Gå til innhold

Noen som er gode på Olympus og ev EM1?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg ønsker å ta noen portrett med kamera i modus A, blenderprioritet.

 

Er det noen som vet om jeg likevel kan ta bilder i sort hvitt med OMD EM1?

Eller er det kun i art filter jeg kan ta bilder i sort hvitt?

 

(Er ingen fotoekspert).

 

Sånn by the way er OMD EM1 veldig positiv erfaring i forhold til EM5 og andre PEN kamera:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg har E-M5 sjølv, og der går det iallfall an. Reknar med det er same prosedyre på E-M1. Berre å setje "Picture Mode" til M(onotone). Du kan til og med velje fargefilter. (Nøytralt, gult, oransje, raudt, grønt.)

(Eg sjekka. Det er slik på E-M1 også. Sjå side 68 i manualen.)

Endret av skrytebane
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Personlig tar jeg kun bilder i RAW, og gjør evt. sorthvitt-konverteringer i etterbehandlingen. Lightroom er ganske ålreit til dette, men om man ønsker enda flere avanserte funksjoner er Silver Efex Pro 2 noe jeg benytter mye til sorthvitt-konvertering og virkelig varmt anbefaler.

 

Om du kun vil benytte deg av jpg, fungerer det fint med "Monotone" som picture modus, som nevnt over her. Du kan i midlertid ikke gjøre om en .jpg du allerede har tatt i sorthvitt til farger, så jeg anbefaler egentlig å minimum ta bilder i jpg+raw, slik at du også har originalfilene. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eg har E-M5 sjølv, og der går det iallfall an. Reknar med det er same prosedyre på E-M1. Berre å setje "Picture Mode" til M(onotone). Du kan til og med velje fargefilter. (Nøytralt, gult, oransje, raudt, grønt.)

 

(Eg sjekka. Det er slik på E-M1 også. Sjå side 68 i manualen.)

Tusen takk:) Akkurat det jeg var ute etter.

Lenke til kommentar

Går det ikke an og ta bildet i både s/h og farger ?

Selvfølgelig. Med "Art bracketing" kan man ta et bilde, og så vil kameraet fremkalle de modes man vil etterpå..., enten det er "Vivid", "Neutral", "Monotone" eller "Pop Art" ... man kan velge hvilke.

 

Ekstremt mange slike muligheter på E-M1.

Liker også shadows/highligt control hvor man kan justere curves. På tumblr'n min er ca 95% av bildene direkte fra kameraet uten at de har vært innom en PC.

 

Har ikke testet ut color-creatoren noe særlig... som Rmatt nevner. Må vel nesten prøve det. Noen guide til ulike lure settings der?

Lenke til kommentar

Selvfølgelig. Med "Art bracketing" kan man ta et bilde, og så vil kameraet fremkalle de modes man vil etterpå..., enten det er "Vivid", "Neutral", "Monotone" eller "Pop Art" ... man kan velge hvilke.

 

Ekstremt mange slike muligheter på E-M1.

Liker også shadows/highligt control hvor man kan justere curves. På tumblr'n min er ca 95% av bildene direkte fra kameraet uten at de har vært innom en PC.

 

Har ikke testet ut color-creatoren noe særlig... som Rmatt nevner. Må vel nesten prøve det. Noen guide til ulike lure settings der?

Flotte uværsbilder på tumblr'n din! Jeg har bare testet color-creatoren litt. Men det virker som en kjekk funksjon i s/h. Jeg har multi funksjon som valg på Fn2 knappen. Da får man rask tilgang til shadows og highligt control, color-creator, forstørrelse av bilde/mindre fokuspunkt og bildeforhold ved å holde Fn2 knappen nede og vri på hjulet bak. Har for det meste forstørrelse som valg.

Endret av Rmatt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...