Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Må ta gastroskopi


13375k1133z.

Anbefalte innlegg

Har seg slik at jeg har en gang tidligere tatt gastroskopi, kun med bedøvelse i svelget (privatklinikk). Dette er det absolutt verste jeg noen gang har vært med på, legen måtte prøve to ganger å få røret ned, jeg brakk meg konstant, motarbeidet legen osv...

 

 

No har jeg blitt innkalt til ny time. Jeg ringte sykehuset og fortalte at det var glemmesak at jeg kom til å gjennomføre vanlig gastroskopi igjen, og spurte om jeg kunne få ta røntgen eller transnasal gastroskopi. Det kunne jeg ikke. Det jeg kunne få var beroligende.

 

Er det noen som har prøvd gastroskopi med kun bedøvelse i svelget og deretter med beroligende? Merket dere betydelig forskjell? Det aller beste hadde vært å fått noe som lar meg sove gjennom hele seansen. Er det noen som vet om man kan få noe lett sovemiddel?

Endret av 13375k1133z.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen ganger må vi igjennom ting som er ubehagelig eller vondt, og da er det greit å bli ferdig med det med en gang.

Ja, det minner meg om den gangen jeg måtte undersøke urinblæra. Det foregikk på denne måten: Først ble jeg plassert i den mest ydmykende stilling som tenkes kan for en mann, nemlig skrevende på rygg i en slik gynekologisk stol for kvinner, ja, med bena fastmontert på disse dingsene som stikker ut på hver side. Deretter kommer det inn en eldre, kraftig og morsk sykepleier av typen du bare har sett på film. Hennes oppgave er å sette bedøvelse før det vondeste kan begynne. Uten å si et ord eller forberede meg på det som er i ferd med å skje, så griper hun tak i skaftet og stikker sprøytespissen i det mest følsomme stedet som finnes. Så starter det. En slange med påmontert kamera føres inn. Bedøvelsen virker bare den første halve centimeteren. Det er slik det skal være. Hvert skyv kjennes når kameraet skraper på innsiden av urinrøret. Det blir ulidelig lange minutter til kameraet har nådd frem til endestasjonen. Der venter urinblæren på samme behandling som urinrøret nettopp ble til del. Tankene veksler mellom smerten der og da, og det som jeg nå vet venter når slangen skal returneres.

 

Lykke til! :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ugh, I hear ya.

Jeg skal inn til gastroskopi for første gang om 14 dager. Gruer meg så det holder :/

Det sies at så lenge du fokuserer på pusten og ikke svelger skal det gå ganske greit. We'll see about that ..

 

For noen funker valium fett. Mens andre er det bare å få det unnagjort. Dog jeg syntes sonde gjennom nesa var værre en gastroskopi. Men alle har sine fetisher når det gjelder slike undersøkelser.....

Lenke til kommentar

Har både tatt gastroskopi og fått en slange ført gjennom nesa og ned i tarmene for MR med kontrastveske. Gastroskopi var helt ok, fikk en sånn spray i munnen og beroligende. Det viktigste er egentlig å slappe helt av. Slangen i nesa derimot..... Jævligste jeg har opplevd i hele mitt liv. Bortsett fra den gangen jeg ble operert og etter noen dager fikk fjernet urinkatateret som var litt i det største laget for min 15 år gamle lille pikk.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har du vært til gastroskopi alt? Denne uken gjennomgikk jeg både koloskopi og gastroskopi. Jeg har tidligere tatt 3 gastroskopier. 2 av gangene var det ikke en god opplevelse. Det ble fekting med armer og jeg prøvde å dra ut slangen. 3. gangen husker jeg ikke noe fra, da jeg fikk såpass mye beroligende. Dette kan du spørre om. De ønsker selv at undersøkelsen skal gå rolig for seg, så fortell om hvordan du har opplevd gastroskopi før og at du har lett for å få panikk. Jeg tok gastroskopien privat i Oslo, og på det eneste stede i Norge de tilbyr propofol ved gastroskopi. Propofol er narkose. Jeg fikk en blanding av propofol slik at jeg gikk i lett narkose, samt beroligende. Jeg sov gjennom hele undersøkelsen. Husker ingen ting. Men man kan få godt med vanlig beroligende på offentlig sykehus slik at du ikke husker så mye etterpå. Lykke til!

