Gå til innhold

Erfaringer med Fujifilm X-E2?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fuji 35mm f/1.4 er ett MÅ HA stykke glass for alle Fuji eiere Bjerknez. :) Den er seriøst bra. Selv tviholder jeg på min store stygge Canon 5D og tror jaggu jeg skal sette på en liten nett 85L 1,2 II i tillegg og bruke om vi får til ett fototreff igjen etterhvert hehe.

Lenke til kommentar

Hvis det i det hele tatt skulle bli aktuelt med et objektiv til så er det grunent vekt/størrelse og ikke hva jeg trenger av brennvidde. Skulle jeg valgt ETT objektiv så måtte det blitt XF 35mm f/1.4. Men dette koster vel 10-lapper og det blir alt for mye å betale for å få ned størrelsen med en cm.

 

jeg har jo fra 18-55 og noe videre enn 18 er vertfall ikke aktuelt for min del. 16-35mm'ern til min 5D var det første jeg solgte, sammen med 100mm makroen. Jeg trenger ikke noe brennvidder foreløpig som ikke 18-55 kan gi meg :)

XF 35mm f/1.4 koster 4.700 spenn. Det er et utrolig deilig objektiv, passe stort og med stor blenderåpning :) Og skarpt!

 

Trenger du ikke noe videre enn 18mm så gir dette seg selv da :) Jeg vurderer å selge min 18-55 da den omtrent ikke blir brukt. Jeg har fått dilla på å fotografere med objektiv med fast brennvidde fordi jeg oppdager at det gjør det enklere (i mitt hode i hvert fall). Om resultatene blir noe bedre er noe annet, men det gir meg større glede og indre ro når jeg fotograferer med en brenvidde. Høres sikkert merkelig ut for de fleste. Men dette er nå meg da...

Lenke til kommentar

Ahh.. jeg mente så klart 24mm'ern(?) den som tilsvarer 35mm i FF. Den koster vel rundt 10-lapper?

23mm f/1.4, ja. Koster litt mindre enn 10 lapper, - 7.990. Ja, det er jo fortsatt litt dyrt. Dette objektivet får riktignok sinnsykt mye skryt, men jeg avventer det foreløpig. Jeg har X100s som dekker den brennvidden, dog bare til f/2.0 og ikke så skarpt. Men alikevel...

Lenke til kommentar

jeg er rett og slett ferdig med jaget på lysstyrke jeg da. Jeg er rett og slett dritt lei hele greia. Nå skal jeg ta bilder og er det for mørkt til at jeg kan bruke 18-55 med ISO 6400 så er det jaggu ikke så fristende å ta bilder heller, hehe.

 

Jeg har tatt mange tusen bilder de siste årene og etter at jeg sorterer på metadata så ser jeg at det i 90% av tillfellene er brukt f/2.8 til f/8.0.

 

Av de bildene som er igjen som har lysstyrker som f/1.2-f/1.8 så er dette stort sett bare fjasebilder og showoff bilder.

 

Så en 18-55 f/2.8-4.0 passer nok midt i blinken for meg. Det eneste jeg kunne tenkt meg å brukt penger på er hvis Fuji kom med en 18-55 som var litt mindre og lettere.

Lenke til kommentar

jeg er rett og slett ferdig med jaget på lysstyrke jeg da. Jeg er rett og slett dritt lei hele greia. Nå skal jeg ta bilder og er det for mørkt til at jeg kan bruke 18-55 med ISO 6400 så er det jaggu ikke så fristende å ta bilder heller, hehe.

 

Jeg har tatt mange tusen bilder de siste årene og etter at jeg sorterer på metadata så ser jeg at det i 90% av tillfellene er brukt f/2.8 til f/8.0.

 

Av de bildene som er igjen som har lysstyrker som f/1.2-f/1.8 så er dette stort sett bare fjasebilder og showoff bilder.

 

Så en 18-55 f/2.8-4.0 passer nok midt i blinken for meg. Det eneste jeg kunne tenkt meg å brukt penger på er hvis Fuji kom med en 18-55 som var litt mindre og lettere.

