Gå til innhold

Mediaavspiller for avspilling av filer i nettverk og streaming?


Anbefalte innlegg

Jeg er ute etter en liten boks jeg kan koble til tv. Den må kunne spille av videofiler som er lagret lokalt i nettverket hjemme, i tillegg til at den kan benytte seg av tjenester som netflix, viaplay, hbo, spotify osv.

 

Filmer og serier må vises på en skikkelig måte med cover og informasjon og serien/filmene. Vil også raskt kunne bytte mellom filer i nettverket og over til en streamingtjeneste.

 

Fint om dette er mulig å få til for under 1000 kroner.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

Er på jakt etter noe av det samme, et eller annet som gir min gamle tv "smart funksjon" . Mitt fokus ligger på brukervennlighet (gjerne navigasjon med egen fjernkontroll), men i motsetning til trådstarter bryr jeg meg ikke noe om cover og info på det jeg skal se. Bare at man kan streame ting man har på hardisken (bruker mac) samt internett (youtube, netflix), trådløst. NB: Det må være støtte slik at man får undertekst på det man streamer (sett at man har .srt fil liggende i samme mappa som videofilen på hardisken da).

 

Sliter med å forstå forskjellen på alle de forskjellige produktene, feks:

 

- Apple tv?

- Chromecast?

- Android usb stick: http://www.klikk.no/teknologi/lydogbilde/article883307.ece

 

Noen med erfaringer og tips?

Endret av Borger___
Lenke til kommentar

En raspberry pi er en liten ARM-basert datamaskin som du kan bruke til ulike oppgaver. Jeg personlig har f-eks laget grensesnitt for å sende IRsignaler til tven ved hjelp av denne. Distribusjonen du vil ha om du vil kjøre plex heter RasPlex.

 

Når det gjelder androidpinner så har jeg vært borti flere som har vært uheldig med valget av disse du bør derfor være veldig nøye hvis du skal gå for en slik.

 

Chromecast har jeg ikke fått prøvd enda, men for å kunne kjøre Plex på denne må du foreløbig være plexpassmedlem som koster 70$. Om de kommer til å slippe denne funksjonen for alle vet jeg ikke.

 

Mer om selve Raspberry Pi kan du lese her http://www.raspberrypi.org/

Endret av gather
Lenke til kommentar

En raspberry pi er en liten ARM-basert datamaskin som du kan bruke til ulike oppgaver. Jeg personlig har f-eks laget grensesnitt for å sende IRsignaler til tven ved hjelp av denne. Distribusjonen du vil ha om du vil kjøre plex heter RasPlex.

 

Når det gjelder androidpinner så har jeg vært borti flere som har vært uheldig med valget av disse du bør derfor være veldig nøye hvis du skal gå for en slik.

 

Chromecast har jeg ikke fått prøvd enda, men for å kunne kjøre Plex på denne må du foreløbig være plexpassmedlem som koster 70$. Om de kommer til å slippe denne funksjonen for alle vet jeg ikke.

 

Mer om selve Raspberry Pi kan du lese her http://www.raspberrypi.org/

 

Skjønner fortsatt akkurat like lite hva Rapberry er for noe.. :)

Lenke til kommentar

En Raspberry Pi er en datamaskin på lik linje med den du sitter på nå. Forskjellen er at den er veldig mye mindre (fysisk) og at den er basert på en annen prosessorarkitektur enn en normal laptop / stasjonær pc uten at dette nødvendigvis har så mye å si i praksis.

 

Jeg anbefaler at du leser FAQ på nettsiden deres http://www.raspberrypi.org/faqs

 

Men det man lurer på er jo hvordan denne kan hjelpe meg å få min tv på nett og nettverk. Alt jeg ser er bilde av et kretskort av noe slag (?) Er det meningen at jeg skal installere dette i tvn eller hva er greia? Det jeg ser for meg er noe jeg enkelt putter inn i USB eller HDMI på tvn, det er iallefall noe jeg skjønner meg på :)

Lenke til kommentar

Hvis du hadde tatt deg litt tid til å lese på siden så hadde du funnet ut dette men jeg kan forklare det.

 

Det er en liten datamaskin... du monterer den (rimelig enkelt ... du setter bare den inn et passende kabinett.. koster 99 kr der hvor den selges) .. plugger en nettverkskabel i og en hdmi kabel mellom den og TVen. Du trenger også ett SDkort hvor du kan installere operativsystemet .. En liten tur på google så finner du ut hvordan du får ett image på kortet

 

Med andre ord veldig likt en normal mediespiller, androidstick eller tilsvarende som du kobler til tven.

Lenke til kommentar

Hvis du hadde tatt deg litt tid til å lese på siden så hadde du funnet ut dette men jeg kan forklare det.

 

Det er en liten datamaskin... du monterer den (rimelig enkelt ... du setter bare den inn et passende kabinett.. koster 99 kr der hvor den selges) .. plugger en nettverkskabel i og en hdmi kabel mellom den og TVen. Du trenger også ett SDkort hvor du kan installere operativsystemet .. En liten tur på google så finner du ut hvordan du får ett image på kortet

 

Med andre ord veldig likt en normal mediespiller, androidstick eller tilsvarende som du kobler til tven.

Men hva er forksjellen på denne greia kontra en enklere mediespiller (eller android-usb stick) som er ferdig satt opp, som man kobler til kun med hdmi/og eller usb?

Endret av Borger___
Lenke til kommentar

 

Hvis du hadde tatt deg litt tid til å lese på siden så hadde du funnet ut dette men jeg kan forklare det.

 

Det er en liten datamaskin... du monterer den (rimelig enkelt ... du setter bare den inn et passende kabinett.. koster 99 kr der hvor den selges) .. plugger en nettverkskabel i og en hdmi kabel mellom den og TVen. Du trenger også ett SDkort hvor du kan installere operativsystemet .. En liten tur på google så finner du ut hvordan du får ett image på kortet

 

Med andre ord veldig likt en normal mediespiller, androidstick eller tilsvarende som du kobler til tven.

Men hva er forksjellen på denne greia kontra en enklere mediespiller (eller android-usb stick) som er ferdig satt opp, som man kobler til kun med hdmi/og eller usb?

 

 

Hovedgrunnen til at jeg anbefale raspberry pi er at du der kan bestemme selv hva slags programvare du vil kjøre på den og det er også enklere å bytte ut.

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...