Gå til innhold

Den norske kronen i fritt fall?


Gjest Slettet+9871234

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9871234

Har du flere fremmedord og skjellsord i ditt vokabular?

 

For meg begynte ikke den blå blå politikken med den faktiske regjeringsovertagelsen. Den begynte før valget da det ble klart at de blåblå ville vinne. Svekkelsen av kronen startet samtidig, med løfter om en inflatorisk utgifts og skattepolitikk. Kronen ble svekket ytterligere ved at det ble en Høyre + FrP regjering. Hadde Venstre og KrF gått inn i regjeringen, ville de nok bidratt til at den økonomiske politikken ikke ble like ekspansiv.

 

Les tråden på nytt om du har problemer med ¨forstå det jeg skriver. Samfunnsøkonomi er langt mer enn å føye lineære regresjonslinjer i et regneark på univariate tidsrekker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du flere fremmedord og skjellsord i ditt vokabular?

 

For meg begynte ikke den blå blå politikken med den faktiske regjeringsovertagelsen. Den begynte før valget da det ble klart at de blåblå ville vinne. Svekkelsen av kronen startet samtidig, med løfter om en inflatorisk utgifts og skattepolitikk. Kronen ble svekket ytterligere ved at det ble en Høyre + FrP regjering. Hadde Venstre og KrF gått inn i regjeringen, ville de nok bidratt til at den økonomiske politikken ikke ble like ekspansiv.

 

Les tråden på nytt om du har problemer med ¨forstå det jeg skriver. Samfunnsøkonomi er langt mer enn å føye lineære regresjonslinjer i et regneark på univariate tidsrekker.

Fjerner man statens innblanding i økonomien, så blir det nok bedre. :)
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har du flere fremmedord og skjellsord i ditt vokabular?

 

For meg begynte ikke den blå blå politikken med den faktiske regjeringsovertagelsen. Den begynte før valget da det ble klart at de blåblå ville vinne. Svekkelsen av kronen startet samtidig, med løfter om en inflatorisk utgifts og skattepolitikk. Kronen ble svekket ytterligere ved at det ble en Høyre + FrP regjering. Hadde Venstre og KrF gått inn i regjeringen, ville de nok bidratt til at den økonomiske politikken ikke ble like ekspansiv.

 

Les tråden på nytt om du har problemer med ¨forstå det jeg skriver. Samfunnsøkonomi er langt mer enn å føye lineære regresjonslinjer i et regneark på univariate tidsrekker.

Morsom du, i den ene tråden beskylder man den nåværende regjeringen for å ikke innfri løfter og ikke gjøre noe, og i den andre så beskyldes de for å svekke økonomien

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Morsom du, i den ene tråden beskylder man den nåværende regjeringen for å ikke innfri løfter og ikke gjøre noe, og i den andre så beskyldes de for å svekke økonomien

 

Kan du være ,mer presis? Siter meg gjerne så får vi se om (fravær av) renteheving

 

(jeg antar hvilken tråd du sikter til. Forvent ikke at den som leser dette gjør det - særlig ikke om noen uker, måneder eller år)

 

under en så langt litt mer faktisk ekspansiv politikk og løfter (som skaper forventninger) om en langt mer ekspansiv politikk har sammenheng med en svakere krone.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Og fremdeles ikke noe bevis på hans påstander fra kgun.

 

Jeg har begrunnet hvorfor det trendbruddet du viser til i dine figurer inntraff før dagen for det faktiske regjeringsskiftet.

 

Jeg mener at det ikke er relevant å ta eksakt dag for regjeringsskifte. Kronen ble svekket tidligere. Se begrunnelse ovenfor.

 

Signaler om og forventninger om mer inflatorisk politikk påvirker også kronen. Mener du noe annet bekrefter du til fulle at du ikke er økonom.

 

Jeg har også sagt at skal du presentere kronenes verdi i den rødgrønne regjeringens politikk. så må regresjonslinjene føyes for hele perioden og ikke bare slutten av regjeringsperioden. Det er villedende å si at de siste månedene før regjeringen går av er representativt. Kronen svekkes:

  • når sannsynligheten for at et uklart borgerlig alternativ overtar øker.
  • når valget faktisk tapes.
  • når det borgerlige alternativet faktisk blir blåblått.
  • når et mer ekspansivt budsjett presenteres.
Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

1. Har du ikke oppfattet at jeg har ignorert deg?

2. Jeg skal gjøre et unntak og svare denne gangen.

3. Lenken du limer inn antar jeg er feil.

4. Jeg antar at dette http://tv.nrk.no/serie/dagsrevyen/nnfa19011314/13-01-2014 er riktig lenke.

5. Du må forklare hva dette har med temaet å gjøre uten å kalle meg en løgner.

6. Fortsetter du å kalle meg en løgner får du intet svar.

7. At jeg svarer i denne tråden betyr ikke at jeg generelt har opphevet ignoreringen av deg.

Lenke til kommentar

Norsk krone faller, og som en eksportnasjon vil de fleste se på dette som noe positivt.

