Gå til innhold

Staten beskytter deg mot melk


Privat risiko eller statlig sikkerhet  

72 stemmer

  1. 1. Anser du at Staten bør bestemme hvilken mat og drikke du får lov til spise/drikke?

    • Ja
      12
    • Nei
      57
    • Vet ikke
      3


Anbefalte innlegg

Det er bra for beinbyggingen når du er ett spebarn å får morsmelk.

Etter du kommer over en viss alder så virker det mot sinn hensikt.

Kroppen klarer ikke få dra nytte av kalsiumet i melken.

Bare spør legen din, det er i pensum for de som studerer medisin.

 

I følge reklame så er melk bra for beinbyggingen, Norge er ett av de landene som drikker mest melk i verden. Norge er det landet med mest benskjørhet per innbygger...

Her er det noe som skurrer spør du meg.

Okei. Greit å vite :)
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da jeg var i utlandet før, tok jeg alltid melkesyretabletter som skulle være bra for å stabilisere tarmfloraen. Av en eller annen grunn ble jeg dårlig uansett. Nå i ettertid med melkeallergi forstår jeg hvorfor :)

 

Melk er for kalver, ingen guds gave til menneskeheten som kan kurere beinskjørhet. Mer enn godt mulig at den hverken forebygger eller er til nytte sånn sett. Typisk medisin i vesten å finne "løsninger" på symptomer fremfor årsak

Endret av Jahdu
Lenke til kommentar

Selvfølgelig er melk sunt, men ikke i den grad PR-avdelingen til Tine vil at vi skal tro.

Det er det forskerene er i veldig tvil om.

Personlig tror jeg ikke det er veldig sunt, men det er jo noen ting i melk som er bra og andre ting som er dårlig.

 

Det mange glemmer er at fordi en ting ikke nødvendigvis er veldig sund betyr det ikke at den automatisk er skadelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Så du mener alle burde leie inn sine egne eksperter for å finne ut av alt? Høres dyrt ut. Og svært lite samfunnsnyttig.

 

Noen ganger bli jeg helt oppgitt over hvor hjelpeløse folk flest er. At det er mulig tenke selv er noe som tydeligvis er ukjent for dem.

Folk flest roper bare på staten om å bli kontrollert,overvåket og manipulert.

 

 

Har du noen gang tenkt den tanken at du kan tenke litt selv, og selv skaffe deg litt kunnskap om dette ?

Lenke til kommentar

Hva med å la folk velge selv ?

Er det en helt utenkelig tanke for deg ?

 

At vi skal ha en viss frihet er en selvfølge, men noen ting mener jeg bør reguleres av staten. I dette tilfellet mener jeg det er bra å forby salg av upasteurisert melk fordi dette forhindrer spredning av sykdom. For å ta et annet eksempel hva angår frihet mener jeg også at gode fastsatte trafikkregler er bra, selv om dette tar fra oss mye frihet.

Lenke til kommentar

Det er ikke naturlig og drikke melk. Folk flest på verdensbasis tåler ikke melk, fordøyelsesystemet tåler det ikke.

Folk som har ett overdrevet inntak av kumelk lukter surt. Ekkelt.

Grunnen er at enzymene som regulerer dette blir borte ved pasteurisering.

 

Melk har en optimal aminosyresammensetning for f.eks muskelvekst. Aminosyrer essensielle for kognitive evner er også optimal i melk.

 

Jeg får 3 liter melk rett fra en gård 3 ganger i uka. Den melka smaker mer og bedre enn det man får i butikken. Drikker jeg mye butikkmelk blir jeg litt rar i magen, men kan drikke så mye rå melk jeg vil...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

At vi skal ha en viss frihet er en selvfølge, men noen ting mener jeg bør reguleres av staten. I dette tilfellet mener jeg det er bra å forby salg av upasteurisert melk fordi dette forhindrer spredning av sykdom. For å ta et annet eksempel hva angår frihet mener jeg også at gode fastsatte trafikkregler er bra, selv om dette tar fra oss mye frihet.

 

Vi skal ikke bare ha "en viss frihet" vi skal ha full frihet.

Alle mennesker er født til full frihet, og følgelig er det en forbrytelse å begrense folks frihet.

 

Problemet er bare det at folk flest i Norge er vant til å bli kontrollert, overvåket og manipilert av staten fra vugge til grav, og de tør ikke å tenke selv fordi de mener at det er farlig, så de roper på staten for at "staten" skal tenke for dem.

 

Folk flest er som Ludwig i flåklypa grand prix, de sier alltid "det er faali det"

Kanskje ikke høyt som Ludwig gjorde, men det virker som at den eneste tanken folk flest kan tenke selv er at "det er faali det" så det er best å la staten tenke for oss.

Endret av Baltazar94
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Noen ganger bli jeg helt oppgitt over hvor hjelpeløse folk flest er. At det er mulig tenke selv er noe som tydeligvis er ukjent for dem.