Lenke til kommentar

Jeg tok for to uker siden! Fikk bare spray i halsen så var det bare å kjøre på!

Det var ille, men ikke så ille at jeg trengte beroligende.

Er bare å prøve å slappe av og tenke på ALT annet enn det som foregår. Hjalp veldig når sykepleieren ved siden av sier: Sååånn, nå er vi gooodt neddi magesekken din! ... Takk for infoen.

 

Brakk meg veldig da han skulle ta de vevsprøvene på slutten, det var det verste.. Og når jeg først begynte å brekke meg så var det vanskelig å stoppe. Ugh, håper jeg slipper dette mer i hele mitt liv.

Lenke til kommentar

Brakk meg veldig da han skulle ta de vevsprøvene på slutten, det var det verste.. Og når jeg først begynte å brekke meg så var det vanskelig å stoppe. Ugh, håper jeg slipper dette mer i hele mitt liv.

Kan glede deg med et sannsynligheten for at du må ha slange enten gjennom baken eller munnen enten en del ganger i løpet av livet er rimelig stor. :) så bare å glede seg.

Endret av norskgoy
Lenke til kommentar

Som nevnt av andre så vil de bedøve deg skikkelig hvis det er fare for at du kan skade deg selv eller andre under undersøkelsen.

Jeg har vært mye på sykehus og ved en leverbiopsi så turte de ikke gjennomføre inngrepet da jeg reiv av ryggen på benken jeg lå på. Jeg fikk fullstendig hetta når jeg så størrelsen på det røret/nåla de skulle presse tvers igjennom magen og leveren på langs. Så de avblåste og satt opp en ny time men denne gangen med assistanse av en anestesilege.

Lenke til kommentar

Jeg er ganske sikker på at jeg må ha narkose hvis jeg skal gjennomføre Gastroskopi igjen. FY F*** det var så jævlig som det bare går ann. over 10 minutter med konstant brekkninger og vanskeligheter med å puste!

En ting har jeg lært å det er at å spy dagen etter heftig flatfyll er utrolig deilig i forhold til gastroskopi

Lenke til kommentar

 

Brakk meg veldig da han skulle ta de vevsprøvene på slutten, det var det verste.. Og når jeg først begynte å brekke meg så var det vanskelig å stoppe. Ugh, håper jeg slipper dette mer i hele mitt liv.

Kan glede deg med et sannsynligheten for at du må ha slange enten gjennom baken eller munnen enten en del ganger i løpet av livet er rimelig stor. :) så bare å glede seg.

 

 

Haha, kutt ut!

Lenke til kommentar

Funker bra med nok beroligende. De brukte sånn spray først, men det var ikke sjangs å få det til, brakk meg bare når han prøvde å få kameraet forbi tunga. Så de ga meg først en dose valium (intravenøst), det funket litt bedre, men jeg kjempet fortsatt imot, så fikk jeg en dose til, og etter det husker jeg ingenting. Jeg skal visst fremdeles ha prøvd å rive ut kameraet, men det var lett å holde meg igjen siden jeg var så neddopet.

Vil anbefale at du ber om valium! :)

Lenke til kommentar

Hei

 

Nå gadd jeg ikke å lese innleggene over meg men alle de gangene jeg har tatt gastronomi så har jeg bedt 3mg med beroligende (stesolid?) som de har, usikker på navnet.

Uansett, jeg husker nada fra undersøkelsen og kommer smilende ut:)

 

Jeg er veldig trasig slik som du er på gastro, og jeg har tatt det mange ganger med og uten :/ I verste tilfeller får man narkose men det er litt overdrevent når beroligende fungerer så bra. Det er bare en menflon i armen så kjøre på med dopet :)

Endret av Hiro Nakamura
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...