Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva er forbruket på bilen din?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sparehysteriet KOMMER, det er ikke på vei ut dessverre. Er visst mest bare oss "grumpy ol' guys" med 200+gamp suge-seksere, tomatgir med gammeldags converter og planetgir, og et overfladisk forhold til fartsgrenser som ikke finner oss i å kjøre Norgestraktor... :)

 

Hehe, du har nok rett! Men nå leste jeg nettopp at vi angivelig er på vei inn i en ny istid, så snart er det kanskje du som er den nye miljøhelten, og de som ikke bidrar til oppvarming skal straffes! Er vel lov å håpe... :green:

 

 

De aller fleste motorer i dag er jo dødskjipe å kjøre, det er færre og færre motorer som gir glede og sprut når turtallet øker.

Du har rett i at mange bruker flere turboer for å få såpass mye moment tidlig ja.

 

Løsningen med kompressor som hjelper til fra tomgang og som kobler ut ved ca 3500rpm gir forsåvidt en fin kjøreopplevelse, men det er komplisert og har vel ikke vært feilfritt. Noe jeg hadde likt å se (som er billig og enkelt) var en trinnløs regulering av "gir-map" så man selv kunne valgt noe mellom "sport" og "drive"! :)

Den motoren er dessverre ganske kjedelig selv om det går bra i forhold til motorvolumet.

 

 

Joda, superspennende er det ikke, men siden den har kompressoren til å ta seg av nedre register kunne de tillate seg en turbo som ikke er så "lettsnurret"/liten at den er ferdig ved 4000. Det jo litt liv på toppen og helt opp til rødmerking, så jeg syns ikke den er så helt gæren. Men alt er relativt. :)

 

Ellers er kjedelig karakteristikk på mange nye motorer akkurat hva jeg klager over, så helt enig der.

Lenke til kommentar

kasamo2: Hva er din definisjon av småkjøring?

Utrolig liten forskjell på småkjøring og langkjøring..

 

Bilen din er oppgitt til 0,72l/mil ?, som regel er jo de tallene litt optimstiske.

Det står: Kombinert forbruk 0,69l på vognkortet. Småkjøring er fram og tebake te jobb for eks. Langkjøring målte jeg tur retur te gar demoen fra Skien. Fylte før jeg dro og når jeg kom tilbake.

Lenke til kommentar

2013 Toyota GT86 (2.0L boxer bensin)

 

Har sjekket minst 10 ganger og computeren er 100% spot on hver gang

 

Laveste målte langkjøring: 0,59l/mil

normal langkjøring med litt pådrag innimellom: 0,7-0,75l/mil

bykjøring: 0,9l/mil

 

 

tillegsinfo:

Langkjøring 140-150km/t: 0,8l/mil

langkjøring autobahn 200km/t: 1,2-1,3 l/mil

Nurbugring: 2,5l/mil

Lenke til kommentar

 

Holder på et slikt målings prosjekt. Fylte full tank på mazda'en min ('99 626 1,8l 105hk combi) og triptelleren gå til jeg er tom. Blir spent å se hva den sluker nå iforhold til hva den gjorde når den var ny :p

 

Fra Mazda sin egen salgsbrosjyre

 

Tankvolum: 60 l.
Forbruk by: 0,91 l/mil
Forbruk 90 km/t: 0,57 l/mil
Kjører for det meste på motorveien. Update will follow :p

 

 

Fikk målt ca. nå:

 

730 km på en 60l tank (kjørte til bilen kubbet). Så ca. 0,82 l/mil, egentlig som forventet med tanke på at jeg kjører ofte i kø og på motorvei :0)

Lenke til kommentar

2005 Audi A6 Sedan 2.0TDI (185hk etter datatuning)

 

Til/fra jobb (ca. 22km hver vei hvorav ca. 20 av disse er på motorvei): 0.6l/mil

Bykjøring (iblandet det ovennenvte med en del ekstra pådrag i lyskryss ol): Ca 0.8-0.9

 

Beste langkjøring (Skeikampen-Oslo): 0.38 til jeg kom til Oslo-grensa og det ble kø :p

 

Målt med bilens kjørecomputer.

Lenke til kommentar

2005 Audi A6 Sedan 2.0TDI (185hk etter datatuning)

 

Til/fra jobb (ca. 22km hver vei hvorav ca. 20 av disse er på motorvei): 0.6l/mil

Bykjøring (iblandet det ovennenvte med en del ekstra pådrag i lyskryss ol): Ca 0.8-0.9

 

Beste langkjøring (Skeikampen-Oslo): 0.38 til jeg kom til Oslo-grensa og det ble kø :p

 

Målt med bilens kjørecomputer.

Det er respektabelt! Husker du hva du hadde før tuning?
Lenke til kommentar

 

2005 Audi A6 Sedan 2.0TDI (185hk etter datatuning)

 

Til/fra jobb (ca. 22km hver vei hvorav ca. 20 av disse er på motorvei): 0.6l/mil

Bykjøring (iblandet det ovennenvte med en del ekstra pådrag i lyskryss ol): Ca 0.8-0.9

 

Beste langkjøring (Skeikampen-Oslo): 0.38 til jeg kom til Oslo-grensa og det ble kø :p

 

Målt med bilens kjørecomputer.

