Gå til innhold

Nikon 50,85mm F1.8G VS F1.4G


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Det skiller en del penger mellom F1.8 og F1.4G duo. Har prøvd å lese forskjellige tester, og det kan virke som at F1.8 ikke ligger veldig langt bak F1.4. Hvordan er denne påstanden med deres oppfatning?

 

Og forskjell i lysstyrke er jo ikke all verden, så lysstyrken er kanskje ikke det største ankepunktet?

 

Er de like med tanke på værforsegling feks?

 

Nå er vel den nye 35mm til nikon såpass ny at det neppe foreligger noen tester enda, men dette kan også være et spennende og bra alternativ.

 

Hva tenker dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De er omtrent like værtetta begge to. 1.8 er mindre og lettere. 1.4G har penere bokeh, men treigere AF, og er egentlig ikke noe skarpere. Jeg har eid begge, og er glad for at jeg kjøpte 1.4G brukt, og dermed fikk solgt den for det samme som jeg gav for den. Synes ikke prisforskjellen er verdt det.

Lenke til kommentar

Det harmonerer også godt med det jeg har lest, mange mener nikon selv har skutt seg i foten med og lansere f1.8 som ligger så tett opp til f1.4 serien.

 

Noen som vet noe om nikon sin nye 35mm f1.8 til fx?

 

Håper denne er på høyde med resten av f1.8g serien, Da blir det en sterk konkurrent til både nikon 35mm f1.4 men også sigma sin f1.4.....,

Lenke til kommentar

Noen som vet noe om nikon sin nye 35mm f1.8 til fx?,

 

Den er vel nesten for ny til at noen har prøvd den???

Etter min mening skal en 35 mm enten være 1,4 eller liten og lett. En stor og tung 1,8 blir verken fugl eller fisk.

Det sagt, håper jeg virkelig den er bedre enn 35/2.

Endret av tow
Lenke til kommentar

Jeg er en meget lykkelig eier av en 85/1.8G, og den kan anbefales for de aller fleste. Men ikke innbill dere at den er like bra som en 1.4G, for det er den ikke - generelt. Bl.a. er coatingene billigere, og den er derfor dårligere straks lysforholda blir litt vanskelige. Til krevende bruk, vil derfor 1.4-varianten forsvare sin plass, men de aller fleste vil nok være bedre tjent med 1.8, og så bruke resten av pengene på noe annet.

 

Jeg synes denne differensieringen er mønstergyldig gjort av Nikon, og jeg tror ikke de har tapt noe på å gjøre 85/1.8G så god. De taper noen få salg av 85/1.4, men det mer enn veies opp av større totalt salg av 1.8.

 

Med 35mm virker situasjonen nokså innfløkt. Fordi den nye 35/1.8 ser ut til å bli liggende såpass nær Sigmas 35/1.4 i pris, skal det bli interessant å se om den har kvaliteter til å forsvare dette. Det er den jo pent nødt til å ha for at ikke Nikon skal miste mye salg og sakke akterut, og da spørs det hvor konkurransedyktig 35/1.4-Nikkoren vil være.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Et interessant spørsmål, også om en legger til den nye 35mm, selv om det ikke foreligger noen tester enda.

Det opplagte som skiller de tre utfra spesifikasjoner er pris, vekt og lysstyrke.

 

Det er vel ikke stor uenighet om at 50mm 1.8 er minst like bra som 1.4?

 

Når det gjelder 85mm er det ikke mye som skiller skarpheten på disse, så dette er neppe et tema?

Så hva annet er det som skiller de så i pris?

85mm har nok noe penere bokh, bedre coating som tidligere nevnt, som hjelper i de situasjoner hvor det kreves. Hvordan er fokushastighet på 85mm 1,4 vs 1,8?

 

Om en ser helhetlig på alle tre(35,50,85) er det etter mitt syn med så gode iso-egnskaper som er på dagens kameraer ikke avgjørende å velge 1,4, så det må være andre grunner….

 

Det er vel slik at jo høyere brennvidde jo tynnere DOF kan en få. Vil en kunne se stor forskjell på tynn DOF 1.4 vs 1.8 på henholdsvis 35,50,85mm?

 

Hadde vært spennende om flere kommer med sine tanker eller erfaringer!

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Drar opp igjen en gammel tråd.

Si at penger ikke var avgjørende, dere kunne få velge hvem dere ville gratis:-) hvem ville dere valgt og hvorfor ?(G-versjon av Nikon, altså de nyeste av de)

35mm:
Sigma art 1.4/ Nikon F/1,4/Nikon F/1.8?

50mm:
Sigma art 1.4/ Nikon F/1,4/Nikon F/1.8?

85mm:
Nikon F/1,4/Nikon F/1.8?

Endret av Nikon D600
Lenke til kommentar

Ville også kikket på de eldre versjonene når man først har kamerahus med innebygget fokusmotor - noen av de gamle variantene har god bokeh...

 

Jeg har både nye og gamle versjoner (av diverse brennvidder) og ville ikke vurdert et gammelt et i det hele tatt, om penger ikke var med i bildet. Det å kunne overstyre autofokus uten å måtte flippe en bryter er utslagsgivende, og ingen av de gamle er bedre enn de nye. Av gamle er det bare /DC-objektivene som er aktuelle, siden de ikke har noe moderne motstykke.

Lenke til kommentar

Drar opp igjen en gammel tråd.

 

Si at penger ikke var avgjørende, dere kunne få velge hvem dere ville gratis:-) hvem ville dere valgt og hvorfor ?(G-versjon av Nikon, altså de nyeste av de)

 

35mm:

Sigma art 1.4/ Nikon F/1,4/Nikon F/1.8?

 

50mm:

Sigma art 1.4/ Nikon F/1,4/Nikon F/1.8?

 

85mm:

Nikon F/1,4/Nikon F/1.8?

 

Hvorfor ikke bare teste ut selv hos en forhandler som f.eks. FotoVideo?

 

Legger ved et bilde fra egen test...for noen måneder siden

 

post-226353-0-04524900-1407521363.jpg

post-226353-0-04524900-1407521363_thumb.jpg

Endret av flageborg
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Når det gjelder 85mm. Hvordan synes dere f/1.4 varianten tegner i forhold til f/1.8 (kontrast, bokh etc....)

F/1.4 må vel uansett blendes ned til f/1.8 for å få samme skarphet som f/1.8 varianten, men hvordan opplever dere bildet ellers de to i mellom?

Ville dere sett hvem bilde som et tatt med hvilket objektiv?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U8ZiojSR

Når det gjelder 85mm. Hvordan synes dere f/1.4 varianten tegner i forhold til f/1.8 (kontrast, bokh etc....)

F/1.4 må vel uansett blendes ned til f/1.8 for å få samme skarphet som f/1.8 varianten, men hvordan opplever dere bildet ellers de to i mellom?

Ville dere sett hvem bilde som et tatt med hvilket objektiv?

I følge tester rundt om kring på nettet er faktisk 85/1.8 skarpere enn 85/1.4, men det er neppe relevant i praksis. 1,4 varianten er imidlertid bedre på boke og kontrast og det kan kanskje synes på enkelte bilder.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...