Gå til innhold

Hva tenker dere rundt gatefoto?


Anbefalte innlegg

...

 

For å svare på det opprinnelige innlegget:

Uteliggere/tiggere/narkomane/romfolk/etc. ønsker jeg ikke å ta bilder av i gatefotosammenheng (dokumentarfoto er litt annerledes - men det driver jeg ikke med). Både fordi mine etiske verdier taler imot det og fordi det er lite akseptert i de gatefotokretsene jeg henger i.

 

Gateartister ("levende statue", malere, musikere) synes jeg det er ok å fotografere, de utøver et "håndtverk" på offentlig sted, og da må det kunne forventes at folk tar bilder av de. (Dette er jo også ofte tilfelle når en er på ferie - hva er forskjellen mellom hovedgaten i Nice og Karl Johan...?)

 

Om publisering av bilder: (Fra en facebookside (ikke direkte sitat))

"Du har lov til å TA bilder av "hva som helst" (med et par unntak) når du er på offentlig plass. Publisering er i en gråsone. Vi har praktisert at alt er lov, men med spesiell varsomhet ang: barn som er alene (og lett identifiserbare), barn i mindre grupper (eller hvor de er lett identifiserbare), bilder av folk i utfordrende/krenkende situasjoner - typisk "up-skirt" eller andre ufine bilder.

Gatefoto faller innunder situasjonsbilder, og kan vurderes å unnvike fra samtykkekravet. Situasjonsbilder kan defineres som bilder der selve situasjonen eller aktiviteten er det egentlige formålet med bildet. Akkurat hvem som er med på bildet er da mindre viktig enn hovedinnholdet i bildet. (jf. åvl. § 45c litera b)

Se forøvrig mer her: http://hannemyr.com/faq/legal_dm07.shtml#sitbl ang. situasjonsbilder og gatefoto "

 

Jeg ser at mange legger ut gatefotobilder tatt i utlandet (både her på akam.no, på foto.no og på gatefotosider på facebook) - og jeg antar at "ingen" av disse er forespurt om samtykke til publisering.

Rent prinsipielt:

-Hva er forskjellen mellom et bilde av en utlending i utlandet og en nordmann i Norge? Så lenge bildet er tatt av en norsk fotograf og publiseres (gjøres tilgjengelig på nett) i Norge.

 

En annen forskjell er at gatefotobilder tatt av nordmenn i utlandet ofte er tatt forfra. Gatefotobilder tatt i Norge er "ofte" bakfra. Hvorfor denne forskjellen?

 

Her tror jeg mange vil møte seg selv i døra. :)

 

(Merk at dette er mine personlige tanker, og på ingen måte en fasit eller juridisk bindende)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

En annen forskjell er at gatefotobilder tatt av nordmenn i utlandet ofte er tatt forfra. Gatefotobilder tatt i Norge er "ofte" bakfra. Hvorfor denne forskjellen?

Vel på grunn av norsk lovverk? Så er jo personene mindre gjenkjennelige. :)

 

Men:

-Hva er forskjellen mellom et bilde av en utlending (eller nordmann) i utlandet og en nordmann (eller mer generelt, en person) i Norge? Så lenge bildet er tatt av en norsk fotograf og publiseres (gjøres tilgjengelig på nett) i Norge. Hva med lovverket her?

Endret av oysteitm
Lenke til kommentar

 

Jeg ser at mange legger ut gatefotobilder tatt i utlandet (både her på akam.no, på foto.no og på gatefotosider på facebook) - og jeg antar at "ingen" av disse er forespurt om samtykke til publisering.

Rent prinsipielt:

-Hva er forskjellen mellom et bilde av en utlending i utlandet og en nordmann i Norge? Så lenge bildet er tatt av en norsk fotograf og publiseres (gjøres tilgjengelig på nett) i Norge.

 

 

Prinsipielt er det vel ingen forskjell. Rent "praktisk" er det nok egentlig stor forskjell.

 

Det som går på publisering og gjenkjennelighet, om et bilde tatt i offentlighet er "beskyttet" hvis det kalles et gatefoto og når en person på et bilde går fra å være et "Hovedmotiv" til å bli en del av bakgrunnen er og blir en rent subjektiv vurdering.

 

Når dette temaet har vært vurdert her på forumet så spriker meningene stort, de fleste "juridiske" vurderingene som er gjort her på forumet synes jeg klart er basert på forumisten egen og svært subjektive tolkning av et lovverk som tross alt gir en del rom for tolkning. Denne subjektive tolkningen kommer fra både de som er for og de som er mot publisering av denne typen bilder.

 

Inntil noen tar et slikt publisert bilde til domstolene og får en rettskraftig avgjørelse for/mot denne typen bilder så er det ganske enkelt slikt at hver enkelt må foreta sin egen vurdering. Med rettsavgjørelser så tenker jeg på bilder publisert av privatpersoner og ikke bilder publisert av nyhetsmedia eller fra de som driver et nettsted, I slike tilfelle så er det flere rettsavgjørelser, men når jeg leser de som er nevnt i Hannemyr sin blogg så kan jeg ikke si at jeg blir så mye klokere når det gjelder å finne et "absolutt" svar på denne problematikken.

Å stole på noen "synsere" her, om de er pro- eller anti-gatefoto, har ikke så mye for seg. Jeg sier ikke at slike diskusjoner er uten verdi, men til sist så må den enkelte gjøre sin egen vurdering.

 

Selv om jeg er en pingle når det gjelder å legge ut denne type bilder, men jeg personlig så synes jeg det som nevnte Hannemyr skriver er en grei "rettesnor" å bruke når jeg på egenhånd må vurdere hva som er rett.

 

Når det gjelder definisjon av hva som er gatebilde, hva som er gjennkjennelighet o.s.v. så synes jeg dette eksempelet fra forumbrukeren Keyzer28 og den etterfølgende diskusjon er et godt eksempel på hvor vanskelig slike vurderinger kan være.

(Personlig så ville jeg ikke ha hatt betenkeligheter med å publisere et bilde av denne typen som er i eksempelet)

Lenke til kommentar

 

 

En annen forskjell er at gatefotobilder tatt av nordmenn i utlandet ofte er tatt forfra. Gatefotobilder tatt i Norge er "ofte" bakfra. Hvorfor denne forskjellen?

Vel på grunn av norsk lovverk? Så er jo personene mindre gjenkjennelige. :)

 

Men:

-Hva er forskjellen mellom et bilde av en utlending (eller nordmann) i utlandet og en nordmann (eller mer generelt, en person) i Norge? Så lenge bildet er tatt av en norsk fotograf og publiseres (gjøres tilgjengelig på nett) i Norge. Hva med lovverket her?

 

Fortsatt norsk lovverk som gjelder siden bildene publiseres i Norge.

 

Mulig noen syns det er mer lovlig pga stor avstand til motivet, men den type innstilling finner man mye av i Norge om dagen, er jo greit å oppgi litt mer når en bil blir tømt av tyver enn som faktisk var der, da "alle gjør jo det".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...