Gå til innhold

Gire ned til et kryss/rundkjøring


Psycho

Anbefalte innlegg

Hei, skal ha en ny kjøretime i morgen etter å ha hatt en "innførings-kjøretime" hvor jeg lærte meg å ta av og generelt hvordan man skal kjøre. Men jeg kan ikke huske å ha fått en kjempegod guide på hvordan jeg skal håndtere en slik situasjon;

 

Kjører i la oss si 60 km/t i 4 gir, og kommer fram til et veikryss hvor kryssende vei er en forkjørsvei. I min situasjon vil det være nødvendig å stoppe bilen helt, for å overholde vikeplikten.

 

Hvordan ville dere ha girt dere ned i en slik situasjon? Ta forbehold om at jeg er på det stadiet at når jeg skal ta av, så bruker jeg clutchen så forsiktig at jeg venter til bilen begynner å gå framover før jeg gasser på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg syntes garantert at det vil være smart å gire ned til f.eks 2 gir ihvertfall i god tid, slik at det ikke blir noen hard nedbremsing. Du burde da etter å fått noe lavt turtall i andre gir, ta inn clutchen og bruke bremsene til du stopper og står helt stille. Hvis det f.eks ikke er behov for å stoppe, så holder det ofte med å kjøre rolig på andre gir.

Det du sikert må øve på, er timingen, når du skal gire ned, og når du skal bremse ned for å stanse.

 

Du burde ikke gire ned til første gir, om du har vurdert det. Men sett bilen i første gir når du skal starte kjøringen igjen selvsagt.

Lenke til kommentar

Noe slikt jeg hadde tenkt meg. Men; når jeg skal gå fra 4. til 2. gir, bremser jeg meg først ned fra 60 til 35-40 km/t, deretter clutchen inn og så gire ned til 2. gir?

 

Eller skal clutchen være inne fra jeg begynner bremsingen ned? Altså clutchen inn, bremse ned med clutch inne, gire i 35-40 km/t og så slippe clutch?

Lenke til kommentar

Det er jeg selvsagt klar over, men i første omgang er jeg mest interessert i å ikke forstyrre trafikken nevneverdig, og unngå en eventuell kveling av motoren. At jeg med tiden vil lære meg å bremse på gir er jeg ikke i tvil om, men nå snakker jeg om andre kjøretime uten noen erfaring bortsett fra den første timen.

Lenke til kommentar

Noe slikt jeg hadde tenkt meg. Men; når jeg skal gå fra 4. til 2. gir, bremser jeg meg først ned fra 60 til 35-40 km/t, deretter clutchen inn og så gire ned til 2. gir?

 

Eller skal clutchen være inne fra jeg begynner bremsingen ned? Altså clutchen inn, bremse ned med clutch inne, gire i 35-40 km/t og så slippe clutch?

Hastigheten er forskjellig fra bil til bil. Du må selv bedømme giringen etter turtallet.

Clutchen skal være inne når du har bremset ned med giringen. Så når det er noen lunde lavt turtall i andgre gir, så tar du clutchen helt inn og bremser forsikrig ned. Du bør prøve å ikke bli stresset av andre billister.

Det vil være lurt i første omgang når du ikke er vandt med å starte, at du f.eks prøver å gi nok gass og slippe clutchen sakte nok for å komme i gang. Husk å finn punktet der clutchen begynner å ta tak. Mange ferske ruser bilen mens de slipper clutchen sakte ut, og likevel klarer å kvæle motoren, siden de slipper clutchen for fort når den først har fått tak.

Har du ingen du kan øve med start og stopp hjemme?

 

Håper du forstår hva jeg mener.

Lenke til kommentar

Når jeg først er nede i 2. gir er jeg klar over hva jeg skal gjøre i selve krysset. Jeg lurer bare på hvordan rekkefølgen er eksakt når man starter hele prosessen med å få bilen ned i 2. gir. Skjønte ikke helt hva du mente akkurat der.

 

Det er kjørelæreren selv som vil ha meg til å ta det rolig når jeg tar av. Regner med at vi skal øve på å treffe med gassen etterhvert.

Lenke til kommentar

Du trenger ikke fokusere maksimalt på å tikke deg nedover girene og bremse maks på motoren. Det du ikke bør gjøre er å gå fra toppgir, til å trå inn clutchen og rulle slik til du skal sette deg i bevegelse igjen. Ha i tankene at du kan få bruk for motorkraft, så selv om du kanskje velger å hoppe over et gir på vei nedover bør du ha motoren tilgjengelig i form av å ha et ca. anvendelig gir valgt mesteparten av tiden, med clutchpedal ubetjent.

Lenke til kommentar

Du trenger ikke fokusere maksimalt på å tikke deg nedover girene og bremse maks på motoren. Det du ikke bør gjøre er å gå fra toppgir, til å trå inn clutchen og rulle slik til du skal sette deg i bevegelse igjen. Ha i tankene at du kan få bruk for motorkraft, så selv om du kanskje velger å hoppe over et gir på vei nedover bør du ha motoren tilgjengelig i form av å ha et ca. anvendelig gir valgt mesteparten av tiden, med clutchpedal ubetjent.

