Gå til innhold

Førsteinntrykk: Broken Age


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fint, og ganske treffende førsteinntrykk Joachim! Jeg er stort sett enig med deg, selv om jeg nok ikke er like skuffet. Det er tydelig at mangelen på en real dybdeopplevelse i spillet er en klar svakhet, men samtidig har jeg et håp om at del 2 kan rette opp i dette. Så får vi også håpe at gåtene får en oppgradering også :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har ikke satt i gang med å spille dette spille enda. Tenker at jeg vil ha hele. Men er jeg den eneste som misforsto pitchen og trodde at den godeste Ron gilbert skulle være involvert i spillet?

 

Det fremstår vel som at Ron skulle hjelpe til, hva enn dette innebar. Så vidt jeg har forstått bidro han med råd og tips mens han var hos Double Fine, men ikke som en aktiv involvert. Han er i alle fall takket under rulleteksten, så jeg antar han gjorde noe ;)

Lenke til kommentar

Og dere er så dumme å backe dette barnespillet:) Tipper Tim og Ron gnir seg i henda nå og leker med alle pengene de har tjent. Det er ikke alltid et navn lager et godt spill selv om de håver inn penger. se litt på budsjettet dere. Monkey island og DOTT, de tidene og spillene kommer aldri igjen..

 

DFA-Kickstarteren som ble til Broken Age startet en folkefinansierings-trend som er noe av det beste som har skjedd spillbransjen i dette årtusenet. Jeg er dessuten nesten flau over hvor lite jeg har betalt for den herlige dokumentarserien de har servert meg underveis i utviklingen. Det er tilsynelatende store svakheter med det endelige spillproduktet, men i det store og hele er jeg fortsatt superpositiv til Tim Schafers prosjekt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Der er jeg mer enig med Husam enn Guybrush LeChuck for å si det slik. Jeg har ikke spilt Broken Age enda da jeg ønsker å vente til det fulle og hele spillet er tilgjengelig. Men ja, jeg vil nok sikkert full i etterklokskap innrømme at det ikke var like magisk som DOTT og Monkey Island. Det kan jeg nesten garantere for, basert på det som jeg har sett gjennom dokumentarserien. Men det er fair.

 

Hvorfor er det fair? Jo, fordi at jeg gav noen med en bevist spillhistorikk mulighet til å lage et nytt spill. Sannsynligheten for at det kunne bli et skikkelig bra spill er jo betydelig større om man faktisk får finansiert det enn om det aldri blir satt i gang arbeid med det. Det var rett og slett en form for gambling. Kanskje lykkes det ikke denne gangen, men hva kostet det meg? REtt rundt 600 kr. Jeg får et spill, en t-skjorte, en dokumentarserie som viser meg livet i et profesjonelt firma som driver med spillutvikling. Jeg har brukt mer penger på ting som jeg får enda mindre igjen for: byturer, ferier og så videre.

 

Det er heller ikke garantert at alle spillene jeg har støttet faller i smak, men det er fremdeles muligheter for at jeg har støttet spill som kommer til å gi meg like mange timer med underholdning som f.eks. Baldurs Gate. Og det var Broken Age som var selve grunnen til at jeg registrerte meg på Kickstarter.

 

Edit: ellers kan det jo virke som de har overskredet budsjettet saftig, så jeg tror ikke det er så mye penger Ron og Tim kan leke med :)

Endret av Onkel Kompost
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og dere er så dumme å backe dette barnespillet:) Tipper Tim og Ron gnir seg i henda nå og leker med alle pengene de har tjent. Det er ikke alltid et navn lager et godt spill selv om de håver inn penger. se litt på budsjettet dere. Monkey island og DOTT, de tidene og spillene kommer aldri igjen..

 

Monkey Island 1, 3, 4 og DOTT er mer barnespill enn det Broken Age er, så på tide å bytte avatar kanskje, om det er det du reagerer på. ;) Budsjettet er forøvrig knøttlite sammenlignet med det meste, også de gamle LucasArts-spillene om man regner med inflasjon, så det er imponerende hva de har klart å få til med pengene.