 

De har en XC16-50mm f/3.5-5.6 som bare veier 195gram, størrelse: 62,2mm x 65,2mm. Den du har nå veier 330 gram, og har størrelse: 65x70mm Så det er jo en god forskjell på vekten i hvertfall. Mister pittelitt på blenderåpningen, men det betyr kanskje ikke så mye for deg forstår jeg. Men jeg tror ikke det er så velbygd og så skarpt kanskje. Men jeg har ikke testet det, så vet egentlig ikke. Men det er jo en grunn til at det er vesentlig billigere vil jeg tro, bare 3.699.-

Link: http://www.fotovideo.no/foto/Objektiver/Fujifilm/Fujinon-XC-16-50mm---f3-5-5-6-OIS-Normalzoom-med-stabilisator-til-Fuji-X-134831-p0000173448

Lenke til kommentar

...

 

Dessuten så vil jeg ikke akkurat bytte til ...

...noe som helst!!!

 

Nå har du jo sagt det tydelig, du skal ikke ha noe annet enn et hus og et helt greit zoom-objektiv. Det er jo helt fint å slippe unna butikkenes klør og Ståle Krapyl sitt HiFi asyl...

 

Jeg gidder ikke ri på sånne prinsipper. Har jeg lyst på noe, og råd til det, så kjøper jeg det. Livet er for kjedelig uten litt sånn moro.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

...noe som helst!!!

 

Nå har du jo sagt det tydelig, du skal ikke ha noe annet enn et hus og et helt greit zoom-objektiv. Det er jo helt fint å slippe unna butikkenes klør og Ståle Krapyl sitt HiFi asyl...

 

Jeg gidder ikke ri på sånne prinsipper. Har jeg lyst på noe, og råd til det, så kjøper jeg det. Livet er for kjedelig uten litt sånn moro.

Jeg har ridd for lenge på det prinsippet hvor ting blir kjøpt så fort jeg får råd. Råd har jeg hatt hele tiden, men det hjelper lite med flere titalls objektiver og et dusin kameraer når det ikke blir brukt.

 

Så nå skal jeg bruke penger på fotoutstyr jeg faktisk bruker og heller bruke resten av pengene på og komme ut på noen MC turer til sommeren :)

Lenke til kommentar

Kanskje for deg, men etter å ha opplevd begge metodene så må jeg si den nåværende virker mest fornuftig.

 

Hadde jeg hatt behov for fler brennvidder etc. så hadde jeg så klart handlet, men sakener at jeg ikke lenger gidder og kjøpe først, for så og finne motiver sompasser til kjøpet. Jeg vil ha den brennvidden jeg faktisk trenger og bruker, ikke noe mer. :)

Lenke til kommentar

Bra for deg...:-)

 

Jeg fortsetter med å følge mine lyster jeg. Har jeg lyst på noe, så kjøper jeg. Trenger jeg ikke noe, så handler jeg ikke. Ikke noe verre enn det...

 

Nå har jeg hatt en X100 en stund. Et kamera som jeg virkelig liker. Likevel begynner jeg å føle litt på kun en brennvidde. Derfor har jeg vurdert X-E2 selv, men da må jeg ha litt ulike brennvidder for å møte det jeg syns mangler på X100. Og fastobjektiver med stor blender har jeg virkelig sansen for. Derfor tenker jeg tre objektiver på eksempelvis 14, 35 og 56. Vi får se når X-T1 lanseres...

Endret av rogkas
Lenke til kommentar

Har lenge tenkt på å prøve en av Fuji X`ene, først tenkte jeg på X-100 evt. X-100s, men fristes nå mer og mer av X-E2 m/18-55mm og/eller f.eks. en pancake...

Ikke prøvd Fuji tidligere, men har en lyst så har en jo lov.... :green: (får se hva jeg har å rutte med etter at E-M1`n er vel i havn, om ikke så altfor lenge....).. :blush:

Endret av smort1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...