Men når en meget uarfaren øvekjører skal gire ned, og hoppe over gir, så er det ikke så lett for ham å bedømme hvilken hastighet han bør ha for å sette den i f.eks andre gir. Om han hopper over tredje gir altså.

Turtallet og gir er og ganske forskjellig fra bil til bli.

Men jeg er enig med deg ellers :thumbup:

Lenke til kommentar

Kjører i la oss si 60 km/t i 4 gir, og kommer fram til et veikryss hvor kryssende vei er en forkjørsvei. I min situasjon vil det være nødvendig å stoppe bilen helt, for å overholde vikeplikten.

 

Anta at du vet om krysset lenge før, 100m+, da ville e lagt den i 3. gir og venta til turtallet dalte av seg sjøl mens du triller mot krysset. Brems hvis du føler det går for fort. Når du er innafor 15-20m bør du være klar for 2. gir, og motoren vil også bremse ved girskiftet der. Må du (eller har du bestemt deg for å) stoppe bilen helt gjør du det ved å bremse rolig 10-15m før krysset, og ta inn clutch før turtallet blir så lavt at bilen "vil i gang igjen". Er du usikker på når dette er (og har kanskje nok å tenke på i situasjonen) tar du inn clutch samtidig som du bremser. Farta vil være såpass lav at det går bra.

 

Sorry at e ikkje har noen konkrete turtall/fartstall da det er forskjellig fra bil til bil - og e har ikkje så god oversikt over hva de er mens e kjører. Viktige er heller å ha øya opp, holde oversikt og ta det rolig. Du vil få mer følelse for dette etterhvert. Beste er vel å spør kjapt kjørelæreren i morra før dere kjører..?

 

Uansett, lykke til i morra og kos deg på veien!

Lenke til kommentar

Når jeg først er nede i 2. gir er jeg klar over hva jeg skal gjøre i selve krysset. Jeg lurer bare på hvordan rekkefølgen er eksakt når man starter hele prosessen med å få bilen ned i 2. gir. Skjønte ikke helt hva du mente akkurat der.

 

Det er kjørelæreren selv som vil ha meg til å ta det rolig når jeg tar av. Regner med at vi skal øve på å treffe med gassen etterhvert.

Rekkefølgen har flere alternativer:

 

Hvis du ønsker å gire ned:(Anbefales) Pass på å ha lavt turtall før du begynner nedbremsingen.

1. Ta inn clutchen. Bruk bremsene hvis nødvendig.

2. Slipp gassen.

3. Gir ned til tredje eller andre gir.

4. Slipp clutchen litt forsitkig. Du vil da få et høyere turtall, siden du nå bruker et lavere gir. Bruk bremsen hvis det skulle være behov. Ikke ta inn clutchen for å bremse her altså.

5. Gjenta dette, om du valgte å gire fra 4 gir til 3 gir. Hvis du ikke skulle rekke en nedgiring fra 3 til andre, så blir det nå kun nedbremsing med bremsene. Ta da inn clutchen, slik at bilen ikke kvæles.

6. Ta inn klutchen og brems den siste strekningen med bremsene.

 

Alternativ der du bremser uten nedgiring:

1. Brems/ sakk farten til du får lavt turtall.

2. Ta inn clutchen.

3. Brems til bilen stopper.

Dette anbefales kun om du kjører i lav hastighet.

Lenke til kommentar

 

Kjører i la oss si 60 km/t i 4 gir, og kommer fram til et veikryss hvor kryssende vei er en forkjørsvei. I min situasjon vil det være nødvendig å stoppe bilen helt, for å overholde vikeplikten.

 

Anta at du vet om krysset lenge før, 100m+, da ville e lagt den i 3. gir og venta til turtallet dalte av seg sjøl mens du triller mot krysset. Brems hvis du føler det går for fort. Når du er innafor 15-20m bør du være klar for 2. gir, og motoren vil også bremse ved girskiftet der. Må du (eller har du bestemt deg for å) stoppe bilen helt gjør du det ved å bremse rolig 10-15m før krysset, og ta inn clutch før turtallet blir så lavt at bilen "vil i gang igjen". Er du usikker på når dette er (og har kanskje nok å tenke på i situasjonen) tar du inn clutch samtidig som du bremser. Farta vil være såpass lav at det går bra.

 

Sorry at e ikkje har noen konkrete turtall/fartstall da det er forskjellig fra bil til bil - og e har ikkje så god oversikt over hva de er mens e kjører. Viktige er heller å ha øya opp, holde oversikt og ta det rolig. Du vil få mer følelse for dette etterhvert. Beste er vel å spør kjapt kjørelæreren i morra før dere kjører..?

 

Uansett, lykke til i morra og kos deg på veien!

 

Skal du stresse ham med å telle meterne? Han må vel heller oppdage litt mer om hvor lang nedbremsingstid og avstand han trenger. Derfor vil jeg råde ham til å heller bremse ned for tidlig enn for seint.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Veldig mye bra her nå. Det hjelper virkelig på. Skal snakke om det med kjørelæreren i morgen, men ville ha det litt på plass så man kan tenke litt over det før timen.

