Gå til innhold

Kabinett til vannkjøling ATX


Anbefalte innlegg

Jeg planlegger å flytte min gamer inn i et nytt kabinett og samtidig prøve meg på vannkjøling. Jeg sikter på noe i samme klasse som Corsair Obsidian 750D.

 

I første omgang skal jeg kun kjøle prosessoren og tenker å bruke en standard 240 rad, med 2x120mm Scythe Gentle typhooon. En EK DCP 4.0 pumpe, EK Res X3 250 reservoir og diverse EK slanger, nipler og CPU blokk.

 

Jeg må ha plass til 5-6 harddisker og et optisk drev.

 

Jeg har sett på Corsairs 750D men synes det virker litt "skranglete". Vil gjerne høre fra folk som har bygget vannkjøling i dette og andre lignende kabinetter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg planlegger å flytte min gamer inn i et nytt kabinett og samtidig prøve meg på vannkjøling. Jeg sikter på noe i samme klasse som Corsair Obsidian 750D.

 

I første omgang skal jeg kun kjøle prosessoren og tenker å bruke en standard 240 rad, med 2x120mm Scythe Gentle typhooon. En EK DCP 4.0 pumpe, EK Res X3 250 reservoir og diverse EK slanger, nipler og CPU blokk.

 

Jeg må ha plass til 5-6 harddisker og et optisk drev.

 

Jeg har sett på Corsairs 750D men synes det virker litt "skranglete". Vil gjerne høre fra folk som har bygget vannkjøling i dette og andre lignende kabinetter.

 

Jeg må bare spørre: Hva bruker du 5-6 harddisker og optisk drev til? :o

Selv kasta jeg optisk på dør for 4-5 år siden, og har stort set brukt en extern disk til alt annet enn OS og spill, som ligger på en hhv 80 og 250gig ssd

 

Lenke til kommentar

Hadde NZXT 810 selv, men byttet det ut. Veldig mye plastikk.

Har dette kabinettet selv. Enig i denne uttalelsen. Vurderte vannkjøling, men la det fra meg pga. at det ble i dyreste laget i forhold til hva jeg fikk igjen vs luft. Men jeg kom så langt som til planleggings biten og merket at kabinettet ikke er så veldig optimalisert for vannkjøling som det ser ut som ved første øyekast, uten å måtte gjøre moddinger selv. Dette gjelder radiatorer både i front og i toppen av kabinettet. Halv-gjennom tenkte løsninger vil jeg si de har kommet med her. Ville sett meg etter ett annet kabinett.

Lenke til kommentar

Takker for innspill. Ser ut som om Corsair Obsidian 750D er det som passer best i min prisklasse. Ligner Arc Midi R2, men har også plass til 4 2.5" drev på baksiden. System disken min er en SSD og jeg tenker bytte ut "steam" disken min (300GB velociraptor) med en SSD etterhvert.

 

Mulig jeg sitter på gjerdet litt til og sparer til et lite LD kabinett :)

Lenke til kommentar

 

Jeg må bare spørre: Hva bruker du 5-6 harddisker og optisk drev til? :o

Selv kasta jeg optisk på dør for 4-5 år siden, og har stort set brukt en extern disk til alt annet enn OS og spill, som ligger på en hhv 80 og 250gig ssd

 

På harddiskene mine lagrer jeg data og blu ray spilleren bruker jeg til å se på blu ray filmer med. Skal nok sette opp en NAS en gang men det kom ikke med på årets budsjett :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kan i hvertfall gå god for corsair sine vannkjølings bokser. Har selv et 350D med 280mm og 240mm radiatorer i. CPU ligger vell på rett under 50 grader når jeg spiller BF4.

 

Kjører da en single loop med pumpe-cpu-skjermkort-radiator (top) - radiator(front) - reservoar- pumpe

Har ett mATX kort fra ASUS, meg den nye toppspekka i5en, og ett 660Ti kort.

 

Jeg vil absolutt anbefale et 750D, da dette er et smat kabinett, med kult design, og gode muligheter for vann. Jeg er dog usikker på hvordan det går med radiator i front, om du skal ha masse harddisker der. Jeg har bare to små SSDer i min, så da kunne jeg fjerne alt av HDD bur og lignende, og montere radiator og pumper i steden :)

EDIT: sjakka opp HW.no sin anmeldelse, og ser at man har plass til to HDD bur i bunnen, så da skal det ikke være noe problem å få plass til alt du trenger! :)

http://www.hardware.no/artikler/test-corsair-obsidian-750d/152519/2

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar

Kjøpte dette selv. kjempedigg. anbefales

Et meget gjennomtenkt kabinett som jeg selv har lyst på, men begynner å bli litt usikker. Det meste inne i maskinen blir jo ganske skjult av den veggen i front der og dermed vanskeligere å jobbe med. En annen ting, et kabinett som har disse målene: Og likevel sluker det ikke XL-ATX :( Det er ganske skuff.

Bredde 320 mm

Dybde 705 mm

Høyde 725 mm

Vekt 17,9 Kg

Er ganske massivt og trolig ikke noe man flytter på etter man har fylt opp med HW og radiatorer.

Lenke til kommentar

Et meget gjennomtenkt kabinett som jeg selv har lyst på, men begynner å bli litt usikker. Det meste inne i maskinen blir jo ganske skjult av den veggen i front der og dermed vanskeligere å jobbe med. En annen ting, et kabinett som har disse målene: Og likevel sluker det ikke XL-ATX :( Det er ganske skuff.

Er ganske massivt og trolig ikke noe man flytter på etter man har fylt opp med HW og radiatorer.

Fulltower er jo ikke ment til å være mobilt, men jeg savner noe å holde i på mange av de store kabinettene. Det er jo èn god grunn til å gå for Cooler Master. bare så synd at CM kabinettene er noe forferdelig skrot i bunn og grunn. Har hatt 3 store CM kabinett og de har alle vært full av gode ideer, men skranglete og gjennomgående dårlig byggekvalitet.

 

Virker som om alle prøver å kopiere Obsidian designen, med rene ytterflater og blytunge som er klønete å få tak i når kabinettet står under et skrivebord. Kanskje gå for en Obsidian og kjøpe noen hjul. De kabinettene har faktisk festehull for hjul :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...