Gå til innhold

Hund tygger på strømkabler


Anbefalte innlegg

Jeg går lange turer med bikkja hver dag, og er innom flere hushold(alle kjæler mye med hunden). Men når jeg sover lar jeg hunden gå løs i huset. 3 strømkontakter som ikke var plugget inn er nå tygget opp. Jeg regner med jeg ikke gjør nok for hunden siden den tygger dette ut av ren kjedsomhet?

 

Hva tror dere? Og kan hunden dø av å tygge en kabel som står i kontakten?(over 170 lang og over 30 kilo)

 

Det frister lite å lenke fast bikkja mens jeg sover. (han har en egen sofa blant annet, syvseters siden jeg ikke bruker det rommet)

 

edit: Og ja, tyggebein er alltids tilgjengelig, bruker en formue på det. Men nå må jeg bare be om hjelp.

Endret av Ted Bundy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har hunden min i en avgrenset del av stua når jeg sover. Har et innendørs hundegjerde som jeg bruker, og da har hun god plass til å bevege seg, men ikke tilgang på ting som kan ødelegges. Kan det være en idé?

Huff. Jeg tviler på et hundegjerde kan holde hunden min på en plass. Han kan virkelig hoppe. (hoppet ned en veranda 2.7 meter over bakken i sommer).

edit: inkludert rekkverke altså

 

Kanskje jeg får vurdere og bare stenge bikkja inne på soverommet og legge strømkabler i en plastikklisse?

 

EDIT2: Og en skål med vann selfølgelig.

 

EDIT3: Han kan virkelig hoppe. Og jeg regner vel med slike gjerder er en meter høy? Vil ikke la huset se stygt ut pga montering av høye gjerder i stua da jeg skal selge en gang i fremtiden.

Endret av Ted Bundy
Lenke til kommentar

Hunden kan definitivt dø av å tygge på en strømledning, det er få milliampere som må til for å drepe både mennesker og dyr.

 

Hvor gammel er denne hunden?

 

En ting de fleste hunder misliker sterkt er lukten av eddik..

Du kan kjøpe 35% eddik på en velassortert kolonialforretning og gni inn alle ledninger med dette et par-tre ganger i uka den første tiden.

 

Hele greia her er at du må bryte et innlært mønster.

Kompostgrinder fra Biltema kan funke til å isolere områdene med ledninger.

Lenke til kommentar

Det kan faktisk hjelpe å rett og slett begrense hundens "aksjonsradius" på natta. Det er ingenting galt i at den lærer at når du sover, kan han også godt sove og ta det med ro.

Bur, bånd, låste dører, slike ting .. Enkelte typer roer seg bedre om det er mindre å bry seg om rundt en, mindre stimuli.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Jeg ville aldri begynt med bur. Kan jo prøve med eddik og batteri som er nevt. Er hunden urolig når du sover? Når sover du? Tygger den bare når du ikke er der? Får den nok stimuli, ikke bare turer men bruke hodet?

Lenke til kommentar

 

Hva er egentlig poenget da, om det ikke gir noen form for ubehag? Om det er så svakt som du sier, er det jo meningsløst å bruke det på en hund som eventuelt har stor motivasjon for å tygge på ledningene?

 

Poenget er at det smaker pjuk, og det er helt ufarlig og smertefritt. Smaken er ubehag i seg selv.

Lenke til kommentar

Hunden kan definitivt dø av å tygge på en strømledning, det er få milliampere som må til for å drepe både mennesker og dyr.

 

Hvor gammel er denne hunden?

 

En ting de fleste hunder misliker sterkt er lukten av eddik..

Du kan kjøpe 35% eddik på en velassortert kolonialforretning og gni inn alle ledninger med dette et par-tre ganger i uka den første tiden.

 

Hele greia her er at du må bryte et innlært mønster.

Kompostgrinder fra Biltema kan funke til å isolere områdene med ledninger.

Hunden er 2 år. Skal prøve eddik.

 

Jeg ville aldri begynt med bur. Kan jo prøve med eddik og batteri som er nevt. Er hunden urolig når du sover? Når sover du? Tygger den bare når du ikke er der? Får den nok stimuli, ikke bare turer men bruke hodet?

Leker da mye med hunden, prøver kommandoer og få han til og forstå.

 

Hva slags rase er det og hvor gammel er hunden?

2 år, blanding mellom husky og seterhund. Og noe annet rart sikkert pga størrelsen.

 

 

Jeg har nå i allefall funnet en annen midlertidig løsning. Stenger han inne på soverommet mitt og har gjemt kabler bak høytalere og subwoofere. (soverom/pcrom)

Endret av Dysfuncti
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hunden er 2 år. Skal prøve eddik.

