Gå til innhold

– Startmenyen vender tilbake i Windows 8.2


Anbefalte innlegg

Jeg sitter på begge delene (touch / no touch ), og sånn sett føler jeg at det hadde blitt enda mer kaos om man hadde alt for store forskjeller mellom grensesnittene...

Er Windows 8 mer intuitivt når man bruker fingrene og Modern Ui? Ja.

Fungerer Windows 8 dårligere når man bruker musen enn fingrene i Modern Ui? Ja.

 

Men i samme slengen så er ikke oset umulig å bruke med mus, det fungerer faktisk fint , men man legger merke til at det har vært optimalisert til touch og det burde vært brukt enda mer tid på å finpusse det til brukerne som har lang fartstid med Xp , Vista , Windows 7.

 

Desktop bruk og vanlig programbruk er jo nøyaktig likt Windows 7 så det er ikke noe problem i det hele tatt, bruker du også mye tid i desktop og er lite innom menyene legger man knapt merke til mangelen på den gamle menyen.

Da tror jeg ikke du har sitti med remote drift av f.eks windows 2012 servere over rdp fra en arbeidstasjon med flere skermer på windose 7 og tastatur + mus . Gjerne vmware inne i bildet også. Slik at hot corners er utilgjengelig/ikkd alltid fungerende.

 

Start meny i desktop på remote maskin , høyreklikk og velge manage computer blir fort tungvint i slikt scenario med metro på remote maskiner og man skal rote frem charms meny o.l.

 

 

Jeg bruker selv metro ui mye ifb med underholdning - nett browsing - lese aviser og liknende.

Mens produktivitet krever desktop med multiple vinduer man ser/jobber i parallelt og det er forstyrrende å måtte avbryte med fullskjerms flise program meny. Derfor lille start knapp meny med link til run og cmd og control panel uten å forlate desktop.

 

Ingen kan komme å påstå at i enkelte jobb situasjoner at metro fullskjerms ui på en 27" skjerm , eller med to eller tre skjermer ikke er mongo og lite produktivt.

 

Blir også litt kvalm og sjøsjuk av mye grafisk flip effekt på store skjermer.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slik det jobbes her er det typisk bruk av Nettleser , Gimp / annet lignende , Openoffice , Picasa det går på mens man har kanskje 2-3 bilder åpne (max). Ikke det mest krevende , men nok til at man fyller en skjerm eller må alt tabbe mellom programmene.

 

For meg så har ikke arbeidsmåten endret seg siden Windows 7 i særlig grad, men kan se for meg problematikken du påpeker syar2003 uten at jeg har vært borti det selv.

Lenke til kommentar

flere av argumentene er jo direkte kopi av dem vi bruker mot metro

at de bl.a krever unødvendig mange tastetrykk/ museklikk for utføre funksjonen

 

selv om dere ikke tror meg så har jeg sett endel brukergrensesnitt opp gjennom årene

Windows startmenyen er en av de bedre

Det samme kan man si om dialogboksene fra versjonene før windows 8 metro ( desktop modusen er for lik Windows 7 )

 

I den grad man trenge noen justeringer så er det småting

Dette tenkte ikke Microsoft på i stedet kom de med noe som er en mellomting mellom en meny og en dialogboks når de skulle laga en "start-meny " for metro

 

Her snakker jeg utelukkende om utseende

 

en ting som det ikke var tenkt på før metro var at de fleste var fornøyd med den gamle startmenyen, . resten godtok den uten særlig med protester

 

Når så metro kom ble problemstillingen snudd på hodet

Det er bare noen få som egentlig liker metro, de flest godtar den under tvil , mens resten nekter å bruke den så lenge det går

 

 

Det sies at man må vende seg til nye arbeidsmetoder

Hva var galt med de gamle innlærte og effektive metodene man hadde før ?

 

En ting så man ofte glemmer er plassen den tar , samt at den i utgangspunktet ikke var gjennomsiktig.

jeg skriver dette fordi det kommer situasjoner der man har behov for se hva som er på skjermen samtidig som man bruker menyen.

Av en eller anen grunn virker det som de som er glad i metro ignorerer den problemstillingen

 

Så gå for pc os som utgangspunkt har Microsoft laget et os med små skjem brukergrensesnitt.som er bare tull på normale og store skjermer

her er det også direkte til hinder i arbeidet

 

En påstand om windows 8 som ikke er bevist enda , er at man slipper metro menyen hvis man jobber i deskttop modus .

jeg ønsker å få det bekreftet eller avkreftet

 

Nå skal det sies at jeg ikke brukte modern UI så lenge før jeg skiftet til start8, men etter det jeg lærte når jeg brukte det på min 24" så er det nærmest umulig. For å oppnå dette må man bruke enorme mengder ikoner på skrivebordet og hyppig bruke charms for søkefunksjoner. I win 8.1 er det for øvrig også mulig å høyreklikke på start knappen for å få opp noen ekstra valg, men jeg ser fortsatt ikke hvordan det kan gjøres uten start skjermen. Selv om man klarer å bruke det så vil det være svært ineffektivt sammenlignet med den klassiske menyen.

 

Edit: Leste feil på sitatet til Molvado så da er svaret mitt fjernet :)

Endret av Rainmaker91
Lenke til kommentar

 

 

Desktop bruk og vanlig programbruk er jo nøyaktig likt Windows 7 så det er ikke noe problem i det hele tatt, bruker du også mye tid i desktop og er lite innom menyene legger man knapt merke til mangelen på den gamle menyen.

 

Det er sant, alt som ikke blander inn metro nå (dvs det du gjorde i start-menyen før og widgets), fungerer omtrent som før, alt som blander inn metro er mere dritt. Og man tvinger seg jo til å bruke den type ting mindre, fordi det er så dysfunksjonelt nå. Men hva så? Det er ikke akkurat noe argument i hverken Win8 eller metros favør "i sum bare litt værre enn forrige versjon", "metro, ikke så ille sålenge du holder deg unna".

 

AtW

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...