Gå til innhold

2 ganger Raptor for 2000,-, verdt pengene?


BenSin

Anbefalte innlegg

Hoi. Jeg har mulighet for å skaffe meg to Raptor-disker til 2000,- (samlet), og lurer da på å kjøre disse i RAID (er det RAID null som er ren "ytelse"?), som systemdisk. Spørsmålet er om det er mye ytelse å hente utifra dette, eller om det egentlig bare er en "penisforlenger"? Diskene vil i tilfelle kun romme Windows og installerte programmer, de andre tingene ligger på to WD200SE-disker. Systemet er utover dette en P42,8@3,3, 1GB PC3200, Radeon 9800Pro og IC7, om det skal være av noen betydning. Hva ville du gjort? Per i dag ligger OSet på én av 200SE-diskene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har 2 stk Western Digital Raptor harddisker som står i RAID 0, og jeg kan skrive under på at de er mye raskere enn en single 7200RPM harddisk. Hvor mye raskere de er i forhold til en single Raptor vet jeg ikke, men jeg tror ikke at de er så mye raskere. Jeg betalte 3000 kr for mine Raptorer, og jeg mener at de er verdt de pengene, men jeg trengte også mer lagringskapasitet enn 36,7GB da, høyere ytelse kom bare med på kjøpet.

 

Hvis jeg hadde vært i din situasjon, tror jeg at jeg bare hadde kjøpt en Raptor siden du har en ekstra harddisk med 200GB som du kan lagre ting og tang på. Men hvis du vil ha litt mer ytelse og mer lagringskapasitet kjøper du to Raptorer.

Lenke til kommentar

WD Raptor fikk jo 6`er her på hw, nettopp på grunn av ytelsen, i hvertfall i forhold til p-ata disker på 7200. hvis du ikke har lest den testen, bør du gjøre det. har bestilt samme disk selv og planlegger å bruke den som oppstartsdisk.

 

tips: pass på å skaffe en 4- til 15-pins overgang til strømkabelen, flere som tydeligvis har brent seg på den og må skaffe denne i ettertid.

Lenke til kommentar

Hvorfor tror alle at Raptoren er som en jetmotor??

Har en raptor og det eneste jeg kan høre er litt vanlig knaking når den jobber. Slik som en vanlig WD harddisk gjør.

 

Men det som bråker er vanlig vis når harddiskene blir eldre og mer slitt. Mine gamle WD harddisker hadde etter hvert en fæl metalisk surre lyd i tilegg.

 

Det som støyer mest hos meg er nok cpu viften. :wink:

Lenke til kommentar
egerstud, er du sikker på at raptoren har begge strøminngangene? hadde vært veldig fint i såfall. fårn imorra! 8)

 

Den har det ja.

 

Harddiskhylla mi består av en Raptor, en WD1000JB og en WD1200JB. Høres ut som et fly synes jeg. Vurderer sterkt å kvitte meg med 1000JB og 1200JB og kjøpe inn noen harddisker som ikke støyer så mye. Bruker de bare til "oppbevaring" likevel.

Lenke til kommentar

Hvis disse diskene er brukte: takk nei. Du får dem til 1099,-/stk + frakt på MPX. Det er en liten pris å betale for skikkelig garantiordning.

 

Personlig har jeg bare godt å si om disse fortidsøglene. Ryktene om støy er vanvittig overdrevet; du skal ha en SVÆRT støysvak, antagelig vifteløs, PSU eller et skrekkelig dårlig kabinett før støyen plager deg. Hvorvidt du virkelig trenger 2 stk. i RAID er et annet spørsmål. Jeg kjører en alene og er såre fornøyd.

Lenke til kommentar
Hvis disse diskene er brukte: takk nei. Du får dem til 1099,-/stk + frakt på MPX. Det er en liten pris å betale for skikkelig garantiordning.

 

Personlig har jeg bare godt å si om disse fortidsøglene. Ryktene om støy er vanvittig overdrevet; du skal ha en SVÆRT støysvak, antagelig vifteløs, PSU eller et skrekkelig dårlig kabinett før støyen plager deg. Hvorvidt du virkelig trenger 2 stk. i RAID er et annet spørsmål. Jeg kjører en alene og er såre fornøyd.

 

Først og fremst, takk for innspill alle sammen. Diskene er ikke brukt, de kjøpes fra butikk. Bestillingen på 2 stk. er sendt :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...