 

Leker da mye med hunden, prøver kommandoer og få han til og forstå.

 

2 år, blanding mellom husky og seterhund. Og noe annet rart sikkert pga størrelsen.

 

Jeg har nå i allefall funnet en annen midlertidig løsning. Stenger han inne på soverommet mitt og har gjemt kabler bak høytalere og subwoofere. (soverom/pcrom)

Du har jo en hund i en alder der en del opplever problemer, et halvår eller så tenker jeg er det du trenger for å komme over denne kneika.

Husk at en hund av husky-type gjerne trenger heftige mengder mosjonering.

Nå i vinterhalvåret vil en time eller to på ski gjerne gjøre underverker, da daglig altså.

 

Har du gått noen form for kurs med hunden? Hvis ikke kan det være en ide å komme i gang med kurs og videre jobbe aktivt både med fysisk og psykisk stimuli av hunden.

Lenke til kommentar

Derfor jeg går mye med hunden. Jeg får se om det er noen hundeskoler i nærheten. Tror ikke det jeg gjør er nok.

 

Men det som er så rart er at bikkja bare gjør det mens jeg sover. Har drevet å sett over ham som en hauk slik at jeg kan ta han in the act. But no such luck :(

 

Du bør vurdere bur trening. Gi han godbiter når han går i buret osv. Gjør at for at hunden elsker buret. Til slutt bør han sove i den om kvelden.

 

Hvordan er han når han er alene hjemme? Tygge på kabler da også?

 

Det kan være tegn på at hunden trenger noe stimulanse. Kanskje kjøp en Kong leke eller noe for å holde han opptatt?

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

Derfor jeg går mye med hunden. Jeg får se om det er noen hundeskoler i nærheten. Tror ikke det jeg gjør er nok.

 

Men det som er så rart er at bikkja bare gjør det mens jeg sover. Har drevet å sett over ham som en hauk slik at jeg kan ta han in the act. But no such luck :(

At det skjer kun mens du sover er ikke så rart.

 

Når det gjelder mosjonering er det å gå å regne som ingenting for hunden, her bør du satse på løping, ski og sykkel i stedet.

La hunden trekke, men sørg for å ha en god trekksele.

 

Du bør vurdere bur trening. Gi han godbiter når han går i buret osv. Gjør at for at hunden elsker buret. Til slutt bør han sove i den om kvelden.

 

Hvordan er han når han er alene hjemme? Tygge på kabler da også?

 

Det kan være tegn på at hunden trenger noe stimulanse. Kanskje kjøp en Kong leke eller noe for å holde han opptatt?

Å stenge hunden inne i et bur hjelper på symptomene men ikke på årsaken.

Symptombehandling er i realiteten ganske verdiløst, og man bør heller satse på å finne årsaken og løse problemene her.

 

At hunden trenger stimulanse er nok ganske riktig, en kong eller liknende kan være en god ting.. Den kan jo med fordel fylles med frossen V&H eller liknende slik at hunden har noe å jobbe med.

Lenke til kommentar

 

Derfor jeg går mye med hunden. Jeg får se om det er noen hundeskoler i nærheten. Tror ikke det jeg gjør er nok.

 

Men det som er så rart er at bikkja bare gjør det mens jeg sover. Har drevet å sett over ham som en hauk slik at jeg kan ta han in the act. But no such luck :(

 

Du bør vurdere bur trening. Gi han godbiter når han går i buret osv. Gjør at for at hunden elsker buret. Til slutt bør han sove i den om kvelden.

 

Hvordan er han når han er alene hjemme? Tygge på kabler da også?

 

Det kan være tegn på at hunden trenger noe stimulanse. Kanskje kjøp en Kong leke eller noe for å holde han opptatt?

 

Hvis jeg ikke er hjemme så har jeg han med, puttern i bilen om jeg skal på butikken. Som sagt leker har han nok av.

 

 

Derfor jeg går mye med hunden. Jeg får se om det er noen hundeskoler i nærheten. Tror ikke det jeg gjør er nok.

 

Men det som er så rart er at bikkja bare gjør det mens jeg sover. Har drevet å sett over ham som en hauk slik at jeg kan ta han in the act. But no such luck :(

At det skjer kun mens du sover er ikke så rart.

 

Når det gjelder mosjonering er det å gå å regne som ingenting for hunden, her bør du satse på løping, ski og sykkel i stedet.

La hunden trekke, men sørg for å ha en god trekksele.

 

 

Jeg får ta opp noe løping.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...