det er så merkelig at det fortsatt kan være hardware. når jeg har allerede hatt pcen på rep hos komplett. de testa jo alt det.

Regner ikke med at det er en hardware feil. Jeg hadde gjort det i følgende rekkefølge:

 

1) Boot dataen opp i safe mode og se om det løser problemet (Dette gjør du fordi det er en enkel måte å sjekke at feilen faktisk er software relatert).

 

2) Hvis 1) løser problemet hadde jeg gått videre til å disable det integrerte skjermkortet i biosen. Se om dette løser problemet. (husk at du ikke skal bruke safe mode mer nå)

 

3) Hvis verken 1) eller 2) løser problemet hadde jeg gått videre til å prøve det integrerte skjermkortet eller evt. et annet skjermkort hvis du har det liggende.

 

4) Hvis verken 1), 2) eller 3) løser problemet hadde jeg gått videre og strippet maskinen ned til et minimum av maskinvare som den trenger for å fungere. Hvis dette løser problemet setter du inn en del av gangen igjen og booter opp for hver del for å se om problemet igjen oppstår. Når problemet evt oppstår har du funnet delen som forårsaker feilen.

 

5) Hvis ingen av disse tingene fungerer er det feil på en av de komponentene som ikke ble tatt ut, PSU eller hovedkort er mest sannsynlig.

 

 

For å svare på spørsmålet ditt om windows klokka:

 

Det er hovedsaklig 3 ting som kan forårsake at windows klokka er feil.

 

1) CMOS batteriet er gåent eller dårlig og bør skiftes. Dette er mer vanlig på eldre systemer, men du kan jo ha fått et defekt batteri....

 

2) Tidssonen er feil. Høyreklikk på klokken din på oppgavelinjen og trykk på juster dato/klokkeslett og skift til riktig tidssone.

 

3) Virus.... (Lite sannsynlig i ditt tilfelle siden du har helt nytt system).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...