Gå til innhold

Derfor er 4D-printing spennende


Anbefalte innlegg

1D: x

2D: y

3D: z

4D: tid

5D: farge

6D: tekstur

7D: vibrasjon

8D: temperatur

9D: lysintensitet

10D: tetthet

osv.

 

Sånn kan vi fortsette, til vi lever i hundre dimensjoner. Problemet er bare at 4D og utover ikke er dimensjoner. De er nemlig egenskaper som finnes i kun ett sted i de tre andre romlige dimensjonene. Tenk deg for eksempel forskjellen på 2 og 3 dimensjoner: På et 2D plan kan man ka kun 1 verdi per x,y posisjon. I et 3D rom kan man ha uendelig antall verdier på hver x,y posisjon hvis z-aksen er uendelig lang. For eksempel kan man ha høy tetthet en plass og lav tetthet en annen, selv om x og y er den samme. Prøver man å bygge 3 dimensjoner av 2 romlige (x,y) og en temperatur så ser man at man bare kan ha en temperatur i hver x,y posisjon. Derfor er ikke temperatur en egen dimensjon. Ei heller farge, lukt, tetthet etc.

 

En dimensjon er noe som tilfører en hel akse med samtidige ulike verdier til hvert punkt i de underliggende dimensjonene.

 

Tid har vært en omdiskutert dimensjon, men jeg mener det ikke er en dimensjon fordi det kun eksisterer ett tidspunkt i hver romlige (z,y,z dimensjon) til en hver tid. Det finnes ikke flere tidspunkter samtidig i et hvert punkt. Tid er én verdi i utvikling/endring i et hvert punkt, omtrent som en konstant økende temperatur i et punkt.

 

Vi "ser" altså bare tre dimensjoner, men i følge fysikerne skal det eksistere langt flere. Antallet har vært omdiskutert og jeg har mistet helt oversikten over hvor mange som er konsensus for tida.

De øvrige dimensjonene er ikke bygd opp av farge, tekstur, vibrasjon osv...

 

oppdatert versjon: http://www.youtube.com/watch?v=zqeqW3g8N2Q

Endret av Ash of Titan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er riktig, men det er allikevel ikke en fjerde dimensjon involvert i skrivingen av objektet annet enn at skrivingen faktist tar *kremt* tid.

"Den fjerde dimensjonen i navnet sikter til at printere kan lage objekter som deretter forvandles over tid, eller som kan montere seg selv." Er altså mer enn selve skrivingen som er involvert

Lenke til kommentar

Tid har vært en omdiskutert dimensjon, men jeg mener det ikke er en dimensjon fordi det kun eksisterer ett tidspunkt i hver romlige (z,y,z dimensjon) til en hver tid. Det finnes ikke flere tidspunkter samtidig i et hvert punkt.

Det er nettopp derfor tid er en så bra kandidat for å være en dimensjon. Nemlig at hvert x,y,z kordinat har en enkelt ekstra variabel. Det er akkurat det samme med de romlige dimensjonene.

 

Tenk deg at du har kun en dimensjon med 10 verdier (en liste). Legger du til en ekstra dimensjon med 10 verdier får hver variabel 9 nye verdier og du har en tabell med 100 verdier. Legger du til enda en dimensjon på 10 verdier får de 100 verdiene 9 ekstra hver og du har en kube med totalt 1000 verdier. Legger du til den fjerde dimesjonen får i utgangspunktet de 1000 verdiene 9 nye hver, men dette er vanskelig for oss å visualiere. Hvis man heller sier at de 1000 verdiene kan ha 9 nye verdier som ikke definerer posisjon, men tid, kan man se for seg en kube på 1000 verdier der hver verdi kan endres totalt 10 ganger i stedet for å være statisk slik den er med kun 3 dimensjoner.

 

Og slik kan du fortsette... men hva slags informasjon de øvrige dimensjonene skal inneholde (den femte inneholder altså informasjon som kan endres på alle steder til alle tider) er nok litt vanskeligere.

Lenke til kommentar

Dersom dei hadde fått til å lage ein 4D-skrivar som faktisk skreiv ut i 4 romlege dimensjonar, hadde det no vore genialt. Eg ville ha skrive ut eit multivertøy: eit 4d-objekt som har 3d-prosjeksjonar som sag, hammer, forskjellige typar skrujarn og fastnøklar, osb. So måtte eg berre finne ein måte å rotere det på i den fjerde dimensjonen slik at eg fekk fram dei forskjellige projeksjonane.

Dersom eg kjøper ein 4D-skrivar, og den viser seg å ikkje skrive ut i 4 romlege dimensjonar, blir eg litt skuffa. Men dersom det dei meinte var 3 romlege dimensjonar + tid, kan det forsovidt fortsatt ha ei viss interesse. Det kjem litt an på kva rekkjevidde skrivaren har langs tidsdimensjonen. Kor langt bak eller fram i tid kan eg skrive ting?

Dersom ein skrivar ikkje er i stand til hverken å skrive 4D-objekt, eller å skrive ting utanfor notida, vil eg påstå at bruken av begrepet "4D" er marknadsføringstullprat utan substans.

Kay

Endret av KayAU
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...