Gå til innhold

Dårlig kjøling på cpu


Anbefalte innlegg

har hatt vannkjølingen en stund nå, og to forskjellige cpu'r, den første var delidda, men der hadde pcb blitt bøyd så den ble ustabil over tid så måtte skaffe ny, men på begge cpu'ene så føler jeg de blir veldig varme, hvertfall i forhold til mange andre som gjerne viser til temperaturer på 55grader på oc 3770k til 4,8ghz med 1,4v, mens min går opp på 95c med 1,3v og 4,8ghz

 

den gamle cpu'n var en dårlig oc'er, men den hadde samme temp tilogmed delidda

 

til gjengjeld så har både mine gamle gtx570 sli og mitt nye gtx780 kjempegode temperaturer (i samme loop)

 

og ja, har prøvd masse forskjellige kjølepastaer og det er bare snakk om minimale forskjeller, kan aldri tenke meg at jeg kan legge på pasta'en feil hver gang

 

oppsettet består av bare ek deler.

1stk 360xtx radiator (64mm tykk)

1stk 240xtx radiator (64mm tykk)

5stk noctua radiatorvifter

1stk 140mm noctua vifte bak for kjøling av vrm på hk

ek supremacy cpu blokk

ek fullcover vga blokk

dc4.0 pumpe

ek 2x res (tror jeg det er)

er ingen knekker på slangene

 

har prøvd både den "shimsen" som var der fra før, og bytta til den som skulle være "optimal", gjorde liten forskjell

 

samme temp på to forskjellige hk også

 

noen som kan tenke seg hva jeg kan teste videre? evt om jeg faktisk ikke får bedre temp med mitt oppsett?

Endret av xFrEaKx
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det ikke normalt at haswell prosessorer er noe varme når man kjører på mer spenning, uansett hvor god vannkjøling man har.

 

Kjapt søk på google bekrefter ivertfall det.

 

Tror det du har der er så bra som du får det.

 

Av nyskjerrighet, hva er vann tempen inni loopen under full load av både cpu og gpu?

Lenke til kommentar

har ivy bridge :) men er samme greia der, så ja er klar over at de blir varme, men når jeg leser om haugevis av folk med type h100i vannkjølingssett som aldri har sett over 70grader med 4,8ghz så begynner jeg jo å lure, og folk med luftkjøling (fra annerkjente sider) som ikke får mer enn 80grader med luft og nærmere 5ghz

 

har kjøpt en vanntemp sensor, men så fant jeg ut at moderne hovedkort har jo ikke mulighet for å koble på eksterne tempsenorer lengre

Endret av xFrEaKx
Lenke til kommentar

Du burde få sjekket ut vanntempen asap. 61C på skjermkortet synes jeg høres noe varmt ut og kan indikere høy vanntemperatur. Men igjen så kan dette skyldes overklokking av kortet. Min egen loop holdt maks vanntemp på noen og tredve grader og der lå skjermkortene (GTX570) på maks 40C.

 

Jeg ville også sett hva CPU-tempen ender på uten overklokk.

Lenke til kommentar

Ja, det hørtes drøy ut. Med mitt oppsett, samme antall rads på 47mm, får jeg max 68 grader på 4.8 med 1.4v. 38 grader på gpu blodklokket. :wee: Jeg gikk til innkjøp av Gelid Extreme kjølapasta. Utrolig fornøyd. Anbefales på det sterkeste.

Hadde jeg vært deg ville jeg deliddet den nye cpuen også. Fort 20 grader lavere da.

Endret av kalleklovn12
Lenke til kommentar

Sjekk at du har korrekt påført pasta, at CPUen har god kontakt med kjøler, og det er selvsagt viktig at det ikke er bobler i systemet som skaper lav flow. Luft i pumpa er hovedårsaken til dårlig temp i mange systemer. Kan komme av dårlig montering eller at man rett og slett ikke har gitt nok for å få slikt fjernet.

Lenke til kommentar

med "undervolting", på 3,9GHz @ 1,0v ble temperaturen 54c etter 8t i prime95 blend med 90% minne

 

er rimelig sikker på at det ikke skal være luft i systemet av noen større grad, var nøye med å få mest mulig utav, har også "byttet" vann fler ganger uten forskjell

 

pasta har jeg prøvd i utallige former og varianter uten store forskjeller, også prøvd ørten forskjellige påføringsmetoder, er som regel tilnærmet lik temp uansett

 

angående tempen på skjermkortet så tror jeg det er helt grei temp til 1,35v på kjernen på ett 780classy med 1400mhz og valley stress test i noen timer :) med vanlig spilling blir den sjeldent over 55grader, somregel rundt 50grader

 

samme gjelder forsåvidt cpu også, spilte skyrim i en 4-5timer, og da var max cpu temp på 72grader (overklokka 4,8ghz @ 1,33v)

 

kan pumpe eller vannblokk rett og slett være dårlig??

og jeg skylte ikke ut av radiatorene før førstegangs montering, kan det ha lagt noen problemer?

