Gå til innhold

Samletest: Mini-nettbrett


Anbefalte innlegg

Kva med skjermkvaliteten? Ikkje berre oppløysinga, men innsynsvinkel, fargekalibrering osv. Jamnt over har iPad vore veldig god på desse punkta.

Og kva med lydutgangen, kor mykje støy er det? Korleis er den innebygde DACen og den integrerte høgtalaren?

 

 

Det blir for dumt å berre samanlikne tekniske specs mot prisen når det faktisk ikkje berre er det første ein legg merke til som faktisk gjer at iPaden er litt dyrare enn Nexusen. Når ein først samanliknar sånn bør ein ta med dei andre faktorane og. Ikkje berre lagring, oppløysing og GHz.

Det er stort sett ingen som tester lydutgangene ordentlig, så det er ikke godt å si noe der.

 

Ellers er iPad mini bedre på ytelse, med kratigere GPU og en skikkelig rå CPU arkitektur som mer enn gjør opp for forskjellen i klokkefrekvens, mens nexus 7 til gjengjeld har en bedre kalibrert skjerm (iPad mini Retina klarer ikke å leve opp til standaren fra iPad air og iPad 4). 1GB minne kan også sies å være i minste laget for en 64 bits enhet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+981734

 

Det er åpenbart mulig - se anmeldelsen! ;)

 

Uansett: Hardware er bare en liten bit av bildet - økosystem er minst like viktig og der vinner iPad lett for alle andre enn de som er interessert i å tweake. Appene er rett og slett bedre.

Faktisk feil, på 7-8 tommer er ikke tablet spesifiserte apper en nødvendighet...

Lenke til kommentar

 

Dere har jo bommet grundig med pris-opplysningene: Dere har listet opp "fra-pris" på wifi-utgavene. "Oversikten for deg som tar med nettbrettet ut av sofaen" indikerer jo en form for 2-/3-/4G...

-Er vel bare å begynne å rydde opp i en fei før "testen" havner i tabloider landet rundt og diverse feilkjøp havner under alskens juletrær.

 

For seint. Ser "testen" har allerede blitt solgt til bl.a lokalavisa her, og dermed antakelig til resten av landets små og store aviser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kort fakta om hvorfor iPad mini med Retina er bedre enn Nexus 7:

-Større utvalg av apper

-Apple sitt eget utvalg av film, bøker og musikk (google siit utvalg av dette er ikke tilgjengelig i Norge atm)

-Bedre kamera (ikke så viktig for mange)

Tilslutt vil jeg bare si at apple har veldig god support, så hvis det skjer noen med iPaden din så er det bare å kontakte Apple eller Eplehuset

Lenke til kommentar

Når telefoner nå kommer med skjermer på mer enn 4- 5"

kan jeg ikke helt se vitsen i å kjøpe nettbrett på 7".

Mange 5 tommere, bla.a Nexus 5 og Galaxy S4 har full

HD-oppløsning og koster ca 3700 til 3900 kr.

Hvis jeg skulle velge ville jeg heller kjøpe en telefon med stor skjerm enn i tillegg å drasse på et 7" nettbrett.

Lenke til kommentar

Enn så lenge så er jo nettbrett og mobiltelefon (hvertfall for folk flest) to forskjellige produkter og produktkategorier, så selv om det nå har vært en eksplosjon av mobiltelefoner med 4,8"++ store skjermer så gir det fremdeles mye mening med nettbrett med 7-8" skjerm ettersom det fremdeles er veldig, veldig mange der ute som ikke anskaffer disse jumbotelefonene og greier seg helt fint med nettbrett på 7-8".

 

Det er jo noe med det å ha alternativer som kan tilfredsstille ethvert behov, selv så ser jeg heller ikke noe stort poeng med 7-8" stort nettbrett, for meg gir et slankt og lett 10" nettbrett mye mer mening, men samtidig så ser jeg jo at det finnes et marked for mindre nettbrett for mange der ute. Samtidig så er jeg en av de som aldri kunne tenke meg å drasse rundt med en 5,0+ stor telefon i lomma så jeg havner jo sånn sett på begge ender av skalaen og kan sånn sett ikke se meg igjen i det du sier.

