Gå til innhold

reklamasjon på overpriset drittrouter


Anbefalte innlegg

Ok, jeg er ingen gjerrigknark.

 

Men dette går langt over grensa for hva jeg ser på som akseptabel produktplassering hos ende-brukeren.

 

Gikk til inkjøp av router rundt en-to måneder siden. Den ble toutet med superb trådløs kapasitet, bl.a wireless data throughput mm. Viser seg at dette ikke stemmer. Ved tester leverer den langt under pari på hva jeg forventer fra en ruter av dets kaliber.

 

Her snakker vi en dual band router med N upper og N/G lower hvor samlet kapasitet visst skulle ligge omkring 600mbit, eller mere.

 

Imponerende saker som sagt.

 

Nå er ikke jeg så kyndig, men jeg vet at 600mbit er fire ganger en tradisjonell kablet 100mbit connect. Teoretiske versus relle troughput til side, her har vi en router som driver sneglefart (<200kb/s) på bare 15 meters avstand.

 

Jeg la dog merke til at denne modell av router innehar interne antenner.

I god DIY spirit valgte jeg å forsøke koble til eksterne antenner med de allerede innbygde u.fl tilkoblingene siden jeg nødig vil benytte av meg av bytting og alt det der styret dersom sånt bare kan fikses selv ved hjelp av en enkel mod.

 

På uungåelig vis måtte jeg til å bore hull i det eksterne karessoriet for å lage plass til de eksterne antennene. La oss si det ikke hjalp en eneste døyt, signalet ble om noe bedre men fremdeles helt latterlig, i mine øyne.

 

Nå sitter jeg med litt av et dillemma foran jul. Er nødt til å gå til innkjøp av ny router omgående, men føler meg lurt av utselger (nettbutikk) som har prakket denne ugudige tingen på meg, og jeg vil ha pengene mine tilbake.

 

Spørsmålet er som følger; Hvor god er sjansene for å få byttet dette herket inn?

 

Dette er en prinsippsak for meg så er villig til å gå langt for å få mitt rettferdigjort og en opprettelse på saken.

 

Trenger hjelp med å presentere saken for nettbutikk, for kan tenke meg at de kan bli vanskelig mtp. at jeg har boret hull på skallet. Foruten det er ikke en eneste intern komponent på routeren rørt i det hele tatt.

 

Har tatt de eksterne antenne ut og lagt tilbake de originale interne med tilhørende u.fl tilkoblinger.

 

Vi kan ikke la produsenter av shoddy hardware overkjøre oss forbrukere på denne måten synes jeg, og det er viktig at noen tar opp kampen mot slike overtramp!

 

Takker for assistanse eller hjelp det er få med denne tingen.

 

Helsningar,

FtS :)

Endret av Fomor The Savage
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Men det har da ikke noe å si på de interne komponentene. Er åpenbart at det foreligger en hardwarefeil i antenneområdet da signalet er typ dritsvakt på bare få meters avstand.

La oss si det på en annen måte.

jeg kjøper en bil av deg, motoren skjærer seg, jeg knuser så alle vinduene på den og sprayer et stort hitlerkors på panseret, så reklamerer jeg og sier motoren virker ikke, ville du godtatt reklamasjonen?

Lenke til kommentar

La oss si det på en annen måte.

jeg kjøper en bil av deg, motoren skjærer seg, jeg knuser så alle vinduene på den og sprayer et stort hitlerkors på panseret, så reklamerer jeg og sier motoren virker ikke, ville du godtatt reklamasjonen?

 

Nei, men jeg vill erstattet motoren dersom det er påvist feil på den.

De er frie til å sende meg kun nytt kretskort dersom det lar seg gjøres.

 

Har dessuten lest om utallige saker hvor folk har fortalt om samme feil med denne modellen,

typ en kar jeg leste om i et ekstremt tilfelle på nettet, måtte legge routeren oppå datamaskinen sin for å lese av signaler fra det øvre båndet.

 

Det holder jo ikke mål.

Lenke til kommentar

La oss si det på en annen måte.

jeg kjøper en bil av deg, motoren skjærer seg, jeg knuser så alle vinduene på den og sprayer et stort hitlerkors på panseret, så reklamerer jeg og sier motoren virker ikke, ville du godtatt reklamasjonen?

