Gå til innhold

Kan kristne tro på the big bang teorien?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er vel først og fremst de gudelige som er dårlige og disse vil forsvinne?

 

Dersom man følger læren som snur opp-ned på alt (inkludert kors), og skal ha ting bakvendt, er det vel slik noen ser det ja.

"Eg låg og eg datt, eg drøymde i natt, eg tykte den visa var bakvendt radt."

Lenke til kommentar

Er det ikke nettopp du som snur alt på hodet?

 

Høres så rart ut at du sier at "det finnes en del dårlige mennesker som de ugudelige".

 

Men jeg har sett det motsatte. De gudelige som dreper, lyver og ødelegger.

 

Så hva blir det til?

 

Er det de gudelige som er dårlige og skal forsvinne?

 

Eller er det de ugudelige som er dårlige og skal forsvinne?

Lenke til kommentar

Er det ikke nettopp du som snur alt på hodet?

 

Høres så rart ut at du sier at "det finnes en del dårlige mennesker som de ugudelige".

 

Men jeg har sett det motsatte. De gudelige som dreper, lyver og ødelegger.

 

Så hva blir det til?

 

Er det de gudelige som er dårlige og skal forsvinne?

 

Eller er det de ugudelige som er dårlige og skal forsvinne?

 

Det står i skriften at mange troende skal bli fortapt, fordi de ikke var gode mot sin neste. Det er noe Jesus spesifikt sier, i Matteus 7 under Falske Disipler

 

Matteus 7 21Ikke enhver som sier til mig: Herre! Herre! skal komme inn i himlenes rike, men den som gjør min himmelske Fars vilje. 22Mange skal si til mig på den dagen: Herre! Herre! har vi ikke talt profetisk ved ditt navn, og utdrevet onde ånder ved ditt navn, og gjort mange kraftige gjerninger ved ditt navn? …

 

Da skal jeg si dem rett ut: Jeg har aldri kjent dere. Bort fra meg, dere som gjør urett!

 

 

Avsnitt slutt

 

Hvilke er det da Jesus snakker om her?

 

Pedofile prester, de som gjør endringer i boken, de som dømmer andre og selv har feil feks.

Lenke til kommentar

I Bibelen står det også at boken er fra Gud, skrevet etter hans ånd og vilje.

Timoteus 2 bok 3.16

 

Hver bok i skriften er innblåst av Gud og nytting til opplæring tilrettevisning, veiledning og oppdragelse til rettverd. så det mennesket som tilhører gud, kan være fullt utrustet til all god gjerning.

Lenke til kommentar

Det står skrevet av gud hater alle mennesker, men det er vel slik at gud hater sine etterfølgere mest?

 

Bibelens tekster for eksempel er jo ikke "innblåst" av noen gud. Det er jo helt feil. Derimot så er bibelens tekster en svært dårlig kilde på moral og oppdragelse.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Det står skrevet av gud hater alle mennesker, men det er vel slik at gud hater sine etterfølgere mest?

 

Bibelens tekster for eksempel er jo ikke "innblåst" av noen gud. Det er jo helt feil. Derimot så er bibelens tekster en svært dårlig kilde på moral og oppdragelse.

Vel, vel dersom du tror det uten grunnlag så foraldel. Gud liker ikke mennesker som gjør urett..

 

Det er i bibelen det står at den er skrevet med guds ånd, det står flere steder.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Det blir feil å kalle det Big Bang en "teori" siden det er blitt bevist at dette faktisk skjedde.

http://apologeticspress.org/APContent.aspx?category=9&article=4845

 

Men det er ikke bevist at om det er en evig ekspanderendes eksplosjon eller om det er et pulserende univers. Det er mye vi ikke vet om Svart materie og Energi enda.

 

Forøvrig går det fint an å tro på Big bang og samtidig tro på Gud.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Såklart, når du får spørsmål på påstanden "bibelen er skrevet med guds ånd" så er det lett å rømme. Står det i bibelen?

 

NT omtaler GT som profetiske skrifter, som i Romerne 16,26.

 

 

Helt fra barndommen har du kjent de hellige skrifter, de som kan gi deg visdom som leder til frelse ved troen på Kristus Jesus. 16 Alle skrifter som er inngitt av Gud, er også nyttige til å gi opplæring og tale til rette, hjelpe på rett vei og oppdra i rettferd. 17 Slik skal det menneske som hører Gud til, settes i rett stand og bli rustet til all god gjerning. (2. Timoteus 3)

 

Tidligere stod det her "Alle skrifter som er innblest av Gud", f.eks. i 1930-utgaven,

Lenke til kommentar

NT omtaler GT som profetiske skrifter, som i Romerne 16,26.

Med andre ord, en tekst som kom flere hundre år etterpå sier at GT er profetisk. Ikke innblåst av guds ånd. Hvilket grunnlag har den ukjente forfatteren av teksten "Timoteus" for å si at GT er profetisk? Om jeg sier at GT ikke er profetisk så har vi en kontradiksjon. To motstående påstander. Hvilken er riktig? Og hvorfor?

