Gå til innhold

Hva tenker dere rundt gatefoto?


Anbefalte innlegg

Jeg digger rett og slett såkalt gatefoto og gjerne av mennesker, med eller uten deres viten i forskjellige situasjoner.

 

Dette har vert oppe før, men jeg er ikke ute etter hva som står i reglene, men jeg er ute etter hvordan DU/DERE forholder dere til slik fotografering hvor det er mennesker som frenmstår som hovedmotivet. Ofte vil man jo ta bilder uten at de på bildet vet at det blir tatt, og da skal man vel egentlig pirke dem på skulderen og spørre dem i etterkant vel?

 

Så kom jeg til å tenke på en ting til. jeg prøvde nemmelig å sette meg i en uteliggers sko en stund, hvor jeg satt rett på våt asfalt med pengeburken forran meg og frøs mens han/hun ventet på nok småpenger til en loff på Rema.

 

La oss si at du jeg sitter i en slik situasjon og plutselig kommer det en (i uteliggerens øyne) soss med dyrt kamerahus og slenger en 5-kroning i burken og knipser løs. Personlig hadde jeg nok tenkt mine tanker der jeg satt, men holdt kjeft siden man faktisk tjente en 5-kroning.

 

Hva tenker dere rundt dette?

 

Jeg sliter nemmelig litt selv med å bevare en viss moral i slike situasjoner, og selv om jeg spør om jeg kan ta bilde, så vet jeg jo ofte at jeg får et ja fordi vedkommende trenger penger.

 

Så drit i hva det står om lover og regler rundt dette i denne omgang, men fortell helelr litt hvordan DU/DERE gjør det og forholder dere :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mitt spørsmål til meg selv er oftere og oftere: "Hva skal jeg bruke dette bilde til"?

 

Bilder av folk jeg ikke kjenner i situasjoner jeg ikke aner noe om, vel, de bildene bruker jeg ikke til noe som helst. Så da knipser jeg de heller ikke.

 

Det moralske plager også meg litt. Hvorfor skal jeg ha rett til å fotografere noen jeg ikke kjenner? Kanskje også i situasjoner som for dem er litt kjipe... Nei, jeg står over sånt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Så kom jeg til å tenke på en ting til. jeg prøvde nemmelig å sette meg i en uteliggers sko en stund, hvor jeg satt rett på våt asfalt med pengeburken forran meg og frøs mens han/hun ventet på nok småpenger til en loff på Rema.

 

La oss si at du jeg sitter i en slik situasjon og plutselig kommer det en (i uteliggerens øyne) soss med dyrt kamerahus og slenger en 5-kroning i burken og knipser løs. Personlig hadde jeg nok tenkt mine tanker der jeg satt, men holdt kjeft siden man faktisk tjente en 5-kroning.

 

Hva tenker dere rundt dette?

En flink tigger tjener fort et par tusen på noen timer hvis personen er på rette plass, så en femmer er ikke så interessant hvis det er fotograferingen som er agendaen, men de gir nok faen og penger er penger. Er nok ikke så vanlig i Norge og betaler for og ta bilder, mer vanlig på såkalte turistplasser.

Lenke til kommentar

Det moralske plager også meg litt. Hvorfor skal jeg ha rett til å fotografere noen jeg ikke kjenner? Kanskje også i situasjoner som for dem er litt kjipe... Nei, jeg står over sånt.

Da er ikke du den rette personen til og gjøre gatefotografering, man fotograferer for at det er en lidenskap.

Lenke til kommentar

Det er forsåvidt en interessant problemstilling. For å publisere et bilde av enkeltpersoner der de er lett gjenkjenbare, så skal man ha samtykke av den man fotograferer. Det gjelder også tiggere.

 

Når det gjelder tiggere, så er det en tendens til å ta bilder som viser hvor ille de har det. Så jeg tar sjeldent slike bilder, og da slik at ikke personen umiddelbart gjenkjennes.

 

Dette er et slikt bilde, det er kontrasten mellom skiltet og tiggeren som er motivet her:

9617751553_8c152af8a4_z.jpg

Jeg har mer tro på prosjekter som gir hjemløse og vanskeligstilte en verdighet.

 

Det er nok annet spennende i bymiljøet vi kan ta bilde av.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Mitt spørsmål til meg selv er oftere og oftere: "Hva skal jeg bruke dette bilde til"?

 

Bilder av folk jeg ikke kjenner i situasjoner jeg ikke aner noe om, vel, de bildene bruker jeg ikke til noe som helst. Så da knipser jeg de heller ikke.

