Gå til innhold

Nytt modem fra Nextgentel. Inteno DG301. Problemer...


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hmm, det burde være ganske rett fram og sette de i bridge. Jeg har desvære ikke kjennskap til denne ruteren da de begynte å bruke den etter at jeg sluttet der men de hadde begynt å teste.

 

Men har du prøvd å telnete routeren? Thomsen routeren vi brukte når jeg jobbet det fungerte nesten ikke å åpne porter på uten å telnete for eks.

 

Jeg testet uten pppoe, og da kom jeg ikke på nett. Routeren fikk ikke ip.
Hvor finner jeg ut hva brukernavnet og passordet mitt er?

 

Tenker du på brukernavn og passord til pppoe? Jeg mener å huske at man skal få det første gang man får en routeren men du får det vært fall ved å ringe og spøre etter det.

Endret av Sakiko
Lenke til kommentar

Brukernavn/passord er ikke relevant... Skal ikke gjøre eller røre noe annet enn å gå til Devices under Home Network menyen, og klikke på linken nederst på sida som kommer opp, som sier noe som "Move WAN IP to connected device", eller noe i den duren.. Husker ikke ATM...:p

 

Kan være lurt å ta en restart av routeren og modemet når dette er gjort... Da skal routeren få WAN IP'en på interfacet...

Lenke til kommentar

Brukernavn/passord er ikke relevant... Skal ikke gjøre eller røre noe annet enn å gå til Devices under Home Network menyen, og klikke på linken nederst på sida som kommer opp, som sier noe som "Move WAN IP to connected device", eller noe i den duren.. Husker ikke ATM... :p

 

Kan være lurt å ta en restart av routeren og modemet når dette er gjort... Da skal routeren få WAN IP'en på interfacet...

 

Dette er ikke "ordentlig" bridge, men høres mer ut som en annen form for NAT, og kan være at i praksis vil være like stabilt (eller ustabilt) som DMZ.

 

Det er ikke mulig å pøse ut IP-pakker fra PPP og over på ethernet sånn uten videre, selv om man gjerne skulle ønske det. :) Det beste er å få den satt skikkelig i bridge, og med PPPoE-infoen lagt inn i ruteren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, og det har jo sagt tidligere; Dette multimodemet kan ikke bridges! Hvertfall ikke med nåværende FW...

 

Men det har den muligheten ved å kunne sende WAN IP'en til den tilkoblete routeren sin WAN port, så man essensielt får bridgemodus... Er ikke sikker, men NAT'ing blir også flyttet til routeren, da den nå innehar WAN IP'en og modemet trenger ikke å NAT'e WAN IP.. Det er jo imot hele prinsippet bak NAT ;)

Lenke til kommentar

Problemet med dette oppsettet er at ethernet og PPP fungerer veldig forskjellig. IP over PPP(oE) benytter ikke ARP eller nettverksmasker, fordi det er "point to point" mellom to enheter og ikke trenger det, mens ethernet er et nettverk med flere enheter.

 

For at denne "hacken" skal fungere, må modemet altså tildele ruteren en nettverksmaske på 0.0.0.0 slik at den tror den er på LAN med hele internett. Det som da skjer er at for hver eneste nye IP-adresse du kobler til, vil ruteren sende en ARP request som modemet så svarer på. Denne ARP-tabellen vil etterhvert bygge seg opp og kan gjøre ting tregt.

Endret av Scriptgutten
Lenke til kommentar

Nei nei nei........ Hvorfor blander ARP med modemet? Modemet har ingenting med ARP'ingen å gjøre... Det er routeren, sier jeg, som tar seg av all routing.. Modemet blir transparent for routeren, da modemet ikke gjør noe annet enn å være et modem!

 

Så det du sier der er helt feil! Modemet legger til en PPP header på hver pakke som går ut, ikke noe annet... Routeren gjør alt annet..

Lenke til kommentar
Kanskje litt OT, men.. Når du skal sende en IP-pakke over Ethernet, så må den adresseres til MAC-adressen til en annen enhet på samme ethernettet. (for å gjøre det enkelt sier vi enhetene koblet til samme switch)


Det første enheten som skal sende gjør, er å sjekke om IP-adressen det skal sendes til er på samme IP-subnett eller ikke, ved hjelp av nettverksmasken.


