Gå til innhold

Erfaringer med Fujifilm X-E2?


Anbefalte innlegg

Vurderer å kjøpe meg Fujifilm X-E2 med 18-55 f/2.8-4.0 zoomen.

 

Noen som har noe erfaring med dette og som kan komme med tilbakemeldinger?

 

Har ikke fulgt med på fotofronten i det siste, men vet jo at X-E2 er oppkommeren til X-E1.

 

Har også sett på Olympus OM-D-E-M1, men denne er 3.000,- dyrere og har mindre sensor (ikke for at det bør bety noe...)

 

Har hatt X100/X100S tidligere og har vert forrykende fornøydmedbildekvaliteten, så det jeg er ute etter er EGENTLIG en X100S med mulighet for zoom.

 

Litt synd at ikke X-E2 har bevegelig LCD skjerm, mener usikker på hvor viktig det egentlig er i mitt tillfelle...

 

OMD-E-M1 er dog det eneste alternativet da jeg har lyst på noe robust og som føles solid og gjerne litt retro.

 

Så hva gir meg mest for pengene... OMD -E-M1 med KIT zoom, eller Fujifilm X-E2 m/18-55 f/2.8-4.0?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vurderer å kjøpe meg Fujifilm X-E2 med 18-55 f/2.8-4.0 zoomen.

 

Noen som har noe erfaring med dette og som kan komme med tilbakemeldinger?

 

Jeg har hatt denne et par måneder og er særdeles fornøgd. E-M1 har jeg null erfaring med så jeg kan ikke sammenligne de to.

Når det gjelder erfaring så er den som sagt god, men jeg har litt "problemer" med å skrive gode informative erfaringer siden det ofte går mer på følelser for meg når det gjelder fotoutstyr. Jeg har tidligere skrevet noen ord om min (korte) tid med X-E2, men jeg er vel ikke sikker på at det er den typen info du er ute etter.

 

Etter å ha fulgt med på forumet i relativt lang tid så har jeg fått inntrykk av at du "foretrekker" de skarpeste objektivene og ut fra det jeg har funnet av info på nettet så er det få objektiv i denne prisklassen til speilløst som er så skarpt.

 

Bevegelig LCD-skjerm var i mitt tilfelle en "ikke-sak" da jeg i 95% av tilfellene bruker evf-søkeren og den overrasket meg positivt når jeg i utgangspunktet er en ihuga DSLR-fan som foretrekker optisk søker.

 

Jeg var i utgangspunktet ute etter et speiløst hus som ikke var av de største, og hadde landet på Panasonic GX7. Det som hold meg tilbake var at jeg ikke klarte å bestemme meg for en standardzoom, I utgangspunktet gikk jeg for pancake, men fikk varierende tilbakemeldinger på det. De andre "rimelige" zoomene var jeg også usikker på, De beste normalzoomene til mft er såpass dyre (og kommer selvsagt ikke i kit) at jeg slo de fra meg. Med tilbakemeldingen som kom vedrørende fuji's 18-55 så var det objektivet som gjorde utslaget for meg. 18-55 koster (separat) vel 5500, men kitpakken er "bare" 3500 kr dyrere enn X-E2 huset.

 

Når det gjelder X-E2 v E-M1 så klarer jeg ikke helt å sette disse i samme bås da E-M1 (for meg) er en DSLR-erstatter innen den speilløse spheren og X-E2 er mer et forvokst kompakthus med mulighet til å skifte objektiv (som du selv skriver et X-100 med mulighet til å skifte optikk).

 

 

(Jeg vil ikke anbefale det ene fremfor det andre siden jeg (i motsetning til noen) ikke finner det så viktig at noen velger det samme systemet som meg selv, men derimot synes det er viktigere at hver enkelt finner det som passer best for dem selv)

Lenke til kommentar

Takker for flott svar polljen :)

 

Jeg kan ikke helt se for meg at det kan bli noe annet enn Fuji X-E2 egentlig. Det høres fornuftig ut (hvis man kan kalle dette fornuftig) det du sier angpende OMD'en også.

 

Men hvordan føles 18-55 objektivet? Er det WOW-følelse som står i stil til kameraets metallhus, eller føles det litt mer plastikk?

