Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Et hjul som har kilt seg helt fast!


Anbefalte innlegg

Hadde bilen min parkert med parkeringsbremsen på i nesten 3 uker.

Prøvde i dag å rygge ut bilen i og kjente kraftig motstand og så at det ene hjulet rett og slett bare dro i grusen uten å trille.
Dvs den ene hjulet bak.
Lurte på å kjøre det i asfalten for å se om jeg greide å tvinge det av men tok ikke sjansen på dette.

Er det sannsynlig at bremseklossen på skiva har rusta fast? Lurte på å ta av hjulet og smøre litt med rustoppløser. Kanskje ta calipteren og stålbørste det og sette på nytt lag med fett.

Har ikke erfaring i dette, men det kan jo ikke være en så stor sak å få til`?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må for alt i verden ikke spraye vilt og uhemmet med noe som helst!

Sannsynligvis har en kloss eller bremsesko rustet fast i skiva/trommelen og da kommer du ingen vei med noe spray. Som nevnt ovenfor er antageligvis en hammer det riktige verktøyet. If all else fails, kjør til asfalten, men vær forsiktig.

Lenke til kommentar

Okei så jeg skal bare tvinge den tilbake til startposisjon altså. Får spraye litt å la det ligge før prøver. Er jo egentlig hele 7 grader nå da men skal forsøke.

Jeg tok hvertfall opp brekket nå så skal jeg får forsøke igjen i morra..

Spiller ingen rolle om det er frossent eller ikke egentlig. Faktum er at klossen ikke flytter seg tilbake, trolig pga korrosjon, og da er ett godt slag riktig sted å begynne. Ikke noe spray, det vil du ikke ha på bremsene. Og slå for guds skyld ikke i skiva, men i kalipperen. Kommer du ikke til kan du bruke en planke bit på utsiden av felgen og slå hardt på den. Pass på at du ikke skader felgen såklart.

Lenke til kommentar

Hvis dette f.eks. er en Opel Vectra B, så hjelper det fint lite å banke på calipperen. Hjulet må da av og man må banke på trommelen til bremseskiva der bremsebåndene til håndbrekket ligger.

 

Kanskje OT kan svare på hva slags bil dette er før løsningene og uenighetene hagler her inne...?

Endret av LiamH
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det trommelbremser så finner han heller ingen caliper å banke på!

 

Det kan godt være begge deler, der trommelen er en del av bremseskiva.

 

Bremseskoene i trommelen regulerer da kun håndbrekket, mens bremseklossene/calipperen er til hovedbrems.

 

!Buwk6Og!Wk~$(KGrHqF,!i0Ev1+0EVPpBMBp5jv

Endret av LiamH
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spiller ingen rolle om det er frossent eller ikke egentlig. Faktum er at klossen ikke flytter seg tilbake, trolig pga korrosjon, og da er ett godt slag riktig sted å begynne. Ikke noe spray, det vil du ikke ha på bremsene. Og slå for guds skyld ikke i skiva, men i kalipperen. Kommer du ikke til kan du bruke en planke bit på utsiden av felgen og slå hardt på den. Pass på at du ikke skader felgen såklart.

Sikkert folk som vil vite hva jeg gjorde nå, men det ble som du sa:)

 

Uansett så droppet jeg med å spraye. Har store mellomrom på sommerfelgene så jeg bare tok en lang gjenstand som var flat på begge ender og stakk det gjennom felga og plasserte det på calipteret. Så tok jeg noen gode slag med hammeren og vips så var den god som gull igjen :D Takk for hjelpen :)

 

edit: Om jeg ikke var tydelig nok så var det kun calipter og ikke trommelbrems :)

Endret av hellblazer91
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...