Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Komfyren fører til sikringen går - hjelp til feilsøking


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Når alle platene til komfyren min er på så går sikringen for komfyren. Sikringen som går er på 16A. Jeg er motivert til å feilsøke selv, ihvertfall klare å forstå hva som forårsaker feilen; er det selve sikringen det er noe gærnt med eller er det komfyren. Er det noen som kan hjelpe meg i gang, evt. finnes det noen internettressurser som kan hjelpe meg? Jeg er også villig til å kjøpe noe utstyr for å måle strøm hvis det hjelper noe :)

Endret av khan2k
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

16A er bare ca 3500W. På komfyrer med støpejernsplater er vanligvis de store om mellomstore platene på 2000W og de små 1500W. På keramske topper er ofte støste plate på 2100W, mellomstor 1700W og små plater 1200W. I praksis kan man bare ha på 2 plater på fullt av gangen med 16A.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du nevner ingenting om du har gamle eller nye automatsikringer.
Jeg kan nevne at jeg har de gamle! Og de smeller som bare det! Problemet vårt er at oppvaskemaskinen står på samme sikring. Dersom denne er avslått kan vi bruke alle 4 platene også stekeovnen...på en god dag. Men hvis vaskemaskinen, vannkokeren eller noe annet står påslått ryker sikringen med engang! Vi merket også at dette ble vesentlig bedre etter at vi kjøpte ny komfyr med merknad A+++ noe vi gjorde bevist for å spare strøm. En stund hadde vi også 20A på denne sikringen. Idag bruker vi 16A og det går greit helt greit. Vi skrifter sikringen hver 4-8 uke.

Lenke til kommentar

Du nevner ingenting om du har gamle eller nye automatsikringer.

Jeg kan nevne at jeg har de gamle! Og de smeller som bare det! Problemet vårt er at oppvaskemaskinen står på samme sikring. Dersom denne er avslått kan vi bruke alle 4 platene også stekeovnen...på en god dag. Men hvis vaskemaskinen, vannkokeren eller noe annet står påslått ryker sikringen med engang! Vi merket også at dette ble vesentlig bedre etter at vi kjøpte ny komfyr med merknad A+++ noe vi gjorde bevist for å spare strøm. En stund hadde vi også 20A på denne sikringen. Idag bruker vi 16A og det går greit helt greit. Vi skrifter sikringen hver 4-8 uke.

Med så hyppig bytte av sikring ville jeg tatt kontakt med elektriker. Er tydelig at anlegget ditt er dimensjonert for lite i forhold til bruken. Det er ikke bra for ledningene i veggen din å bli utsatt for dette og på sikt kan du få farlige situasjoner ut av dette.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...