 

Dessuten tipper jeg plastikk-coveret koster sånn 10 kr å produsere, er selve kretskortet inni som er både bil, motor, vinduer og alt, egentlig. Plastikk-coveret er jo bare lakke på bilen.

Lenke til kommentar

 

Nei, men jeg vill erstattet motoren dersom det er påvist feil på den.

De er frie til å sende meg kun nytt kretskort dersom det lar seg gjøres.

 

Har dessuten lest om utallige saker hvor folk har fortalt om samme feil med denne modellen,

typ en kar jeg leste om i et ekstremt tilfelle på nettet, måtte legge routeren oppå datamaskinen sin for å lese av signaler fra det øvre båndet.

 

Det holder jo ikke mål.

Nei, det holder ikke mål, og om du ikke hadde bårt hull i ruteren hadde du hatt en god sak, dem hadde nok mer en gjerne godtatt en slik reklamasjonssak, men så lenge et produkt er modifisert blir det vanskelig å reklamere, hvordan vet dem f.eks at du ikke har vert i kontakt med kretskortet med et skrujern eller noe slikt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, det holder ikke mål, og om du ikke hadde bårt hull i ruteren hadde du hatt en god sak, dem hadde nok mer en gjerne godtatt en slik reklamasjonssak, men så lenge et produkt er modifisert blir det vanskelig å reklamere, hvordan vet dem f.eks at du ikke har vert i kontakt med kretskortet med et skrujern eller noe slikt.

 

Fordi jeg ikke har vært i nærheten av en skrutrekker med kretskortet.

Lenke til kommentar

Du kan krangle så mye du vil på at du mener at det er rettferdig at du får tilbake pengene på din borrede router, men i praksis så tror jeg du skal være svært heldig for å komme noen vei med det.

 

Vi kan ikke la produsenter av shoddy hardware overkjøre oss forbrukere på denne måten synes jeg, og det er viktig at noen tar opp kampen mot slike overtramp!

Så lenge folk kjøper dårlige produkter så vil jo de fortsette å eksistere. Tips er å sjekke litt rundt produsenten og produktet neste gang du velger å kjøpe noe (prisguide.no, prisjakt.no, internasjonale tester o.l., ...).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jaja, ser at det ikke er noe hjelp å få med dette. Synes det er bedritent at man skal bli til de så grader brukt av nettbutikker med slike ting. Jeg har gjort mitt ærligst og redeligst forsøk med å få routeren til å fungere.

 

Leste på nettet, så fant jeg ut at dette er en reell hw feil på mange routere av samme merke, og dette regner jeg med produsentene er godt klar over. Allikevel velger å legge dem ut for salg.

 

Har ikke ord. Dette føles regelrett bedritent. Skal prøve å sende inn et ærlig brev til en av helpdesk folka, og så får håpe på det beste.

 

Takker for hjelpen, folkens. :/

Lenke til kommentar
... føler meg lurt av utselger (nettbutikk) som har prakket denne ugudige tingen på meg....

Det er vel å ta i litt vel mye. Det er da ingen pågående selgere som prakker på deg varer i en nettbutikk. Du må jo selv aktivt velg produkt...

 

 

Ellers så skjønner jeg ikke at du ikke reklamerte på produktet istedenfor å modifisere hvis det var så elendig ytelse og har sett på nettet at det er problemer...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jaja, ser at det ikke er noe hjelp å få med dette. Synes det er bedritent at man skal bli til de så grader brukt av nettbutikker med slike ting. Jeg har gjort mitt ærligst og redeligst forsøk med å få routeren til å fungere.

 

Leste på nettet, så fant jeg ut at dette er en reell hw feil på mange routere av samme merke, og dette regner jeg med produsentene er godt klar over. Allikevel velger å legge dem ut for salg.

 

Har ikke ord. Dette føles regelrett bedritent. Skal prøve å sende inn et ærlig brev til en av helpdesk folka, og så får håpe på det beste.

 

Takker for hjelpen, folkens. :/

- Du kunne returnerte den innen 14 dager uten problemer.

- Du står fritt til å velge hvilket produkt du velger, på samme måte som en nettbutikk står fritt til å selge hva de ønsker. Det er ikke snakk om å være uærlig.

- Å påpeke at du sannsynligvis ikke kommer noen vei med produktet du selv nå har ødelagt er faktisk å anse som hjelp slik at du innser at det kanskje ikke var en god idé.