Hvis enheten har IP-adresse 192.168.0.2 og 255.255.255.0 som nettverksmaske, kan enheten altså kommunisere direkte på ethernettet med alle enheter som har IP-adresse 192.168.0.X.


Dersom det er en IP-adresse utenfor[/j] denne rangen, (som f.eks 1.2.3.4), kommer gatewayen inn i bildet, som gjerne er 192.168.0.1. Da vil enheten din sende ut en broadcast (ARP request) på ethernettet som sier "Kan 192.168.0.1 (som er satt opp som default gateway) svare med MAC-adressen sin?" Den får da svar fra gatewayen, og enheten sender IP-pakken til gatewayens MAC-adresse, og gatewayen ruter den videre ut på nettet.


Som du da ser, får du et problem når du skal tildele WAN-IPen direkte til en annen enhet, fordi denne enheten må ha en nettverksmaske, og må også først sende en ARP. Hvilken enhet skal svare, og hvordan skal du få den til å svare? Det må være modemet, og den eneste måten å få den til å svare på alt, er å sette nettverksmasken til 0.0.0.0

Lenke til kommentar

Trenger ikke å fortelle meg om grunnleggende routing/switching.... Se signaturfeltet mitt.....;)

 

Hva du ikke skjønner her, skjønner ikke jeg... Du vet hva et modem er og fungerer eller?

Modemet "bridger" det interfacet som routeren er koblet til og da får routeren WAN IP'en.. Når du sender en forespørsel som ikke ligger på nettverket ditt, så blir denne sendt til default gateway (routeren), som så sender forespørselen ut WAN porten sin.. WAN porten har også en default gateway, som den har fått via DHCP fra ISP.. WAN interfacet ditt kan f.eks ha IP adresse 100.100.100.100/24. Dens DG kan da være 100.100.100.1/24..

 

Så hvor problemet ditt ligger, fatter jeg ikke... Vi snakker L3 her, ikke L2...

Lenke til kommentar

Jeg kan være med på deler av det du sier, men det jeg vil frem til er at det går ikke an å bridge et PPP interface med et ethernet interface, i dette tilfellet blir det PPP-tilkoblingen som modemet lager, bridget med LAN-portene på modemet.

 

For å koble til nettet med NGT må man lage en PPP-tilkobling, enten det er i modemet, i ruteren, eller på PCen. Hvis man setter det i bridge uten noen PPP-tilkobling, kommer man ikke på nett.

Lenke til kommentar

PPP interfacet er modemets WAN port.. Ikke LAN porten som routeren er koblet til.. Så det er vanlig ethernet trafikk helt fram til modemets WAN port... Og denne funksjonen dette modemet har, setter LAN porten som routeren er tilkoblet, essensielt i bridge modus, istedet for at hele modemet bridges... Derfor skal man ikke endre på WAN innstillingene til routeren, da modemet fremdeles står for PPPoE enkapsuleringen..

Lenke til kommentar
Bare slapp helt av, jeg har bare diskusjon med deg fordi jeg synes det er gøy å diskutere med andre som har forståelse for nettverk. :)


IP-adressen tildeles over PPP-tilkoblingen, akkurat hva protokollen her heter vet jeg ikke, men det er ikke det samme som DHCP (men har selvfølgelig samme funksjon).


Jeg kan derfor være med på at modemet f.eks setter opp en DHCP-server som tildeler PCen det samme som modemet mottok fra PPP-forbindelsen.


Det eneste problemet med den teorien er at det ikke tildeles noen nettverksmaske over PPP-forbindelsen. Se screenshotet jeg har lagt ved fra ruteren min.


post-49670-0-30583600-1385594567_thumb.png


Likevel, om man antar at DHCP-serveren ville delt ut 255.255.255.0, så ser man at det ville ha fungert for meg å snakke med gatewayen som ligger på 80.202.98.1


Men her oppstår det et annet problem: Hva skjer når jeg skal kommunisere med naboen som f.eks har fått tildelt 80.202.98.37? Da vil PCen min tenke "aha, denne er på samme nett, vi sender en ARP", uten å få svar, og jeg vil ikke klare å kommunisere med ham.



Edit: Kan også tilføye at klienten heller ikke vil ha noen forutsetning for å ARPe seg frem til MAC-adressen til gatewayen.

Endret av Scriptgutten
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...