 

Kgun vil derimot ikke godta at han må betale 50øre mer for en øl. Dette er selvsagt den borgerlige regjeringen sin feil.

 

Som vanlig klarer jeg ikke å se hva kgun ønsker å diskutere. At kronen endrer seg er et faktum. Det som gjenstår er da å diskutere hvordan dette påvirker kgun sin ferieøkonomi. Spennede tema.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Norsk krone faller, og som en eksportnasjon vil de fleste se på dette som noe positivt.

 

Kgun vil derimot ikke godta at han må betale 50øre mer for en øl. Dette er selvsagt den borgerlige regjeringen sin feil.

 

Som vanlig klarer jeg ikke å se hva kgun ønsker å diskutere. At kronen endrer seg er et faktum. Det som gjenstår er da å diskutere hvordan dette påvirker kgun sin ferieøkonomi. Spennede tema.

 

De færreste i norge eksporterer i nevneverdig grad, de fleste importerer. Hvorfor vil de fleste se på det som positivt?

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Norsk krone faller, og som en eksportnasjon vil de fleste se på dette som noe positivt.

 

Kgun vil derimot ikke godta at han må betale 50øre mer for en øl. Dette er selvsagt den borgerlige regjeringen sin feil.

 

Som vanlig klarer jeg ikke å se hva kgun ønsker å diskutere. At kronen endrer seg er et faktum. Det som gjenstår er da å diskutere hvordan dette påvirker kgun sin ferieøkonomi. Spennede tema.

De færreste i norge eksporterer i nevneverdig grad, de fleste importerer. Hvorfor vil de fleste se på det som positivt?

 

AtW

 

Men fra hvor får vi de utenlandske pengene vi bruker til å importere? Norge er ikke i den situasjonen at vi kan betale utenlandske kreditorer med NOK.

Lenke til kommentar

 

 

Norsk krone faller, og som en eksportnasjon vil de fleste se på dette som noe positivt.

 

Kgun vil derimot ikke godta at han må betale 50øre mer for en øl. Dette er selvsagt den borgerlige regjeringen sin feil.

 

Som vanlig klarer jeg ikke å se hva kgun ønsker å diskutere. At kronen endrer seg er et faktum. Det som gjenstår er da å diskutere hvordan dette påvirker kgun sin ferieøkonomi. Spennede tema.

De færreste i norge eksporterer i nevneverdig grad, de fleste importerer. Hvorfor vil de fleste se på det som positivt?

 

AtW

 

Men fra hvor får vi de utenlandske pengene vi bruker til å importere? Norge er ikke i den situasjonen at vi kan betale utenlandske kreditorer med NOK.

 

 

For min personlige import veksler jeg fra NOK til relevant valuta via banken.

 

AtW

Lenke til kommentar

Du får reise til land der valutaen svekker seg mot norske kroner som Tyrkia og Thailand.

Koster bare 4000,- tur retur til Thailand hvis du bestiller i riktig tid og kanskje må forvente litt venting(Dreamliner)

I Thailand lever du også mye billigere.

 

Kanskje alle Nordmenn skal begynne å handle i Sverige, vil jo gå ut over mange arbeidsplasser o.l.

Men vi lever jo i en fri verden.

Lenke til kommentar

 

Norsk krone faller, og som en eksportnasjon vil de fleste se på dette som noe positivt.

 

Kgun vil derimot ikke godta at han må betale 50øre mer for en øl. Dette er selvsagt den borgerlige regjeringen sin feil.

 

Som vanlig klarer jeg ikke å se hva kgun ønsker å diskutere. At kronen endrer seg er et faktum. Det som gjenstår er da å diskutere hvordan dette påvirker kgun sin ferieøkonomi. Spennede tema.

 

De færreste i norge eksporterer i nevneverdig grad, de fleste importerer. Hvorfor vil de fleste se på det som positivt?

 

AtW

 

 

Selvsagt er det kjekt med billige varer fra utlandet. Hjelper lite når norge som nasjon har mye industri og dermed arbeidsplasser som er direkte eller indirekte knyttet til eksport.

