Gå til innhold

Hvordan kan en 16 åring tjene penger?


Anbefalte innlegg

Jeg fant ikke et bedre sted for denne tråden. Hvis noen finner en bedre plass så kan en moderator flytte den.

 

Hei. Jeg lurer på hvilke muligheter jeg har for å tjene penger. Utenom det vanlige å måke snø og klippe plenen for pensjonister eller å få en butikkjobb.

 

Jeg har tenkt litt på å lage apper, men jeg kan nesten ingenting om porgnammering. Kun helt basic HTML, så det tør jeg nesten ikke prøve på. Dessuten er jeg jo ikke sikret å tjene penger på apps.

 

Selv om jeg bare er 15 år (blir 16 til våren) så er jeg nokså motorkyndig vil jeg si. Jeg har en del erfaring med å skru på snøscooter, moped og fattern sine game veteranbiler. Jeg vet ikke helt hvilke muligheter som finnes på den fronten. Jeg ser for meg at det er vanskelig for en 16 åring å tjene penger av å sku på snøscootere og mopeder.

 

Jeg tenker ikke på noen sommerjobb eller helgejobb, men noe en 16 åring kan gjøre på fritiden som en hobby og tjene penger på det.

 

Kom med dine forslag og ideer. Kun seriøse svar takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sidan du ikkje vil ha sommerjobb eller helgejobb men noke du kan gjere på fritida, forstår eg det då rett at du ikkje er ute etter ein vanlig deltidsjobb i det heile tatt? Men at du heller vil være sjølvansatt slik at du kan velge å jobbe eller å ikkje jobbe som du sjølv vil?

 

Men skal du ha ein hobby som du får betalt for så må du rett og slett berre finne deg ein hobby der du presterer godt nok til at nokon vil betale deg for det.

Så då er spørsmålet om du har talent eller kunnskap innanfor eit eller anna område? Dersom du vil lage apper så kan du sjølvsagt gjere det, men då vil det ta litt tid før du får betalt sidan du fyrst må lære deg å lage apper og deretter må du få ein idé til kva slags app du vil lage. Det er ikkje spesielt mykje du tjener på å lage ein enkel "sound board" app som ingen har bruk for.

 

Som du sjølv nevner så vil nok den kjappaste måten for deg å tjene penger på være å ta på deg småjobber for privatpersoner.

 

Mekanisk arbeid kan være ei løysning dersom du er flink til å fikse ting, kanskje du kan sjå deg rundt etter billige eller gratis plenklippere, sykkler og anna små-mekanisk som du kan fikse opp og deretter selge vidare? Dette krever sjølvsagt at du har tilgang til eit slags verksted og ein del verktøy.

Lenke til kommentar

Har kamerater som kjøper biler etc og fikser de opp og tjener på å selge de igjen, men du trenger vel litt startkapital for det.

Startkapital er ikke noe problem. Jeg har to snøscootere som jeg skal selge. Den ene har jeg hugget og selges i deler og den andre selges hel med feilkode. Men uansett så tror jeg det er vanskelig med tanke på at kjøretøyene skal hentes, nye deler skal skaffes, osv. Jeg har ikke lappen eller en fast jobb. Jeg jobber på sommeren i familiebedriften, men jeg har innsett at jeg ikke passer bak kassa i en butikk. Jeg har lyst å finne en annen plass å ha sommerjobb til sommeren, men det diskuterer vi ikke i denne tråden.

 

Sidan du ikkje vil ha sommerjobb eller helgejobb men noke du kan gjere på fritida, forstår eg det då rett at du ikkje er ute etter ein vanlig deltidsjobb i det heile tatt? Men at du heller vil være sjølvansatt slik at du kan velge å jobbe eller å ikkje jobbe som du sjølv vil?

 

Men skal du ha ein hobby som du får betalt for så må du rett og slett berre finne deg ein hobby der du presterer godt nok til at nokon vil betale deg for det.