 

Når det gjelder rekkefølgen din der snillekim, vil ikke det bli litt problematisk for motoren på et eller annet vis når farta er 60 km/t i 2. gir? Fryktet at man måtte bremse ned til et visst punkt for å gire ned, og at jeg kanskje ville slite med å finne dette punktet. Så det er rett og slett bare å gire ned?

EDIT: Glem det, ser du nevner at turtallet må være lavt, ergo at farten må senkes litt i forkant...

Endret av Umlaut
Lenke til kommentar

 

 

Kjører i la oss si 60 km/t i 4 gir, og kommer fram til et veikryss hvor kryssende vei er en forkjørsvei. I min situasjon vil det være nødvendig å stoppe bilen helt, for å overholde vikeplikten.

 

Anta at du vet om krysset lenge før, 100m+, da ville e lagt den i 3. gir og venta til turtallet dalte av seg sjøl mens du triller mot krysset. Brems hvis du føler det går for fort. Når du er innafor 15-20m bør du være klar for 2. gir, og motoren vil også bremse ved girskiftet der. Må du (eller har du bestemt deg for å) stoppe bilen helt gjør du det ved å bremse rolig 10-15m før krysset, og ta inn clutch før turtallet blir så lavt at bilen "vil i gang igjen". Er du usikker på når dette er (og har kanskje nok å tenke på i situasjonen) tar du inn clutch samtidig som du bremser. Farta vil være såpass lav at det går bra.

 

Sorry at e ikkje har noen konkrete turtall/fartstall da det er forskjellig fra bil til bil - og e har ikkje så god oversikt over hva de er mens e kjører. Viktige er heller å ha øya opp, holde oversikt og ta det rolig. Du vil få mer følelse for dette etterhvert. Beste er vel å spør kjapt kjørelæreren i morra før dere kjører..?

 

Uansett, lykke til i morra og kos deg på veien!

 

Skal du stresse ham med å telle meterne? Han må vel heller oppdage litt mer om hvor lang nedbremsingstid og avstand han trenger. Derfor vil jeg råde ham til å heller bremse ned for tidlig enn for seint.

 

 

Poenget mitt var jo å sette han i gang tidlig med nedbremsinga ved nedgiring til 3. gir, akkurat som du. Skrev 100m+ for å vise at det skjer en stund før, og den andre for å vise at selve oppstoppinga skjer nærmere krysset. Om han har god romforståelse funker det fint, men folk er forskjellig. Og uansett var din forklaring mye mer spesifikk og god, så bra flere gode bilister bidrar :)

Lenke til kommentar

Kjære trådstarter, du har oppfølging av en kjørelærer. Hvorfor spør du en forumgjeng om noe som en kjørelærer kan forklare deg mye bedre på bare 1 minutt? :)

 

Jeg ser blant annet noen tips her, som forsåvidt funker fint, men som sliter clutchen mere enn nødvendig.

Mitt råd er som følgende: (Drit i mine råd, btw, for kjørelæreren din vet garantert bedre enn meg :tease: )

1.Gjør deg kjent med tomgangsturtallet til bilen. Dette vil ofte være rundt 1000 rpm.

2.Brems til turtallet kommer ned i tomgangsturtall, inn med clutch, bytt gir, ut med clutch. La også bremsen jobbe litt gjennom selve clutchingen.

3.Gjenta for hvert gir, og du vil få ned farten på bilen uten noe rykk og napp.

Dette er den enkle måten å gire ned mot kryss, men ikke den mest drivstofføkonomiske. Metoden er fin for nybegynnere, eller for viderekomne når nedbremsingen må skje raskt. Den sliter litt bremser, men den sparer clutchen.(Clutch er mye dyrere og vanskeligere å bytte, enn bremser.)

 

Følgende metode er drivstofføkonomisk, men vanskelig å gjennomføre som nybegynner:

1. Inn med clutch, gi et kort støt med gasspedalen, bytt gir, ut med clutch.

-Det kort støtet på gasspedalen hindrer clutchen i å slure motoren opp i turtall.

2. La motoren bremse bilen en stund, før du gjentar punkt 1. Gjenta dette på alle girene nedover.

Denne metoden sparer deg både drivstoff, bremser og clutch, hvis gjort riktig. Spesielt egnet for å bremse ned farten, når du forlater en motorvei.

Lenke til kommentar

 

Følgende metode er drivstofføkonomisk, men vanskelig å gjennomføre som nybegynner:

1. Inn med clutch, gi et kort støt med gasspedalen, bytt gir, ut med clutch.

-Det kort støtet på gasspedalen hindrer clutchen i å slure motoren opp i turtall.

2. La motoren bremse bilen en stund, før du gjentar punkt 1. Gjenta dette på alle girene nedover.

Denne metoden sparer deg både drivstoff, bremser og clutch, hvis gjort riktig. Spesielt egnet for å bremse ned farten, når du forlater en motorvei.

 

 

Dette kan umulig være drivstoffbesparende fremfor å slippe gassen, rulle videre i så høyt gir som mulig og bruke bremsen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...