Gå til innhold

Kommentar: – Apple er som Nord-Korea


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva med å bygge en mac selv også instalere ios på den? Det virker ikke som om du er så kresen rundt designet, så hiv i samme maskinvare som står i en mac og viola, den kjører ios like bra som en mac gjør det, til halve prisen ca

 

For meg høres det ikke ut som du har mye erfaring med verken OS X eller "Hacintosh", det er ikke rett frem å få dette til som det virker som du insinuerer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor tenker vi bare på Apple her? Er ikke egentlig hele verden littegrann "Nord-Korea" nå til dags?

USA har grepet rundt de fleste folk i den vestlige verden, er det ikke på tide å få rompa i gir og si ifra når nok er nok?

 

Jeg sier ikke vi bør gå 100% anarki, men å glatt godta det som foregår i verden i dag uten å sette ett eneste spørsmålstegn til setningen "Det er for ditt eget beste." synes jeg personlig er helt på trynet.

Du kan selv bidra til å svekke grepet ved å passe på å holde datamaskinen og de andre elektroniske produktene du har i huset oppdatert (og helst med open-source produkter). Deretter kan man jo laste ned TOR og/eller lignende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor skulle Apple ha lyst til å snakke med denne journalisten? For å få dagen til å gå? For å holde ham med selskap? Apple gir intervjuer til journalister de gangene Apple mener de selv er tjent med det; å fylle kalenderen til norske middelmådigheter er knapt en smått absurd markedsføringsstrategi. Så får man heller leve med at noen furter over at de ikke blir invitert på seminar; Apple vil sikkert ikke være vennen min på Facebook heller ...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Morsomt at denne mannen stadig slipper til med sitt søppel og kamp mot fortrinnsvis to selskaper/produkter

 

1 : Google Plus

2 : Apple

 

De aller fleste vet at denne totalt facebookifiserte mannen ikke er veldig verdt å lytte til.

 

Med overskriften han nå presterer å komme med..så sier det vel den sitt om at nå er "toppen av latterlighet" nådd, selv for en godt trenet "lavmåls-journalist" som denne Hansen!

 

Morsomt, men mest latterlig!

 

#Skjerpning

 

Hei Sven Lindalen (regner vel med at det er deg).

 

For det første er jeg ikke total Facebook-fisert. Hvor du får det bra aner jeg ikke (du er vel ikke på Facebook selv etter hva jeg kan huske. Jeg er nok først og fremst mest aktiv på Twitter, dernest LinkedIn og Instagram, også kommer Facebook på fjerdeplass etterfulgt av Google+).

 

For det andre er Google Plus ikke et selskap, men en tjeneste levert av Google - og jeg bruker veldig mange av Google sine tjenester og setter mer og mer pris på alt de leverer i deres økosystem.

 

For det tredje kan jeg ikke begripe hvor du får det fra at jeg fører en kamp mot Apple - alt jeg har av endepunktsutstyr er basert på Apple og jeg elsker produktene deres (noe jeg også skriver). Det jeg derimot savner er et mer åpent Apple - ikke noe mer. Jeg jobber først og fremst som kommunikasjonsrådgiver og hjelper virksomheter å oppnå sine forretningsmål gjennom kommunikasjon som skal hjelpe de til å endre folks kjennskap, kunnskap, holdning og til slutt øke handlingen (handelen). Forretningsmodellen til Apple har på alle måter fungert, noe jeg også skriver - men det må fortsatt være lov til å kunne savne et mer åpent Apple som også kan/vil kommunisere med sitt marked.

 

Du står selvsagt fri til å "føre din kamp" mot meg, og at du ikke synes jeg er verdt å lytte til skal jeg ikke holde i mot deg. Du er heller ikke den eneste. Enn så lenge er i alle fall den positive tilbakemeldingen større enn den negative, og så lenge det er tilfelle så kommer jeg nok til å fortsette.

