Gå til innhold

[Løst] Strøk oppkjøring i drøbak


Workman94

Anbefalte innlegg

Er det noen fler som har strøket på oppkjøring her? strøk igår. Ting gikk ikke helt min vei,det var like tåkete som i Silent Hill og føret var glatt. + Sensoren jeg fikk var drittunge. Jeg visste jeg ikke hadde bestått,ja,men brydde meg ikke ettersom jeg visste at sensoren ikke var ute etter min beste interesse sekundet jeg svarte feil på et sikkerhetspørsmål og han ble frekk.

 

Har noen andre hatt en opplevelse ved oppkjøring i drøbak hvor sensoren er en sur gammel drittunge?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kvifor i alle dager brydde du deg ikkje om at du kom til å stryke? Posten din her tyder på det motsatte.

 

Å svare feil på sikkerheitsspørsmålet er alvorlig, men på ingen måte alvorlig nok til at det i seg sjølv er nok til å stryke.

Kva var det forresten som gjorde at du strauk? Det tyder på dårlig sjølvinnsikt dersom du ikkje kan vise til kva du gjorde feil. Dette gjelder også dersom det faktisk var slik at sensor strauk deg utan grunnlag, eit eller anna har han/ho brukt som grunnlag for å stryke deg.

 

I det du misstenker at du har gjort ein feil som vil få deg til å stryke så må du umiddelbart påpeike feilen og innrømme at du håndterte situasjonen dårlig. Då kan du enten vise til at sjølv om du gjorde feil så kan du teorien godt nok til å vite at det var feil og du kan deretter forklare kva du skulle ha gjort. Alternativt så kan forklare kva du tenkte i den gitte situasjonen og på den måten argumentere mot feilen.

Du kan ikkje klage på det som er sensors skjønnsmessige vurdering så dette må du ta opp med sensor der og da.

 

Det at det er tåkete og glatt gjer at du sjølvsagt må tilpasse kjøyringa til forholda, faktisk vil eg påstå at det er lettare å kjøyre opp på vinterføre sidan du då forklare enkelte småfeil med at du tilpassa deg føret. F.eks så treng du ikkje å tenke så mykje på speedometeret så lenge du ligger under fartsgrensa. Dersom du bremser ned i god tid før kryss og fotgjengeroverganger så kan du forklare dette med at det kan være glattpolert i krysset og at det derfor var best å bremse ekstra tidlig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Å svare feil på sikkerheitsspørsmålet er alvorlig, men på ingen måte alvorlig nok til at det i seg sjølv er nok til å stryke.

Sant. Eg svara gali fordi eg ikkje kjende skulebilen godt nok, men stod likevel.

 

Det kjenst nok heilt grusamt å stryke på oppkøyringa, det skjøner eg, men det gjev deg berre meir trening føre du sit der åleine. Eg kom utfor ei ulukke nesten med ein gong etter at eg fekk lappen fordi eg ikkje var van til alt i trafikken endå. Det var ikkje mi skuld sjølv om det kjendest slik der og då, men eg kunne lett ha unngått ulukka om eg hadde vori meir merksam på ting omkring meg. Hadde eg vori meir kunnskapsrik ville eg ikkje latt den andre parten køyre vidare - eit mistak som kosta meg 7000 kr!

 

Vêret har mykje å seia, men på eitt vis så testar jo det deg berre meir. Eg er frå ein stad utan trafikklys, så då eg dreiv og øvingskøyrde gløymde både eg og far min om venstresving i lyskryss. Og på oppkøyringa greidde eg å ta til venstre då sensoren sa høgre, grunna stress, og for å få oss på rett kurs att, ville han at eg skulle ta til venstre i neste lyskryss... det var då eg innsåg at eg ikkje visste korleis eg skulle gjera det. Eg tenkte at eg måtte vera varsam, så da var eg kanskje litt for varsam ettersom han meinte at eg ikkje køyrde langt nok inn i krysset mens eg venta på fri bane i motkomande fil, men det er ikkje uforsvarleg. Like etterpå måtte eg ta ein u-sving, som eg heller aldri hadde gjort før. Vel, jo, eg tok ein u-sving under øvingskøyringa halvanna år tidlegare, som enda med bilen til ho mor i uti fonna. Men når oppkøyringa var komen, så hadde eg lært meg til å vurdere ting mykje betre.

Lenke til kommentar

Jeg strøk på min første oppkjøring. Kjørte alt for sakte og passivt. Kan kun takke sensor for at jeg den gang ikke bestod. Jeg forstod senere at jeg på det tidspunktet ikke var klar for lappen.

 

Du bør ta dette som en lærdom til neste oppkjøring. Det hjelper som regel lite å skylde på været.

Det hjelper heller ikke å skylde på sensor. Sensoren på min andre oppkjøring (som jeg bestod) var vel heller ikke verdens mest positive og imøtekommende person. Men hun godkjente kjøringen min, til tross for at jeg på et tidspunkt lå i kollektivfeltet noen sekunder. Dette nevnte hun ikke, sannsynligvis fordi bakken var dekekt av snø og at feilen var av bagatellmessig art i denne sammenhengen. (Jeg slapp å skylde på været.)

 

Det at sensoren ikke var ute etter det beste i din interesse poengterer vel egentlig bare at vedkommende var en god sensor... (Les: objektiv.)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Er oppkjøringen i Drøbak lettere enn i Oslo?

 

Det kan eg vanskelig forestille meg.

Oppkjøyring i ein stor by kan være litt stressande, men kjøyremessig er det enklare då alt er skilta og merka.

