Gå til innhold

Hvorfor velger man å bli politi?


Anbefalte innlegg

Korleis politiet oppfører seg vil være svært avhengig av kva situasjon det er snakk om.

Mange av dei som har negativ erfaring med politiet har erfaring frå situasjoner der politiet må ta på seg rollen som streng og seriøs. Ofte så har personen då brutt lova på ein eller anna måte og politiet har då i oppgåve å irettesette vedkommande, då må ein nødvendigvis ha ein litt streng tone.

 

Dei som opplever politiet i andre samanhenger vil ha eit heilt anna syn på politiet. Som f.eks dørvakter som har eit nært samarbeid med politiet.

 

 

 

Uansett, ein av hovedgrunnane til at folk vil bli politi er at det er ein aktiv jobb der du kjem borti mykje forskjellig. Arbeidsdagane blir derfor svært varierte.

Det er også ein jobb der ein regelmessig utgjer ein forskjell i samfunnet, enten det er å lede aksjoner som redder liv, eller det er å bøtlegge eller arrestere personer som gjer ulovlige handlinger, eller til og med hjelpe personer som trenger hjelp til andre ting.

I tillegg så er det sjølvsagt enkelte som søker spenninga som ligger i ein jobb som kan være farlig, dette er også dei samme personane som kjenner på at det kribbler litt ekstra i magen når dei jakter på kriminelle.

Men dei fleste har nok eit reellt ønske om tjene samfunnet.

 

Politiyrket er også eit av dei yrka som fortsatt har høg prestisje i samfunnet. Statusen og tittelen vil nok for mange gjere jobben attraktiv.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tviler litt på om det er sant men det er mange som sier at de velger å utdanne seg til politi fordi de har blitt mobba på skolen, og nå er det payback time!

 

Men jeg tror at de aller fleste som utdanner seg til politi gjør det fordi det er en spennende jobb og at de vil gjøre en jobb for samfunnet. Og jeg tror at jevnt over så er de som jobber i politiet de mest ærlige folkene som finnes :)

 

Og du må også huske på at politiet gjør mer enn å bare sette folk i fengsel. De kjører hjem de som sovner på benker. De roer ned konflikter. De kjører psykiatripasienter til psykiatripostene sine. De hjelper ambulansen der det trengs osv.

Endret av EvilSeagull
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Utdyp gjerne med eksempler hvorfor.

Kriminelle hater politiet. De vil ikke innse at det er de selv som gjør noe galt så de skylder på politiet. Å beskylde politiet for å være de minst ærlige er latterlig.

 

Tips til de som er kriminelle: Dere bryter loven og dere har kun dere selv å takke. Politiet gjør bare jobben sin!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Noen gang vært i et avhørt?

Har de ikke bevis kommer de f.eks gang på gang med løgnaktige påstander for å få deg til å tilstå.

 

Ja det har jeg. Syns det var helt greit. Men jeg var et vitne og ikke mistenkt/siktet. Er vel en forskjell der. Men har stor tiltro til politiet i norge og jeg tror nok ikke de kommer med løgnaktige påstander for å få deg til å tilstå. Norsk politi har jobbet ganske mye med moderne forskning rundt avhørsteknikker og måter og jeg tror nok ikke avhør basert på løgn er noe som praktiseres i noen stor grad.

 

Men kan forstå at kriminelle ikke liker politiet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Mitt syn ble ikke noe særlig bedre av at jeg nettopp spurte en 16 år gammel jente som utdanner seg til å bli politil, hvorfor hun vil bli politi, og fikk svaret "høres spennende og gøy ut".

 

Men hvorfor vil egentlig de fleste som utdanner seg til å bli politi, bli nettopp politi?

Noen gode ideer?

.. jeg har iallefall liten tro på at det er for å hjelpe mennesker.

Det er trist å høre at mange har så dårlig erfaring med politiet. Du skriver at du spurte en 16 år gammel jente som utdanner seg til å bli politi? Aldersgrensen er 20 år det året man starter på skolen så det er bare tullball.

 

Hvorfor man vil bli politi?

Man har mulighet til å hjelpe mennesker som har det vanskelig, det er spennende, veldig variert, mange muligheter innenfor forskjellige fagfelt og man lærer seg selv å kjenne på en meget god måte.

 

Det er mange som bare skriver vissvass og som ikke har peiling på hvordan politiet er, hvordan man jobber eller hva man faktisk står overfor i hverdagen. Det blir derfor helt feil at de som ikke jobber i et slikt yrke uttaler seg om hva politiet gjør. Politiet i Norge i dag er veldig preget av lite ressurser. Herunder dårlig bemanning flere steder, mange slitne politibiler, og rett og slett for små budsjetter.

Endret av kalleklovn12
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Mitt syn ble ikke noe særlig bedre av at jeg nettopp spurte en 16 år gammel jente som utdanner seg til å bli politil, hvorfor hun vil bli politi, og fikk svaret "høres spennende og gøy ut".

 

Men hvorfor vil egentlig de fleste som utdanner seg til å bli politi, bli nettopp politi?

Noen gode ideer?

.. jeg har iallefall liten tro på at det er for å hjelpe mennesker.

Det er trist å høre at mange har så dårlig erfaring med politiet. Du skriver at du spurte en 16 år gammel jente som utdanner seg til å bli politi? Aldersgrensen er 20 år det året man starter på skolen så det er bare tullball.

 

 

 

Det at hun nå går på videregående, på en linje man må gå for å videre utdanne seg til å bli politi, ville kanskje være mer korrekt å si.