Lenke til kommentar

Jaja, ser at det ikke er noe hjelp å få med dette. Synes det er bedritent at man skal bli til de så grader brukt av nettbutikker med slike ting. Jeg har gjort mitt ærligst og redeligst forsøk med å få routeren til å fungere.

 

Leste på nettet, så fant jeg ut at dette er en reell hw feil på mange routere av samme merke, og dette regner jeg med produsentene er godt klar over. Allikevel velger å legge dem ut for salg.

 

Har ikke ord. Dette føles regelrett bedritent. Skal prøve å sende inn et ærlig brev til en av helpdesk folka, og så får håpe på det beste.

 

Takker for hjelpen, folkens. :/

Hvis du mottar en vare med en feil, så reklamerer du og påstår at varen har en mangel. Du prøver IKKE å fikse varen selv når det fører til at varen forringes ytterligere og så krever å bytte det eller heve kjøpet.

 

Om det så bare er en kosmetisk feil, så er ikke varen i en slik stand at du lenger har rett til ombytte eller heving av kjøp, for selv om forhandleren får reparert dette produktet, får de ikke solgt det igjen, fordi du har herpa det kosmetisk.

 

I beste fall kan du reklamere og spørre om produktet kan repareres, men ombytte eller heving kan du ikke kreve.

 

Når det er sagt, så skader det ikke å spørre. Men et tips (og dette er utrolig viktig)! IKKE HISS DEG OPP I E-POSTEN ELLER TELEFONEN. Hold en saklig og høflig tone, langt fra det du skriver i innleggene over her. For tar du den tonen, når du ikke har retten på din side, så vil de bare ignorere deg. Oppfører du deg litt ydmykt og ber, ikke krever, så er sjansen for å få viljen din enormt mye større. Se dette som et tips, for du går langt over streken for hva som regnes som saklig, høflig og ydmykt i innleggene du har så langt i denne tråden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om man har herpa produktet kosmetisk eller ikke burde ikke ha noe å si for om forbrukeren "har rett til ombytte eller heving av kjøp".

Jeg kan kjøpe meg en router og lakke denne rosa og sette på tusen klistremerker. Om den så går i stykker har jeg like fullt alle mine rettigheter i behold, så lenge min modifisering ikke er årsak til at routeren tok kvelden.

 

Risikoen for TS er vel her at det er lettere for selger å påstå at TS selv er årsak til feilen, da utstyret har vært "tuklet med". Imidlertid kan jeg ikke se at dette skulle ha noen innvirkning så lenge det bevises at feilen på routeren ikke er en årsak av TS sin inngripen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Litt av problemet her kan bli at trådstarter har vært og tuklet med komponenter som direkte har en innvirkning på problemene han opplever. Dvs antennene.

 

Er dette innenfor 6 måneder fra kjøp så er det butikken som må sannsynliggjøre at evnt mangler det blir reklamert på er selvforskyldt. Og det er jo her veldig enkelt. Trådstarter har byttet antennene og modifisert dekselet. Antenner som ikke er ment til at kundene selv skal kunne bytte ut.

 

Men det hevdes også at mange andre har tilsvarende problem, og at det er dokumentert HW-feil på disse routerene. Det hadde vært interessant å vite produsent/modell samt sett disse linkene. Det kan jo styrke trådstartes sak med å sannsynliggjøre at feilen var der før kjøp.

Lenke til kommentar

Om man har herpa produktet kosmetisk eller ikke burde ikke ha noe å si for om forbrukeren "har rett til ombytte eller heving av kjøp".

Jeg kan kjøpe meg en router og lakke denne rosa og sette på tusen klistremerker. Om den så går i stykker har jeg like fullt alle mine rettigheter i behold, så lenge min modifisering ikke er årsak til at routeren tok kvelden.

 

Risikoen for TS er vel her at det er lettere for selger å påstå at TS selv er årsak til feilen, da utstyret har vært "tuklet med". Imidlertid kan jeg ikke se at dette skulle ha noen innvirkning så lenge det bevises at feilen på routeren ikke er en årsak av TS sin inngripen.

Problemet oppstår jo når selger må kaste routeren fordi noen har borret et hull midt i den, og dermed ikke kan selge den videre som B-vare. Dobbelt tap for butikken med adnre ord, som de selvsagt ikke gidder.