Det er f.eks svært vanskelig å legge seg feil i eit kryss der kjøyrefelta er merka med piler i tillegg til skilting. I vanlige kryss med berre eit kjøyrefelt derimot må du være mykje meir oppmerksom på kva som er korrekt plassering.

 

Du får heller ikkje feil for å kjøyre feil, så dersom du legg deg i feltet for trafikk som skal rett fram når du eigentleg fekk beskjed om å kjøyre til venstre så betyr det berre at du må kjøyre ei litt anna rute for å komme tilbake til den ruta som du skulle kjøyre.

Lenke til kommentar

Nei.

 

Som regel opplever jeg at de som stryker synes sensor var en drittunge og at de som består synes sensor var kul. Det gjelder ikke bare i Drøbak ...

 

Legg det bak deg. Når du sitter med førerkortet i hånda om 1 mnd +, så har du glemt hvor kjip gårsdagen var.

 

 

Som jeg skulle sagt det samme. Fort gjort å skylde på sensor, hvis du stryker på oppkjøringen. Enten beskylde han for å være "urettferdig" eller "drittunge/drittsekk". Han ville ikke gjort jobben sin, hvis han så strykgrunnlag og ikke stryket deg på prøven.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Om en sensor ser på navnet mitt og sier at jeg ikke ser norsk ut,ikke gidder å ta meg i hånda når jeg strekker den ut til han, svarer med et frekt ‘’feil’’ når jeg svarer galt på et sikkerhetspørsmål og senere spør ‘’mener kjørelæreren din at du er klar for oppkjøring’’ når jeg har strøket på et tegn på at han var en drittunge så vet ikke jeg. Men greit,bare bruk argumentet som om at jeg er en av de sippete ungene som griner fordi han strøk,for jeg mener selv at jeg ikke fortjente den dagen

Lenke til kommentar

Dette var nye opplysningar som ingen av oss kunne gjette oss til.

Men eg trur heilt ærlig at du leser for mykje inn i det.

 

At sensor spør kvar du kjem ifrå er ikkje bra, her burde du egentlig avbrutt oppkjøyringa og bedt om å få ein anna sensor før du starta.

Men resten ser eg ikkje nokon problemer med. I norge er vi veldig uformelle så det er ikkje vanlig å handhelse i alle samanhenger. Men eg er enig i at det er uhøfflig å avvise eit forsøk på handhelsing dersom du strekker ut handa.

 

At sensor seier at svaret på sikkerheitsspørsmålet var feil ligger heilt innanfor, eg tviler på at det var meint frekt. Sensor har som oppgåve å sjekke din forståelse for sikkerheita i bil, han skal ikkje lære deg kva du gjorde feil.

Eg kan godt forstå at sensor ville vite om det var kjøyrelæraren din som meinte at du var klar for oppkjøyring eller om du sjølv hadde insistert på å få kjøyre opp.

Kjøyrelæraren kan ikkje nekte deg å kjøyre opp dersom du er ferdig med det obligatoriske, men det er svært useriøst av ein kjøyrelærar å tillatte eleven å ta oppkjøyring dersom det er klart at han kjem til å stryke.

Lenke til kommentar

Jeg strøk i Moss første gangen og bestod i Drøbak andre gangen. Nå skal de sies at det ikke var selve kjøringa jeg strøk på men rattgrep, "holdning" og en smule uopperksomhet. Men ja, det er mindre trafikk i Drøbak så antar at det er lettere. :)

Endret av Hakonnn
Lenke til kommentar

Det å være sensor er ikke for alle.

 

Dersom en sensor er sur og grinete, og samtidig sitter og nistirrer på deg, konstant kommer med spørsmål osv, er de ikke bare en dårlig sensor, de forstyrrer deg slik at det kan oppstå farlige situasjoner.

 

 

Når jeg kjørte opp, spurte sensor meg om hva mine interesser var .. etter at jeg svarte motorsykkler .. cross, road racing osv .. gikk resten som på skinner. Jeg glemte helt at det var oppkjøring, og slappet helt av siden vi pratet om motorsykler hele turen. En avslappet oppkjøring uten så mye som en 1er feil.

 

En avslappet sensor, skaper en avslappet og konsentrert sjåfør.

 

 

Hadde det ikke vært en rød trekant på boksen, hadde jeg anbefalt en tåteflaske og en valium før oppkjøring.

 

Lenke til kommentar

 

Det vil jeg tro, er mye færre biler det, mindre rundkjøringer osv.

Hvorfor vil du tro flere biler og større rundkjøringer er vanskelige?

 

 

I utganspunktet skal det være enklare å kjøyre opp i større byar. Det er mykje lettare å plassere seg rett når det er eigne kjøyrefelt for alt mulig.

Når du kjøyrer på landsbygda så kan du få feil fordi du ikkje plasserte deg rett i krysset der du skulle svinge f.eks til venstre. Sjølv om du meiner du plasserte til venstre, så kan sensor meine at du plasserte deg midt på.

Dersom det er eigne kjøyrefelt for dei forskjellige rettningane så er det ingen tvil om du gjorde rett.

 

Det er også mykje lettare å følge fartsgrensene og slikt dersom du får kjøyre rett bak ein anna bil i staden for at du må konsentrere deg om både gasspedalen, speedometeret og vegen foran deg.

Lenke til kommentar

I utganspunktet skal det være enklare å kjøyre opp i større byar.

Absolutt, men det er en vanlig oppfatning at det er så mye enklere i mer landlige omgivelser. Jeg har vært med på en god del førerprøver i Oslo og Lillestrøm, og de som strøk i Oslo ville i de aller fleste tilfeller også strøket nord for Lillestrøm. Spesielt om de er fra byen og har kjørt mye der, det tar naturligvis vekk en del av stresset en ikke-byvant kandidat vil føle.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...