 

Det er jo egentligbare to alternativer jeg har i samme prisklasse og det er som sagt OMD'en (selvom den er LITT dyrere) eller evt. en Pentax K-3 med KIT-zoom. Begge de to sistnevnte skal jo være værtettet, men kjenner jeg meg selv rett så blir det ikke noe fotografering i regnvær uansett :)

 

Så X-E2 høres riktig ut i mitt hode... Så sant jeg da ikke finner ut at jeg klarer meg uten zoom og går for X100S, men denne er jo omtrent like dyr som X-E2(!!)

Lenke til kommentar

 

Men hvordan føles 18-55 objektivet? Er det WOW-følelse som står i stil til kameraets metallhus, eller føles det litt mer plastikk?

 

Plastikkfølelse? No way!! for meg så føles det bare "riktig".

 

Vil anbefale deg å google litt rundt når det gjelder Fujinon XF 18-55, det kan kanskje overraske deg hvor mye "skryt" den får.

Lenke til kommentar

Litt synd at ikke X-E2 har bevegelig LCD skjerm, mener usikker på hvor viktig det egentlig er i mitt tillfelle...

 

Fuji ser ikke ut til å ville putte søker og vippbar skjerm i samme kamera, men det går rykter om lanseringer fra både Fuji og Olympus. Kanskje verdt å vente noen uker for å se om det kommer noe som passer ditt behov ennå bedre?

Lenke til kommentar

Skulle ikke du slutte å kjøpe fotoutstyr da..:-)

 

 

(sorry...)

Jeg kommer alltid til å kjøpe meg ting jeg har lyst på, og jeg liker å prøve ut nye ting hele tiden. Dette forutsetter så klart at jeg har økonomisk mulighet og at jeg slipper å låne penger, for dte blir litt feil. Dessuten så har jeg solgt en del også så dette er på en måte ikke penger jeg "bruker" i den forstand. :)

 

Sitter fortsatt med en liten slump penger etter salg av diverset 5D MK II og objektiver etc. også :)

 

 

Plastikkfølelse? No way!! for meg så føles det bare "riktig".

 

Vil anbefale deg å google litt rundt når det gjelder Fujinon XF 18-55, det kan kanskje overraske deg hvor mye "skryt" den får.

Detvar betryggendeå høre :)

Skal googlelitt å se hvajeg finner :)

 

 

Fuji ser ikke ut til å ville putte søker og vippbar skjerm i samme kamera, men det går rykter om lanseringer fra både Fuji og Olympus. Kanskje verdt å vente noen uker for å se om det kommer noe som passer ditt behov ennå bedre?

Okay, egentlig ikke veldig viktig for meg, men hadde vert en liten bonus... Egentlig så trenger jeg ikek søker heller, men den er jo der og da er det jo greit :)

Lenke til kommentar

 

Fuji ser ikke ut til å ville putte søker og vippbar skjerm i samme kamera, men det går rykter om lanseringer fra både Fuji og Olympus. Kanskje verdt å vente noen uker for å se om det kommer noe som passer ditt behov ennå bedre?

Hvis det skal være ett nytt fuji som er et reelt alternativ til X-E2 så må det være ett eventuelt nytt X-Pro 2. Gamle rykter spådde at dette kunne blitt annonsert på CES 2014. Men den ble avsluttet for et par dager siden, uten en slik annonsering, så et slikt hus kommer nok men tidsaspektet er mer usikkert.

Lenke til kommentar

Vurderer å kjøpe meg Fujifilm X-E2 med 18-55 f/2.8-4.0 zoomen.

 

Noen som har noe erfaring med dette og som kan komme med tilbakemeldinger?

 

Har ikke fulgt med på fotofronten i det siste, men vet jo at X-E2 er oppkommeren til X-E1.

 

Har også sett på Olympus OM-D-E-M1, men denne er 3.000,- dyrere og har mindre sensor (ikke for at det bør bety noe...)

 

Har hatt X100/X100S tidligere og har vert forrykende fornøydmedbildekvaliteten, så det jeg er ute etter er EGENTLIG en X100S med mulighet for zoom.

 

Litt synd at ikke X-E2 har bevegelig LCD skjerm, mener usikker på hvor viktig det egentlig er i mitt tillfelle...

 

OMD-E-M1 er dog det eneste alternativet da jeg har lyst på noe robust og som føles solid og gjerne litt retro.

 

Så hva gir meg mest for pengene... OMD -E-M1 med KIT zoom, eller Fujifilm X-E2 m/18-55 f/2.8-4.0?

 

Jeg tror det er dette kameraet du er ute etter:

http://www.fujirumors.com/x-t1-the-evf-is-the-best-on-the-market-anonymous-source/

 

Personlig har jeg XE-1 med zoom 18-55 og 23/1,4 og stortrives med dette.

