Gå til innhold

Hvis du var USAs president


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Godt spørsmål. Først hadde jeg omgjort valgsystemet slik at det blir helt rettferdig. F.eks. så politikere stiller likt med penger i forhold til kampanjene sine, det i dag er galskap. Hvis vi tar utgangspunkt i at presidenten faktisk har makt, ville jeg ha:

 

Endret pengesystemet, siden det åpenbart trengs. Er ingen spesialist innenfor emnet, men vet det finnes en balansert og mer fungerende måte. Mye av dagens problemer har rot i dette. Neste punkter trenger en økonomi som er i orden, men den tryller vi vekk :)

 

Helsereform for folket

 

Presse industrien til å finne en bedre løsning til drivstoff. Olje er skittent og uakseptabelt.

 

Fokusert på pressefrihet. Holder selvfølgelig ikke mål at den store pressen er kjøpt opp av folk med egeninteresse.

 

Skolesystemet må bli gratis, i hvert fall på sikt. Stort fokus generelt på at utsatte skal ha mulighet på lik linje med andre for å komme seg opp i livet.

 

Legalisere marihuana i første omgang, dobbeltmoralsk og gir lite mening i å la det være ulovlig.

 

Mye annet viktig å ta tak i også. Bare sunn fornuft rett og slett, så kommer vi langt. Alt er gjort vanskelig i dag. Dersom ting ikke gir mening, følg pengene. Tenk all den gode påvirkningen USA kan ha på verden ved å fungere som det burde, men hva har vi fått istedet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg selv ville vel ha samarbeidet ganske tett med Ron Paul og de gutta der som har peiling. :)

  • Jeg hadde fjernet obamacare og medcare
  • Jeg hadde privatisert (solgt) de offentlige skolene
  • Legalisert narkotika, og dermed avsluttet krigen mot narkotika.
  • Jeg ville ha fjernet alle reguleringer, og tvungne skatter.
  • Hadde innført borgerlønn, som sikkeret alle det mest grunnleggende.
  • Fjernet social security da borgerlønn er nok.
  • Legalisert kjøp og salg av sex (om det ikke allerede er det)
  • Privatisert alle veiene som ikke var privatisert.
  • Fjernet alle subsidier til landbruket der.
  • Fjernet den massive overvåkningen.
  • Innført frivillig skatt.
  • Fjerne minstelønna (Begrunnelse: flere blir fattige med en slik)

I min periode, ville militæret ha hatt lite å gjøre...
Eneste de hadde gjort var å trene hjemme. For jeg ville ikke tillatt noen som helst krigføring uansett grunn, om det ikke var rent forsvar av landet.

På den måten hadde nok økonomien fått fart på seg igjen, og flere ville blitt rike, og flere ville kommet seg ut av fattigdom, og mange andre gode ting. :)

Endret av turbonello
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde gjort ganske lite. Tross alt er ikke presidenten i USA en eneveldig hersker, men har ganske mange forskjellige grupper han må ha støtte av for å gjøre noe. Kan jo nevne kongressen og senatet, byråkratiet i de forskjellige departementene, særinteressegrupper, diverse grupper fra næringslivet og arbeidslivet, og mange andre grupper som spiller en betydelig rolle i styringen av USA og sitter med betydelig makt. Selvsagt kan presidenten gjøre mye, mer enn de fleste, men jeg tror det krever litt mer enn kun tittelen president, egenskaper som i det hele tatt kreves for å kunne bli president. Det er mange brikker i et stort spill, og kun en av de dyktigste(eller beste i spillet?) kan havne på toppen. Det er ikke meg. Så situasjonen er svært urealistisk. Ikke ønsker jeg å være president heller.

Endret av Irrasjonell
Lenke til kommentar

om jeg skulle vært President i USA (måtte gud forby det) så skulle det blitt forandringer. ja.

jeg skulle startet dagen med å innføre mye hardere bedriftsbeskattning for de som hadde overskudd på mer en 15% av omsettningen deres. Obamacare hadde ikke blitt fjernet, men forsterket.

utenrikspolitikken hadde jeg ekspandert med visdomsordene "er du ikke med oss, så er du mot oss".

inn under dette hadde jeg gruset Nord-Korea....to ganger. slettet ut de grøveste humpene. asfaltert og gjort klar for ny bosettning. og tatt han lille bolla som styrer der borte i Nord-Korea og sendt ham som gruvearbeider til Sibir. Afrika? ooooh har vel tatt to-tre land i slengen og kurert dem for diverse slemme tanker som har opptatt dem i det siste. men jeg kan si såpass at piratene har fått en smule dårligere arbeidsforhold. det samme går for piratfiskerne.

narkotika hadde jeg enkelt bekjemet ved å invadere de landene som produserer dritten.

jeg hadde innført kvotesystemer på det meste. både innen fiskeri og landbruk. bekjempelse av forbrytelser hadde blitt trappet kraftig opp. om så ved bruk av militæret.

statene skulle hatt någenlunde sammenfallende lover og regler.