 

De som gjør rundt med mobiltelefoner som Samsung Galaxy Note 3, Sony Xperia Z Ultra osv har neppe noe behov for et nettbrett på 7,0", men det er fremdeles veldig mange der ute som foretrekker litt mer kompakte og håndterlige mobiltelefoner som gjerne kunne ønske et litt mer kompakt nettbrett som supplement så markedet eksisterer jo. Det er ikke bare bare for folk å erstatte mobilen med et dråg av en telefon på type 5,5"+ da det fort blir for uhåndterlig og mange behandler mobil og nettbrett som to separate produkter og løsninger selv om fler og fler etterhvert begynner å gå for en slags kombinasjon iform av svære mobiltelefoner.

Lenke til kommentar

Enn så lenge så er jo nettbrett og mobiltelefon (hvertfall for folk flest) to forskjellige produkter og produktkategorier, så selv om det nå har vært en eksplosjon av mobiltelefoner med 4,8"++ store skjermer så gir det fremdeles mye mening med nettbrett med 7-8" skjerm ettersom det fremdeles er veldig, veldig mange der ute som ikke anskaffer disse jumbotelefonene og greier seg helt fint med nettbrett på 7-8".

 

Det er jo noe med det å ha alternativer som kan tilfredsstille ethvert behov, selv så ser jeg heller ikke noe stort poeng med 7-8" stort nettbrett, for meg gir et slankt og lett 10" nettbrett mye mer mening, men samtidig så ser jeg jo at det finnes et marked for mindre nettbrett for mange der ute. Samtidig så er jeg en av de som aldri kunne tenke meg å drasse rundt med en 5,0+ stor telefon i lomma så jeg havner jo sånn sett på begge ender av skalaen og kan sånn sett ikke se meg igjen i det du sier.

 

De som gjør rundt med mobiltelefoner som Samsung Galaxy Note 3, Sony Xperia Z Ultra osv har neppe noe behov for et nettbrett på 7,0", men det er fremdeles veldig mange der ute som foretrekker litt mer kompakte og håndterlige mobiltelefoner som gjerne kunne ønske et litt mer kompakt nettbrett som supplement så markedet eksisterer jo. Det er ikke bare bare for folk å erstatte mobilen med et dråg av en telefon på type 5,5"+ da det fort blir for uhåndterlig og mange behandler mobil og nettbrett som to separate produkter og løsninger selv om fler og fler etterhvert begynner å gå for en slags kombinasjon iform av svære mobiltelefoner.

 

Eller sagt med med færre ord: Folk kjøper sko fra str 32 til 47, biler med både to og fire dører, båter fra 16 til 140 fot.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva Asus / Google Nexus 7 2013 vs iPad mini med retinaskjerm angår så var det mange merksnodige kommentarer her, spesielt de som mener at Nexus 7 2013 gir deg bedre maskinvare til en lavere penge må vell nesten ta seg en bolle? Alle tester av iPad mini med retinaskjerm sin Apple A7 SoC (CPU+GPU) viser jo at den har et ganske så greit overtak når det kommer til maskinvarekraft og rå ytelse. Så på hvilken måte vil dere definere Nexus 7 2013 som bedre når det kommer til akkurat maskinvaren? iPad mini med retinaskjerm har vell stortsett testet best på det meste utover dette også, alt fra volum og lydkvalitet på stereohøyttalerne, innebygget DAC + amplifier, bilde og videokvalitet på kamera både foran og bak osv osv.. På skjerm så stiller jo begge knallsterkt, men Nexus 7 2013 drar det lengste strået når det kommer til fargespekter etter det jeg har lest i tester. På opplevd batterilevetid så stikker vell også iPad mini med retinaskjerm av med seieren, og det er jo to nokså forskjellige brukeropplevelser med en 7,0" 16:10 vs 7,9" 4:3 skjerm og før noen skyter inn at 16:10 gir mye mer mening til multimedia så er det vell engang sånn at på grunn av 7,0" vs 7,9" så vil du, selv med 4:3 på iPad mini med retinaskjerm ende opp med et fysisk større området om du ser på 16:9 materiale på en iPad mini kontra Nexus 7 når alt kommer til alt, og sort bar over og under ender du opp med på begge to uansett. For meg personlig føler jeg 16:10 blir veldig smalt på fattige 7,0", men det er nå bare min og min personlige mening.

