Gå til innhold

Elektrikerlærling med mine karakterer?


Anbefalte innlegg

Hei!

Som de fleste vet er det nå det søkes lærlingplass. Jeg sekv skal søke som elektrikerlærling men er veldig nervøs for at jeg ikke skal få plass.

 

Fraværet mitt er på tre dager, har to anmerkninger. Men karakterene mine... har tre i automasjon, elenergi og data og elektronikk.

 

Fra utplasseringen har jeg fått gode tilbakemeldinger fikk karakter fem fra bedriften.

 

Jeg konkurerer mot de i klassen og de ligger på de samme karakterene som meg og har også lite fravær.

 

Enedte fordel jeg kan komme på er at jeg er utplassert i bedriften jeg vil ha lærlingplass.

Og ja, jeg er eneste jenta på elektro i min by.

 

Spørsmålet er vell mer eller mindre om karakterene blir å ødelegge for sjanse som lærling der jeg vil?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Hæ? Er det lov?

Lovligheten rundt det vites ikke, men disse damene var nå svært fornøyde med bestikkelsene de ble lovet da de begynte. :p (ikke at det hjalp stort, for etter tre år så var det bare 2 av 8 jenter som kom seg i gjennom)

 

Om det er spesielt for HiST vet jeg heller ikke. ^^

 

Det jeg derimot er ganske sikker på er at de virker rimelig desperate for å få flere jenter inn i bransjen.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Hei

Det viktigaste når du søker er at du gjere eit godt førsteintrykk på intervju, og sender ein god søknad. Når du møter på intevjuet må du gi eit fast håndtrykk som heller ikkje er for hardt, og ha god kroppshaldning. Sånne små ting er ofte meir viktige enn karakterene når ein går på intervju. Selv fikk eg læreplass over ein med betre karakterer fordi eg ringte ofte for å få svar på søknad ( hadde sagt eg skulle få svar fleire dager siden, men eg visste ikkje sjefen låg sjukemeldt), og gjorde det bra på intervjuet.

 

kort forklaring:

Bra første inntrykk er viktigere enn karakterer i mange tilfeller.

 

 

 

 

Hæ? Er det lov?

 

Omvendt forskjellsbehandling?

Lenke til kommentar

Lovligheten rundt det vites ikke, men disse damene var nå svært fornøyde med bestikkelsene de ble lovet da de begynte. :p (ikke at det hjalp stort, for etter tre år så var det bare 2 av 8 jenter som kom seg i gjennom)

 

Om det er spesielt for HiST vet jeg heller ikke. ^^

 

Det jeg derimot er ganske sikker på er at de virker rimelig desperate for å få flere jenter inn i bransjen.

 

Tror ingen av "våre" jenter fikk noe slikt. Av ti som begynte i 2011 tror jeg 7-8 er igjen.

Lenke til kommentar

Hentet fra nettsiden til HIST:

 

 

 

”Jenter og teknologi” arrangerer faglige og sosiale tilstelninger gjennom hele studieåret.

"Faglig støtte med gratis middag".

 

Jentene som deltar i prosjektet har et eget forum på It´s learning hvor de kan få svar på faglige spørsmål.

 

 

I forkant av gruppene får jentene gratis middag i kantina og spiser sammen.

 

 

Hvis du begynner på elektro- og datateknologi ved HiST får du en gratis bærbar pc. Men bare hvis du er jente.

http://dusken.no/artikkel/20390/lokker-med-gratis-laptop/

http://hist.no/content/55695/Jenter--teknologi

http://hist.no/content/55889/Jenter-og-teknologi--sant

 

 

 

Desperat etter jenter

Dekan ved Avdeling for teknologi ved HiST, Sissel Ravnsborg, forklarer laptop-tilbudet med fire faktorer.

– Elektrostudiet passer like bra for jenter som for gutter. Med flere jenter får studiet et bedre miljø. Industrien trenger flere jenter, og søkertallene våre er for lave.

 

 

:p

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar

 

hehe, snedig. Men det kan se ut som den laptopdealen er avsluttet siden det ikke stod noe om det på hist sine websider og siden artikkelen fra dusken var fra 2007.

 

anyways, nå er vi et stykke off topic :p

Lenke til kommentar

Tror ikke du trenger å bekymre deg. Jeg hadde dårligere karakterer enn deg, men ingen anmerkninger eller fravær, og jeg fikk plass på første bedriften jeg søkte hos. Du er i tillegg jente noe som er ettertraktet hos flere bedrifter da dette er et "manneyrke". Lykke til! :)

 

EDIT: Kan også legge til at jeg fikk lærlingeplass på en annen bedrift enn den jeg var på utplassering hos. Jeg vil anbefale deg å finne en liten eller mellomstor bedfrift. De har ofte mindre lærlinger, og du vil få bedre oppfølgning ;)

Endret av MysilBergsprekken92
Lenke til kommentar

Hadde lignende karakterer som deg i produksjonsfag, var bedre i teori (i teorien...). Fikk læreplass, men jeg hadde litt arbeidserfaring fra før. Teorikarakterene mine var også nokså bra, færre som søkte lære (ikke så vanlig yrke) men færre plasser og.

 

Vis du er intressert i å lære når du er hos en bedrift du er utplassert i, spør mye osv.

 

Lykke til

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...