 

Det moralske plager også meg litt. Hvorfor skal jeg ha rett til å fotografere noen jeg ikke kjenner? Kanskje også i situasjoner som for dem er litt kjipe... Nei, jeg står over sånt.

 

Tiggeren er vel gatefotografiets Elg i solnedgang.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Da er ikke du den rette personen til og gjøre gatefotografering...

Det har du helt rett i, det er nok derfor jeg heller ikke knipser bilder av folk på gata...

 

 

...man fotograferer for at det er en lidenskap.

Også dette har du rett i, det er nok derfor jeg fotografere motiv som betyr noe for meg...

Lenke til kommentar

Jeg liker jo mange bilder jeg har sett av tiggere og jeg liker forsåvidt og ta bilder av tiggere selv også. Ikke for å drite dem ut eller noe slikt, men fordi jeg liker å vise den "rå" virkeligheten videre til andre. Nå er jo ikek tiggere akkurat noe nytt fenomen som bare noen vet om, men jeg synes det er viktig å hele tiden minne oss og andre på at tigging fortsatt er et problem.

 

Nå tjener ikke jeg ett eneste øre på mine bilder så for meg blir det litt enklere (moralsk sett) Jeg har ikke noen skrupler med å vise bilder av en tigger på min egen private hjemmeside. Det jeg sliter mer med er hvordan andre ser på meg når jeg går ned på huk med dressjakke og et kamera til 10.000,- og knipser bildet av uteliggeren før jeg tenner en sigg og går videre.

 

Når jeg var i Krakow så var det nesten en som fikk skikkelig bank da han tok bilde av en kjent "gatemusikant" (som ikke eida nåla i veggen). Han la nemmelig ikke igjen penger og det synes jeg er frekt. Det minste man kan gjøre for å redde sin egen lile moral må vel være å spandere en 10-kroning eller mer hvis personen stiller opp. Poenget er at når personen stiller opp så blir det ikke et "ekte" bilde.

 

Så det er ikke publiseringen av bildene som gjør dette vanskelig (moralsk sett) for min del, men det å ta selve bildet.

 

Nå er det jo også mange uteliggere da som ivrig lar seg fotografere da dem vet dem får en slant og dette gjør det jo lettere, men det finnes uansett en liiiten bismak langt langt bak i hodet

 

Hadde jeg drvet med dette komersielt og faktisk tjent penger på slike bilder hadde det blitt uhyre vanskelig for meg. Å tjene penger på andres ulykke er bare såååå demotiverende...

Lenke til kommentar

Det går fint og ta bilder av folk som ikke er uteliggere eller i andre uheldige situasjoner. Ingen moralske kvaler.

Du har heller ingen moralske problemer med at du selv, kanskje i en uheldig situasjon, blir fotografert? Og kanskje også bildet blir delt på nettet?

Endret av rogkas
Lenke til kommentar

At andre tar bilde av meg uten min viten og deler det bryr meg ikke så veldig mye og det har sikkert blitt gjort MANGE ganger i løpet av min levetid. Forutsett at jeg ikke er hovedpersonen og at det er meg det rettes oppmerksomhet mot.

 

Om jeg finnes i bakgrunnen på mange bilder som blir tatt rundt om kring må jeg bare finne meg - uten min viten- hvor jeg feks. piller meg i nesa mens jeg spiser mat etc. så hadde jeg ikke blitt blid for å finne bilde av meg offentlig.

 

Problemet med gatefoto (rent moralsk sett) dukker ikke opp for min del før en tigger etc. fremstår som hovedmotivet.

Lenke til kommentar

Du har heller ingen moralske problemer med at du selv, kanskje i en uheldig situasjon, blir fotografert? Og kanskje også bildet blir delt på nettet?

Det går fint og ta bilder av folk som ikke er uteliggere eller i andre uheldige situasjoner. Ingen moralske kvaler.

Hadde vært gøy å få sett alle bildene man figurere i synes jeg. Når man er på ett typisk turist sted dukker man opp i en del vil jeg tro.

Endret av Pc Lynet
Lenke til kommentar

Synes du har en veldig kynisk innstilling Bjerknez, man må alltid huske at de aller fleste av disse tiggerne er mennesker i den ytterste nød....har du ikke mer kreative vinklinger i forhold til gatefoto, bør du kanskje finne andre kategorier å fotografere..........