 

og radiatorene tar vekk nokk varme (blir GODT og varmt under pc benken når radiatorviftene blåser opp på den :p )

Lenke til kommentar

kan også sies at jeg kjører minne på 1,65v om det skal påvirke den interne minnekontrolleren på noen måte?

 

en annen ting jeg har tenkt litt på, men selv ikke tror kan ha SÅÅ mye betydning er jo at radiatoren i front trekker jo varm luft inn i kabinettet som radiatoren på toppen trekker videre ut oppe på toppen, men kan vanntempen bli så mye høyere av den grunn?

 

angående vanntempen, hva må jeg kjøpe for å kunne plugge i den vanntempsensoren?? aller helst så jeg kan måle i windows, men er ikke ett must

 

edit: og bare vist jeg hadde forklart litt dårlig, den nye cpu er IKKE delidda

Endret av xFrEaKx
Lenke til kommentar

hmm....skal få prøvd på dette

 

men anngående vanntemp føleren, går det ann å kjøpe noe utstyr som jeg kan koble tempsensoren til som f.eks kobles i hovedkortets usb porter så jeg kan få avlesning i windows?? eller er det bare type viftestyring osv med tempavlesning?

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

nå etter en liten evighet har jeg endelig giddet å måle vanntemp

 

Vanntempen lå på 41,1c etter ca.20min med prime95 og valley kjørende samtidig

 

Fikk da max temp på cpu: 97c (kommer aldri over 80-82c under normal spilling/bruk da)

Gpu hadde max temp på 55c (ikke uvanlig å se 61-62c i spill, men valley hadde ikke så mye cpu å ta av så skjermkortet ble bottelnecka :p )

 

CPU: 4,7GHz @ 1,33v (på 4.8ghz målte jeg den til 1,36v med multimeter, har satt ned spenningen noe så kan godt være reel spenning er nærmere 1,3v)

 

GPU: 1384MHz @ 1,35v

 

kan det være noe i loopen jeg bør sjekke eller ser vanntempen grei ut?

Lenke til kommentar

Det er i grunn ikke så mye forskjellig å se på når vanntemp er høy. Det er jo på en måte et sunnhetstegn, i og med at du vet at varmen i hvert fall blir overført til vannet, så da må flow og blokk/montering fungere greit nok.

 

Tempen er innenfor normalen med ganske høy OC, selv om den nok med fordel kunne vært noen hakk lavere. (30-35 grader er godt innenfor hva som bør være mulig å få til i en godt balansert loop) Forklaringen er nok en kombinasjon av:

 

- For lav viftehastighet/ikke god nok luftflyt

- For liten radiatoroverflate

- For varm luft til radiatorene

Etter oppsettet å regne så er det vel ikke mangel på radiatoroverflate, selv om det selvsagt blir noe relativt.

 

Men ser nå at du bare har listet opp 5 vifter, og på så tykke radiatorer så er nok heller 10 vifter egnet for å få en normal luftflyt. Har erfaring med at Push/pull fungerer vesentlig bedre på skikkelige radiatorer som det der.

Har du et termometer så kan det være greit å sjekke hvordan lufttempen er inn til radiator. Eventuelt om ting endrer seg om du åpner kabinettet. (for å mest mulig eliminere at det er for varm luft i kabinettet) Egentlig bare et problem om en av radiatorene dytter den varme luften inn i kabinettet.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

har faktisk fundert på det der med for varm luft, for den 240 radiatoren trekker luft INN (pluss en 140mm i bakkant) i kabinettet mens 360 radiatoren i topp trekker ut, så dvs at det kommer jo ganske varm luft inn i kabinettet fra den minste radiatoren

 

jeg gjorde dette for å få ett lite overtrykk i kabinettet, men bør jeg få begge til å blåse ut? da vil det jo bli kraftig undertrykk

 

angående 10 vifter så har jeg ikke plass i mitt kabinett :( kræsjer med hk i ene enden og pumpa i andre

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...