Gå til innhold

550D til 5D MKII ?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Lurer på om jeg skal oppgradere kamerahuset mitt fra 550D til 5D MKII. Men hvor stor forskjell er det mellom disse to? Bruker kameraet hovedsaklig til video, men det blir jo også brukt til bilder. Men hovedsaklig er jeg opptatt av video. 5D er jo et fullformat fra 2008, mens 550D er fra 2010.

 

Fint om noen kan nevne punkter hvorfor jeg skal oppgradere fra 550D til 5D!: - )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På hvilken måte ? og har den mulighet til 14bit RAW video i 2080 x 1386piksler ?

Skarpere video med mer detaljer. 5DmkII er bedre på veldig høy ISO, men GH3 har mer detaljer på lave ISO. Kameraet utnytter sensoren bedre i video, og har sånt som markant bedre autofokus til video.

 

Med Magic Lantern har man laget en del snasne hacks og features til Canon, men ut av boksen er GH3 merkbart bedre på lavere ISO.

 

Mer her:

http://vimeo.com/55060120

 

Litt med Magic Lantern:

http://vimeo.com/77268402

 

 

Se på første klipp om du ikke er enig i at det er mer detaljer i GH3-klippet.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Skarpere video med mer detaljer. 5DmkII er bedre på veldig høy ISO, men GH3 har mer detaljer på lave ISO. Kameraet utnytter sensoren bedre i video, og har sånt som markant bedre autofokus til video.

 

Med Magic Lantern har man laget en del snasne hacks og features til Canon, men ut av boksen er GH3 merkbart bedre på lavere ISO.

ja, men jeg lurte på hvordan det gruset 5D på video, en ganske sterk påstand.

 

Jeg synes 5D mkII gjør det veldig bra selv om det er 4år eldre en gh3.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Det er bedre byggekvalitet, funksjonalitet og betjening, større og lysere søker og bedre bildekvalitet.

Men - optikken er dyrere - spesielt vidvinkeloptikken, og du kan ikke bruke cropoptikk.

Vil du betale gjennom nesa for det siste lille ekstra?

Er mye av dette jeg savner på 550D, stort pluss på 5D som jeg savner på 550D er alle proff funksjonene, at den er mer vanntett og hodetelefonutgang.

Lenke til kommentar

Har standardobjektiv 18-55, 50mm F/1.8 og 70-200 F/4 USM L

50mm og 70-200 vil fungere helt som før på en 5DmkII (eller en 6D, som kanskje også er interessant?), men 18-55 vil ikke fungere på fullframe - så skal du vurdere en annen normalzoom - en 24-70 eller lignende.

Optikken vil gi et videre utsnitt på fullframe - 70-200'en vil i den vide enden være videre enn 50mm'en er på crophuset ditt i dag.

Lenke til kommentar

Du vil nok merke temmelig stor forskjell ved å oppgrader som du har nevnt. Jeg har 350D, 40D, 5DmkII og mkIII. Oppgraderingen til 5D II er den største jeg har hatt. Merker det spesielt godt på ISO egenskapene, bildekvaliteten og på lommeboken. (samt at det var vanskeligere å bruke)

 

5DmkII er et utrolig flott kamera, men det begynner å bli veldig gammeldags og jeg synes det er tungvindt og kronglete å filme med. Vurder også 6D og 70D.

Overgangen fra 5D mkII til mkIII er at mkIII er mye lettere å bruke men bildekvaliteten er nesten den samme. Det sier litt om hvor bra bildekvaliteten er på 5dmkII.

Endret av Substitute
Lenke til kommentar

50mm og 70-200 vil fungere helt som før på en 5DmkII (eller en 6D, som kanskje også er interessant?), men 18-55 vil ikke fungere på fullframe - så skal du vurdere en annen normalzoom - en 24-70 eller lignende.

Optikken vil gi et videre utsnitt på fullframe - 70-200'en vil i den vide enden være videre enn 50mm'en er på crophuset ditt i dag.

50mm og 70-200 holder for mitt bruk da jeg sjeldent bruker normalzoom:) Kanskje jeg kvitter meg med 70-200mm til noe annet :)

Lenke til kommentar

Du vil nok merke temmelig stor forskjell ved å oppgrader som du har nevnt. Jeg har 350D, 40D, 5DmkII og mkIII. Oppgraderingen til 5D II er den største jeg har hatt. Merker det spesielt godt på ISO egenskapene, bildekvaliteten og på lommeboken. (samt at det var vanskeligere å bruke)

 

5DmkII er et utrolig flott kamera, men det begynner å bli veldig gammeldags og jeg synes det er tungvindt og kronglete å filme med. Vurder også 6D og 70D.

Overgangen fra 5D mkII til mkIII er at mkIII er mye lettere å bruke men bildekvaliteten er nesten den samme. Det sier litt om hvor bra bildekvaliteten er på 5dmkII.

Har også sett litt på 6D, liker den veldig godt. Men lommeboken derimot, den gjør det ikke.

Lenke til kommentar

5d2 selges vel ikke lenger nytt i Norge, gjør den?

 

6d var på tilbud til 13k for en ukes tid siden, får det sikkert til den prisen senere en gang også.

Ser det er noen butikker som fortsatt har 5DMK2 enda, men står bare "forventet på lager om 2 uker" og sånn har det stått veeeeelig lenge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...