Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

beste medisin mot depresjon


Strekene

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spørs på hvilken type depresjon det er snakk om. Mange depresjoner følger sykdommer som kan kureres. (F.eks. lavt stoffskifte fører ofte til depresjoner og er ikke uvanlig blant deprimerte kvinner i overgangsalderen) Andre ganger er terapi det beste. I tillegg finnes det diverse medikamenter og el-sjokk som også er en mulighet.

Å være sosial kan ofte være en god behandlingsform. Spesielt når depresjonen kommer av ensomhet.

Lenke til kommentar

Spørs på hvilken type depresjon det er snakk om. Mange depresjoner følger sykdommer som kan kureres. (F.eks. lavt stoffskifte fører ofte til depresjoner og er ikke uvanlig blant deprimerte kvinner i overgangsalderen) Andre ganger er terapi det beste. I tillegg finnes det diverse medikamenter og el-sjokk som også er en mulighet.

Å være sosial kan ofte være en god behandlingsform. Spesielt når depresjonen kommer av ensomhet.

 

Jeg har enten unipolar lidelse (depresjon uten maniske episoder) eller vanlig depresjon. For tiden så bruker jeg prozac/fluoxetn, men jeg føler jeg blir fortsatt veldig deprimert innimellom, så derfor har jeg lyst til å prøve en annen type for å se om det blir noe bedre. Jeg vil søke litt rundt på nettet angående den medisin før jeg eventuelt tar det opp med fastlegen.Så jeg trenger noen tips på hva som er bra medisin, eventuelt hva som har funket på deg?

Lenke til kommentar

http://www.reddit.com/r/leagueoflegends/comments/1o3qfh/how_league_of_legends_changed_my_life/

 

I dette tilfelle var det jo pga av den sosiale delen at spilling hjalp. Spilling kan også være en medisin mot depresjon, det tar tankene dine vekk fra det og du tenker på noe annet og engasjerer deg i spillet istedenfor. Så min anbefaling er å finne et spill du liker, og spille det. League er gjerne ikke det beste, iom at folk kan ofte være ganske frekke osv (standard internett greie). MMOer derimot er det anerledes, og de aller fleste der er ganske så hyggelige :)

Lenke til kommentar

http://www.reddit.com/r/leagueoflegends/comments/1o3qfh/how_league_of_legends_changed_my_life/

 

I dette tilfelle var det jo pga av den sosiale delen at spilling hjalp. Spilling kan også være en medisin mot depresjon, det tar tankene dine vekk fra det og du tenker på noe annet og engasjerer deg i spillet istedenfor. Så min anbefaling er å finne et spill du liker, og spille det. League er gjerne ikke det beste, iom at folk kan ofte være ganske frekke osv (standard internett greie). MMOer derimot er det anerledes, og de aller fleste der er ganske så hyggelige :)

Det er også fin hjernetrim, du får utfordret deg selv på ett intellektuelt nivå og det er veldig verdifult for de som kanskje ikke orker andre sosiale sammenkomster.

Lenke til kommentar

Unipolar og 'vanlig depresjon' er det samme.

 

Det finnes ingen 'beste medisin' mot depresjon. Det er store individuelle forskjeller og en må ofte prøve seg frem før en finner noe som virker.

 

Helsemyndighetenes anbefalinger er psykologbehandling hvis det er mild til moderat depresjon. Hvis dette ikke fører frem så kan legen legge til medikamenter.

 

http://www.helsedirektoratet.no/publikasjoner/nasjonale-retningslinjer-for-diagnostisering-og-behandling-av-voksne-med-depresjon-i-primer--og-spesialisthelsetjenesten/Sider/default.aspx

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg har enten unipolar lidelse (depresjon uten maniske episoder) eller vanlig depresjon. For tiden så bruker jeg prozac/fluoxetn, men jeg føler jeg blir fortsatt veldig deprimert innimellom, så derfor har jeg lyst til å prøve en annen type for å se om det blir noe bedre. Jeg vil søke litt rundt på nettet angående den medisin før jeg eventuelt tar det opp med fastlegen.Så jeg trenger noen tips på hva som er bra medisin, eventuelt hva som har funket på deg?

Usikkert om jeg hadde depresjon da jeg aldri fikk diagnose for det. Legen mente alt ville løse seg med medisin mot lavt stoffskifte og han fikk jo rett i det.

Jeg vil først og fremst advare deg mot å ta medisinske råd fra et nettforum, og egentlig alle som ikke er medisinutdannet, spesielt når det er snakk om medisinering.

Har du snakket med psykolog eller bare lege? Begge deler kan ofte være en fordel.

Lenke til kommentar

Nei. Alkohol vi i de fleste tilfeller forsterke en depresjon. Ikke nødvendigvis når en er full, selv om mange som er disponert for det utfører selvmord i påvirket tilstand. Hvis personen sliter med psyken så kan alkohol være med å bikke en over i feil retning.

 

Det er mange som forsøker å selvmedisinere sin depresjon (og andre psykiske plager) ved hjelp av alkohol.

 

Det er langtidsvirkningene av alkohol, både farmakologisk på hjernen og psykologisk på en selvbilde og mestringsfølelse, som gjør vondt verre. Dette ser en spesielt ved de mildere og ubehandlede depresjonene.

 

Man skal gå til glasset med sin glede og ikke til flaska med sin sorg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...