Gå til innhold

Sette opp NAS for en liten bedrift


Battaman

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er ute etter å sette opp et NAS i en mindre bedrift, denne skal stå på et kontor og helst ikke trenges noe vedlikehold (utover det som er uunngåelig). Målet er at man skal kunne få tilgang til hele harddisken(e) i den fra en rekke ulike PCer via nettet uten at det skal kreve noe særlig av brukerne, brukernavn og passord er greit. Oppsettet av NASet tar jeg meg av.

Jeg ønsker også å ha en backup av denne i et lokale utenfor bedriften, et VPN-opsett el.l.

 

Så det jeg er interessert i er om noen har erfaring med lignende oppsett og/eller har noen NAS bokser å anbefale.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan varmt anbefale Synology sine NAS'er.

 

Kjøpte denne for noen få måneder siden:

Synlogoy DS414

 

Følger ikke med noen harddisker, så dette må du kjøpe utenom. Nevnte NAS har plass til 4 stk.

 

Synology har en god del forskjellige NAS'er du kan vurdere her:

http://www.komplett.no/search?category=11306_Nettverkslagring+%28NAS%29&q=Synology

 

(Bruker Komplett.no for enkelhetenskyld, bruk Prisguide\prisjakt for best priser).

 

Du kan lett dele hele harddisken på nettverket, eller lage mapper med brukernavn\passord.

 

Så vidt jeg vet så kjørers det samme "operativsystem" på alle Synology NAS'er. som er veldig bra.

 

Du kan teste en "demo" her:

http://demo.synology.com:5000/webman/index.cgi

 

Brukernavn: admin

passord: synology

 

Den kan også settes opp til at den skal ta backup av seg selv, til feks en annen NAS hver X dag\uke etc.

 

Ellers er det støtte for ekstremt mange "apper" om du skulle ha behov for det. Kan fjernstyres via nettleseren som nevnes over.

 

Anbefales. :)

Lenke til kommentar

Du skal ikke vurdere å lage deg en NAS da? Det gir mye funksjonalitet, ytelse og kontroll. Du får også mye mer for pengene, og kan bygge store NAS-enheter uten at det koster sinnsyke summer.

 

Det er så enkelt som å bygge en PC. Dvs. en prosessor med integrert skjermkort (Intel er å foretrekke, ikke AMD til dette formålet), et stabilt hovedkort med mange S-ATA-tilkoblinger (og kanskje mSATA eller M.2 (før kalt NGFF)).

 

Og så trenger du en liten strømforsyning, en passiv fra Seasonic med Platinum-sertifisering kanskje? Eller, hvis det blir dyrt, en billigere fra Seasonic.

 

Så trenger du minst 8 GB RAM (ettersom det er til en liten bedrift), man har litt valgmuligheter her.

 

OS-et som brukes er FreeNAS, genialt, kan kjøres fra minnepinne (lastes opp i minnet ved oppstart automatisk).

Lenke til kommentar

Du skal ikke vurdere å lage deg en NAS da? Det gir mye funksjonalitet, ytelse og kontroll. Du får også mye mer for pengene, og kan bygge store NAS-enheter uten at det koster sinnsyke summer.

 

Det er så enkelt som å bygge en PC. Dvs. en prosessor med integrert skjermkort (Intel er å foretrekke, ikke AMD til dette formålet), et stabilt hovedkort med mange S-ATA-tilkoblinger (og kanskje mSATA eller M.2 (før kalt NGFF)).

 

Og så trenger du en liten strømforsyning, en passiv fra Seasonic med Platinum-sertifisering kanskje? Eller, hvis det blir dyrt, en billigere fra Seasonic.

 

Så trenger du minst 8 GB RAM (ettersom det er til en liten bedrift), man har litt valgmuligheter her.

 

OS-et som brukes er FreeNAS, genialt, kan kjøres fra minnepinne (lastes opp i minnet ved oppstart automatisk).

 

Hvorfor er ikke AMD å foretrekke?

Jeg holder på å lage meg et oppsett for en filserver/nas jeg skal ha hjemme. Gjelder det samme for den ?

Lenke til kommentar

 

Du skal ikke vurdere å lage deg en NAS da? Det gir mye funksjonalitet, ytelse og kontroll. Du får også mye mer for pengene, og kan bygge store NAS-enheter uten at det koster sinnsyke summer.

 

Det er så enkelt som å bygge en PC. Dvs. en prosessor med integrert skjermkort (Intel er å foretrekke, ikke AMD til dette formålet), et stabilt hovedkort med mange S-ATA-tilkoblinger (og kanskje mSATA eller M.2 (før kalt NGFF)).

 

Og så trenger du en liten strømforsyning, en passiv fra Seasonic med Platinum-sertifisering kanskje? Eller, hvis det blir dyrt, en billigere fra Seasonic.

 

Så trenger du minst 8 GB RAM (ettersom det er til en liten bedrift), man har litt valgmuligheter her.

 

OS-et som brukes er FreeNAS, genialt, kan kjøres fra minnepinne (lastes opp i minnet ved oppstart automatisk).

 

Hvorfor er ikke AMD å foretrekke?

Jeg holder på å lage meg et oppsett for en filserver/nas jeg skal ha hjemme. Gjelder det samme for den ?

 

Jeg tipper han sier dette pga en NAS boks trenger veldig lite kraft, samt den ofte blir liten og kompakt. Da er strømforbruk det viktigste, og de minste Intel CPU'ene med integrert skjermkort bruker lite strøm. Samt de gir kraft nok til disse små oppgavene.

 

Din hjemmeserver som skal streame og transcode video, og sikkert kjørte noe virtualisert senere. Nyter godt av flere kjerner og fordele last på.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Gjest Slettet+432

Et SAN? Høres seriøst overkill ut i forhold til hva bedriften skal bruke det til. Både i pris og kompleksitet. Det krever jo også nødvendigvis FC-kort eller lignende i alle klientene..

Endret av Slettet+432
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

Muligens feil, men jeg har inntrykk av at dette er mer en felleslagring for brukere, og ikke servere. Men i et virtualiseringsmiljø er SAN som regel veien å gå, ja.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...