Folk flest roper bare på staten om å bli kontrollert,overvåket og manipulert.

 

Har du noen gang tenkt den tanken at du kan tenke litt selv, og selv skaffe deg litt kunnskap om dette ?

 

Er det meg du spør om dette? I så tilfelle har du misforstått meg kraftig.

 

I motsetning til de fleste paranoide konspirasjonteoretikere med tinnfoliehatter der ute er jeg nemlig ikke overbevisst om at jeg vet alt, kan alt, eller kan finne ut av alt. Jeg anser meg selv som en passe oppegående fyr, men kjenner mine styrker og svakheter ganske godt. Jeg kan jo bruke tid på nettet og forsøke og finne ut av ting, det gjør jeg ofte, men problemet her er jo åpenbart at man ikke kan stole på noe eller noen som får lønn fra staten eller kjenner noen som jobber der. Da må man i praksis forske på det selv. Nei, det har jeg hverken tid eller ressurser til. Og jeg har ikke råd til å få andre til å gjøre det for meg. Så da velger jeg å bruke en sunn dose skepsis og kildekritikk til det jeg leser, og håper at jeg klarer å sortere vekk det verste. Konpirasjonsteorikerne er som oftest de letteste å sortere vekk...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Grunnen er at enzymene som regulerer dette blir borte ved pasteurisering.

 

Melk har en optimal aminosyresammensetning for f.eks muskelvekst. Aminosyrer essensielle for kognitive evner er også optimal i melk.

 

Jeg får 3 liter melk rett fra en gård 3 ganger i uka. Den melka smaker mer og bedre enn det man får i butikken. Drikker jeg mye butikkmelk blir jeg litt rar i magen, men kan drikke så mye rå melk jeg vil...

Grunnen til at folk (typisk utenfor norden) ikke tåler melk, er fordi de ikke produserer disse enzymene naturlig i magen. Mange i skandinavia har oppbygd en tolereanse ved muterte gener over tid.

 

Dette uavhengig om det er rå- eller pasteurisert melk, men være noen takler bedre rå

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen ganger bli jeg helt oppgitt over hvor hjelpeløse folk flest er. At det er mulig tenke selv er noe som tydeligvis er ukjent for dem.

Hvem er det du refererer til?

Folk flest roper bare på staten om å bli kontrollert,overvåket og manipulert.

Offentlig informasjon har lite å gjøre med å kontrollere eller overvåke befolkningen. Det kan helt klart være manipulasjon (som i kostholdsråd som anbefaler matvarer som Norske bønder har stor kapasitet på).

Har du noen gang tenkt den tanken at du kan tenke litt selv, og selv skaffe deg litt kunnskap om dette ?

Har du noen gang tenkt den tanken at objektiv informasjon om kontroversielle temaer er vanskelig tilgjengelig for den jevne borger? At man skal "tenke seg til" hvorvidt en matvare er skadelig høres latterlig ut, man må ha empiriske data for å kunne vite med noen sikkerhet.

 

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Vi skal ikke bare ha "en viss frihet" vi skal ha full frihet.

Alle mennesker er født til full frihet, og følgelig er det en forbrytelse å begrense folks frihet.

Selvfølgelig skal vi ikke ha "full frihet". Det enkleste eksempelet på fornuftig innskrenkning av individets frihet er dersom jeg ønsker å utøve vold mot andre.

 

-k

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvem er det du refererer til?

Det skrev jeg i innlegget.

 

Offentlig informasjon har lite å gjøre med å kontrollere eller overvåke befolkningen. Det kan helt klart være manipulasjon (som i kostholdsråd som anbefaler matvarer som Norske bønder har stor kapasitet på).

Offentlig informasjon har alt med kontroll å gjøre, omtrent alt av "informasjon" fra staten er løgn eller halvsannheter, og hensikten med det er å kontrollere og styre deg til å gjøre og tenke slik "staten" vil.

 

Kostholdsråd og anbefalte matvarer er også ment å manipulere deg til å spise og drikke det staten vil du skal spise og drikke.

Slike råd fra staten gis sjeldent fordi det er spesielt sunne varer, men som sagt for å styre deg til å spise og drikke det staten vil.

 

Har du noen gang tenkt den tanken at objektiv informasjon om kontroversielle temaer er vanskelig tilgjengelig for den jevne borger? At man skal "tenke seg til" hvorvidt en matvare er skadelig høres latterlig ut, man må ha empiriske data for å kunne vite med noen sikkerhet.

Jeg har tenkt den tanken ja, for noe sånt som objektiv informasjon fra staten om slikt som dette fins ikke.

Men for folk flest i dag som lærer "kildekritikk" på skolen, så er dette veldig vanskelig, fordi de jo lærer på skolen at de skal bare akseptere offentlig godkjente kilder og forkaste alt annet.

