Jump to content
Billy Bob

Bilde-Quiz - Gjett bilen!

Recommended Posts

Vanskelig vinkel, men jeg ser en Ferrari-logo, så tipper på det, selv om det kan kanskje være en Lamborgini også?

Lyktene stemmer ikke tror jeg, men jeg tenkte uansett på Maserati 5000 GT Bertone. Uansett er det vel 60-tall. Er Ferrari-logoen der for å villede eller er det hint om motorprodusent eller noe?

Fulgte Bertone-følelsen og googlet litt. Så nå er jeg rimelig sikker på at det er en ASA 1000 GT fra 1967. Vet har ikke lest stort rundt hvordan Ferrari er involvert, men motoren er basert på en Ferrari-motor og Bertone har skulptert bilen. Høres ut som en spennende bil. Skivebremser rund baut.

Edited by SecoY

ASA 1000 GT er korrekt.

post-51414-0-39214300-1552169903_thumb.jpg

Den ble ganske riktig designet av Bertone. Opprinnelig var det meningen å lansere den som en Ferrari, men da den var ferdig utviklet ble det en ombestemmelse og bilen ble lansert som et eget bilmerke. Ferrari-merket hører derfor egentlig ikke til på bilen, selv om den altså ble konstruert av Ferrari. Rekkefireren på bare 1032 cm³ ga hele 97 hk og toppfarten var 190 km/t, veldig respektabelt for en bil som ble lansert i 1964. Bilen hadde gitterrørramme og skivebremser på alle hjul. Den var i produksjon til 1967.

Din tur.

Jeg har det litt travelt og får ikke til så mye med mobilen, så om noen kjenner seg kallet er det bare å hive ut et forslag. Kommer ingenting skal jeg få det til i morgen.