Gå til innhold

Poltisk nøytrale fagforbund (EL/IT)


Anbefalte innlegg

Hei,

 

er på utkikk etter et fagforbund som er politisk nøytrale og/eller ikke støtter Arbeiderpartiet som f.eks alle LO forbunda gjør (f.eks EL&IT Forbundet).

 

Jobber som elektriker men driver også mye med IT, så EL&IT forbundet hadde i utgangspunktet passet meg fint, bortsett fra at de gir penger og arbeider tett med et parti jeg ikke har lyst til å gi penger til.

 

 

MVH
Petter

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor vill du inn i en fagforening som ikke har tariffavtale med selskapet du jobber i, hva får du ut av det?

 

Vel, nå er jo det å være organisert mer enn bare lønn og tariffavtaler. F.eks får man rettslig hjelp i tvister med arbeidsgiver f.eks, rabatter hos ulike forsikingselskaper ofte, bedre lån og bank-vilkår. Altså listen er lang, og uavhengig av om bedriften er medlem, er det en trygghet for arbeidstaker. Og det er vel svært få som jobber i en og samme bedrift/firma livet ut, så hvorvidt min nåværende arbeidsgiver er organisert i samme forbund er vel egentlig ganske uvesentlig.

Lenke til kommentar

Om du regner på det med kontigent avgift så er ikke avtalene så gode, og om din fagforening ikke har tariffavtale med din nåværende bedrift så vil du ikke ha samme trygghet nei. Det beste er å holde seg til den fagforeningen bedriften har avtale med, da er man sikker på at man får hjelp om en skulle trenge det.

 

Bare ett lite tips fra tidligere tillitsvalgt i El og it.

Lenke til kommentar

Om du regner på det med kontigent avgift så er ikke avtalene så gode, og om din fagforening ikke har tariffavtale med din nåværende bedrift så vil du ikke ha samme trygghet nei. Det beste er å holde seg til den fagforeningen bedriften har avtale med, da er man sikker på at man får hjelp om en skulle trenge det.

 

Bare ett lite tips fra tidligere tillitsvalgt i El og it.

Ok, takk for svar. Finnes det noen måte å sjekke om bedriften er medlem av et forbund på nettet? Er jammen ikke sikker.

Lenke til kommentar

Jeg er selv organisert i LO og føler også på det samme ubehaget i forhold til at de jobber så ensidig for ett spesifikt parti, samtidig tror jeg ikke et politisk nøytralt fagforbund har noe for seg. Det har liten hensikt å drive som fagforbund hvis man ikke bidrar til å få gjennomslag for politikk som styrker arbeidstakernes rettigheter, og da er man nødt til å støtte seg til de partiene som faktisk er villige til å jobbe for saken din og har makt til å få resultater. Tradisjonelt har høyrepartiene i Norge vært imot alt fagforbundene har vært for, og da kan man ikke gjøre noe annet enn å støtte motstanderne deres, med jeg håper vi kan se en endring på det nå som høyresiden har bygd opp en mer moderat profil de senere årene.

Lenke til kommentar

Alle fagforeiningane er vell i utganspunktet politisk nøytrale?

Det at LO og Ap har og har hatt eit nært forhold skyldes vell i fyrste omgang at det er to organisasjoner som retter seg mot den samme gruppa av personer.

 

Som nemt over så vil alle fagforeininger av natur tiltrekke seg medlemmer som ligger på venstresida av politikken. På høgresida så er den rådande tankegangen at det er dei induviduelle prestasjonane som skal være styrande for kva lønn du skal få. Dette er ein heilt klart motpol til den sosialistiske tanken på at alle ansatte skal få lik betaling.

 

Dersom målet er å ta avstand frå Ap og samtidig ha godene av juridisk bistand i arbeidskonflikter og eventuelle andre frynsegodeavtaler så bør du sjå meir i rettning av forsikringsavtaler og fordelsklubber.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

LO støtter partiene på venstresiden (Ap, SV og Rødt) med årlige pengebeløp, så de har helt klart et politisk standpunkt.

 

Det er flere fagforeninger som foretrekker individuell og markedsbasert lønnsdannelse, f.eks NITO, Tekna og Econa. Disse gir sine medlemmer vel så god juridisk bistand og fordelsprogram som f.eks LO.

Lenke til kommentar

Om du regner på det med kontigent avgift så er ikke avtalene så gode, og om din fagforening ikke har tariffavtale med din nåværende bedrift så vil du ikke ha samme trygghet nei.

Ikke gode avtaler hos EL og IT? Det kommer jo helt ann på hvor aktiv du selv er med bruken av avtalene. Sparer årlig mange tusenlapper i forhold til andre løsninger bare ved å betale kontigenten. Klart at det koster deg rundt 1000,- mnd +/-, men f.eks innboforsikringen deres er det ingen som kan matche. For ikke å snakke om 3% sparerente fra første krone på fribruks medlemskonto og opptil 25% rabatt på alle forsikringer hos SP1. Dette er bare noen få eksempler på goder de gir, men ja, skulle ønske de senket kontigenten noe eller satt en maks sum i mnd.

Lenke til kommentar

Ikke gode avtaler hos EL og IT? Det kommer jo helt ann på hvor aktiv du selv er med bruken av avtalene. Sparer årlig mange tusenlapper i forhold til andre løsninger bare ved å betale kontigenten. Klart at det koster deg rundt 1000,- mnd +/-, men f.eks innboforsikringen deres er det ingen som kan matche. For ikke å snakke om 3% sparerente fra første krone på fribruks medlemskonto og opptil 25% rabatt på alle forsikringer hos SP1. Dette er bare noen få eksempler på goder de gir, men ja, skulle ønske de senket kontigenten noe eller satt en maks sum i mnd.

 

Jeg mente om han gikk over til noen som han ikke har tariff avtale og "kaster" bort penger da han ikke får særlig hjelp av de. El og it har gode avtaler og er en god ting og ha i ryggen om bedriften har avtale med de. Jeg er ikke medlem nå pga min bedrift ikke har avtale, men jeg har de samme forsikringene igjennom bedriften :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...