 

Runder snart 1 million besøkende på HansPetter.info og hadde du tatt en kikk der så hadde du nok sett at det på ingen måter var en kamp jeg kjørte der mot Apple - eller tvert i mot :)

 

Hva gjelder Google Plus har jeg kun rådført rundt hvilke sosiale nettverk bedrifter i dag bør bruke tiden sin på, gitt at de skal ha en mulighet til å oppnå de endringer de trakter etter i forhold til sine kommunikasjonstiltak.

 

Legger ut resultatet av min siste undersøkelse om folks bruk av sosiale medier, hva de bruker de til og hvor mye tid de bruker på de forskjellige nettverkene og her vil du feks kunne lese at Google Plus fortsetter å vokse, men at det fortsatt er et stykke frem til Facebook - uansett om jeg måtte like det eller ei.

 

I dag ser det ut til at folk har landet på forskjellige sosiale nettverk til forskjellige formål - men hvor feks Google Plus og Facebook er de to nettverkene som "folk flest" bruker til "det meste". Det er mange brukere på LinkedIn, men det blir mest av alt brukt til jobbrelaterte ting, og det er kun 4% av respondentene som bruker mer enn en time om dagen på LinkedIn, mens det totalt (mann og kvinne) feks er nå over 12 prosent som bruker Google Plus i mer enn en time daglig.

 

Det er ingen grunn til å hate meg (hvis det er det du gjør) Sven, men om du føler et stort behov for å gjøre det, så skal du selvsagt få lov til det.

 

Det er tross alt et fritt (og åpent land) vi lever i, i motsetning til Nord-Korea.

 

Vennlig hilsen, Hans-Petter

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hvorfor skulle Apple ha lyst til å snakke med denne journalisten? For å få dagen til å gå? For å holde ham med selskap? Apple gir intervjuer til journalister de gangene Apple mener de selv er tjent med det; å fylle kalenderen til norske middelmådigheter er knapt en smått absurd markedsføringsstrategi. Så får man heller leve med at noen furter over at de ikke blir invitert på seminar; Apple vil sikkert ikke være vennen min på Facebook heller ...

 

Hei,

 

Det handler jo ikke om at de skal snakke med meg.

Jeg er forresten ikke en journalist - les faktaboksen.

 

Jeg furter ikke, skulle bare ønske at Apple var et mer åpent selskap, slik som vi fører en åpen diskusjon her :)

 

Ha en fin kveld / Hans-Petter

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Årsaken til at Apple ikke vil ha noe med sånne såkallte "journalister" som deg å gjøre avslører du i overskriften. Når du klarer å sammenlikne et land som i all offentlighet skyter 80 stykker for en bagatell med en mobilprodusent, ja hvorfor i all verden skal noen ta deg seriøst?

 

Hei,

 

Jeg er klar over at headlinen er litt drøy. Det blir hele tiden referert til at Nord-Korea er verdens mest lukkede land, derav referansen. Jeg sikter ikke til at Apple er et diktatorisk selskap, men at jeg ønsker meg et Apple som er litt mer åpen for samtale med sitt marked.

 

Det er heldigvis mange som klarer å ta meg seriøst til tross for den litt "spisse" headlinen :)

 

Ha en flott kveld / Hans-Petter

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

Årsaken til at Apple ikke vil ha noe med sånne såkallte "journalister" som deg å gjøre avslører du i overskriften. Når du klarer å sammenlikne et land som i all offentlighet skyter 80 stykker for en bagatell med en mobilprodusent, ja hvorfor i all verden skal noen ta deg seriøst?

Virkelig? Det er grunnen til Apples "boikott" over hele linja?

 

AtW

Grunnen til at folk "boikotter" Apple er at det finnes veldig mange alternativer til produkter som Apple lager, som gjerne koster 50% mindre og gir 75% like mye tilfredstillelse, som tydeligvis er nok til at man heller går for å spare penger enn å bruke mye penger på noe man ikke MÅ ha. (ja, her bare fant jeg på prosentene)

Lenke til kommentar

 

 

Personlig synes jeg det først og fremst er trist – trist at Apple aldri vil omgåes med vi som bruker, forbruker og selger deres produkter og tjenester, trist at de aldri vil delta, engasjere seg eller invitere til noe annet enn strengt lukkede lanseringsevent som mest av alt minner om fanatiske vekkelsesmøter.

