Gå til innhold

Skandinaviske tegnene (Æ,Ø,Å)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en HTML nettisde, som ikke viser Æ,Ø,Å bokstavene.

Husker jeg fant noe om dette på Google, for lenge siden, men etter mitt siste google søk, var det ingenting nyttig.

Så, ja. Noen som har en ide? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

<meta charset="utf-8">, da skal æ,ø,å vises.

Alternativt, <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8" />

@Evelen!

Å bruker ISO 8859-1 entities er faktisk ikke noen god løsning lenger, å sette utf-8 som charset er mye bedre.

Fungerer ikke, ingen av delene øverst hjelper. Skriver altså dem i <head> </head>

Endret av Infectedx
Skrevet

Kan være en innstilling fra server som overkjører meta.

Har hatt lignende problemer tidligere.

Sjekk htaccess og Apache innstillingene, hvis du ikke finner noe annet.

• 3 uker senere...
Skrevet

Kontroller hvilket tegnsett fila er lagret i. Hvis du henter teksten fra f.eks. en database må du finne ut av hvilket tegnsett teksten er lagret i der, og så gjøre nødvendige konverteringer eller sette tilsvarende tegnsett for databasen.

• 2 år senere...
Skrevet (endret)

Vet dette er en litt gammel tråd, men jeg fant den via Google. Noen som vet hva jeg gjør feil?

oFUO9H0.png

EDIT: Fant ut at man måtte manuelt endre til utf8 i Notepad++ innstillingene i tillegg.

Endret av waremanu
  • 3 uker senere...
Skrevet

Vet dette er en litt gammel tråd, men jeg fant den via Google. Noen som vet hva jeg gjør feil?

oFUO9H0.png

EDIT: Fant ut at man måtte manuelt endre til utf8 i Notepad++ innstillingene i tillegg.

Bra du fant ut av feilen :)

Det er ikke nok å angi i koden hvilket charset du skal bruke. Dette må settes i selve filen også, noe du gjør enklest i Notepad++, slik jeg forstår du alt har gjort.

Kan noen ganger være et styr, hvis man jobber med et annet verktøy som automatisk gjør om til en annen type igjen....

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...