 

Men jeg snakker nok om olje mens du trolig snakker om bananer. Billige bananer er selvsagt bedre en god pris olje.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

I mange år har 100DKR mellom 105 og 110 NOK. Noe annet har vært sjeldne unntak. NOK er vaøutaen til et lite land med ensidig råvarebasert økonomi. Det betyr at den vil svinge som en jo-jo ettersom råvareprisene og -utsiktene endrer seg.

Endret av kuytdckgtc
Lenke til kommentar

Den blå regjeringen har klart å snudd den nedadgående trenden til kronen som den rød-røde regjeringen forårsaket.

Norske kroner fyker nå opp i kurs (etter samme mål som kgun brukte) etter de blå har tatt tak.

SEK_DKK_zpsee7f8fe3.jpg

 

Vi har FRP å takke for styrkingen av kronen. Ikke sant kgun?

 

Jeg forventer nå at kgun kommer med de sedvanlige narsissistiske selvhevdende selvskrytet, og nevner noen programmer og at han er fagøkonom, osv også kommer han til å linke til noen av sine egne tråder og han kommer til å be andre om å kjøpe og lese gjennom en eller annen bok som visstnok skal vise hans påstander korrekt, og henvise til en eller annen nobelpris vinner (som om de har samme syn som han). Også kommer han ikke til å komme med noe som helst fakta for å backe opp sine påstander.

 

Og når da jeg ber han om å komme med noen kilder til hans påstander kommer han bare til å unngå spørsmålet og heller komme med mer av det som står over.

 

Kgun SOP (standard operating procedure) rett fra brukermanualen...

Endret av flesvik
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Når skal du begynne å oppføre deg som en voksen? Er du forresten voksen?

 

Her

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1561384&p=21321517

 

ser du grunnen til at jeg har forlatt dette forumet.

 

Moderatorene / administratorene har valgt å ikke gjenåpne denne

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1453951

 

tråden til tross for gjentatte henvendelser.

 

Man kan altså konkludere med at forumet er et forum for liberalister / anarkiskte og Frp ere. Sosialdemokrater som meg har intet her inne å gjøre. Kun når vi er nyttige idioter for forumet.

 

Jeg gjør et unntak og svarer deg.

 

  1. Kronen har nok styrkte seg etter at det er blitt klart for hver mann at de spiselige i FrP er villige til å tilpasse seg alt for å få makt. Der er kun tre løse kanoner igjen på dekk (to av dem på Stortinget) Sandberg, Gjedde (samt Hagen). Som Martin Koldberg sier er FrP huset og prosjektet brent ned til grunnen. Det har snart sluttet å ryke fra branntomten.
  2. Det er Høyre som regjerer. De fører en politikk ikke veldig langt fra Arbeiderpartiet. Valuta og andre markeder vet nok det. FrP vil nok få igjennom litt symbolpolitikk.
  3. Status for valutkursen gøres opp om 4 år. Da får vi se hvor mye FrP har greidd å svekke de norske statsfinansene. De hevder at de vil gi betydelige skatteletter, fjerne bommer og øke bruken av oljepenger. Det vil gi en kortsiktig inflatorisk vekstøkonomi
  4. Fasit får vi som sagt om fire år. Observerte du forresten at det var et spørsmålstegni i overskriften?
  5. Venter du et svar på flere barnslige innlegg venter du og andre forgjeves. Det er alstå forbudt å diskutere skatt på en seriøs måte i dette forumet. Lykke til i den liberalistiske norske sandkassen.
Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Svarer da jeg fortsatt er her for å gi mitt innlegg i denne

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1568480

 

tråden.

 

Fint så vet vi hvor vi har deg. Kos deg i den liberalistiske norske sandkassen.

 

Hvor meget steg egoet ditt på det lettvinte rep punktet?

 

Oppdatert nå med 4 rep punkter. Morsom utvikling i sandkassen.

 

Hva var egentlig din analyse? :rofl:

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Man kan altså konkludere med at forumet er et forum for liberalister / anarkiskte og Frp ere. Sosialdemokrater som meg har intet her inne å gjøre. Kun når vi er nyttige idioter for forumet.

 

Tja, det er jo nettopp om en "side" velger å forlate forumet at den andre får overtaket. Så det virker vel litt mot sin hensikt?

 

Paradoksalt nok har jeg forøvrig sett "liberalister" hevde det motsatte, at forumet ikke tar dem vel imot.

 

Tråden du refererer til, ble så vidt jeg ser stengt grunnet avsporinger. Ikke fordi det er noe i veien med tråden i seg selv.

 

Siden du ønsker videre diskusjon rundt temaet, er det nok ingenting i veien med å opprette en ny, lignende tråd. Bedre løsning enn å rydde og gjenåpne et gammelt emne :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...