 

Men hvorfor i alle dager skal Apple snakke med deg? De lykkes åpenbart helt strålende med medie- og bloggstrategien sin sånn som den er i dag.

 

Det er ingen selskaper som driver med pr. av andre grunner enn å prøve å øke salget. Apples PR-strategi er annerledes enn mange andres, men samtidig ekstremt vellykket.

 

Personlig synes jeg det er litt deilig at det er ett eneste teknologiselskap der ute som lar produktene tale for seg selv og som ikke forhåndshyper (fordi andre gjør det for dem).

Endret av kvasbo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Grunnen til at folk "boikotter" Apple er at det finnes veldig mange alternativer til produkter som Apple lager, som gjerne koster 50% mindre og gir 75% like mye tilfredstillelse, som tydeligvis er nok til at man heller går for å spare penger enn å bruke mye penger på noe man ikke MÅ ha. (ja, her bare fant jeg på prosentene)

 

Jeg tror du skal lese innlegget mitt på nytt, gjerne i kontekst av innlegget jeg svarer på :)

 

AtW

 

Men hvorfor i alle dager skal Apple snakke med deg? De lykkes åpenbart helt strålende med medie- og bloggstrategien sin sånn som den er i dag.

 

Det er ingen selskaper som driver med pr. av andre grunner enn å prøve å øke salget. Apples PR-strategi er annerledes enn mange andres, men samtidig ekstremt vellykket.

 

Personlig synes jeg det er litt deilig at det er ett eneste teknologiselskap der ute som lar produktene tale for seg selv og som ikke forhåndshyper (fordi andre gjør det for dem).

 

Hvorfor er det så åpenbart? Hvordan har du målt dette?

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Personlig synes jeg det først og fremst er trist ? trist at Apple aldri vil omgåes med vi som bruker, forbruker og selger deres produkter og tjenester, trist at de aldri vil delta, engasjere seg eller invitere til noe annet enn strengt lukkede lanseringsevent som mest av alt minner om fanatiske vekkelsesmøter.

Men hvorfor i alle dager skal Apple snakke med deg? De lykkes åpenbart helt strålende med medie- og bloggstrategien sin sånn som den er i dag.

 

Det er ingen selskaper som driver med pr. av andre grunner enn å prøve å øke salget. Apples PR-strategi er annerledes enn mange andres, men samtidig ekstremt vellykket.

 

Personlig synes jeg det er litt deilig at det er ett eneste teknologiselskap der ute som lar produktene tale for seg selv og som ikke forhåndshyper (fordi andre gjør det for dem).

He,he, jeg er jo en av veldig mange som bidrar med den hypen gitt all den tid jeg vier til å snakke varmt om Apple sine produkter :)

 

Når det er sagt så synes jeg fortsatt det hadde vært hyggelig å møtt på Apple på konferanser, lest en kronikk av Arne Odden eller hatt en Twitter-samtale med han, slik jeg feks har med adm dir fra Cisco, Hewlett-Packard, Google, Microsoft, Telenor, DNB og mange andre store og små selskaper.

 

Vennlig hilsen, Hans-Petter

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Jeg har lært én ting i denne verden: du må velge hva du vil irritere deg over. Jeg har valgt bort Apple. (Skrevet på konas originale iPad.)

 

Btw: hpnhansen må enten ha alt for mye fritid eller et overdimensjonert ego for å bruke tid og krefter på å gi Apple "råd". Å sammenlikne med Nord-Korea blir feil. Sammenlikn heller med terrorister; de er også litt vanskelige å overtale når de har bestemtvseg.

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar

 

 

"Jeg ønsker meg et Apple som ligner mindre på Nord-Korea og mer på det åpne og transparente samfunnet produktene deres har bidratt til med å skape."

 

Jeg ønsker meg journalister som frastår fra å sammenligne teknologiselskaper med et av verdens værste diktaturer.

 

Legg dog merke til hvordan Apple-hatere vil hoppe på sammenligningen hjertelig, uten å faktisk lese at Hans-Petter ikke faktisk hater på produktene, men syter om at Apple har "donotreply" som mail adresse.

