Gå til innhold

For høy volt? (i7-4770k) OC


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har overklokket cpuen min til 4.5Ghz og har 1.35V men den har max 75c på stress test med 100% load og kjører stabilt? Har tilogmed gamet BF4 i flere timer (8+) og er på maks 60c. Prøvd 4.6 og men da kræsja den hele tiden. Har også prøvd litt mindre enn 1.35V og da kræsja den.

 

Men er 1.35v for høyt? Har prøvd å sette CPU offset til 0.001 og hatt static med 1.28 men da starta ikke PCen. Men tempraturene er jo så lavt? Bør jeg heller sette ned OC og ha lavere volt for å unngå forkortning av levetiden på CPUen?

 

Takker for all hjelp!

 

PC:

 

z87 fatal1ty killer hovedkort

i7-4770k @ 3.5ghz (OC til 4.5Ghz med 1.35v)

Asus Geforce GTX 760 2GB SLI

8GB RAM

Cooler master seidon 120m vannkjøler (og 3 fractal silent vifter)

Endret av Haltvire77
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1.35 v er ikke for høyt så lenge kjøleren klarer å holde temperaturene relativt lave. Men jeg syns det hørtes veldig mye ut for 4.5ghz. Forsøkt å senke volten?

 

Alle chipper har denne dritt "veggen", en treffer før eller siden. Det betyr at volten må økes betraktelig for å komme til neste nivå. I ditt tilfelle må du kanskje opp mot 1.38/1.39, for å nå 4.6ghz.

Lenke til kommentar

1.35 v er ikke for høyt så lenge kjøleren klarer å holde temperaturene relativt lave. Men jeg syns det hørtes veldig mye ut for 4.5ghz. Forsøkt å senke volten?

 

Alle chipper har denne dritt "veggen", en treffer før eller siden. Det betyr at volten må økes betraktelig for å komme til neste nivå. I ditt tilfelle må du kanskje opp mot 1.38/1.39, for å nå 4.6ghz.

Ja den kræsjer med bare litt under. Men hva mener du med ratio og frequency? Må de være på samme, eller kan jeg ha frequency på 4.5Ghz og ratio på 4.3ghz f.eks? Hva er forskjellen?

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke bare låse uncore på 35 f.eks og rammen på 1600mhz for å se hvor langt du kommer da?

Må vel være bedre enn å fomle i blinde mener jeg. Så kan du jo dra opp uncore og minnet senere. Da har en litt mer kontrollen på hva som skjer :)

Endret av otl
Lenke til kommentar

Hvorfor ikke bare låse uncore på 35 f.eks og rammen på 1600mhz for å se hvor langt du kommer da?

Må vel være bedre enn å fomle i blinde mener jeg. Så kan du jo dra opp uncore og minnet senere. Da har en litt mer kontrollen på hva som skjer :)

^

 

 

Hvilke stress tester kjører du, og hvor lenge?

1.35v høres veldig høyt, og temperaturene du får virker veldig lave med tanke på volt innstillingene

Lenke til kommentar

^

 

 

Hvilke stress tester kjører du, og hvor lenge?

1.35v høres veldig høyt, og temperaturene du får virker veldig lave med tanke på volt innstillingene

 

Prime kjører jeg ikke. Prøver litt Aida64 og slike tester. Så kjører jeg x264 benchmark loop med 50 runder pass 2. Så bruker jeg maskinen til det vanlige jeg bruker maskinen til. Den tech arp x264 benchmarken er veldig krevende.

 

Det er nå de testene jeg kjører. Men jeg har hverken 4770k eller 1.35v. Hvilke tester TS kjører har jeg ikke snøring på :) Men enig med at tempen hans er lav til så høy volt. Men kommer jo helt an på testen selvfølgelig..

Endret av otl
Lenke til kommentar

Stiller meg også litt tvilende til kombinasjonen [email protected] og 75grader maks. Jeg har h100i, ikke IHS, og kommer over 90 grader i korte perioder i Aida med alt over 1.3v.

