Gå til innhold

Poltisk nøytrale fagforbund (EL/IT)


Anbefalte innlegg

Hei,

 

er på utkikk etter et fagforbund som er politisk nøytrale og/eller ikke støtter Arbeiderpartiet som f.eks alle LO forbunda gjør (f.eks EL&IT Forbundet).

 

Jobber som elektriker men driver også mye med IT, så EL&IT forbundet hadde i utgangspunktet passet meg fint, bortsett fra at de gir penger og arbeider tett med et parti jeg ikke har lyst til å gi penger til.

 

 

MVH
Petter

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor vill du inn i en fagforening som ikke har tariffavtale med selskapet du jobber i, hva får du ut av det?

 

Vel, nå er jo det å være organisert mer enn bare lønn og tariffavtaler. F.eks får man rettslig hjelp i tvister med arbeidsgiver f.eks, rabatter hos ulike forsikingselskaper ofte, bedre lån og bank-vilkår. Altså listen er lang, og uavhengig av om bedriften er medlem, er det en trygghet for arbeidstaker. Og det er vel svært få som jobber i en og samme bedrift/firma livet ut, så hvorvidt min nåværende arbeidsgiver er organisert i samme forbund er vel egentlig ganske uvesentlig.

Lenke til kommentar

Om du regner på det med kontigent avgift så er ikke avtalene så gode, og om din fagforening ikke har tariffavtale med din nåværende bedrift så vil du ikke ha samme trygghet nei. Det beste er å holde seg til den fagforeningen bedriften har avtale med, da er man sikker på at man får hjelp om en skulle trenge det.

 

Bare ett lite tips fra tidligere tillitsvalgt i El og it.

Lenke til kommentar

Om du regner på det med kontigent avgift så er ikke avtalene så gode, og om din fagforening ikke har tariffavtale med din nåværende bedrift så vil du ikke ha samme trygghet nei. Det beste er å holde seg til den fagforeningen bedriften har avtale med, da er man sikker på at man får hjelp om en skulle trenge det.

 

Bare ett lite tips fra tidligere tillitsvalgt i El og it.