 

 

Også har vi jo dette med iOS vs Android som alltid vil være en uendelig diskusjon, og handler jo mye om hvilke forventninger og krav man har til økosystemet og systemet. Er du en som elsker din Android mobiltelefon, elsker det åpne systemet, elsker å kunne tweake hver minste lille detalj etter ditt eget ønsket osv osv.. så sier det jo seg selv hva som blir det logiske valget. Er du en som elsker din iOS telefon, liker det skreddersydde, sømløse og godt optimaliserte systemet og brukeropplevelsen, er av de som vil at ting skal fungere optimal med minimalt med fikling og dilldall så vil jeg nå påstå at iOS vil være det logiske valget. Det blir litt som å sammenligne fugl og fisk for når alt kommer til alt så vil jo en som elsker det Android representerer stortsett aldri like eller foretrekker iOS, akkurat som en som elsker det iOS representerer stortsett aldri vil like eller foretrekke Android og sånn sett så blir det jo en uendelig interessekonflikt som ingen ende vil ta uansett hvor mye man diskuterer frem og tilbake.

 

 

Kan jo bare skyte ut der at mye av grunnen til at jeg foretrekker iOS, spesielt på nettbrett skyldes ikke selve tilgangen på applikasjoner (apps) osv osv.. Men det faktum at de fleste apps rett og slett har en tendens til å ikke bare se bedre ut, men også oppføre seg bedre. Det virker rett og slett bedre optimalisert, det yter bedre, flyter bedre og har et UI design som for meg er mye mer tiltalende og spesielt på nettbrett så føler jeg at veldig, veldig mange apps til Android sløser noe vannvittig med plassen og utnytter denne ytterst dårlig.

 

 

Et annet flittig brukt argument som går igjen er jo pris, og her er jo utvilsomt Nexus 7 2013, som Nexus 7 før den utrolig attraktiv og seiler vell opp som det nettbrett som gir utvilsomt "mest for pengene" når alt kommer til alt. Du får et usedvanlig solid og flott nettbrett til en veldig god pris, det kan nok ingen benekte. Men så var det jo dette med prisvurdering og hvor stor innflytelse denne skal og burde ha i en anmeldelse og sammenligninger som dette her da. Jeg er en av de som mener bestemt at pris aldri skal ha noe utsalg på en vurdering av et produkt, om ikke prisen er noe helt hinsides og gjør at produktet burde vurderes ut fra helt andre kriterier osv.. For hvem er det som egentlig skal foreta seg denne prisvurderingen, er det oss som forbrukere som skal anskaffe produktet utifra vår egen økonomi og interesse, eller er det sider og nettverk som Tek.no basert på hva de tror og mener om tema?

 

Spør du meg så skal ikke pris ha noen betydning, tester og sammenligninger skal utelukkende ta for seg kvaliteten og brukeropplevelsen til produktene og i sammenligninger og lister som dette skal de rangeres utifra hvem som er blitt vurdert best og ingenting annet. Det må være opp til sluttbruker og oss som potensielle kunder å vurdere om alternativ nr1 er verdt den eventuelle ekstra prisen kontra alternativ nr2 osv osv.. og ikke de som står bak testene, sammenligningene osv.. For hvis du har et nettbrett som koster 3'000kr som vurderes til være det nest beste av de alternativene som er testet, det taper mot det beste alternativet på endel punkter men det viser seg riktignok at alternativet som er vurdert til å være det beste produktet koster hele 9'000kr som sånn sett vil være en temmelig hard nøtt for mange å svelge tatt prisforskjellen i betraktning så forandrer jo det uansett ikke på det faktum at det var nettopp det produktet som ble testet og vurdert som det beste, den høye prisen tatt i betraktning eller ei. Så får det bli opp til Ola og Kari Nordmann å vurdere om de er villige til å betale over dobbel pris for dette produktet eller ei, det blir så definitiv feil spør du meg å vurdere et produkt og rangere det høyere i en slik sammenligning utelukkende basert på pris om det andre produktet i utgangspunktet blir sett på som det bedre produktet. Det gjør slike sammenligninger temmelig meningsløse for det gir et slags vrangforestilling at det rimeligere alternativet er et bedre produkt, selv om det strengtatt ikke er det.