Bankene skulle blitt mye strengere regulert og kontrollert.

og alt dette før lunsj.

Lenke til kommentar

Det har amerikanerne allerede gjort... De har en mer regulert økonomi enn f.eks. Danmark. Det sier jo sitt.

Du har rett i at USA på mange måter er et gjennomregulert samfunn. Men dette er reguleringer som begrenser folkets positive frihet. Jeg snakker om reguleringer som ivaretar friheten. Det er en viktig distinksjon. Menneskers tendens til å krenke andres frihet gjør det nødvendig å begrense denne "friheten" gjennom lover og reguleringer.

Lenke til kommentar

Du har rett i at USA på mange måter er et gjennomregulert samfunn. Men dette er reguleringer som begrenser folkets positive frihet. Jeg snakker om reguleringer som ivaretar friheten. Det er en viktig distinksjon. Menneskers tendens til å krenke andres frihet gjør det nødvendig å begrense denne "friheten" gjennom lover og reguleringer.

Hva slags reguleringer og lover? =) Endret av turbonello
Lenke til kommentar

om jeg skulle vært President i USA (måtte gud forby det) så skulle det blitt forandringer. ja.

jeg skulle startet dagen med å innføre mye hardere bedriftsbeskattning for de som hadde overskudd på mer en 15% av omsettningen deres. Obamacare hadde ikke blitt fjernet, men forsterket.

utenrikspolitikken hadde jeg ekspandert med visdomsordene "er du ikke med oss, så er du mot oss".

inn under dette hadde jeg gruset Nord-Korea....to ganger. slettet ut de grøveste humpene. asfaltert og gjort klar for ny bosettning. og tatt han lille bolla som styrer der borte i Nord-Korea og sendt ham som gruvearbeider til Sibir. Afrika? ooooh har vel tatt to-tre land i slengen og kurert dem for diverse slemme tanker som har opptatt dem i det siste. men jeg kan si såpass at piratene har fått en smule dårligere arbeidsforhold. det samme går for piratfiskerne.

narkotika hadde jeg enkelt bekjemet ved å invadere de landene som produserer dritten.

jeg hadde innført kvotesystemer på det meste. både innen fiskeri og landbruk. bekjempelse av forbrytelser hadde blitt trappet kraftig opp. om så ved bruk av militæret.

statene skulle hatt någenlunde sammenfallende lover og regler.

Bankene skulle blitt mye strengere regulert og kontrollert.

og alt dette før lunsj.

Ville blitt en blodig affære med andre ord? :)
  • Liker 1
Lenke til kommentar

nei, hvorfor det?

 

På grunn av dette:

"utenrikspolitikken hadde jeg ekspandert med visdomsordene "er du ikke med oss, så er du mot oss".

 

Dette:

"inn under dette hadde jeg gruset Nord-Korea....to ganger."

 

 

Dette:

"narkotika hadde jeg enkelt bekjemet ved å invadere de landene som produserer dritten."

 

- Den her ville tatt flest liv. Her ville det blitt en massakre av mennesker...

Pluss at du ikke ville oppnådd noe som helst med det annet enn å ta livet av millioner av mennesker.

 

 

Og dette

"bekjempelse av forbrytelser hadde blitt trappet kraftig opp. om så ved bruk av militæret."

Det samme her. Det ville blitt blodig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sånn er det med alle. Hitler, Stalin, Mao, Pot, Castro, osv osv.Stemmer... Jeg tror mange ledere har tenkt slik, men det har fått katastrofale følger. :)

Jeg skal for diskusjonene del late som om jeg ikke leste den koblingen som du kom med der.

 

Men din versjon hadde nok ikke blitt mindre blodig, tro jeg. For å drive noen fremover mot det store målet, trenger man en strerk og håndfast leder som ikke er redd for å ta tak i oppgavene. Hva hadde du tenkt i ditt fantasi-USA? At om du bare knep øynene tett nok sammen så ville resten av verden fikse seg selv? Selv USA er faktisk avhengig av andre land. Og de er avhengig av å betale sine forpliktelser. Hva tror du ville ha skjedd når du la ned militæret og så ikke kunne betale utenlands gjelda siden du ikke beskattet folket? Tror du det ville blitt mindre blodig når narkokartellene kom inn med alle side folk?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Intersannte og diverse ideer om;

 

Reguleringer, utenrikspolitikk, overvåkning, penge og valgsystemet

 

Tar jeg feil eller har ingen snakket om fattigdom?

Nevnte noe om den tidligere. Men det er jo ikke så veeldig rart om det er noe fattigdom i et land med 310 232 863 innbyggere (Kilde: Wikipedia).

 

Veit det er mange som bruker USA som et skrekkeksempel på hvordan man ikke vil ha det, men om man ser det i forhold til Russland, så?

 

Hvor mange mennesker er fattige der, i forhold til majoriteten egentlig?

Endret av turbonello
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...