 

"Ulempen" med å kjøpe kamera for utskiftbar optikk er at du etter kort tid vil være "tilbake på kjøret" i form av at Fuji har endel uimotståelig fastoptikk som du neppe klarer å la være uprøvd.

 

Sånn sett kan det være greit å holde seg til X100S. Da setter du en effektiv stopper for fristelsene.

Lenke til kommentar

Noen muligheter jeg har sett det spekuleres i som X-pro2 kan forbedre ift X-E2:

 

- forbedret AF (ihvertfall ift X-pro1, men kan nok godt gå et skritt videre fra X-E2 også)

- større oppløsning

- kjappere prosserering

- hurtigere (og bedre) blitz synk

Endret av saintolaf
Lenke til kommentar

Som nie skriver, det ryktede xt-1 kan være være kameraet du ser etter. En OM-D med X-trans sensor? Ser også at fujirumors skriver at den skal lanseres 28. januar i følge "trusted sources".

 

Kan også skrive under på at det nie skriver om at x-systemet kan bli en dyr hobby :) Jeg sitter foreløpig på XE-1 med 18-55mm, 35mm og 14mm. 56mm 1.2 ser jo også lovende ut :)

Endret av joostein
Lenke til kommentar

Så den største forskjellen sån sett mellom X-Pro1 (og muligens X-Pro2) er at X-Pro1/2 har optisk søker?

Er vel den eneste åpenbare forskjellen jeg ser hvis man ser bort fra andre mer eller mindre ubetydeligheter...

 

X-E2 føles veldig riktig, men jeg har nok lenge sett for meg en X100S med zoom og da får man jo X-E2 som koster bare drøye 1000-lappen mer MED 18-55 f/2.8-4.0.

Lenke til kommentar

Som nie skriver, det ryktede xt-1 kan være være kameraet du ser etter. En OM-D med X-trans sensor? Ser også at fujirumors skriver at den skal lanseres 28. januar i følge "trusted sources".

 

Kan også skrive under på at det nie skriver om at x-systemet kan bli en dyr hobby :) Jeg sitter foreløpig på XE-1 med 18-55mm, 35mm og 14mm. 56mm 1.2 ser jo også lovende ut :)

 

Alt er jo relativt :)

Ser jo hva du mener men jeg synes Fuji sine objektiver er direkte billige i forhold til hvilken kvalitet de holder, både rent optisk og mht byggekvalitet.

Lenke til kommentar

Så den største forskjellen sån sett mellom X-Pro1 (og muligens X-Pro2) er at X-Pro1/2 har optisk søker?

Er vel den eneste åpenbare forskjellen jeg ser hvis man ser bort fra andre mer eller mindre ubetydeligheter...

X-Pro1 er også større. Det ser ikke så mye ut på papiret, men for meg så er det en stor forskjell.

 

X-E2 føles veldig riktig, men jeg har nok lenge sett for meg en X100S med zoom og da får man jo X-E2 som koster bare drøye 1000-lappen mer MED 18-55 f/2.8-4.0.

Jeg er enig i at X-E2 høres mer riktig ut.
Lenke til kommentar

 

Jeg tror det er dette kameraet du er ute etter:

http://www.fujirumors.com/x-t1-the-evf-is-the-best-on-the-market-anonymous-source/

 

Personlig har jeg XE-1 med zoom 18-55 og 23/1,4 og stortrives med dette.

 

"Ulempen" med å kjøpe kamera for utskiftbar optikk er at du etter kort tid vil være "tilbake på kjøret" i form av at Fuji har endel uimotståelig fastoptikk som du neppe klarer å la være uprøvd.

 

Sånn sett kan det være greit å holde seg til X100S. Da setter du en effektiv stopper for fristelsene.

 

Noe sånt kunne jeg også tenkt meg. SKal selge min 600D + objektiver fordi jeg vil ha noe som er litt mindre og mer portabelt. Har snust litt på OM-D, samt X-E2.

Lenke til kommentar

 

Noe sånt kunne jeg også tenkt meg. SKal selge min 600D + objektiver fordi jeg vil ha noe som er litt mindre og mer portabelt. Har snust litt på OM-D, samt X-E2.

I mine øyne var det også kun OMD og X-E2 som var aktuelle.

 

*Skal forresten hente mitt nye Fuji X-E2 m/18-55 f/2.8-4.0 etter jobben i dag*

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...