 

 

Sånn sett så syntes jeg ikke prisen til Nexus 7 2013 skal ha noen betydning for listen, men den kan jo gjerne få et slags "mest for pengene" stempel eller noe i den duren bare for å få frem at den gir veldig mye for pengene, men den burde ikke rangeres høyere med det som grunnlag. Dette er vell mye av grunnen til at man ofte kategoriserer slike lister, sammenligninger osv i forskjellige prisklasser for å få differensiert og gjort ting litt mer ryddig. Nå er jo ikke prisforskjellene og prisene her så banale så jeg vil ikke si at det er noen nødvendighet eller noe poeng her, men poenget mitt er at hvis tester og sammenligninger alltid skal ta høyde for pris så vil det gi et veldig skjevt bilde som alltid vil vurderes forskjellige fra hver enkel sin økonomi og hvor mye de er villige til å legge i et slikt produkt. Sånn sett så vil det jo alltid være veldig vanskelig for TV-er i prisklassen 18'000kr+, og PC-er i prisklassen 11'000kr+ sliter voldsomt med å hamle opp med rimeligere alternativer da det alltid vil være de som mener at forskjellen i kvalitet ikke gjenspeiler økningen i pris, men dette er jo noe som må vurderes av den potensielle kunden og ikke av testene i seg selv. Den TV-en med best bildekvalitet skal rage øverst i tester og sammenligninger av de beste TV-ene osv osv uavhengig om den gir mer eller mindre for pengene enn et par andre alternativer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Tja, bruker ios7 mer enn 32 bits til å adressere minnet? Ingen naturlov at det er en sammenheng mellom minneadressering og cpu-bredde.

Anandtech testet iOS 7 64 bit vs 32 bit i en rekke mer eller mindre realistiske brukssituasjoner og fant at med 64 bits OS brukte man stort sett 20% til 30% mer RAM.

Lenke til kommentar

Synes faktisk Nexus 7 2013 fortjener plassen den har fått. Bare synd det ikke er minnekortleser!

 

 

Her er det versjonen med 32 GB du bør gå for. Mange lever greit med halvparten så mye lagringsplass, men med tanke på at Nexus 7 ikke støtter minnekort, og at prisforskjellen knapt er større enn det et godt MicroSD-kort på 16 gigabyte koster, kan dette bli penger du angrer på at du sparte.

Det kan jeg trygt skrive under på! Angrer som bare det! La Spotify få tilgang til lagringsplass og alt går til helvete, får beskjed om at du ikke kan installere noe fordi du ikke har mer plass. Spotify går helt berserk, og du kan ikke stoppe galskapen en gang. Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981734

 

...jo. Helt annet UX-paradigme enn på 4-5" fordi arealet er veldig mye større. Skalering funker OK, men ikke bra.

Det er litt forskjell på en iOS app som ikke er laget for nettbrett og en Android app som ikke er det ettersom en Android app uansett må støtte uttallige skjermforhold mens om du lager en iOS app trenger den bare å støtte ett, derfor er skjermforholdet et helt annet på iPad og Android kommer på toppen, i alle fall på 7-8 tommer.

Endret av Slettet+981734
Lenke til kommentar

Det er litt forskjell på en iOS app som ikke er laget for nettbrett og en Android app som ikke er det ettersom en Android app uansett må støtte uttallige skjermforhold mens om du lager en iOS app trenger den bare å støtte ett, derfor er skjermforholdet et helt annet på iPad og Android kommer på toppen, i alle fall på 7-8 tommer.

Bare ett? Hva med iPad Mini, Retina, iPhone 3GS, iPhone 4 og iPhone 5?

Lenke til kommentar

Wake up epleskrotter:-<9

Testen er totalt subjektiv!

Er facebook bedre? Klin lik?

Er chrome bedre Neei (safari:-))

Er youtube bedre Neei

Er gmail bedre Neei

Er google maps bedre? Neeeei

Er google+ bedre? Neeei

Er alt dyrere selv samme spill program JA

Er det skjerm som din 20 år gamle TV (4:3 format) JA:-))

Er det umulig og "snakke med andre pc/linux/android/sonyPS" JA

 

Nei nå er det på tide og få det skikkelig frem

Apple er B vare på verdens største økosystem som

heter GOOGLE

Og en journalist som ikke vet at CONTENT IS KING

(informasjon, kart, bilder, søkemotor, filmer+++)

bør rett og slett få igjen skolepengene sine!

 

Gjentar min åpning WAKE UP

  • Liker 1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...