 

Du skal ikke tenke deg til hva som er bra å spise uten å ha skikkelig informasjon, men skikkelig informasjon får du som sagt ikke fra staten.

Derfor må du søke alternative kilder, alternativ media og andre uavhengige kilder.

Men å søke informasjon fra alternative kilder er jo umulig for folk som har lært å bruke bare offisielt godkjente kilder og forkaste alt annet.

 

Og her kommer vi til mitt poeng med å "tenke selv" For bruker du alternative kilder så må du sjekke og kryssjekke kildene, mao du må tenke selv, og også jobbe litt for å finne frem til korrekt informasjon.

 

All informasjon/propaganda fra staten og statskontrollert media er innrettet slik at de tenker for deg, og de manipulerer deg til å tro og mene det de vil at du skal tro og mene.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig skal vi ikke ha "full frihet". Det enkleste eksempelet på fornuftig innskrenkning av individets frihet er dersom jeg ønsker å utøve vold mot andre.

Hvorfor tror du at folk flest bare går og venter på å få frihet slik at de kan bruke vold mot andre og kose seg med å slå ned folk på gaten ?

 

Eller kanskje du selv ønsker mer frihet slik at du kan bruke vold og slå ned hvem du vil ?

 

 

Selv om vi hadde hatt et samfunn med full frihet for alle så må folk selvsagt ta konsekvensen av sine egne handlinger, og det er ikke akseptert adferd å bruke uprovosert vold mot andre uansett, og om du gjør det så vil det få konsekvenser i form av straff.

Dette virker i prinsippet akkurat som i dag, hvor det også er en del som tar seg den friheten å bruke vold mot andre, og som får straff om de blir tatt.

 

Men ved et system hvor du har frihet for alle, så har folk også lov til å forsvare seg mot dem som vil bruke vold mot dem, og dette øker sjansene for et katastrofalt utfall for ugjerningsmannen, så mye at han antakelig i de aller fleste tilfellene ikke vil forsøke å bruke vold mot noen.

 

Ved å bruke uprovosert vold eller tvang mot noen så begrenser du disse menneskenes frihet, derfor er ikke "frihet til å bruke uprovosert vold" en frihet.

Men frihet til å forsvare deg selv eller andre mennesker er det.

Lenke til kommentar

Du har mange interesanne meninger og påstander her. For å komme litt tilbake til hovedemnet i tråden som er melk, hva mener du om mattilsynet? De er et stort statlig organ som besøker blant annet gårder og meierier som begge er involverte i melkeproduksjon. Dette (i teorien) for å sjekke at produksjonen av mat foregår på en bra, hygienisk og humanitær måte.

 

Måtte jeg, i din ideelle verden, besøkt meieriet melken kom fra, inspisert utstyret og tatt bakteriemålinger blant andre ting selv? Og deretter reist rundt til alle de gårdene dette meieriet fikk melk fra for å inspisere de også?

Endret av Benny
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Du har mange interesanne meninger og påstander her. For å komme litt tilbake til hovedemnet i tråden som er melk, hva mener du om mattilsynet? De er et stort statlig organ som besøker blant annet gårder og meierier som begge er involverte i melkeproduksjon. Dette (i teorien) for å sjekke at produksjonen av mat foregår på en bra, hygienisk og humanitær måte.

 

Måtte jeg, i din ideelle verden, besøkt meieriet melken kom fra, inspisert utstyret og tatt bakteriemålinger blant andre ting selv? Og deretter reist rundt til alle de gårdene dette meieriet fikk melk fra for å inspisere de også?

Tipper du ville kunne ha valgt mellom melk inspisert av Bureau Veritas til Standard ISO 92.1432 XX som koster 95% av dagens pris, eller selv-inspisert melk av merke Kvalitetsmelk til 92% av dagens pris, eller melk av merke BilligMelken til 85% av dagens pris uten noen speselle kvalitetsgarantier.

 

;)

Lenke til kommentar

 

Resultatet hadde jo totalt sett blitt flere syke på grunn av mangel av hygiene i visse meierier. Ser ikke helt fordelen med det. :roll:

Det er ingen selvfølge at det ville blitt resultatet, melken fra Kvalitetsmelk og den inspisert av Veritas vil trolig være bedre enn dagens melk, noe som medfører MINDRE syke enn idag.

 

Videre er det mulig at Billigmelk kanskje er like god som dagens melk. Selv om den skulle være dårligere så kommer det hele an på markedsandelene.

 

Tilslutt, kommer spørsmålet om hva folk vil bruke de pengene de sparer, i forhold til dagens system, på. Om de bruker pengene på vaksiner og helsetjenester så vil sannsynligvis nettoeffekten være svært så positive.

 

Dog, du ser KUN på helseeffekten, og ikke på personen totale velvære, som kun vil bedres om personen selv får ta egne valg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...