 

Ang OC: Viktig å sette opp SA. Jeg kunne gå endel ned på vcore ved å sette SA høyt. [email protected]

Jeg vet det høres tvilende ut, men jeg har testet med både intel extreme utility, core temp 1.0, sjekket bios og alt. Så ja er ganske utrolig. Så det jeg lurer på egentlig er om siden tempen min er såpass lav, så er det greit å ha 1.35v?

Lenke til kommentar

Se her, bilde av når jeg har tatt en test. Nå har jeg satt ned til 4.4Ghz og 1.29v men tempen er fortsatt noe samme, ca. 5 grader forskjell. (Og ja, har adaptive nå, ikke static, men det var bare for å vise. Og tempen er det samme selv etter mer enn 5 min)

post-296436-0-05719800-1386631209_thumb.png

Endret av Haltvire77
Lenke til kommentar

Se her, bilde av når jeg har tatt en test. Nå har jeg satt ned til 4.4Ghz og 1.29v men tempen er fortsatt noe samme, ca. 5 grader forskjell. (Og ja, har adaptive nå, ikke static, men det var bare for å vise. Og tempen er det samme selv etter mer enn 5 min)

Viser ikke core voltage der 1.2V?

Lenke til kommentar

Se her, bilde av når jeg har tatt en test. Nå har jeg satt ned til 4.4Ghz og 1.29v men tempen er fortsatt noe samme, ca. 5 grader forskjell. (Og ja, har adaptive nå, ikke static, men det var bare for å vise. Og tempen er det samme selv etter mer enn 5 min)

Prøv og sett manual volt til din ønskede volt, og kjøre prime95 small fft mens du bruker Realtemp og CPU-Z til og sjekke resultat osv.

 

Anbefaler og at du kjører prime i minst 6 timer for og sjekke at det er smålig stabilt, husk og ha static manual volt når du kjører prime, det har en tendens til og overtrekke volt hvis du kjører adaptive mode og prime.

Lenke til kommentar

Prøv og sett manual volt til din ønskede volt, og kjøre prime95 small fft mens du bruker Realtemp og CPU-Z til og sjekke resultat osv.

 

Anbefaler og at du kjører prime i minst 6 timer for og sjekke at det er smålig stabilt, husk og ha static manual volt når du kjører prime, det har en tendens til og overtrekke volt hvis du kjører adaptive mode og prime.

 

Dette behøver en ikke å gjøre.

Endret av otl
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Dette behøver en ikke å gjøre.

Det er jo en av de letteste måtene for og sjekke ut om overklokken din faktisk er stabil under press, om du dog aldri kommer til og møte slik belastning under normal bruk, men bedre og være sikker på klokken er stabil en og kjøre en 5min stresstest og forvente det skal være stabilt.

Lenke til kommentar

Det er jo en av de letteste måtene for og sjekke ut om overklokken din faktisk er stabil under press, om du dog aldri kommer til og møte slik belastning under normal bruk, men bedre og være sikker på klokken er stabil en og kjøre en 5min stresstest og forvente det skal være stabilt.

 

Altså, du er ikke sikker på at den er stabil uansett. Sett de som har primet og fyrer opp ett spill, rett til bsod. Min prosessor har kjørt alt stabilt så langt. Heller ingen som har pratet om en 5 min stresstest, er det det eneste alternativet til Prime? 5 minutter? Hva med å advare TS mot hva som skjer når han begynner å prime? Du ser jo hva han har av innstillinger. Ei heller ett eneste ord om temperatur har du nevnt, som han burde holde seg under.

 

Selv kan jeg prime ved 4.4Ghz og 1.19V, dette gir meg 90 grader, (som jeg synes er rimelig høyt), i Prime95 (27.9) ,lenger kommer jeg ikke pga varme. Ellers kan jeg kjøre den stabilt på 4.6Ghz med grei temp uten å kjøre Prime95, men det er jo heller ikke det jeg skal bruke maskinen til, å kjøre Prime95 døgnet rundt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...