Gå til innhold

Øreavrunding på giro - lov?


Minus

Anbefalte innlegg

Har akkurat fått regning fra lokal entreprenør på et stykke arbeid. Summen inklusiv moms som står på beskrivelsen av arbeidet er kr 4772.50kr, men på giroen står det 4773kr.

 

Når ble det vanlig å runde opp, og således frata meg retten å betale det faktiske beløpet tjenesten kostet?

 

Hadde dette vært en annen type handel, f.eks matvarehandel, og hver kunde som landet på .50øre måtte betale 50 øre mer når de handlet hadde jo dette blitt flere millioner på ett år. (Gitt at de uansett skal betale med kort, da man ikke lengre har fysiske 50-øringer.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har akkurat fått regning fra lokal entreprenør på et stykke arbeid. Summen inklusiv moms som står på beskrivelsen av arbeidet er kr 4772.50kr, men på giroen står det 4773kr.

 

Når ble det vanlig å runde opp, og således frata meg retten å betale det faktiske beløpet tjenesten kostet?

Du har fortsatt rett til å betale det faktiske beløpet, spørsmålet er om mottaker synes det er nok. Det kan du jo sjekke ut ved å sende pengene.

Det er ikke vanlig å runde av på giroer, men dette er nok ikke noe firmaet har tenkt så mye over.

 

Hadde dette vært en annen type handel, f.eks matvarehandel, og hver kunde som landet på .50øre måtte betale 50 øre mer når de handlet hadde jo dette blitt flere millioner på ett år. (Gitt at de uansett skal betale med kort, da man ikke lengre har fysiske 50-øringer.)

Det er så stor konkurranse i matvaresektoren at det generelle prisnivået ville nok sunket tilsvarende.

 

Du kan jo også spørre deg selv om din lokale entreprenør synes du har for spisse ører.

Endret av Tåkelur
Lenke til kommentar

Sentralbankloven § 4 fastslår at den norske pengeenhet er en krone, som deles i hundre øre. Det innebærer at en pris kan fastsettes i kroner med inntil to desimaler, og når prisen er fastsatt er det det som skal betales.

 

 

 

Avtalen mellom dere kan inneholde en rett til øreavrunding for kreditor (og for det offentlige er det gjerne regler om avrunding), men hvis du har alternativet å betale med bank har du som hovedregel rett til å betale eksakt beløp.

 

Avrunding kan alltid kreves i medhold av forskrift om tilbaketrekking av 50-øre som gyldig betalingsmiddel. Forskriftens § 2 fastslår at ved kontant betaling skal ørebeløp fra 1-49 rundes av ned og 50-99 rundes opp. Denne gjelder bare ved kontant betaling.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Gjelder dette motsatt også?

 

Likevel har jeg en kunde som alltid runder ned til nærmeste krone når det er en 50øring til slutt. Er jo en slikk og ingenting, en billig måte å kjøpe motvilje på. Etter loven skulle de iallefall rundet opp? ..siden betaling er elektronisk er det jo også fullt mulig å betale nøyaktig slik som alle mine andre kunder gjør.

Utrolig irriterende å hele tiden måtte registrere tap i systemet. Ekstraarbeid.

Lenke til kommentar
  • 5 år senere...

Ser dette er en gammel diskusjon, men er ikke svaret her litt feil?

 

 

I "følge Forskrift til utfylling og gjennomføring mv. av skattebetalingsloven § 10-4-4":

Avrunding Ved beregning av skatte- og avgiftskrav avrundes beløpet ned til nærmeste hele krone.  0 Endret ved forskrift 25 mars 2010 nr. 462 (i kraft 1 april 2010, tidligere § 10-4-3).

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2007-12-21-1766/KAPITTEL_3-3-7-1#%C2%A711-7-4

 

Så gjelder dette moms? I henhold til virkeområdet står det følgende: 

 

"Kapittel 1. Lovens virkeområde § 1-1. Virkeområde Forskriften inneholder bestemmelser til utfylling og gjennomføring mv. av skattebetalingslov 17. juni 2005 nr. 67.

 

Lov om betaling og innkreving av skatte- og avgiftskrav (skattebetalingsloven)"

 

Og hva sier så den loven?

 

Lov om betaling og innkreving av skatte- og avgiftskrav (skattebetalingsloven)

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-67

 

Kapittel 1. Lovens virkeområde

§ 1-1.Virkeområde (1) Loven gjelder betaling og innkreving av skatte- og avgiftskrav. (2) Med skatte- og avgiftskrav menes: a) skatt på formue og inntekt og tonnasjeskatt etter skatteloven (formues- og inntektsskatt) og trygdeavgift etter folketrygdloven kapittel 23, herunder forskuddstrekk, skattetrekk etter §§ 5-4 og 5-4a, forskuddsskatt og restskatt etter kapitlene 5 til 7 i loven her, samt krav på skatt fastsatt ved summarisk fellesoppgjør etter skatteforvaltningsloven § 12-4 b) skatt på formue og inntekt etter lov 29. november 1996 nr. 68 om skatt til Svalbard (svalbardskatt). For skatt fastsatt ved lønnstrekk gjelder særregler i svalbardskatteloven § 5-2. c) skatt på inntekt etter lov 13. desember 1996 nr. 87 om skatt på honorar til utenlandske artister m.v. (artistskatt) d) skatt på formue og inntekt etter lov 13. juni 1975 nr. 35 om skattlegging av undersjøiske petroleumsforekomster m.v. (petroleumsskatt), herunder terminskatt og restskatt etter nevnte lov e) arbeidsgiveravgift etter folketrygdloven kapittel 23, herunder krav fastsatt ved summarisk fellesoppgjør etter skatteforvaltningsloven § 12-4 f) arveavgift etter lov 19. juni 1964 nr. 14​1 om avgift på arv og visse gaver g) merverdiavgift etter merverdiavgiftsloven h) særavgifter omfattet av lov 19. mai 1933 nr. 11 om særavgifter i) særavgifter omfattet av lov 19. juni 1959 nr. 2 om avgifter vedrørende motorkjøretøyer og båter j) toll omfattet av tolloven k) kompensasjon for merverdiavgift etter lov 12. desember 2003 nr. 108 om kompensasjon av merverdiavgift for kommuner, fylkeskommuner mv. l) finansskatt på lønn etter folketrygdloven kapittel 23.

Dvs. Denne loven gjelder også for punktet "g) merverdiavgift etter merverdiavgiftsloven"

 

Sånn jeg tolker dette skal alle beløp som grunnet moms har øreavrunding rundes ned og aldri opp.

 

 

Jeg ser gjerne at noen viser meg en lov som overstyrer det jeg skrev her, for det er svært lenge siden jeg selv hadde fag som gikk på lov og rett, så ta ikke min kommentar som endelig. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...