 

Broken Age er også et meget bra spill, og bortsett fra Wadjet Eye, og et par andre hederlige unntak er det vel ingen som har vært i nærheten av å lage et så bra eventyrspill på lang, lang tid.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Enig med radiohodet. Skal ikke skryte på meg noen stor kunnskap om sjangeren, men synes at dette levde opp til ganske umulige forventninger. Det er ikke like spennende som Psychonauts, et spill som forøvrig også slet med et ganske udugelig grensesnitt, men Double Fine har ikke akkurat vært i nærheten av noe like bra som dette etter at Wolpaw gikk til Valve. For en som syntes at Grim Fandango var relativt klønete skrudd sammen, traff dette blink først og fremst i tonen. Broken Age er ikke absurd for å være absurd (ganske belastet begrep), men det minner meg nesten om den norske tegneserieskaperen Jason i hvordan det har noe å fortelle. Harmløst som det først virker, er det en inkluderende satire over spillmediets famlende forsøk på å bli voksent, som konkluderer med at problemstillingen ikke er gyldig. Jeg tar Broken Age over The Last of Us hvilken som helst dag hva angår spennende heltinner, og Schafers perspektivendring etter spillerens ønske, er virkelig det beste argumentet jeg har sett for kvinnelige protagonister i spill fordi den mannlige protagonisten ikke er interessant som noe annet enn et speilbilde den første timen. Han er infantil sammenlignet med sin kvinnelige motpart, og ute av stand til å stille spørsmål ved reglene som omgir ham. Jenta, derimot, er en klassisk reversjon av eventyr-klisjeer, og selv om Schafer ikke helt lykkes med balansen mellom å bli voksen og beholde et naivt blikk på verden (en del av dialogen slår meg som dominert av seksuell innuendo) er det en mindre bekymring sammenlignet med hvordan actionspillet kaster antagonister etter deg som du aller helst skal uskadeliggjøre ved å kutte av flest mulig lemmer. Jeg liker Ninja Gaiden, men som narrativ appellerer det til ganske basale behov sammenlignet med Broken Age. Konklusjonen min er vel at hvis spill skal basere seg på dialog, er dette noe av det beste som har blitt gjort. Ikke fordi det er et så forbaska bra snakkespill, og som gåtespill er det relativt elendig, men av etablerte utviklere er dette langt mer spennende enn AAA-søppelet som roses annenhver uke på diverse spillsider.

 

Glad for a Joachim fikk denne saken, siden han både er kunnskapsrik og elitistisk hva angår denne typen spill, og her fikk fram et genuint perspektiv jeg ikke er veldig enig i, men som ble kommunisert godt. Min mening er at Double Fine og Blendo Games er de beste eksemplene på innovativt arbeid med spillkonvensjoner som en del av kompleks historiefortelling.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg synes det var en fornøyelig akt 1. Nå er ikke jeg den største fan av obskure gåter (monkey island etc) og må derfor si gåtene i dette spillet passet meg perfekt. Ellers mye bra humor og karakterer, slik som det skal være i eventyrspill! Angrer ikke på at jeg er backer. Tommel opp.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er for så vidt enig med det meste der. Det var et meget underholdende spill med mye humor or morsomme karakterer, men mangler utfordring og dybde sammenlignet med klassikere som Grim Fandango og Full Throttle.

Problemet der er nok i stor grad det noe manglende kontroll-systemet som gir en veldig lite kontroll over hva man ønsker å gjøre. Dette er for så vidt et problem som har preget de fleste (alle?) adventure-spill jeg har kommet over i nyere tid. De burde ha implementert et eller annet verb/action system som lar deg spesifisere nermere hvilke handlinger du ønsker å utføre på objekter. F.eks. noe lignende "ringen" i Full Throttle. Dette ville ikke bare gitt spillet mer dybde og potensielt utfordring, men også gitt mulighet for mange komiske kommentarer til forsøk på å gjøre idiotiske ting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...