Så då er spørsmålet om du har talent eller kunnskap innanfor eit eller anna område? Dersom du vil lage apper så kan du sjølvsagt gjere det, men då vil det ta litt tid før du får betalt sidan du fyrst må lære deg å lage apper og deretter må du få ein idé til kva slags app du vil lage. Det er ikkje spesielt mykje du tjener på å lage ein enkel "sound board" app som ingen har bruk for.

 

Som du sjølv nevner så vil nok den kjappaste måten for deg å tjene penger på være å ta på deg småjobber for privatpersoner.

 

Mekanisk arbeid kan være ei løysning dersom du er flink til å fikse ting, kanskje du kan sjå deg rundt etter billige eller gratis plenklippere, sykkler og anna små-mekanisk som du kan fikse opp og deretter selge vidare? Dette krever sjølvsagt at du har tilgang til eit slags verksted og ein del verktøy.

Nettopp, være ansatt hos meg selv.

 

Å lage apps får heller bli noe jeg gjør for morroskyld, så om jeg lyktes og tjener penger på det så tar jeg det som en bonus.

 

Jeg startet vel å sku på snøscootere da jag var ca. 10 år. Så har jeg rettet opp to snøscootere som var kjæsjet (med litt hjelp av fattern). Jeg har fikset en havarert moped som hadde stått ute i to år. Jeg har også skrudd litt på fattern sine veteranbil proskjekter. Ja, og så har jeg hjulpet fattern å hugge to snøscootere og huggen en selv + masse annet. Så jeg tror jeg har kompetanse nok til å fikse mekansike ting. Jeg har tilgang til to garasjer med masse verktøy og nødvending spesial verktøy.

 

Kommer bare til å tenke på og dyrke eller selge Marihuana. Flott hobby for noen og gode penger, men kanskje ikke så lurt.

Kun SERIØSE SVAR sa jeg. Nei, det er absolutt ikke lurt i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Fikse ting er alltids noe. Service på biler er enkelt, men er ikke alltid noe folk gidder å gjøre selv, om du er til å stole på og flink nok. Sikkert mange som ville satt bort kjipt arbeid. Rustsveising, karosseriarbeid og annet mekanisk arbeid. Problemet er jo tillit. Jeg ville vært i tvil om arbeidet som er utført av en 15-åring, jeg gjorde middels OK arbeid på den alderen, men det var ikke alle som gjorde det. Å gjøre "business" av å fikse folks biler er juridisk utfordrende. Du har ikke lov til å utføre arbeid på andres bremser og understell uten å være godkjent verksted, og kan bli straffet for det. Du kan selvsagt ikke markedføre deg selv, da arbeidet implisitt er "svart". Du har ikke noe firma, og betaler ikke skatt. Ikke kan du opprette et heller, for da er det et ulovlig verksted, som fører med seg andre utfordringer.

Lenke til kommentar

Det er ganske vanskelig å skal fikse biler når man ikke har lappen og knapt nok sittet bak rattet på en bil. Biler blir nok litt for omfattende for meg, men kanskje det blir noe av det en gang i fremtiden. Kvaliteten på arbeidet har jo ingenting med hvor gammel personen som utførte arbeidet, men om vedkommene faktisk KAN skru.

Lenke til kommentar

Hah, men jeg vet ikke hva du betrakter som seriøst da, subjektivt. Bare hatt bra erfaring med dyrking, flott hobby og mye penger.

 

Uansett, et annet forslag er å åpne nettbutikk og spesialisere seg innenfor et felt. Krever selvfølgelig fordypning, evne til å få tak i bra produsenter, og flink til å markedsføre. Men fullt mulig, selv om det kan gå trått i starten. Kommer langt med en klar visjon, eller så er enkelte flinke til å evolusjonere underveis

Lenke til kommentar

Hah, men jeg vet ikke hva du betrakter som seriøst da, subjektivt. Bare hatt bra erfaring med dyrking, flott hobby og mye penger.