 

Jeg prøver bare å forstå hvorfor jeg skal bry meg om noe av det du sier. Er du istand til å argumentere og begrunne?

 

 

Helt fra barndommen har du kjent de hellige skrifter, de som kan gi deg visdom som leder til frelse ved troen på Kristus Jesus. 16 Alle skrifter som er inngitt av Gud, er også nyttige til å gi opplæring og tale til rette, hjelpe på rett vei og oppdra i rettferd. 17 Slik skal det menneske som hører Gud til, settes i rett stand og bli rustet til all god gjerning. (2. Timoteus 3)

Tidligere stod det her "Alle skrifter som er innblest av Gud", f.eks. i 1930-utgaven,

 

Tidligere stod det en ting. Før der igjen sto det en annen ting. Idag står det noe annet igjen. Så hvilken versjon av bibelen tror du på? Dagens versjon? 1930-versjonen?

 

Jeg klarer ikke se at teksten din sier at bibelen er innblåst av gud. Det står at "alle skrifter som er inngitt av gud". Men det står ingen steder at bibelen er inngitt av gud.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

 

NT omtaler GT som profetiske skrifter, som i Romerne 16,26.

Med andre ord, en tekst som kom flere hundre år etterpå sier at GT er profetisk. Ikke innblåst av guds ånd. Hvilket grunnlag har den ukjente forfatteren av teksten "Timoteus" for å si at GT er profetisk? Om jeg sier at GT ikke er profetisk så har vi en kontradiksjon. To motstående påstander. Hvilken er riktig? Og hvorfor?

 

Jeg prøver bare å forstå hvorfor jeg skal bry meg om noe av det du sier. Er du istand til å argumentere og begrunne?

 

 

Helt fra barndommen har du kjent de hellige skrifter, de som kan gi deg visdom som leder til frelse ved troen på Kristus Jesus. 16 Alle skrifter som er inngitt av Gud, er også nyttige til å gi opplæring og tale til rette, hjelpe på rett vei og oppdra i rettferd. 17 Slik skal det menneske som hører Gud til, settes i rett stand og bli rustet til all god gjerning. (2. Timoteus 3)

Tidligere stod det her "Alle skrifter som er innblest av Gud", f.eks. i 1930-utgaven,

 

Tidligere stod det en ting. Før der igjen sto det en annen ting. Idag står det noe annet igjen. Så hvilken versjon av bibelen tror du på? Dagens versjon? 1930-versjonen?

 

Jeg klarer ikke se at teksten din sier at bibelen er innblåst av gud. Det står at "alle skrifter som er inngitt av gud". Men det står ingen steder at bibelen er inngitt av gud.

 

 

Nå er jo særlig du offtopic igjen da.

 

Hva med at hele bibelen snakker om det samme iløpet av flere tusen år?

 

Hva med at Babylon ble profetisk sagt å gå til grunne og ikke bare det man tilogmed navnga angriperen av Babylon nemlig Kyros flere hundre år før det skjedde?

 

Hva med at Jesus komme ble profetert?

 

Alt kan jo sef være tilfeldighet, men skremmende da isåfall at de viste hvordan Babylon skulle bli tatt og at Kyros fra Persia ble den som tok Babylon?

 

Dersom Bibelen ble skrevet av masse forskjellige folk uten Guds ånd, så hadde de skrivd om forskjellige ting, dvs det hadde ikke vært den røde tråden den er.

 

Dessuten andre historiske fortellinger rosemaler virkeligheten, mens Bibelen også beretter om de nederlag Israel har detaljert...

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Denne Cyrus er beskrevet som "messiah" eller "christ".

 

Å bringe frem denne "profetien" er ikke særlig imponerende når man tenker over at den ble skrevet ned etter at det skjedde. Det er ikke veldig vanskelig å være profetisk. Cyrus ble navngitt i hans levetid.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Gouldfan skrev:

 

"Dersom Bibelen ble skrevet av masse forskjellige folk uten Guds ånd, så hadde de skrivd om forskjellige ting, dvs det hadde ikke vært den røde tråden den er."

 

Oppdaget selv nettopp noen "nye" ting. Ikke nye i ting i seg selv, men nye for meg siden jeg ofte må på ferie for å lese skikkelig i Bibelen (=vekk fra dataen).

 

F.eks. så jeg en parallell mellom Esekiels skjøger og Babylons skjøge i Åpenbaringen. Det var det samme som gikk igjen, nemlig å drikke seg selv til undergang med et beger med ruin og ødeleggelse.

 

Så også at det står i 5. Mosebok at Guds vredes flammer rekker helt ned til dødsriket. Allerede der er det altså nevnt flammene i dødsriket/helvete.

 

Dessuten står det i Mikas bok at Messias skal komme fra Betlehem (dette visste jeg fra før, men hadde lyst til å nevne det.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...