Det er respektabelt! Husker du hva du hadde før tuning?

 

Dessverre. Jeg tuna bilen ganske kort tid etter at jeg kjøpte den. Det hadde jo vært gøy å se, men firmaet jeg brukte hadde tilbud på "på-jobben-tuning" (han som tuna bilen kom til meg på jobben og gjorde det der) så da følte jeg at jeg bare måtte slå til før det tilbudet gikk ut.
Lenke til kommentar

Jeg er ganske fornøyd med resultatet etter å ha kjørt til Nordby-senteret i dag. Selv med full tank, en del annen ekstravekt og våte vinterveier kom jeg ned på 0,44 l/mil (pluss misvisning). Da har jeg heller ikke klart å motstå en og annen kraftakselerasjon.

 

forbruk_harrytur.jpg

 

 

På veien tilbake så jeg en som jeg tror har funnet nøkkelen til økonomisk kjøring. Hvis det er 100-sone og du aktiverer cruise-controllen på 100, da vil du etter hvert ta igjen noen som kjører i 97. I denne situasjonen føler jeg at jeg kun har to alternativer. Det første alternativet er å justere ned hastigheten til 97, men det er nærmest garantert at farten vil reduseres ytterligere ved neste oppoverbakke og jeg må justere igjen. Det er ikke noe særlig gøy, så da går jeg gjerne for det andre alternativet som er å gasse på for å komme forbi de som kjører i 97 slik at jeg har klar bane igjen og kan fortsette i 100 som før.

 

Det jeg ikke anser som et alternativ, er å holde 100 for å kjøre forbi kanskje 5-6 biler som kjører i 97. Dette ville selvfølgelig vært utrolig irriterende for de andre i venstrefilen som gjerne vil kjøre i 110+ og som da måttet vente i flere minutter mens jeg åler meg forbi 97-gjengen.

 

Herremannen jeg i dag så gikk for en utvidet versjon av alternativ 3 og brydde seg lite om bilene bak seg. Jeg hadde kjørt alene i 100 langt om lenge før jeg saaaaakte men sikkert blir tatt igjen av denne fyren som da holder ca 103. Han skiftet aldri fil til høyre! ALDRI! Jeg kødder ikke når jeg sier han hadde over 30 biler på slep i venstrefilen. De var alle veldig disiplinerte som ikke falt for fristelsen til blåse forbi på høyre side av denne "hattkallen".

 

Denne mannen tar kanskje aldri igjen noen i venstrefilen så lenge han kjører såpass sakte og trafikknivået er lavt, så han trenger aldri å justere farten sin. Det er jo helt optimalt for drivstofføkonomien! Nøkkelen er altså å gi fullstendig faen i alle andre enn deg selv!

 

 

Edit:

Jeg kan legge til at de siste 739,5 kilometrene før denne harryturen, så brente jeg 44,17 liter diesel. Altså et snitt på 0,6 per mil. Dette er for det aller meste jobbpendling. Biltype nevnt på første side.

Endret av Bradbury
Lenke til kommentar

Herremannen jeg i dag så gikk for en utvidet versjon av alternativ 3 og brydde seg lite om bilene bak seg. Jeg hadde kjørt alene i 100 langt om lenge før jeg saaaaakte men sikkert blir tatt igjen av denne fyren som da holder ca 103. Han skiftet aldri fil til høyre! ALDRI! Jeg kødder ikke når jeg sier han hadde over 30 biler på slep i venstrefilen. De var alle veldig disiplinerte som ikke falt for fristelsen til blåse forbi på høyre side av denne "hattkallen".

 

Husk at i prinsippet så har alle untatt den nærmeste bilen -altså 28 stk, lov å kjøre forbi på høyre side da :)

Lenke til kommentar

Hvordan forklarer du dette? Jeg er ingen ekspert på området, men jeg har forstått at man kan passere på høyre side, men man kan ikke kjøre forbi. Forskjellen ligger i definisjonen av å kjøre forbi, som visstnok er at man kjører i samme fil, skifter fil, passerer, og skifter fil tilbake igjen. Ta dette med en klype salt, for det er bare noe jeg har skumlest et sted.

 

Fra da jeg tok teorikurset for en del år siden, husker jeg bare at man kan passere på høyre side når hastigheten til trafikken i denne filen er høyere enn den i venstre. Det gjaldt altså i praksis under rushtrafikk.

Lenke til kommentar

Hvordan forklarer du dette? Jeg er ingen ekspert på området, men jeg har forstått at man kan passere på høyre side,

 

Ja nei, hvis vi ser på paragrafen;

 

 

§ 12 Forbikjøring

1. Forbikjøring skal skje til venstre. Likevel skal følgende gjelde:

a) Når forankjørende svinger til venstre eller tydelig forbereder slik sving, skal forbikjøring skje til høyre.

b) Forbikjøring av forankjørende eller stillestående sporvogn kan foregå til høyre.

c) Er trafikken så tett at kjøretøyene opptar alle kjørefelt i kjøreretningen og kjøres med en fart som er bestemt av kjøretøyet foran, kan kjøretøy i ett felt kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt.

 

Ref c, så vil jo denne i prinsippet være oppfylt dersom det er biler i begge felter, så hvis det ligger en bil inne synsvidde i høyre felt så kan du strengt tatt kjøre forbi.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...