Lenke til kommentar

Jeg har ganske lyst til å bli politi, men lar være på grunn av lønn, folk som TS, og fordi jeg har andre interesser som står sterkere. Dog tror jeg det er det yrket hvor du får den største følelsen av å direkte gjøre en forskjell. Du har jo i små grupper, eller til og med alene, ansvar for å løse problemer i samfunnet, og du hjelper mennesker som trenger deg sårt.

 

I tillegg vil du ikke kjenne lyst til å komme deg opp av kontorstolen for å dra på eventyr, men i stedet vil du savne å slappe av hjemme i hagen, for jobben din er nettopp eventyr og action!

Lenke til kommentar

Høres ut som du har mange fordommer mot politiet. Jeg synes det høres spennende ut, og veldig interessant. Er ikke det grunn nok? Nå er jeg ikke politi, men jeg kunne godt vært det, hvis ting lå til rette for det, noe det ikke gjør.
Jeg synes de gjør en bra jobb stort sett, det finnes jo selvfølgelig unntak, som med alle andre yrker. Noen velger det sikkert fordi de har et maktbehov eller lignende, men de aller fleste jeg har møtt er reale og har respekt for mennesker.

De tre yrkesgruppene jeg har mest respekt for er politi, ambulansearbeidere og brannmenn. De ofrer liv og helse for å hjelpe andre. Og med helse mener jeg også den psykiske helsen, de vet ofte ikke hva de går til og må nok se mye grusomt i løpet av sin yrkeskarriere.

Lenke til kommentar

Høres ut som du har mange fordommer mot politiet.

 

Det har du nok ganske mye rett i. Men dette skyldes for det meste at denne jobben går i mine øyne mye ut på å ødelegge andres liv, psyke og fremtidige jobbmuligheter.

Det at de hovedsakelig bruker mesteparten av all sin tid på å straffe syke mennesker (rusavhengige og narkomane) + alle disse forbrytelsene gjort av politifolk, som har dukket opp i media fra tid til en annen det siste halvåret, gir meg heller ikke noe særlig bedre inntrykk av de.

Endret av screenman
Lenke til kommentar

Det er som sagt leit at du Screenman, blant andre har så dårlig inntrykk av politiet. Desverre har du misforstått en hel del.

 

Politiet kan i stor grad ødelegge andres liv, men det er alltid en grunn til det. For noen kan det å bli anmeldt for en ordensforstyrrelse, få bot og måtte sitte i arrest samme natt fordi man ikke klarer å oppføre seg bli tolket som at hele livet er ødelagt. I 8 av 10 tilfeller snakker folk seg inn i arresten uten politiets hjelp. Ofte fordi de er fulle og dumme, og skjønner ikke at nok er nok. Det er klart at dette ikke er noe særlig å ha på attesten når man søker jobb.

 

Politiet er et serviceyrke som skal bistå både andre etater, som helsevesenet og brann, i tillegg til alle innbyggere som måtte trenge og ønske det. Problemet her blir igjen mangel på ressurser, noe som er en debatt for ledelsen, og ikke en patrulje. Det er begrenset hvor mange oppdrag man kan gjøre samtidig, og oppdragene må derfor prioriteres.

Endret av kalleklovn12
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er begrenset hvor mange oppdrag man kan gjøre samtidig, og oppdragene må derfor prioriteres.

 

 

Og dermed stiller jeg spørsmålstegn ved hvorfor en liten ubemannet politistyrke heller velger å prioritere en eller annen dude som røyker weed hjemme på lørdagskvelder mens han ser på Judge Judy, fremfor å heller prioritere hun som var innom litt tidligere på dagen og sa at en lommetyv tok lommeboken hennes.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Og dermed stiller jeg spørsmålstegn ved hvorfor en liten ubemannet politistyrke heller velger å prioritere en eller annen dude som røyker weed hjemme på lørdagskvelder mens han ser på Judge Judy, fremfor å heller prioritere hun som var innom litt tidligere på dagen og sa at en lommetyv tok lommeboken hennes.

Akkurat det kan jeg nok ikke svare på gitt. Men bruk av nark prioriteres nok høyre enn ett lommeboktyveri med en ukjent gjerningsperson. Desverre.

Lenke til kommentar

 

Og dermed stiller jeg spørsmålstegn ved hvorfor en liten ubemannet politistyrke heller velger å prioritere en eller annen dude som røyker weed hjemme på lørdagskvelder mens han ser på Judge Judy, fremfor å heller prioritere hun som var innom litt tidligere på dagen og sa at en lommetyv tok lommeboken hennes.

Akkurat det kan jeg nok ikke svare på gitt. Men bruk av nark prioriteres nok høyre enn ett lommeboktyveri med en ukjent gjerningsperson. Desverre.

 

 

Det har også litt med at politiet må ta seg av småsakene også. Så sjølv om resurssane må prioriterast så betyr ikkje det at politiet slutter å bry seg om småkriminalliteten, berre at politiet prioriterer færre småsaker.

 

Grunnen er så enkel som at dersom politiet kun tar alvorlig kriminalitet så vil det i praksis ikkje lenger være straffbart med småkriminalitet.

Det er dette som gjer at folk kjøyrer rundt med førarkortet i lomma, sansynligheita for å bli stoppa slik at du må vise førarkortet er svært lav, men sidan du aldri kan være heilt sikker så tar det store fleirtallet med seg førarkortet når dei legger ut på biltur.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...