Jeg har mange kreative vinklinger med tanke på gatefoto og jeg tar ikke BARE bilder av uteliggere/tiggere. har vel kun ett par bilder (av mange tusen) som regelrett er av tigger/uteligger. De andre er av "vanlige" mennesker som jeg har fått et smil av etc.

 

I så måte kan jeg vel også tillate meg å mene at ditt innlegg ogsa var ganske kynisk. Du forutsetter at jeg kun tar bilder av tiggere og ber meg samtid finne noen andre metoder på en litt nedverdigende måte.

 

jeg håper vi kan fortsatte denen tråden uten å diskutere hvem som har de mest kreative vinklingene etc.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet som noen peker på, er at man kan bli fotografert i en situasjon den man preller seg i nesa, spiser mat, ser rar ut eller andre, personlige ting som kanskje bare er litt flaut. Dere ser altså dette fra deres eget hode.

 

Men så er det ikke det dette handler om. Man må altså sette seg inn den andres situasjon. Kanskje er man ute med noen man ikke burde vært sammen med eller på et sted man ikke burde/skulle vært. Kanskje er det andre livssituasjoner vi som superivrig gatefotograf ikke har noen anelse om. Kanskje knipser du et bilde som på ingen måte verken burde eller skulle vært tatt. Du kan aldri vite dette...

 

Ove er inne på noe av det, altså at det kan være litt vrient å fotografere en uteligger (som er eksemplet) fordi det virker kjipt med dressjakka og et dyrt kamera å gjøre det. Altså vinklet mot seg selv, og ikke så mye mot uteliggeren. Dette skal man da forsvare med å hive en tier i hånda på uteliggeren, da kan man ha god samvittighet. Tja, jeg syns det blir for enkelt...

 

Man kan selvsagt også forsvare seg bak at man skal dokumentere råskapen som uteliggere lever i. Men hvorfor skal man det? Hva er årsaken til at nettopp en hobbyfotograf skal ha denne retten/plikten?

 

 

Det er vel allerede konkludert, jeg er ikke skrudd sammen til å fotografere folk jeg ikke kjenner i en eller annen "spennende" gatesituasjon. Antagelig fordi jeg finner det uinteressant...

Lenke til kommentar

Det koker vel ned til hva man selv anser som anstendig, for et par dager siden var det en som postet et bilde på FB av mannen/datteren på kjøkkenet og bildet ble fjernet fra siden deres som uanstendig bilde, noe de mente var uforståelig.

Ja, det hele koker ned til hva man selv synes er greit, og det er nettopp det jeg spør om her :)

Man selv? Hvem da? Den som tar bilde, eller den som blir fotografert?

Lenke til kommentar

Svarte Bjerknez på dette spørsmålet i en annen tråd, men tenkte jeg kunne legge det inn her også.

 

Tar ikke altfor mye gatefotografier, men litt har det jo blitt - og noen av Oslos tiggere er blitt foreviget. Jeg pleier som oftest å ta opp kamera, vise tydelig at jeg ønsker et bilde av personen, for så å vente på bekreftelse i form av et nikk eller et smil. Dette har fungert greit, og med et slikt samtykke har jeg faktisk ingen skrupler med å ta bilder av uteliggere og tiggere. Har jeg en slant i lomma, gir jeg dem gjerne det som en takk, men det ser jeg ikke på som en nødvendighet når man får samtykke til å ta bildet.

 

Ser noen her har skrupler i forhold til seg selv, samt det å forevige en uheldig situasjon. Personlig så løser min fremgangsmåte de personlige skruplene ift. "sosseproblematikken" som Bjerknez snakker om, samtidig som jeg synes dystre situasjoner kan gi spennende bilder. Alt er ikke rosenrødt, og gatefoto er til en viss grad en reportasjesjanger i mine øyne, hvertfall når det kommer til bilder av mennesker og situasjoner, derfor tenker jeg at å gjengi dette er greit. Spesielt når man ikke tjener en eneste krone på bildene man tar.

Lenke til kommentar

 

Man selv? Hvem da? Den som tar bilde, eller den som blir fotografert?

Denne tråden handler om hordan DU eller JEG ser på dette og hvordan vi oppfører oss i slike situasjoner, så jeg tenker på meg selv og hva JEG mener om situasjonen.

 

Hva andre mener om situasjonen samt bli fotografert vet man ikke før man spør og da er man inne på kjernespørsmålet her egentlig.

 

Hvordan forholder DU deg til dette, og pleier DU og spørre om lov etc.?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...