Hvor er disse apple-haterene du snakker om? Som hopper på sammenlikningen?

 

AtW

Det er litt morsomt. Du ønsker så inderlig ikke å bli oppfattet som en apple-hater. Men på vær bidige apple artikkel er du og prøver å skrive så seriøst at det ikke skal bli oppfattet som trolling.

 

Men det er jo bare negativ dritt du kommer med uansett.

Hold deg til android artikklene er du snill.

 

Er vel et ordtak som heter så mye som "Har du ingenting positivt å si, la vær å si noe"

Det passer deg utmerket.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er litt morsomt. Du ønsker så inderlig ikke å bli oppfattet som en apple-hater. Men på vær bidige apple artikkel er du og prøver å skrive så seriøst at det ikke skal bli oppfattet som trolling.

 

Men det er jo bare negativ dritt du kommer med uansett.

Hold deg til android artikklene er du snill.

 

Er vel et ordtak som heter så mye som "Har du ingenting positivt å si, la vær å si noe"

Det passer deg utmerket.

 

Jeg er ikke så opptatt av om du oppfatter meg som en "apple-hater", jeg er mer opptatt av at du leser det jeg skriver. Hvem er det uansett som har hoppet på denne sammelikningen som spådd? Apple-hater eller ikke?

 

Det er ett ordtak som går sånn, jeg synes det er ett tåpelig ordtak. Det er mange eksempler på at fravær av kritisk tanke har ført dårlig med seg.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Jeg har inntrykk av at Apples produkter nevnes innimellom i nettmedier de også, selv om Apple ikke stiller opp for bloggere. Mulig jeg tar feil.

 

Er suksesskriteriet ditt for en media-strategi kun at firmaet nevnes? Man skulle jo tro at suksesskriteriet var at medie-strategien er bedre for selskapet enn alternativet/alternativene, det er ikke nødvendigvis så åpenbart. Kan det muligens være andre grunner til at apple er mye nevnt enn at de ikke kommuniserer særlig mye med pressen?

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Er suksesskriteriet ditt for en media-strategi kun at firmaet nevnes? Man skulle jo tro at suksesskriteriet var at medie-strategien er bedre for selskapet enn alternativet/alternativene, det er ikke nødvendigvis så åpenbart. Kan det muligens være andre grunner til at apple er mye nevnt enn at de ikke kommuniserer særlig mye med pressen?

 

 

Ja, de lager gode produkter og folk skriver om dem. Det er selvsagt umulig å vite om alternativet er bedre (begge veier), så det er ingen fruktbar diskusjon. Jeg nøyer meg å se at Apple gjør det bra og antar at de er klar over strategien sin og mulige andre valg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ja, de lager gode produkter og folk skriver om dem. Det er selvsagt umulig å vite om alternativet er bedre (begge veier), så det er ingen fruktbar diskusjon. Jeg nøyer meg å se at Apple gjør det bra og antar at de er klar over strategien sin og mulige andre valg.

 

 

Så fint, da er vi ihvertfall enig om at det ikke er så veldig åpenbart at de lykkes strålende med denne strategien sin. Ja, Apple gjør det nok med vilje, betyr ikke nødvendigvis at de velger rett dog. Og utifra det, er det ikke naturlig å kanskje ønske seg det man oppfatter som best for en selv som kunde/journalist?

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Så fint, da er vi ihvertfall enig om at det ikke er så veldig åpenbart at de lykkes strålende med denne strategien sin. Ja, Apple gjør det nok med vilje, betyr ikke nødvendigvis at de velger rett dog. Og utifra det, er det ikke naturlig å kanskje ønske seg det man oppfatter som best for en selv som kunde/journalist?

 

 

Klart man kan, men det vil ikke si at man har rett.

 

Til syvende og sist vil jeg si at man kan telle dette på noen få sekundære ting. Kundetilfredshet (får folk nok info?), mentions (snakker folk om produktene?) og salg (kjøper de dem?). Jeg vil hevde at Apple gjør det greit på disse tingene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...