Ikke får de penger fra noen produsent som i hvert fall ikke godtar slikt, spesielt med tanke på at produktet (i produsenten sine øyne) ikke er defekt på noen måte.

Lenke til kommentar

Om man har herpa produktet kosmetisk eller ikke burde ikke ha noe å si for om forbrukeren "har rett til ombytte eller heving av kjøp".

Jeg kan kjøpe meg en router og lakke denne rosa og sette på tusen klistremerker. Om den så går i stykker har jeg like fullt alle mine rettigheter i behold, så lenge min modifisering ikke er årsak til at routeren tok kvelden.

 

Risikoen for TS er vel her at det er lettere for selger å påstå at TS selv er årsak til feilen, da utstyret har vært "tuklet med". Imidlertid kan jeg ikke se at dette skulle ha noen innvirkning så lenge det bevises at feilen på routeren ikke er en årsak av TS sin inngripen.

This^

 

Forbrukerkjøpslovens §18 sier bl.a. at

Hvis ikke noe annet bevises, skal en mangel som viser seg innen seks måneder etter risikoens overgang, formodes å ha eksistert ved risikoens overgang. Dette gjelder likevel ikke dersom formodningen er uforenlig med varens eller mangelens art.

Så lenge ruteren er innenfor seks mnd er det selgers ansvar å bevise at kjøpers modifikasjoner er årsak til mangelen. Ellers vil han enten få reparert ruteren, eller, dersom reparasjon er ulønnsomt, få ombytte. Jeg heller mot sistnevnte, da rutere stort sett er såpass finelektroniske (og rimelige) at det neppe finnes noen reparasjonsrutiner for slike.

 

La oss si det på en annen måte.

jeg kjøper en bil av deg, motoren skjærer seg, jeg knuser så alle vinduene på den og sprayer et stort hitlerkors på panseret, så reklamerer jeg og sier motoren virker ikke, ville du godtatt reklamasjonen?

Igjen: så lenge vinduene og hitlerkorset ikke er årsaken til motorhavariet har man ikke så mye valg. Og, igjen: så lenge bilen kan repareres, vil kunden få tilbake akkruat den samme bilen med de knuste vinduene, hakekorset, og ny motor. Kan den ikke det vil den kondemneres, og da har det fint lite å si hvordan den ser ut.

 

Man mister ikke sin rett til å reklamere på en vare bare fordi varen ser stygg ut. Noen stickers, riper og flekker på en laptop er eksempelvis ikke nok i seg selv til å kunne hevde at kunden ikke har krav på ny harddisk dersom den gamle har tatt kveld :)

Lenke til kommentar

Mye av spørsmålet her er vel strengt talt om det er noe som helst feil med produktet, eller om det er reparerbart.

 

For det høres jo rimelig standard ut, at det er ganske dårlig over sånne avstander inne (kommer litt an på vegger og slikt). Spesielt i nyere bygg så er det ekstra problematisk, pga vanvittig med isolasjon som absorberer alt av radio/mikrobølger.

Greit nok, det hørtes ikke BRA ut, men er det en feil med produktet? Det høres i hvert fall ikke umiddelbart slik ut.

Om man da i tillegg senker varens verdi ved å ødelegge den rent utseendemessig, så stiller man ikke akkurat sterkere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om man har herpa produktet kosmetisk eller ikke burde ikke ha noe å si for om forbrukeren "har rett til ombytte eller heving av kjøp".

Det kan være greit å lese hele forbrukerkjøpsloven, og ikke bare de punkter man mener støtter sin egen sak.

 

§ 29. Retting og omlevering (avhjelp)

Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader.

 

Les spesielt siste setning. Hvis kunde har borret hull i routeren, eller endret den kosmetisk på en annen måte, så får ikke forhandler nødvendigvis solgt denne routeren som B-vare selv om den blir reparert. Hele kjøpet blir derfor et tap i seg selv for forhandler, og derav en urimelig kostnad.

 

Med andre ord har han ikke rett til ombytte eller heving, så lenge gjenstanden kan repareres. Han har imidlertid rett til å få gjenstanden reparert (så lenge han ikke har ødelagt annet enn dekselet), men ombytte kun hvis reparasjon ikke lønner seg eller er umulig, og heving kun hvis retting og ombytte er umulig.

Endret av Schwarzwald
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...