Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilde-Quiz - Gjett bilen!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei. Dette er et mye sjeldnere bilmerke enn Vauxhall eller Lotus. Bilmerket produserte biler i bare fem år. Den avbildete modellen ble produsert i ca 650 enheter, og dette var merkets nest mest produserte modell. Det finnes minst 1 bil fra dette merket på norske skilter, jeg har selv sett den på nært hold.

Lenke til kommentar

Litt mer om bilen, for å hjelpe dere på vei:

Modellen ble produsert fra 1958 til 1959. Motoren var en 0,5-liters 3-sylindret luftkjølt totakter på 30 hk som drev forhjulene. Takket være plastkarosseri som ga en vekt på bare 350 kg ga dette en akseptabel toppfart på 145 km/t (bra for sin tid). Bilen fantes også i coupeversjon, men den ble det kun bygd 16 stykk av. I følge produsenten kunne den også leveres som 4-seter, men da var det nok svært trangt i baksetene.

 

Forparten på bilen ble dessuten brukt i en snarlik modell (i hvert fall sett forfra) som ble produsert fra 1959 til 1960. Denne ble levert med en 328 cm³ tosylindret motor på 18 hk som via en firetrinnskasse drev forhjulene. Man kan kanskje tro at denne ville gå som sirup, men takket være enda lavere vekt (via et triks som undertegnede har stor sans for) var toppfarten på denne modellen akseptable 100 km/t. Over 1800 ble bygd av denne modellen, dette var merkets mest populære modell.

 

Fyren som grunnla dette bilmerket hadde forresten samme etternavn som en berømt fantasiagent, men nei, bilmerket var ikke oppkalt etter grunnleggeren. Men forbokstaven i bilmerket er i det minste lik med forbokstaven i etternavnet hans.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...