 

Uansett, et annet forslag er å åpne nettbutikk og spesialisere seg innenfor et felt. Krever selvfølgelig fordypning, evne til å få tak i bra produsenter, og flink til å markedsføre. Men fullt mulig, selv om det kan gå trått i starten. Kommer langt med en klar visjon, eller så er enkelte flinke til å evolusjonere underveis

Ja, nettbutikk ja. Jeg har faktisk litt lyst til å starte en skikkelig nettbutikk, men jeg hadde tenkt å vente til jeg har bygget opp litt startkapital. Jeg har tenkt å selge aftermarket deler til snøscooter, ATV og sikkert noen andre kjøretøy. Det er så vanskelig å få tak i aftermarket deler til snøscooter i Norge, og mange som selger det importerer jo bare og selger videre. Det tar dobbelt så lang tid og koster like mye som om du bestiller selv fra USA. En slik nettbutikk hadde nok mange satt pris på. Men som sagt, startkapital. Og så må jeg få en god avtale med de som produserer delene i USA. For øyeblikket er det alt for mye jobb for min del. Kanskje en gang i fremtiden.

Lenke til kommentar

Jeg fant ikke et bedre sted for denne tråden. Hvis noen finner en bedre plass så kan en moderator flytte den.

 

Hei. Jeg lurer på hvilke muligheter jeg har for å tjene penger. Utenom det vanlige å måke snø og klippe plenen for pensjonister eller å få en butikkjobb.

 

Jeg har tenkt litt på å lage apper, men jeg kan nesten ingenting om porgnammering. Kun helt basic HTML, så det tør jeg nesten ikke prøve på. Dessuten er jeg jo ikke sikret å tjene penger på apps.

 

Selv om jeg bare er 15 år (blir 16 til våren) så er jeg nokså motorkyndig vil jeg si. Jeg har en del erfaring med å skru på snøscooter, moped og fattern sine game veteranbiler. Jeg vet ikke helt hvilke muligheter som finnes på den fronten. Jeg ser for meg at det er vanskelig for en 16 åring å tjene penger av å sku på snøscootere og mopeder.

 

Jeg tenker ikke på noen sommerjobb eller helgejobb, men noe en 16 åring kan gjøre på fritiden som en hobby og tjene penger på det.

 

Kom med dine forslag og ideer. Kun seriøse svar takk.

En venn av en venn, driver og kjøper biler og restaurerer, fikser opp, trimmer osv.

 

Er ikke så lenge siden han kjøpe en supra og solgte den med grei profit!

 

Er jo lett om du velger drifting biler, f.eks 200sx er meget lett å trimme og lett å selge da det er en veldig egnet driftebil.

Lenke til kommentar

Jeg fant ikke et bedre sted for denne tråden. Hvis noen finner en bedre plass så kan en moderator flytte den.

 

Hei. Jeg lurer på hvilke muligheter jeg har for å tjene penger. Utenom det vanlige å måke snø og klippe plenen for pensjonister eller å få en butikkjobb.

 

Jeg har tenkt litt på å lage apper, men jeg kan nesten ingenting om porgnammering. Kun helt basic HTML, så det tør jeg nesten ikke prøve på. Dessuten er jeg jo ikke sikret å tjene penger på apps.

 

Selv om jeg bare er 15 år (blir 16 til våren) så er jeg nokså motorkyndig vil jeg si. Jeg har en del erfaring med å skru på snøscooter, moped og fattern sine game veteranbiler. Jeg vet ikke helt hvilke muligheter som finnes på den fronten. Jeg ser for meg at det er vanskelig for en 16 åring å tjene penger av å sku på snøscootere og mopeder.

 

Jeg tenker ikke på noen sommerjobb eller helgejobb, men noe en 16 åring kan gjøre på fritiden som en hobby og tjene penger på det.

 

Kom med dine forslag og ideer. Kun seriøse svar takk.

 

Gå skole, skaff deg en utdannelse. Make it the hard way - som de fleste andre har gjort..

Endret av Skipstrixxy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...