Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Depositum Slitasje?


ymirr

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg skal nå flytte på lørdag og er usikker på om noe av skadene kan trekkes fra depositum, hun har nå noe vansker med økonomien og dermed kan det alltids være en mulighet for vanskeligheter.
Når jeg flyttet inn mener jeg ikke hun hadde tid å sjekke leiligheten fra dem før. Det er en del flekker i golvet fra før, men en er jeg med sikkerhet er fra meg, en annen tror jeg er fra meg.
Den første har kommet av hjul på en sovesofa, riper i golvet etter å ha trekket den inn og ut.

Den andre mener jeg er fra en krakk ved pianoet, hvordan det skjedde er jeg ikke sikker på siden den har slike "beskytter/hva-nå-enn-de-heter" under.
Det siste problemet er at det ikke er noe ventilering her i leiligheten så jeg har latt vindu stått åpent om natten, og det har til tider regnet (bor i Bergen) noe som har gitt skader på malingen på den nedre listen. Det har flasset.

 

Teller disse som slitasjeskader?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utan å kjenne detaljane så vil det meste av dette gå under normal slitasje, men det er fleire forhold som speler inn som blant anna kor lenge du har budd i boligen.

Det er stor forskjell på om det er slitasjeskader i golvet etter eit leigeforhold på 3 måneder og eit leigeforhold på 3 år.

Det vil også være eit spørsmål om du har overholdt din vedlikeholdsplikt.

 

 

Men dersom du har ein vanlig depositumskonto i ditt navn så går du i banken og krever beløpet utbetalt.

Då skal banken sende informasjon til utleiger som då har 5 veker på seg til å rette krav på heile eller deler av depositumet.

For at utleiger skal få utbetalt noke frå depositumskontoen så må enten begge parter samtykke til det, eller så må utleiger dokumentere at det er reist sak mot leigetakaren.

 

Så i utganspunktet så forheld du deg rolig, sidan utleigar ikkje har noke klart krav om å få trekke frå depositumskontoen så er det tvilsomt at utleiger går til sak på eit tynt grunnlag. Men det får du uansett ta stilling til dersom det skulle bli aktuellt. For no så oppløyser du berre leigeforholdet på vanlig måte.

Lenke til kommentar

Et stort problem er at "hun har pengene på egen konto", gitt at dette ikke er en "egen depositumkonto i leietakers navn". Har hun dårlig økonomi og har depositumet på brukskontoen sin kan du banne på at ALT som ikke er nyoppusset i leiligheten skal dekkes. I tillegg har hun hatt utgifter underveis som også skal dekkes, så hele depositumet er brukt opp..

Lenke til kommentar

Med tanke på at dette ikkje er ein lovlig depositumskonto så burde du tatt grep i dette før du flytter ut. Ein måte å fikse ein slik feil på er ved å opprette ein lovlig depositumskonto i bank der du trekker frå gebyret for å opprette kontoen frå husleiga og deretter ikkje betaler husleige før du har brukt opp dei pengane du har betalt inn på den ulovlige depositumskontoen. Då er det einaste du har tapt renteinntektene på depositumet ditt.

 

Men nå er det litt seint å gjere slike grep. Nå får du berre håpe at at utleiger er samarbeidsvillig.

Sjølv om du kan bevise at utleiger har desse pengane så må du gå til sak for å få dei utbetalt dersom utleiger setter seg på bakbeina.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...